Afscheid en intrede

Jongere

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:Wat ik nog erger vind als in de preken voor de gelegenheid vaak de mens centraal staat, in plaats van Christus...
Curatorium schreef:Bij de GG is het ook zo dat het een groot 'spectakel' is, dat trekt mensen aan.
Zo vinden velen het symbolische Bijbel-boven-het-hoofd-houden erg bijzonder (overigens niets mis mee). Dat krijg je als er (terecht) weinig symboliek zit in de normale diensten.
Als studenten eenmaal dominee zijn, en ze van gemeente veranderen is het altijd al veel minder druk.
Tjonge, in wat voor kringen bewegen jullie je?
Spreken jullie toevallig ook nog wel eens mensen die ergens heengaan vanwege betrokkenheid op Gods koninkrijk? Of horen jullie nog wel eens bevestigingsdiensten waarin God centraal staat?
Gelukkig zijn die er wel. Ik zou me geen raad weten als ik alleen de menselijke kant van de medaille zou zien, met nieuwsgierige kerkgangers en Christusloze diensten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:Wat ik nog erger vind als in de preken voor de gelegenheid vaak de mens centraal staat, in plaats van Christus...
Curatorium schreef:Bij de GG is het ook zo dat het een groot 'spectakel' is, dat trekt mensen aan.
Zo vinden velen het symbolische Bijbel-boven-het-hoofd-houden erg bijzonder (overigens niets mis mee). Dat krijg je als er (terecht) weinig symboliek zit in de normale diensten.
Als studenten eenmaal dominee zijn, en ze van gemeente veranderen is het altijd al veel minder druk.
Spreken jullie toevallig ook nog wel eens mensen die ergens heengaan vanwege betrokkenheid op Gods koninkrijk? Of horen jullie nog wel eens bevestigingsdiensten waarin God centraal staat?
Gelukkig zijn die er wel. Ik zou me geen raad weten als ik alleen de menselijke kant van de medaille zou zien, met nieuwsgierige kerkgangers en Christusloze diensten.
'vind ik leuk'. :super
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Anker schreef: 'vind ik leuk'. :super
eh... huisman! (zelf ben ik niet gerechtigd, want ik heb zelf FB)
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
Hoe betrokken je ook bent bij God's koninkrijk, moet je je wel in alle eerlijkheid afvragen of je bij zulke diensten aanwezig moet zijn. Naluisteren kan altijd.
BJD

Bericht door BJD »

BJD schreef:
Jongere schreef:
Hoe betrokken je ook bent bij God's koninkrijk, moet je je wel in alle eerlijkheid afvragen of je bij zulke diensten aanwezig moet zijn. Naluisteren kan altijd.
als buitenstaander bedoel ik dan, niet als gemeentelid.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

ben nooit bij een enkel afscheid of intrede geweest, waar ik geen lid was...

maar heb wel opnames gehoord, en dan dacht ik, blij dat ik er niet bij was...

ook (vooral?) voor afscheid en intrede hoort het te gelden, dat Christus centraal moet staan. De persoon van de 'ambassadeur van Christus' is voor mij niet interessant. En het is de roeping van een predikant niet om van zichzelf of over andere predikanten te 'preken'...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
wth

Bericht door wth »

Hersteld Hervormde Kerk

Op zondag 6 oktober neemt ds. A.J. Schalkoort afscheid van Lunteren-Zuid.

Kerktijden
Refogast

Bericht door Refogast »

Is de bevestigingsdienst en intrededienst van ds. J. van Laar (Ger. Gem Rijssen-West) ergens te beluisteren/downloaden?
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Refogast schreef:Is de bevestigingsdienst en intrededienst van ds. J. van Laar (Ger. Gem Rijssen-West) ergens te beluisteren/downloaden?
Ik zoek ook nog van die diensten ja. Van ds. G. van Manen en ds. J. Karels zijn de diensten te beluisteren op www.preken.cgkmiddelharnis.nl
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
Refogast schreef:Is de bevestigingsdienst en intrededienst van ds. J. van Laar (Ger. Gem Rijssen-West) ergens te beluisteren/downloaden?
Ik zoek ook nog van die diensten ja. Van ds. G. van Manen en ds. J. Karels zijn de diensten te beluisteren op http://www.preken.cgkmiddelharnis.nl
De dienst werd uitgezonden via de kerktelefoon/scanner en er was tevens een
live verbinding met Canada. Of het ergens te beluisteren valt weer ik niet.
Ik kan wel een kort verslag geven

's Middags de bevestigingsdienst door ds. L. Blok
Preek over Openbaring 22:16a
Thema: het ambt van de dienaar des Woords
1. De Zender
2. De gezondene
3. De zending

's Avonds deed ds. Van Laar intrede met de tekst uit
Psalm 25:4,5
Als eerste werd psalm 123:1 gezongen
De schriftlezing was uit het Boek der Psalmen, hoofdstuk 25 vers 1-11
Na het gebed werd gezongen Psalm 25:2,4,6
Dan een vrij korte preek over Psalm 25 zoals boven genoemd.
Hij noemde het thema: Davids gebed
a. Zijn vraag om onderwijs
b. Zijn vraag om leiding
c. Zijn Bron van verwachten
Na de preek werd psalm 69 vers 13 gezongen

Ds. van Laar richtte zich met een dankwoord onder meer tot
zijn bevestiger ds. Blok, docenten theologische school, de studenten theologische
school, Predikanten van de classis, consulent ds. van Dieren, Burgemeester Hofland
van Rijssen-Holten, Wethouder Lichtenberg, Vertegenwoordigers van de plaatselijke
kerken, kerkenraad en gemeente.

Werd toegesproken door ds. van Dieren, als consulent van Rijssen-West,
Student van Zetten namens de studenten, Burgemeester Hofland, en ouderling
De Heer die ds. Psalm 20:1 liet toezingen.

Ds. eindigde met gebed, en mocht voor de eerste maal de zegen over de gemeente
uitspreken.

Het is een beknopt verslag, maar goed, er staat ook een kort verslag in het RD.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
wth

Bericht door wth »

Protestantse Kerk in Nederland

Bevestiging en intrede van kand. W.J. Westland te Lelystad vindt plaats op zondag 13 oktober. De bevestigingsdienst wordt geleid door ds. W. Westland uit Ridderkerk, de vader van kand. Westland. 's Middags doet ds. W.J. Westland intrede.

Kerktijden
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

D.V. Woensdag 4 December wordt ds. D.W. Tuinier bevestigd in Waarde.
wth

Bericht door wth »

Hersteld Hervormde Kerk

Bevestiging van kand. L. Treur te Veen en Werkendam vindt plaats op woensdag 2 oktober door ds. W. Nobel te Kesteren. 's Avonds doet ds. L. Treur intrede.

Kerktijden
freek

Bericht door freek »

wth schreef:Hersteld Hervormde Kerk

Bevestiging van kand. L. Treur te Veen en Werkendam vindt plaats op woensdag 2 oktober door ds. W. Nobel te Kesteren. 's Avonds doet ds. L. Treur intrede.

Kerktijden
Bevestiging door W. Nobel en A. den Hartog. 's Avonds intrede in Veen, de avond erna in Werkendam.
Albertos

Bericht door Albertos »

Yesenaer schreef:D.V. Woensdag 4 December wordt ds. D.W. Tuinier bevestigd in Waarde.
Door hun consulent Ds. C. Sonnevelt
Gesloten