Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad!
Erik1960 schreef:Wanneer deskundigen ontraden om grote groepen mensen bij elkaar te laten komen vind ik het van een ongekende naïviteit getuigen om te veronderstellen dat het dan met kerkdiensten wel mee zal vallen. Zeker wanneer dat vergezeld gaat van ‘in de kerk zijn geen besmettingen’. Dat laatste is gewoon niet waar.
Stop daar toch eens mee!

En kom anders met een daadwerkelijke bron van een zondagse eredienst, mét maatregelen, waar meerdere mensen besmet zijn geraakt. Dus een zondagse eredienst, met votum en zegengroet, in één van de reformatorische kerken, en niet een muziekgroepje wat samenkwam (Biddinghuizen), een verzorgingstehuis wat de oorzaak bleek (Sommelsdijk, zie hierboven) of allerlei andere onjuistheden meer!
Erik1960 schreef:Het is me duidelijk dat je moeite hebt met andere standpunten. Dat heb ik ook, daarin verschillen we niet van elkaar. Ik schreef al eerder dat ik dankbaar ben dat we in een land leven waar kerken niet naar de pijpen van de overheid hoeven te dansen. Dat brengt met zich dat ik het iedereen gun om, geïnspireerd door het vierde gebod, de vrijheid te voelen naar een kerkdienst te gaan. Ik voel persoonlijk loop, geïnspireerd door het zesde gebod, die vrijheid niet. En raak geïrriteerd wanneer van het eigen standpunt wordt gezegd dat het op Bijbelse gronden rust terwijl mijn overwegingen worden afgedaan met ‘zomaar’. Daar maak ik ernstig bezwaar tegen. Ik gun iedereen zijn of haar Bijbelse zekerheid, maar laat me de mijne niet ontnemen.
Het vierde gebod behoort tot de eerste tafel; gehoorzaamheid aan God. Het zesde gebod behoort tot de tweede tafel. Maakt dat voor jou ook geen verschil dan?
Erik1960 schreef:Of het veel of enkele kerken zijn, is nogal afhankelijk van het perspectief dat je kiest.
Dus als 60% van de (O)GG(iN) met meer dan 50 personen een eredienst houdt, vind jij dat 'enkele kerken'? Kun je dat nader duiden?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Er zijn genoeg voorbeelden van besmettingen in kerkdiensten. Maar mensen willen het niet graag weten. Ik ga het mij bekende rijtje hier niet herhalen.
Natuurlijk. Ik kan ook een heel rijtje opnoemen. Maar zeg eens eerlijk: hield men daar allemaal keurig afstand?

Volgens mij niet...

En daar ging het hier wel om!
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:Stop daar toch eens mee!
Mag ik een goede raad geven?
Het begin des krakeels is gelijk een die het water opening geeft; daarom, verlaat den twist, eer hij zich vermengt.
Spreuken 17:14.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 jan 2022, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Valcke schreef:Nog heel even 'Sommelsdijk' omdat dit verhaal nog steeds blijft rondzingen:
De kerkdienst op zondag 8 maart in woonzorglocatie Nieuw Rijsenburgh in Sommelsdijk was niet de oorzaak van de uitbraak van het coronavirus op Goeree-Overflakkee. Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC, het Maasstad ziekenhuis, GGD Rotterdam-Rijnmond en CuraMare. (...)

Velen hadden de conclusie al getrokken: het was aan de kerkdienst op zondag 8 maart te danken dat Goeree-Overflakkee een van de brandhaarden werd van het coronavirus. Het uitgebreide onderzoek van genoemde instanties spreekt die conclusie echter duidelijk tegen. Ja, het eiland en in het bijzonder Nieuw Rijsenburgh zijn hard geraakt door corona. En nee, dat is niet te wijten aan het houden van een kerkdienst in een woonzorgcentrum. Voordat alle maatregelen voor verpleeghuizen landelijk van kracht gingen, waren er al verschillende varianten van het coronavirus op Goeree-Overflakkee aanwezig. (...)

Een aantal verschillende varianten van het coronavirus die op Goeree-Overflakkee circuleerden, zijn ook aangetroffen onder bewoners en personeel van Nieuw Rijsenburgh. Dat betekent dat het virus op verschillende momenten en via verschillende mensen het verpleegtehuis binnen is gekomen. Het is het meest waarschijnlijk dat dit gebeurde door sociale interacties tussen bewoners van het verpleeghuis en personen van daarbuiten. De kerkdienst van 8 maart zou één van die sociale interacties geweest kunnen zijn, maar zelfs dat is niet met zekerheid te zeggen. Dat komt omdat verschillende virusvarianten die zijn aangetroffen bij mensen die de kerkdienst bezocht hebben en ook bij mensen die de kerkdienst niet bezocht hebben. (...)
https://www.eilandennieuws.nl/nieuws/al ... ona-op-g-o

Bedankt maar sommige forummers houden niet van feiten. Het zou fijn zijn als @Erik1960 zijn uitspraken zou terugnemen. Excuses hoeft niet want men mag zich een keertje in de feiten vergissen.
Ik ben geraakt door je grootmoedigheid.
Mijn uitspraken neem ik niet terug. Er werd beweerd dat er geen besmettingen door/in kerken zijn geweest. Ik heb nu verschillende voorbeelden aangegeven die op zijn minst die bewering van vraagtekens voorzien. Ook in het krantenartikel dat Valcke opdiepte is niet te lezen dat de kerkdienst NIET de bron is. Er is veel onduidelijk, zoveel is duidelijk. Dan past het niet een stellige bewering te doen over het niet-plaatsvinden van besmettingen in/door kerken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Herman schreef:Er zijn genoeg voorbeelden van besmettingen in kerkdiensten. Maar mensen willen het niet graag weten. Ik ga het mij bekende rijtje hier niet herhalen.
Die ken ik ook, zeker uit de eerste golf. Het gaat erom dat de voorbeelden van @Erik1960 juist niet om kerkdiensten ging. We moeten wel bij de feiten blijven en niet bij vermoedens en verjaardagsverhaaltjes.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Dat is gewoonweg niet waar! Erik1960 gebruikt een voorbeeld om aan te tonen dat een algemene uitspraak van een ander niet klopt. Maar daarmee doet hij nog geen algemene uitspraak de andere kant op. Dit is zó gemeen!
Het is een oneigenlijk voorbeeld. Het was namelijk geen eredienst. Bovendien is er niet duidelijk gebleken of de personen wel genoeg afstand hielden.

Je kunt dit voorbeeld dus niet gebruiken om aan te geven dat een uitspraak van iemand anders niet klopt. Bij besmettingen in de kerkdiensten spreek je over besmettingen in zondagse erediensten.
We moeten ook niet net doen alsof er geen besmettingen geweest zijn door de zondagse erediensten, want die zijn er wel degelijk geweest. Tijdens de eerste golf bijvoorbeeld in Elspeet, maar later ook in Zaltbommel en Nieuwe-Tonge.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad!
Erik1960 schreef:Wanneer deskundigen ontraden om grote groepen mensen bij elkaar te laten komen vind ik het van een ongekende naïviteit getuigen om te veronderstellen dat het dan met kerkdiensten wel mee zal vallen. Zeker wanneer dat vergezeld gaat van ‘in de kerk zijn geen besmettingen’. Dat laatste is gewoon niet waar.
Stop daar toch eens mee!

En kom anders met een daadwerkelijke bron van een zondagse eredienst, mét maatregelen, waar meerdere mensen besmet zijn geraakt. Dus een zondagse eredienst, met votum en zegengroet, in één van de reformatorische kerken, en niet een muziekgroepje wat samenkwam (Biddinghuizen), een verzorgingstehuis wat de oorzaak bleek (Sommelsdijk, zie hierboven) of allerlei andere onjuistheden meer!
Erik1960 schreef:Het is me duidelijk dat je moeite hebt met andere standpunten. Dat heb ik ook, daarin verschillen we niet van elkaar. Ik schreef al eerder dat ik dankbaar ben dat we in een land leven waar kerken niet naar de pijpen van de overheid hoeven te dansen. Dat brengt met zich dat ik het iedereen gun om, geïnspireerd door het vierde gebod, de vrijheid te voelen naar een kerkdienst te gaan. Ik voel persoonlijk loop, geïnspireerd door het zesde gebod, die vrijheid niet. En raak geïrriteerd wanneer van het eigen standpunt wordt gezegd dat het op Bijbelse gronden rust terwijl mijn overwegingen worden afgedaan met ‘zomaar’. Daar maak ik ernstig bezwaar tegen. Ik gun iedereen zijn of haar Bijbelse zekerheid, maar laat me de mijne niet ontnemen.
Het vierde gebod behoort tot de eerste tafel; gehoorzaamheid aan God. Het zesde gebod behoort tot de tweede tafel. Maakt dat voor jou ook geen verschil dan?
Erik1960 schreef:Of het veel of enkele kerken zijn, is nogal afhankelijk van het perspectief dat je kiest.
Dus als 60% van de (O)GG(iN) met meer dan 50 personen een eredienst houdt, vind jij dat 'enkele kerken'? Kun je dat nader duiden?
Nu raak ik de draad kwijt… maak je verschil tussen reformatorische Covid en algemeen-christelijke covid?

Ja, dat verschil is me bekend. Voor mij maakt dat het niet gemakkelijker. Het grote, eerste, gebod is God liefhebben boven alles; het tweede, gelijk aan het eerste, is je naaste liefhebben gelijk jezelf. Daarmee vervloeit het onderscheid.

Dat perspectief kan ik duiden. Wanneer je kijkt vanuit het perspectief van de (O)GG(iN) is 60% veel. Wanneer je het perspectief kiest van het totaal van kerken (en dan vergeet ik maar even de moskeeën en andere gebedshuizen) in Nederland is 60% van de (O)GG(iN) nog steeds weinig.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:We moeten ook niet net doen alsof er geen besmettingen geweest zijn door de zondagse erediensten, want die zijn er wel degelijk geweest. Tijdens de eerste golf bijvoorbeeld in Elspeet, maar later ook in Zaltbommel en Nieuwe-Tonge.
In Elspeet hield men geen enkele afstand.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Stop daar toch eens mee!
Mag ik een goede raad geven?
Het begin des krakeels is gelijk een die het water opening geeft; daarom, verlaat den twist, eer hij zich vermengt.
Spreuken 17:14.
Je hebt gelijk.

Ik ga wat anders doen.

En zondag hoop ik weer naar de kerk te mogen.
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Valcke schreef:Frankfurt betrof overigens een etentje van alle gemeenteleden ná de kerkdienst. Bovendien werd er geen afstand gehouden.
Sommelsdijk is onderzocht door GGD. Het bleek niet de kerkdienst te zijn, maar de diverse contacten die er waren binnen het bejaardencentrum.

Er zal vast wel een luttel aantal besmettingen in kerkdiensten geweest zijn, maar de voorbeelden zijn zeer schaars of onbewezen. Het feit dat er zo naar gezocht moet worden, zegt wat dit betreft al genoeg.
Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Bogerman schreef:Het dragen van een mondkap is in de kerk niet verplicht!! Gelukkig hebben we bij ons die plicht ook niet, bijna niemand draagt zo’n ding, nooit geweest in de hele pandemie, en er is niet besmet door de kerk. Maar omikron is veel besmettelijker maar niet ziekmakender, die lockdown is zo super schadelijk, daar moeten we mee stoppen, liefst met alle maatregelen, we moeten er gewoon mee leren leven.
Iedereen heeft het nu over kerken, maar ik had het over onze eigen kerk.
Het zal best waar zijn dat er hier en daar besmettingen zijn geweest, maar voor zover ik weet kwam dat omdat mensen met klachten niet thuisbleven en er niet of niet genoeg afstand werd gehouden. Als je dat wel doet en je hebt goede ventilatie is de kans op besmetting veel kleiner dan andere gevaren in je leven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef:
Valcke schreef:Frankfurt betrof overigens een etentje van alle gemeenteleden ná de kerkdienst. Bovendien werd er geen afstand gehouden.
Sommelsdijk is onderzocht door GGD. Het bleek niet de kerkdienst te zijn, maar de diverse contacten die er waren binnen het bejaardencentrum.

Er zal vast wel een luttel aantal besmettingen in kerkdiensten geweest zijn, maar de voorbeelden zijn zeer schaars of onbewezen. Het feit dat er zo naar gezocht moet worden, zegt wat dit betreft al genoeg.
Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.
Hielden jullie wel voldoende afstand?
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:
Valcke schreef:Frankfurt betrof overigens een etentje van alle gemeenteleden ná de kerkdienst. Bovendien werd er geen afstand gehouden.
Sommelsdijk is onderzocht door GGD. Het bleek niet de kerkdienst te zijn, maar de diverse contacten die er waren binnen het bejaardencentrum.

Er zal vast wel een luttel aantal besmettingen in kerkdiensten geweest zijn, maar de voorbeelden zijn zeer schaars of onbewezen. Het feit dat er zo naar gezocht moet worden, zegt wat dit betreft al genoeg.
Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.
Dat kan natuurlijk, zeker wanneer er geen / onvoldoende afstand gehouden is of wanneer mensen zich niet houden aan het advies om met klachten thuis te blijven. (Helaas is dat laatste de grootste oorzaak van besmettingen.) Het zal dus zeker wel voorgekomen zijn, dat ontken ik niet. Maar met inachtneming van maatregelen zal het aantal gevallen beperkt zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:We moeten ook niet net doen alsof er geen besmettingen geweest zijn door de zondagse erediensten, want die zijn er wel degelijk geweest. Tijdens de eerste golf bijvoorbeeld in Elspeet, maar later ook in Zaltbommel en Nieuwe-Tonge.
In Elspeet hield men geen enkele afstand.
nee, omdat die informatie toen nog ontbrak. In de andere twee plaatsen die ik noemde hield men wel afstand maar dat effect is weg als bijvoorbeeld de voorganger besmettelijk is. In Zaltbommel zat maar een handje vol mensen in de kerk. De enige die niet besmet was, was de koster, die door zijn plek buiten de luchtstroming van het kerkje zit.
Maar waar het omgaat is dat jij in je discussie besmettingen door kerkdienst ontkent, terwijl die er wel degelijk geweest zijn. Ik vind dat je als kerk ook verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je bezoekers en daarom de maatregelen moet opvolgen en adviezen goed moet overwegen. Daarnaast vind ik het wenselijk dat voorgangers zich op zaterdag even laten testen. Bij 'testen voor toegang' kan dit gratis en snel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Bogerman schreef:Het dragen van een mondkap is in de kerk niet verplicht!! Gelukkig hebben we bij ons die plicht ook niet, bijna niemand draagt zo’n ding, nooit geweest in de hele pandemie, en er is niet besmet door de kerk. Maar omikron is veel besmettelijker maar niet ziekmakender, die lockdown is zo super schadelijk, daar moeten we mee stoppen, liefst met alle maatregelen, we moeten er gewoon mee leren leven.
Iedereen heeft het nu over kerken, maar ik had het over onze eigen kerk.
Het zal best waar zijn dat er hier en daar besmettingen zijn geweest, maar voor zover ik weet kwam dat omdat mensen met klachten niet thuisbleven en er niet of niet genoeg afstand werd gehouden. Als je dat wel doet en je hebt goede ventilatie is de kans op besmetting veel kleiner dan andere gevaren in je leven.
Het is duidelijk dat jouw kennis niet al omvattend is. Daarom is het goed wat genuanceerder te zijn in je reacties.
Plaats reactie