Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Wat zijn voorname kinderlijke eigenschappen, deugden en plichten, die de kinderen Gods bezitten en
oefenen?

Voornamelijk deze eigenschappen en deugden, waar andere onder horen en uitvloeien: kinderlijke
vrees, geheiligde kennis, liefde, gehoorzaamheid, onderwerping en kinderlijk vertrouwen.
Die vreze Gods gaat gepaard met een kinderlijke vrijmoedigheid, om door het geloof God de Vader
hun Vader in Christus te noemen. Want zij ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door
Welke zij roepen Abba, Vader. Zodat die heilige vreze en eerbied gepaard gaat met een kinderlijke
toegang tot de Vader, als die lieve, teerhartige, ontfermende Vader, aan Welke zij al hun noden in
Zijn schoot uitstorten, Ps.142:3. En die Vader antwoordt Zijn kinderen uit de schuilplaatsen des
donders, Ps. 81:8. Zo gaat dat heilig ontzag en die vrees met de kinderlijke vrijmoedigheid in Gods
kinderen gepaard, als de vuurkolommen des nachts en de wolkkolommen des daags, door welke zij
beide geleid moeten worden. Zo is die Heere hun vrees, en die vrees doet hen teer, oprecht,
eenvoudig, heilig en vrijmoedig voor het aangezicht van hun Vader wandelen, gedurende de tijd
hunner uitwoning op de aarde.


Waarin bestaat het voorname van hun kinderlijke liefde?

Het is dat genadewerk van de Heilige Geest, uitgestort in de ziel van een wedergeborene. Die liefde
tot God die hij ontvangt in de wedergeboorte, die een bewijs van hun hoop op de hemel is. Rom. 5:5.
Die liefde is hun een bewijs dat de Vader hen eerst heeft liefgehad 1 Joh. 4:19. Van die liefde zijn alle
natuurlijke mensen ontbloot, en die bestaat in voornamelijk het volgende:
In die innige, oprechte toegenegenheid des harten tot de Heere, om Hem te lieven, dienen, vrezen
en in Zijn nabijheid te leven. Het is mij goed nabij God te wezen. Ps.73:28.

In de hoogachting voor de Heere, om Hem, Zijn dienst en Zijn nabijheid te schatten boven al wat in
de wereld is, en met Asaf te kunnen zeggen: Wien heb ik nevens U in de hemel? Ps. 73:25.
In die begeerte en dat pijnlijk verlangen naar de Heere, naar Zijn licht, troost, verkwikking en
gevoelige invloed, als een dorstige naar het water, Mijn ziel dorst naar U, mijn vlees verlangt naar U
als een land, dor en mat, zonder water. Ps.63:2 En hoe meer zij van de Heere genoten hebben, hoe
meer zij begeren.

In dat teder zijn, om die lieve goede Vader naar de ogen te zien en Zijn geboden te bewaren, om Hem
door hun zonden en afwijkingen geen ongenoegen te geven, volgens Joh.14:15: Indien gij Mij
liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. Evenals een kind: hoe meer liefde het tot zijn vader heeft, hoe
minder het zal zoeken tegen zijn zin en wil te doen.

In die gewillige werkzaamheid voor de Heere, om alles te laten en te doen uit liefde voor die Vader,
om uit liefde voor Hem werkzaam te zijn in het goede, dat geschiedt al uit liefde.


Waarin bestaat het voorname van hun kinderlijk vertrouwen?

Het is die geestelijke sterkte, gewerkt door des Heeren Geest in de ziel van een kind Gods, waardoor
die ziel met volle bewustheid en verzekering geloven kan dat zij genade in des Heeren ogen
gevonden heeft. Dat God hun Vader om Christus’ wil geworden is; dat zij daardoor kracht hebben
ontvangen om hun eeuwige zaligheid en al hun uitwendige zaken aan die Vader toe te betrouwen, en
vertrouwen dat Hij zulkeen welgelukzalig doet zijn. Ps.2:12.

Oud. L. Myseras
Overgenomen uit de Schatgraven nieuwsbrief GG Terneuzen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef: 31 okt 2023, 15:09 Wat zijn voorname kinderlijke eigenschappen, deugden en plichten, die de kinderen Gods bezitten en
oefenen?

Voornamelijk deze eigenschappen en deugden, waar andere onder horen en uitvloeien: kinderlijke
vrees, geheiligde kennis, liefde, gehoorzaamheid, onderwerping en kinderlijk vertrouwen.
Die vreze Gods gaat gepaard met een kinderlijke vrijmoedigheid, om door het geloof God de Vader
hun Vader in Christus te noemen. Want zij ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door
Welke zij roepen Abba, Vader. Zodat die heilige vreze en eerbied gepaard gaat met een kinderlijke
toegang tot de Vader, als die lieve, teerhartige, ontfermende Vader, aan Welke zij al hun noden in
Zijn schoot uitstorten, Ps.142:3. En die Vader antwoordt Zijn kinderen uit de schuilplaatsen des
donders, Ps. 81:8. Zo gaat dat heilig ontzag en die vrees met de kinderlijke vrijmoedigheid in Gods
kinderen gepaard, als de vuurkolommen des nachts en de wolkkolommen des daags, door welke zij
beide geleid moeten worden. Zo is die Heere hun vrees, en die vrees doet hen teer, oprecht,
eenvoudig, heilig en vrijmoedig voor het aangezicht van hun Vader wandelen, gedurende de tijd
hunner uitwoning op de aarde.


Waarin bestaat het voorname van hun kinderlijke liefde?

Het is dat genadewerk van de Heilige Geest, uitgestort in de ziel van een wedergeborene. Die liefde
tot God die hij ontvangt in de wedergeboorte, die een bewijs van hun hoop op de hemel is. Rom. 5:5.
Die liefde is hun een bewijs dat de Vader hen eerst heeft liefgehad 1 Joh. 4:19. Van die liefde zijn alle
natuurlijke mensen ontbloot, en die bestaat in voornamelijk het volgende:
In die innige, oprechte toegenegenheid des harten tot de Heere, om Hem te lieven, dienen, vrezen
en in Zijn nabijheid te leven. Het is mij goed nabij God te wezen. Ps.73:28.

In de hoogachting voor de Heere, om Hem, Zijn dienst en Zijn nabijheid te schatten boven al wat in
de wereld is, en met Asaf te kunnen zeggen: Wien heb ik nevens U in de hemel? Ps. 73:25.
In die begeerte en dat pijnlijk verlangen naar de Heere, naar Zijn licht, troost, verkwikking en
gevoelige invloed, als een dorstige naar het water, Mijn ziel dorst naar U, mijn vlees verlangt naar U
als een land, dor en mat, zonder water. Ps.63:2 En hoe meer zij van de Heere genoten hebben, hoe
meer zij begeren.

In dat teder zijn, om die lieve goede Vader naar de ogen te zien en Zijn geboden te bewaren, om Hem
door hun zonden en afwijkingen geen ongenoegen te geven, volgens Joh.14:15: Indien gij Mij
liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. Evenals een kind: hoe meer liefde het tot zijn vader heeft, hoe
minder het zal zoeken tegen zijn zin en wil te doen.

In die gewillige werkzaamheid voor de Heere, om alles te laten en te doen uit liefde voor die Vader,
om uit liefde voor Hem werkzaam te zijn in het goede, dat geschiedt al uit liefde.


Waarin bestaat het voorname van hun kinderlijk vertrouwen?

Het is die geestelijke sterkte, gewerkt door des Heeren Geest in de ziel van een kind Gods, waardoor
die ziel met volle bewustheid en verzekering geloven kan dat zij genade in des Heeren ogen
gevonden heeft. Dat God hun Vader om Christus’ wil geworden is; dat zij daardoor kracht hebben
ontvangen om hun eeuwige zaligheid en al hun uitwendige zaken aan die Vader toe te betrouwen, en
vertrouwen dat Hij zulkeen welgelukzalig doet zijn. Ps.2:12.

Oud. L. Myseras
Overgenomen uit de Schatgraven nieuwsbrief GG Terneuzen
De werken van Lambertus Myseras kunnen goed dienen voor zelfonderzoek, als er nog iemand is die zichzelf een beetje kent en weet hoe arglistig zijn hart kan zijn. Myseras is hier ook wel ontdekkend in. Ik zou al de werken van Myseras wel willen aanbevelen.
Dank voor het plaatsen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Zie de ellende van de mens in de staat der natuur. Voordat Christus hun profeet wordt, zijn ze gehuld in onwetendheid en duisternis. Mensen weten niets op een geheiligde wijze, ze weten niets zoals ze zouden moeten weten. I Kor 8:8. Dit is triest. Mensen in het donker kunnen geen kleuren onderscheiden, zo kunnen ze in de staat van de natuur geen onderscheid maken tussen moraliteit en genade, ze nemen het ene voor het andere. In het donker is de grootste schoonheid verborgen. Ook al zijn er zeldzame bloemen in de tuin en schilderijen in de kamer, in het donker wordt hun schoonheid versluierd; zo ziet de mens in de staat der natuur niets van deze schoonheid, ook al is er in Christus zulk een schoonheid die de engelen versteld doet staan. Wat is Christus voor hem? Of de hemel voor hem? De sluier ligt over zijn hart. Een man in het donker is in gevaar bij elke stap die hij zet; zo is de mens in de staat der natuur in gevaar, bij elke stap, om in de hel te vallen. Zo is het voordat Christus het ons leert; nee, de duisternis waarin een zondaar zich bevindt, terwijl hij in een onherboren staat is, is erger dan natuurlijke duisternis; want natuurlijke duisternis verschrikt. Een verschrikking van grote duisternis viel op Abraham.' Gen 15:12. Maar de geestelijke duisternis gaat niet gepaard met afschuw, mensen beven niet voor hun toestand; nee, ze vinden hun toestand goed genoeg. De mensen hebben de duisternis liever gehad. Johannes 3:19. Dit is hun droevige toestand, totdat Jezus Christus komt als een profeet om hen te onderwijzen, en hen te veranderen van duisternis naar licht, en van de macht van Satan naar God.

Ds. T. Watson
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door helma »

Wat als we vandaag de dag 95 stellingen zouden mogen noteren? De hervormde dominee D.J. Budding dacht in eerste instantie dat hij met moeite een twintigtal stellingen zou kunnen bedenken, maar met gemak werden het er 95...

Dit is de Reformatie anno nu:

https://www.refoweb.nl/nieuws/1725/reformatie-anno-nu/
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef: 01 nov 2023, 14:00 Wat als we vandaag de dag 95 stellingen zouden mogen noteren? De hervormde dominee D.J. Budding dacht in eerste instantie dat hij met moeite een twintigtal stellingen zou kunnen bedenken, maar met gemak werden het er 95...

Dit is de Reformatie anno nu:

https://www.refoweb.nl/nieuws/1725/reformatie-anno-nu/
Deze vind ik wel heel bijzonder:
22.Van de kamerleden van de SGP zou er tenminste één predikant moeten zijn, met een profetische roeping om ons volk bewogen en indringend terug te roepen tot God en Zijn woord.
Online
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

die vond ik juist weer heel mooi! Sowieso kan ik me in deze stellingen wel vinden.
Wel confronterend!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 347
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Edelweiss »

Dank voor het delen, helma. Heel interessante, confronterende stellingen, met grond voor grondige reflectie en overdenking. Waardevol!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2148
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

Bertiel schreef: 01 nov 2023, 14:10 die vond ik juist weer heel mooi! Sowieso kan ik me in deze stellingen wel vinden.
Wel confronterend!
Maar wat is het doel? Ik las ergens ook de 10 stellingen van CalvéJanus en LutjeMar tegen het hypercalvinisme. Die zal ik hier maar niet delen :sweat
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

"Al waren alle zandkorrels tongen, hun stemmen zouden ongenoegzaam zijn, om naar waarde de lof te zingen van Hèm, Die de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht gedragen heeft" , Kersten, zondag 15.
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

ds. Th. van der Groe schreef:
Het kan niet anders dan ten uiterste schadelijk en gevaarlijk zijn, wanneer degenen, die van hun ongeloof en hun vijandschap tegen Christus nog nimmer recht overtuigd zijn geweest, nochtans rust voor hun zielen willen scheppen uit een algemene en onvolkomen wettische overtuiging, die hun niet geheel vernedert en vatbaar maakt voor de vrije genade des Evangelies.
Tot de zodanigen en van al hun eigenwerken, woelingen en pogingen om een Christus te bekomen in een weg des ongeloofs, moet billijk ook gezegd worden, in een geestelijke zin: Gij zijt vermoeid door uwe grote reis; maar gij zegt niet: het is buiten hope; gij hebt het leven uwer hand gevonden, daarom wordt gij niet ziek, Jes. 57: 10.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Alle achteruitgang in de genade heeft zijn oorsprong in het verwaarlozen van het gebed. Het begin ervan ligt misschien wel aan de troon der genade. Het nalaten van het gebed tot God was de eerste stap die bij Hem vandaan leidde. En als de eerste stap gezet was en men niet onmiddellijk terugkeerde, werd die spoedig gevolgd door volgende stappen. Lezer, beeft u bij de gedachte dat u mogelijk ooit een afvallige wordt? Bent u bang voor de gedachte dat u Jezus verwondt, laat dan uw gebed tot God niet na. Wees op uw hoede voor de eerste symptomen van achteruitgang in deze heilige oefening. Haast u dan naar de lieve Heelmeester, Die alleen de macht heeft om de voortgang ervan tot staan te brengen en uw ziel te genezen.

Ds. O. Winslow
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef: 06 nov 2023, 07:26 Alle achteruitgang in de genade heeft zijn oorsprong in het verwaarlozen van het gebed. Het begin ervan ligt misschien wel aan de troon der genade. Het nalaten van het gebed tot God was de eerste stap die bij Hem vandaan leidde. En als de eerste stap gezet was en men niet onmiddellijk terugkeerde, werd die spoedig gevolgd door volgende stappen. Lezer, beeft u bij de gedachte dat u mogelijk ooit een afvallige wordt? Bent u bang voor de gedachte dat u Jezus verwondt, laat dan uw gebed tot God niet na. Wees op uw hoede voor de eerste symptomen van achteruitgang in deze heilige oefening. Haast u dan naar de lieve Heelmeester, Die alleen de macht heeft om de voortgang ervan tot staan te brengen en uw ziel te genezen.

Ds. O. Winslow
Prachtig citaat! Bedankt voor het delen.

Waar staat het in?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef: 06 nov 2023, 15:19Prachtig citaat! Bedankt voor het delen.

Waar staat het in?
Het staat in het dagboek "avondgedachten" (bij 5 november).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Alle achteruitgang in de genade heeft zijn oorsprong in het verwaarlozen van het gebed. Het begin ervan ligt misschien wel aan de troon der genade. Het nalaten van het gebed tot God was de eerste stap die bij Hem vandaan leidde. En als de eerste stap gezet was en men niet onmiddellijk terugkeerde, werd die spoedig gevolgd door volgende stappen. Lezer, beeft u bij de gedachte dat u mogelijk ooit een afvallige wordt? Bent u bang voor de gedachte dat u Jezus verwondt, laat dan uw gebed tot God niet na. Wees op uw hoede voor de eerste symptomen van achteruitgang in deze heilige oefening. Haast u dan naar de lieve Heelmeester, Die alleen de macht heeft om de voortgang ervan tot staan te brengen en uw ziel te genezen.

Ds. O. Winslow
O zo waar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef: 06 nov 2023, 15:36
Het staat in het dagboek "avondgedachten" (bij 5 november).
Bedankt! Ik heb en lees alleen 'morgengedachten', maar blijkbaar zijn ook de avondgedachten waardevol :)
Plaats reactie