Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Zosinus »

Negatieve reactie van PvdA lid Eddy Terstall over Cohen in NRC:
"Ik moet altijd denken aan die uitspraak van Cohen: ‘We moeten de existentiële leegte van de seculiere samenleving ontstijgen. Religie is daarin een moreel anker.’ Ik schrik van dat soort uitspraken."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Rens »

Zosinus schreef:Negatieve reactie van PvdA lid Eddy Terstall over Cohen in NRC:
"Ik moet altijd denken aan die uitspraak van Cohen: ‘We moeten de existentiële leegte van de seculiere samenleving ontstijgen. Religie is daarin een moreel anker.’ Ik schrik van dat soort uitspraken."
waarom schrik je van dit soort uitspraken??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door memento »

Rens schreef:
Zosinus schreef:Negatieve reactie van PvdA lid Eddy Terstall over Cohen in NRC:
"Ik moet altijd denken aan die uitspraak van Cohen: ‘We moeten de existentiële leegte van de seculiere samenleving ontstijgen. Religie is daarin een moreel anker.’ Ik schrik van dat soort uitspraken."
waarom schrik je van dit soort uitspraken??
Geen scheiding van kerk en staat....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9385
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door parsifal »

het is natuurlijk vreselijk als mensen vinden dat religie van belang is in de samenleving.

Maar de scheiding van kerk en staat betekent toch dat de kerk geen wetgevende macht heeft en dat de staat zich niet uitspreekt over wat er binnen een kerk (of moskee of synagoge zo je wilt) geleerd moet worden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door memento »

parsifal schreef:het is natuurlijk vreselijk als mensen vinden dat religie van belang is in de samenleving.

Maar de scheiding van kerk en staat betekent toch dat de kerk geen wetgevende macht heeft en dat de staat zich niet uitspreekt over wat er binnen een kerk (of moskee of synagoge zo je wilt) geleerd moet worden?
Cohen wil (stelt hij in zijn redevoeringen in Amsterdam) dat de overheid bepaalde (discriminerende) leringen in kerk en moskee mag verbieden, en wil positieve discriminatie van minderheden (door bv kleine, arme groeperingen geld te geven voor een kerk of moskee)
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Zosinus »

Rens schreef:
Zosinus schreef:Negatieve reactie van PvdA lid Eddy Terstall over Cohen in NRC:
"Ik moet altijd denken aan die uitspraak van Cohen: ‘We moeten de existentiële leegte van de seculiere samenleving ontstijgen. Religie is daarin een moreel anker.’ Ik schrik van dat soort uitspraken."
waarom schrik je van dit soort uitspraken??
Ik schrik niet. Libertijn Terstall schrikt.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Zosinus »

Marie-Henriëtte schreef:Wie echter verder kijkt, weet dat er in Amsterdam dag en nacht geweld gaande is tegen onschuldige burgers midden op straat of tegen hulpverleners. De geweldplegers worden vervolgens beloond met het drinken van een kop thee met niemand minder dan de man die zich nu als lijsttrekker van de PvdA heeft aangediend. Cohen de Premier van Nederland die ons allemaal met elkaar moet verbinden? Mijn vertrouwen daarin is niet zo groot.
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je zelf wel eens in Amsterdam komt. Ik kan je verzekeren dat er gerust een keertje heen kan gaan. Amsterdam is een relatief veilige wereldstad. Je moet problemen niet ontkennen maar zeker niet overdrijven. Bovendien kun je de burgemeester niet verantwoordelijk stellen voor de misdaden die gepleegd worden. Wel voor een gebrekkige aanpak, maar dan moet je wel met ondersteunend bewijs komen dat dit inderdaad het geval is.

Dat theedrinken is een manier waarop mensen als Wilders en geenstijl Cohen neerzetten als een softie. Werken met dit soort beelden hoort blijkbaar bij de hedendaagse politiek. Als Christenen vind ik echter dat we dit soort beelden niet zo maar moeten overnemen. We moeten weten dat het klopt. Anders riekt het naar smaad.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door jvdg »

Zosinus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Wie echter verder kijkt, weet dat er in Amsterdam dag en nacht geweld gaande is tegen onschuldige burgers midden op straat of tegen hulpverleners. De geweldplegers worden vervolgens beloond met het drinken van een kop thee met niemand minder dan de man die zich nu als lijsttrekker van de PvdA heeft aangediend. Cohen de Premier van Nederland die ons allemaal met elkaar moet verbinden? Mijn vertrouwen daarin is niet zo groot.
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je zelf wel eens in Amsterdam komt. Ik kan je verzekeren dat er gerust een keertje heen kan gaan. Amsterdam is een relatief veilige wereldstad. Je moet problemen niet ontkennen maar zeker niet overdrijven. Bovendien kun je de burgemeester niet verantwoordelijk stellen voor de misdaden die gepleegd worden. Wel voor een gebrekkige aanpak, maar dan moet je wel met ondersteunend bewijs komen dat dit inderdaad het geval is.

Dat theedrinken is een manier waarop mensen als Wilders en geenstijl Cohen neerzetten als een softie. Werken met dit soort beelden hoort blijkbaar bij de hedendaagse politiek. Als Christenen vind ik echter dat we dit soort beelden niet zo maar moeten overnemen. We moeten weten dat het klopt. Anders riekt het naar smaad.
Waardevolle inbreng Zosinus.

Mijn probleem is dat ik niet blij ben met de idealen die Cohen, mocht hij premier worden, zal willen realiseren in onze maatschappij.
Dan zie ik toch liever Balkenende nog maar weer een keertje de primus inter pares zijn.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Joannah »

@Luther, ja, moslims zullen minder snel op een joodse man stemmen , denk ik
Of tie nu gelovig is of niet.... trouwens, ik vind het bizar dat moslims mogen stemmen voor landsverkiezingen.Bij een hoger geboortecijfer dan niet-moslims is het dus een kwestie van tijd, voor dat wij "weggestemd" worden.
Cohen is trouwens wel degelijk joods, beide ouders, dus ook de moeder, moesten onderduiken in de oorlog.
De moeder-lijn bepaalt of iemand joods is, niet de vader.
Anders was ik ook joods :-)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door freek »

Joannah schreef:@Luther, ja, moslims zullen minder snel op een joodse man stemmen , denk ik
Of tie nu gelovig is of niet.... trouwens, ik vind het bizar dat moslims mogen stemmen voor landsverkiezingen.Bij een hoger geboortecijfer dan niet-moslims is het dus een kwestie van tijd, voor dat wij "weggestemd" worden.
Cohen is trouwens wel degelijk joods, beide ouders, dus ook de moeder, moesten onderduiken in de oorlog.
De moeder-lijn bepaalt of iemand joods is, niet de vader.
Anders was ik ook joods :-)
Deze reactie is zeker zo bizar als de praktijk die jij bizar noemt. Bevolkingsgroepen uitsluiten van stemrecht, dat is écht rascistisch. Zelfs Geert Wilders hoor ik zoiets niet zeggen.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Zosinus »

jvdg schreef:
Zosinus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Wie echter verder kijkt, weet dat er in Amsterdam dag en nacht geweld gaande is tegen onschuldige burgers midden op straat of tegen hulpverleners. De geweldplegers worden vervolgens beloond met het drinken van een kop thee met niemand minder dan de man die zich nu als lijsttrekker van de PvdA heeft aangediend. Cohen de Premier van Nederland die ons allemaal met elkaar moet verbinden? Mijn vertrouwen daarin is niet zo groot.
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je zelf wel eens in Amsterdam komt. Ik kan je verzekeren dat er gerust een keertje heen kan gaan. Amsterdam is een relatief veilige wereldstad. Je moet problemen niet ontkennen maar zeker niet overdrijven. Bovendien kun je de burgemeester niet verantwoordelijk stellen voor de misdaden die gepleegd worden. Wel voor een gebrekkige aanpak, maar dan moet je wel met ondersteunend bewijs komen dat dit inderdaad het geval is.

Dat theedrinken is een manier waarop mensen als Wilders en geenstijl Cohen neerzetten als een softie. Werken met dit soort beelden hoort blijkbaar bij de hedendaagse politiek. Als Christenen vind ik echter dat we dit soort beelden niet zo maar moeten overnemen. We moeten weten dat het klopt. Anders riekt het naar smaad.
Waardevolle inbreng Zosinus.

Mijn probleem is dat ik niet blij ben met de idealen die Cohen, mocht hij premier worden, zal willen realiseren in onze maatschappij.
Dan zie ik toch liever Balkenende nog maar weer een keertje de primus inter pares zijn.
Welke idealen bedoel je precies? Ik vind eerder dat Cohen idealen heeft waar je het eigenlijk niet mee oneens kunt zijn. De boel bij elkaar houden, proberen dat burgers respect hebben voor elkaar, etc. Persoonlijk vind ik dat eerder het probleem dan dat hij idealen heeft waar ik het niet mee eens ben. In dit opzicht zie ik overigens ook niet zo duidelijk het verschil met Balkenende. Wel in bestuursstijl en karakter.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Zosinus »

freek schreef:
Joannah schreef:@Luther, ja, moslims zullen minder snel op een joodse man stemmen , denk ik
Of tie nu gelovig is of niet.... trouwens, ik vind het bizar dat moslims mogen stemmen voor landsverkiezingen.Bij een hoger geboortecijfer dan niet-moslims is het dus een kwestie van tijd, voor dat wij "weggestemd" worden.
Cohen is trouwens wel degelijk joods, beide ouders, dus ook de moeder, moesten onderduiken in de oorlog.
De moeder-lijn bepaalt of iemand joods is, niet de vader.
Anders was ik ook joods :-)
Deze reactie is zeker zo bizar als de praktijk die jij bizar noemt. Bevolkingsgroepen uitsluiten van stemrecht, dat is écht rascistisch. Zelfs Geert Wilders hoor ik zoiets niet zeggen.
Inderdaad volkomen bizarre reactie.
Wikipedia zegt inderdaad dat beide ouders vrijzinnig Joods waren. Dat betekent dat ik ernaast zit. Ik had vandaag of gisteren gelezen dat alleen zijn vader Joods was maar weet niet meer waar.
Verder is het voor mij een volkomen oninteressante vraag. Feit is dat Cohen noch zijn ouders in religieus opzicht Joods waren.
Bovendien moeten we terughoudend zijn bij de suggestie dat Moslims om deze reden niet op hem zouden stemmen. Er zijn ongetwijfeld zeloten, maar ik heb nooit vernomen dat deze achtergrond in Amsterdam van invloed is geweest op zijn relaties met islamitische burgers van de stad.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door Luther »

Zosinus schreef:Negatieve reactie van PvdA lid Eddy Terstall over Cohen in NRC:
"Ik moet altijd denken aan die uitspraak van Cohen: ‘We moeten de existentiële leegte van de seculiere samenleving ontstijgen. Religie is daarin een moreel anker.’ Ik schrik van dat soort uitspraken."
Eddy Terstall vindt dat negatief. Ik niet. Mooie uitspraak van Cohen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23974
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door refo »

Over waan van de dag gesproken: 55% van de Nederlanders ziet Cohen als premier wel zitten.
Volgens een of andere peiling tenminste. En die onderzoekers zitten er wel regelmatig naast.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bos stapt op; Cohen nieuwe lijsttrekker

Bericht door jvdg »

Zosinus schreef: Welke idealen bedoel je precies? Ik vind eerder dat Cohen idealen heeft waar je het eigenlijk niet mee oneens kunt zijn. De boel bij elkaar houden, proberen dat burgers respect hebben voor elkaar, etc. Persoonlijk vind ik dat eerder het probleem dan dat hij idealen heeft waar ik het niet mee eens ben. In dit opzicht zie ik overigens ook niet zo duidelijk het verschil met Balkenende. Wel in bestuursstijl en karakter.
Het ideaal van Cohen is om de boel bijelkaar te houden ten koste van alle waarden die Nederland tot Nederland hebben gemaakt.
Een hartelijk welkom voor alle verdrukten en zorg voor zwakkeren kenmerkt(e) ons land (heel mooi), maar niet ten koste van de culturele waarden die in NL heersten.
Nu dreigt de vreemdeling "ons land op te eten".
Dat is een andere insteek dan het opvangen van verdrukten, die daar niet dankbaar voor behoeven te zijn, maar wel dat deze (gewenste) gasten zich aanpassen aan hun gastland (alleen al uit dankbaarheid).

De boel bij elkaar houden op de manier van Cohen, leidt ertoe dat wij ons dienen aan te passen aan de gewenste vluchtelingen, onder prijsgeving van onze (ooit bijbelse) normen en waarden.
En ook onze cultuur, welke vele alloctonen niet respecteren, ja, die in plaats daarvan hun eigen cultuur ons trachten op te leggen.
Zelfs onze onvolprezen heer Donner achtte de sharia legaal indien de (democratische) meerderheid daar zich een voorstander van vond.

Cohen zoekt compromissen die beide partijen nooit zullen kunnen accepteren.
Daarmee neemt de maatschappelijke onrust toe en verbreedt en verdiept de verwildersing zich in onze samenleving, met alle afschuwelijke gevolgen van dien.

Daarom durf ik de stelling aan dat de politiek correcte heer Cohen net zo zeer een gevaar is voor de maatschappij als de populistisch schreeuwende heer Wilders.
Plaats reactie