CvdW schreef:Natuurlijk, Jezus nodigt onwedergeborenen. Maar juist door de wedergeboorte werkt Hij het geloof in hen.
Hier zit een wezenlijk verschil. In de redelijke godsdienst van ds. W. a Brakel staat heel zuiver uitgelegd dat wedergeboorte en geloof niet gescheiden mogen worden en dat in tijdsvolgorde het geloof vooropgaat!
Het kan zijn dat a Brakel het hier heeft over de wedergeboorte
in ruime zin (waar de heiliging ook onder valt, de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreken er ook op die manier over). Maar ik ken het gedeelte van Brakel niet, dus dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen.
Mijn insteek was de wedergeboorte in enge zin (de levendmaking). Daarvan zeggen de Dordtse Leerregels:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De Dordtse Leerregels leren dus dat de wedergeboorte in enge zin (de levendmaking) qua volgorde voorafgaat aan het geloof / het geloven. Anders zou de mens zichzelf wederomgeboren kunnen doen worden door te geloven. En de Dordtse Leerregels spelen nu juist tegen dat "alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden".
Wat betreft het van elkaar losmaken van de levendmaking en het geloof: dat doen de Dordtse Leerregels ook niet. Zoals hierboven te lezen is zal de persoon die levendgemaakt word daadwerkelijk geloven. Die zaken horen bij elkaar, en kunnen niet losgemaakt worden. Er zijn geen wedergeboren/levendgemaakte personen zonder levend geloof in de Heere Jezus Christus.