Bert Mulder schreef:Marnix schreef:Johannes, aan het slot van 1 Kor 12 kan je duidelijk lezen dat niet alle gaven er voor iedereen zijn. Dus dat iedereen de gave van tongentaal krijgt lijkt me niet Bijbels.
Bert, dat je niemand kent die in tongen spreekt maakt je geen onwaar christen, alsof dat daarvan zou afhangen. Wel zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat we er te weinig op gericht zijn. Als de cultuur is dat we niet aan tongentaal doen kan ik me voorstellen dat mensen die gave ook niet ontdekken. Paulus roept ons op om te streven naar die gaven (en ze op de goede manier, in liefde, in te zetten). Streven wij naar de gaven die hij daar noemt? Streven (of zoals de SV zegt, ijveren) is een actieve houding waarbij je je inspant, moeite doet, om iets te bereiken. Praktisch vind ik dat wel lastig in te vullen maar het is toch een Bijbelse oproep. We zouden dus wel eens kunnen gaan nadenken over dat streven, of we dat wel doen en hoe.
Geachte Marnix, je moet eens OPHOUDEN met vragen te antwoorden die ik niet aan JOU vraag!
Verder, ik stel me in op vertalingswerk. En meen ook dat de Heere mij, en daardoor anderen, er in zegend. Maar dat is heel wat anders dan onvertaalbaar gebrabbel dat door niemand in het gehoor van die persoon verstaan wordt. Want dat was de Bijbelse reden voor de 'tongen' (je kunt dit beter met talen vertalen, want dat is wat het betekend). Dus dat de apostelen en evangelisten, in het zendingswerk naar vreemde landen met vreemde talen konden gaan, en door die mensen, in eigen taal, verstaan konden worden.
Dat charismatische 'tongen' gebrabbel heeft HELEMAAL GEEN NUT!
Kijk, ondanks mijn "vragen beantwoorden die niet aan mij gesteld werden" komen we toch bij een interessant punt terecht. Vertaalwerk of gebrabbel?
Als we 1 Kor 14 erbij pakken komen we toch wat opmerkelijke dingen tegen die het "vertaalwerk" tegen lijken te spreken. We zien op de Pinksterdag dat mensen in eigen taal worden aangesproken en het zonder vertaling verstaan. Toch geeft Paulus in 1 Kor 14 aan dat er iemand de tongentaal moet uitleggen. Niet "vertalen" maar "uitleggen". Er staat in ieder geval niet dat gebrabbel helemaal geen nut heeft. Er staat dat wie in tongen spreekt zonder dat het uitgelegd wordt zichzelf sticht. Dat is nuttig, maar in de gemeente moeten er vertalers zijn, daar ben je samen en moet wat er gedaan wordt stichtend zijn voor de gemeente. Profetie vooraan en tongentaal alleen als het uitgelegd wordt.
- 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
- 4: Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente.
- 5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.
- 9 Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken.
- 13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen.
En dan dankt Paulus dat hij meer dan de anderen in tongen spreekt maar in de gemeente wil hij liever profeteren. Maar hoe kan het in vreemde talen nou jezelf stichten dan? En Paulus geeft niet aan dat dit nutteloos is, maar de gemeente is de plaats om elkaar te stichten en niet slechts jezelf.