schaatsende ouderling

Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Is het niet zo dat in 'onze kringen' om het ouderling/diaken zijn een aureool wordt geplakt waardoor het een ambt voor het leven wordt en voor een gewoon gemeentelid onbereikbaar wordt? [hoe komt het dan dat het in dezelfde 'onze kringen' de gewoonte is om 'niet-wedergeboren' op het tweetal te zetten?] Met het zwarte pak als een bevestiging van het belangrijk zijn. Laat het a.u.b. doordringen dat de ambten de gemeente behoren te dienen en niet te regeren alsof het een stel onmondige kinderen zijn. [soms krijg ik wel eens het gevoel dat de gemeente dat wel prettig vindt]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ook prima, Limosa. Ben ik acuut voor. Ik ken ambtsdragers die niet weten hoe ze moeten stoppen. Ze 'weten hoe ze het geworden zijn' en zijn bang dat God boos op ze zou worden als ze stoppen. Stel je een termijn, dan kunnen ze met een gerust hart met emeritaat.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

In "onze" kring, de vrijgemaakte dus, zit een ouderling/diaken voor een termijn van 4 jaar, waarna hij 2 jaar niet "herkiesbaar" is. Na die twee jaar kan hij gewoon weer verkozen worden.

Sommige ambtsdragers word de periode verlengd met 2 jaar.
Ik denk hierbij aan een gepensioneerde man van 77, die gewoon alle dagen op stap gaat, voor zijn ambt. Hij neemt het hele bejaardentehuis voor z'n rekening. Het werk wat hij doet, kan hij heel goed aan, maar om hem over twee jaar, weer een periode van 4 jaar te geven, dat gebeurt niet meer. Vandaar deze oplossing.

Maar in principe: 4 jaar zitten, 2 jaar vrij
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
babbeltje

Bericht door babbeltje »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Ook een ouderling is een normaal mens
huh?
een ouderling een normaal mens ???

wat is een 'normaal' mens???
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat een ouderling niet anders is dan een ieder mens, dus waarom zou hij niet mogen schaatsen
babbeltje

Bericht door babbeltje »

Oorspronkelijk gepost door Loyalus
Goed we hebben het antwoord: Het mag van ons!
Volgende vraag: Moet hij in zijn zwarte pak met hoed op of mag het in vrije tijdskleding met een ijsmuts al dan niet zwart?
whahah het moet niet gekker worden, laat deze mensen gewoon in hun vrijetijdskleding rondlopen en huppelen, sorry hoor ik vind dit een beetje een vreemd onderwerp!!
wim314

Bericht door wim314 »

zinloos ook
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij is een ouderling een gewoon gemeentelid die tot opziener is gekozen. Dat we menen dat het een ander 'soort' gemeentelid is met andere wetten en regels is onzin. Ze hebben het wel aan zich zelf te danken. Neem bijvoorbeeld het feit dat ze in een clubje apart binnenkomen en ook nog apart gaan zitten. Laat de ouderling van dienst in de buurt van de dominee gaan zitten en de rest gewoon bij z'n eigen gezin. Dan worden het vanzelf weer gewone mensen.
Van harte mee eens. Bv. Ds. v.d. Bas ging ook bij zijn gezin zitten als er een collegapredikant voorging.

Ook in Schotland vinden we de kerkenraad meestal gewoon in de gemeente.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie