Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:(vond ik best opmerkelijk trouwens: er wordt een organist benoemd die nog nooit een dienst heeft bijgewoond....)
Wie? Rien Donkersloot?
Yep.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
eilander schreef:(vond ik best opmerkelijk trouwens: er wordt een organist benoemd die nog nooit een dienst heeft bijgewoond....)
Wie? Rien Donkersloot?
Hij kent de kerk het orgel, hij kan zich via internetdiensten een beeld vormen van de diensten, hij kan inschatten wat de ligging van de gemeente is. Wat is er dan zo vreemd aan?

Hooguit zou je 't kunnen omkeren: kennelijk heeft het spelen van een kerkdienst geen deel uitgemaakt van de benoemingsprocedure. Dat zou ik wel belangrijk hebben gevonden, dat je als gemeente hebt gemerkt of er bij de nieuw te benoemen organist goed gezongen kan worden.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
eilander schreef:(vond ik best opmerkelijk trouwens: er wordt een organist benoemd die nog nooit een dienst heeft bijgewoond....)
Wie? Rien Donkersloot?
Hij kent de kerk het orgel, hij kan zich via internetdiensten een beeld vormen van de diensten, hij kan inschatten wat de ligging van de gemeente is. Wat is er dan zo vreemd aan?
Voor de goede orde: ik zeg niet dat er iets niet goed gaat ofzo. Donkersloot bepaalt zelf wat hij fijn/goed/wenselijk vindt en wat niet.
Ik vind het alleen opmerkelijk. Het lijkt mij zo logisch dat je, als (of voor) je solliciteert als organist, je ter plekke gaat oriënteren. De vergelijking zal niet opgaan, maar het lijkt alsof je een huis koopt waar je niet binnen geweest bent.
Hendrikus schreef:Hooguit zou je 't kunnen omkeren: kennelijk heeft het spelen van een kerkdienst geen deel uitgemaakt van de benoemingsprocedure. Dat zou ik wel belangrijk hebben gevonden, dat je als gemeente hebt gemerkt of er bij de nieuw te benoemen organist goed gezongen kan worden.
Eens. Ik weet niet wat gebruikelijk is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:Hooguit zou je 't kunnen omkeren: kennelijk heeft het spelen van een kerkdienst geen deel uitgemaakt van de benoemingsprocedure. Dat zou ik wel belangrijk hebben gevonden, dat je als gemeente hebt gemerkt of er bij de nieuw te benoemen organist goed gezongen kan worden.
Eens. Ik weet niet wat gebruikelijk is.
Daar zijn geen vaste regels voor. Iedereen vindt z'n eigen wiel uit.
~~Soli Deo Gloria~~
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marius »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef: Lijkt me niet, tenzij je het hebt over niet-ritmische koraalboeken. In de ritmische staan doorgaans rusten.
Ik keek in de 2 koraalboeken die op m'n orgel lagen, die van Sanderman (idd deel 1; de niet-ritmische) en van Marco den Toom. Daar stonden geen rusten. Bij het bekijken van nog weer andere koraalboeken stonden de rusten inderdaad niet.
Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Waar het vanuit de tekst functioneel en zinvol is, zou het inderdaad raar zijn om een opening te maken, de tekst gaat immers dóór.
Maar juist het altijd maar doorbreien tussen de regels zorgt ervoor dat de gemeente geen impuls krijgt om weer in te zetten, en dus komen ze standaard te laat. Door even los te laten, geef je als organist wél de impuls: kom op, we gaan weer, zingen jongens!
En toch zijn er denk ik maar weinig gemeentes waarin de gemeente dan precies weer gaat zingen op het moment dat de organist die regel weer inzet. Tenminste, de gemeentes waar ik kom. Maar dat zijn hoofdzakelijk gemeentes waar niet-ritmisch gezongen wordt. (Dat zal het verschil zijn denk ik)

Dan staat er waarschijnlijk óf een fermate óf een komma.
Fermate is zo'n ) haakje op z'n kant met een punt er onder. Het betekend zoiets als even aanhouden en loslaten. In het geval van koraalboeken niet-ritmisch geldt over het algemeen de volgende afspraak:
Iedere lettergreep heeft twee tellen (geen seconden maar tellen!). Ook de laatste lettergreep van de zin heeft twee tellen, waarna er twee tellen rust volgt. Nu kan een organist die rust met een doorgangsnoot opvolgen, daar is hij vrij in.


Voor een eerder gemaakte opmerking over kerkgangers die niet inzetten als de organist weer inzet, dan ligt dat meestal aan de organist. De twee tellen tussenin dienen ook echt twee tellen te zijn, m.a.w. de organist moet alert blijven. Ook heeft het wachten op de talmende gemeente geen zin. TOen ik als organist begon was mijn voorganger ook zo'n talmer. Hij zette in en wachtte totdat hij dacht dat er voldoende mensen de eerste noot hadden gevonden en speelde dan verder. Dit gaat dan van kwaad tot erger. Ik heb er toen voor gekozen de gemeente direct met harde hand aan te pakken. (vanaf de zachte orgeltoetsen) Ik zette in en speelde direct in het juiste tempo door. De gemeente zong de eerste helft van de eerste regel niet mee, maar na paar psalmen had men het door. Inmiddels, na 3,5, weet men onderhand wel dat ik inzet. Nu is het geluid nog niet altijd formidabel, maar ja, hoe minder kerkgangers, hoe minder voice zeg ik altijd.
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marco »

Marius schreef:(...)
Voor een eerder gemaakte opmerking over kerkgangers die niet inzetten als de organist weer inzet, dan ligt dat meestal aan de organist. De twee tellen tussenin dienen ook echt twee tellen te zijn, m.a.w. de organist moet alert blijven. Ook heeft het wachten op de talmende gemeente geen zin. TOen ik als organist begon was mijn voorganger ook zo'n talmer. Hij zette in en wachtte totdat hij dacht dat er voldoende mensen de eerste noot hadden gevonden en speelde dan verder. Dit gaat dan van kwaad tot erger. Ik heb er toen voor gekozen de gemeente direct met harde hand aan te pakken. (vanaf de zachte orgeltoetsen) Ik zette in en speelde direct in het juiste tempo door. De gemeente zong de eerste helft van de eerste regel niet mee, maar na paar psalmen had men het door. Inmiddels, na 3,5, weet men onderhand wel dat ik inzet. Nu is het geluid nog niet altijd formidabel, maar ja, hoe minder kerkgangers, hoe minder voice zeg ik altijd.
Goede zaak. Psalmmelodieën hebben ritmes die doorlopen van begin tot eind. De overgangen tussen de regels horen daar echt bij. Als je dus ritmisch zingt, zing je ook de rusten met een vaste lengte (en sommige zing je dan ook nog korter dan andere, bijvoorbeeld de eerste die in het psalmboek staat: het couplet loopt alleen door als je die als halve rust zingt). Wat mij betreft zouden organisten vaker met een metronoom moeten oefenen...
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door ejvl »

Een gerespecteerd organist zij eens tegen mij dat "refo" organisten eerst op dansles moeten voordat ze een gemeente begeleiden... :haha
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Een gerespecteerd organist zij eens tegen mij dat "refo" organisten eerst op dansles moeten voordat ze een gemeente begeleiden... :haha
Maar dan toch zeker wel dansen op hele noten :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Een gerespecteerd organist zij eens tegen mij dat "refo" organisten eerst op dansles moeten voordat ze een gemeente begeleiden... :haha
Maar dan toch zeker wel dansen op hele noten :yahoo
Dan blijft er niet veel van over. :nananere
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Een gerespecteerd organist zij eens tegen mij dat "refo" organisten eerst op dansles moeten voordat ze een gemeente begeleiden... :haha
Maar dan toch zeker wel dansen op hele noten :yahoo
Dan blijft er niet veel van over. :nananere
Juist wel, ik vind het idee wel goed. Zo leer je hoe belangrijk het is om alle noten echt even lang te laten duren, ook al is de psalm lang. Je merkt nl nog wel eens dat ze versnelllen of vertragen aan het eind. Wanneer je danst, merk je dat meteen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Een gerespecteerd organist zij eens tegen mij dat "refo" organisten eerst op dansles moeten voordat ze een gemeente begeleiden... :haha
Maar dan toch zeker wel dansen op hele noten :yahoo
Dan blijft er niet veel van over. :nananere
Juist wel, ik vind het idee wel goed. Zo leer je hoe belangrijk het is om alle noten echt even lang te laten duren, ook al is de psalm lang. Je merkt nl nog wel eens dat ze versnelllen of vertragen aan het eind. Wanneer je danst, merk je dat meteen!
Ik vind eigenlijk dat iedere danser(es) eerst orgelles moet nemen (dan heb je helemaal geen zin meer in dat domme gedans..)
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door ejvl »

Marieke schreef: Ik vind eigenlijk dat iedere danser(es) eerst orgelles moet nemen (dan heb je helemaal geen zin meer in dat domme gedans..)
Misschien dansen op orgelmuziek :) :yahoo
Op zoiets bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ[/youtube]
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Marieke schreef: Ik vind eigenlijk dat iedere danser(es) eerst orgelles moet nemen (dan heb je helemaal geen zin meer in dat domme gedans..)
Misschien dansen op orgelmuziek :) :yahoo
Op zoiets bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ[/youtube]
Verschrikkelijk. Dit lijkt wel een soort refo-house... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door JolandaOudshoorn »

ejvl schreef:
Marieke schreef: Ik vind eigenlijk dat iedere danser(es) eerst orgelles moet nemen (dan heb je helemaal geen zin meer in dat domme gedans..)
Misschien dansen op orgelmuziek :) :yahoo
Op zoiets bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ[/youtube]
@ Marieke, waarom typeer jij dansen als dom??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

JolandaOudshoorn schreef:
ejvl schreef:
Marieke schreef: Ik vind eigenlijk dat iedere danser(es) eerst orgelles moet nemen (dan heb je helemaal geen zin meer in dat domme gedans..)
Misschien dansen op orgelmuziek :) :yahoo
Op zoiets bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FRf9G0LiZeQ[/youtube]
@ Marieke, waarom typeer jij dansen als dom??
Omdat:
1. het vaak gebeurt in een omgeving waarin je niet hoort (disco/feesten e.d.)
2. er meestal gedanst wordt op muziek die of tegen de Bijbel ingaat of waarin de begeerlijkheid van het aardse leven bezongen wordt
3. in Nederland zelden of nooit tot eer van God gedanst wordt zoals dat vroeger in de tijd van de Bijbel wel gedaan werd
4. ik het nut niet inzie van het meestal niet in de maat heen en weer gespring met hoge valkans (bij mij dan..) :sweat
5. ik het afgrijselijk vind om met een man waar ik geen snars om geef half in de armen moet liggen om vervolgens diverse keren door die man op m'n tenen getrapt te worden :cry
Plaats reactie