Het is wellicht een voorrecht te noemen, dat een mens in een christelijke omgeving geboren wordt, maar als ik naar het (lage)aantal avondmaalvierders kijk, hoeven we ons echt niet op de borst te slaan....het blijft frappant dat God nl vaak juist op zoek lijkt naar hen, die grote zondaars waren...hoeren, moordenaars, tollenaren, en het is God die trekt.Afgewezen schreef:De eerste twee zaken gelden voor niet-gedoopte kinderen van christenouders eveneens.Luther schreef:1. Dat de kinderen afgezonderd zijn van de wereld.Afgewezen schreef:Ik vind dat er wat mistig gereageerd wordt. 'Als we de rijkdom van de kinderdoop verstaan...' Maar niemand legt uit wat die 'rijkdom' dan is. Integendeel, het schijnt nogal wat moeite te kosten om daarachter te komen en al helemaal om het duidelijk hier op het forum te verwoorden.
2. Dat hen het Woord van God is toebtrouwd, hét genademiddel bij uitnemendheid.
3. Dat ze mogen pleiten op de beloften in dat Woord, omdat de Heere beloofd heeft om alles wat nodig is ter zaligheid, ook te willen schenken.
Het derde blijf ik een wat dubieus spraakgebruik vinden. Kinderen die ongelovig zijn, moeten zich bekeren. 'Pleiten' klinkt veel te soft in dit verband.
De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten zullen de eersten zijn...
Zo zoek ik nog steeds een passende uitleg voor het dankgebed in het Doopformulier, waar de predikant God dankt voor het vergeven van de zonden van de pasgedoopte(die als baby nog geen onderscheid kent tussen goed en kwaad)
is dit dan de erfzonde?
Ik snap het niet.