beroepingswerk, deel 3

HHKtE
Berichten: 1457
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

freek schreef:
Wilma van den Berg schreef:Kand. A. J. de Waard doet intrede te Stolwijk
STOLWIJK - Kandidaat A. J. de Waard is dinsdagmiddag bevestigd tot predikant van de gereformeerde gemeente te Stolwijk.

De bevestigingsdienst werd geleid door ds. L. Blok uit Gorinchem. De tekst voor de bevestiging was Ezechiël 3:17.

Aan de handoplegging namen deel ds. G. J. van Aalst, ds. L. Blok en ds. A. Moerkerken -docenten van de Theologische School-, consulent ds. M. Golverdingen en ouderling J. H. Madern.

Ds. De Waard deed intrede met de tekst uit Efeze 6:19.

De predikant werd toegesproken door ds. M. Golverdingen namens classis en particuliere synode, door ds. J. J. van Eckeveld namens het curatorium van de Theologische School, door B. Labee namens de studenten van de Theologische School, door wethouder A. H. van Dorp namens de plaatselijke overheid en door ouderling Madern namens kerkenraad en gemeente.

De diensten hadden plaats in de Sebakerk van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel

Bron:refdag.nl

Ik vroeg me af waarom de diensten in Krimpen gehouden werden.

Voor mijn gevoel is dat mijlenver uit elkaar. Maar mijn topografische kennis is beperkt, moet ik wel zeggen.
de Hervormde PKN kerk had toch ook mooi gekund
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Beroepen te Ermelo (GG): W. Visscher te Amersfoort

bron: kerkenraadslid
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

HHKtE schreef:
freek schreef:
Wilma van den Berg schreef:Kand. A. J. de Waard doet intrede te Stolwijk
STOLWIJK - Kandidaat A. J. de Waard is dinsdagmiddag bevestigd tot predikant van de gereformeerde gemeente te Stolwijk.

De bevestigingsdienst werd geleid door ds. L. Blok uit Gorinchem. De tekst voor de bevestiging was Ezechiël 3:17.

Aan de handoplegging namen deel ds. G. J. van Aalst, ds. L. Blok en ds. A. Moerkerken -docenten van de Theologische School-, consulent ds. M. Golverdingen en ouderling J. H. Madern.

Ds. De Waard deed intrede met de tekst uit Efeze 6:19.

De predikant werd toegesproken door ds. M. Golverdingen namens classis en particuliere synode, door ds. J. J. van Eckeveld namens het curatorium van de Theologische School, door B. Labee namens de studenten van de Theologische School, door wethouder A. H. van Dorp namens de plaatselijke overheid en door ouderling Madern namens kerkenraad en gemeente.

De diensten hadden plaats in de Sebakerk van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel

Bron:refdag.nl

Ik vroeg me af waarom de diensten in Krimpen gehouden werden.

Voor mijn gevoel is dat mijlenver uit elkaar. Maar mijn topografische kennis is beperkt, moet ik wel zeggen.
de Hervormde PKN kerk had toch ook mooi gekund
Gezien het aantal genodigden was het niet mogelijk in de eigen kerk en ook niet in de PKN-kerk in Stolwijk. Alleen de eigen gemeente is vooral op zondagmorgen (veel kinderen) al bijna problematisch, laat staan dat daar nog de genodigenden bij moeten. Krimpen a/d Ijssel was een prima optie al was het fijner geweest in eigen kerkgebouw. Krimpen heeft zo'n 1200 plaatsen en het zet 's avonds voor 90% vol en volgens mij kan Stolwijk er zo'n 350/400 kwijt.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Kerknieuws
NED. GEREF. KERK
Jubileum
BARNEVELD - 29 september - vijftig jaar predikant: ds. F. van Deursen. Standplaatsen als vrijgemaakt-gereformeerd predikant: Barendrecht (1957), Haarlem (1966). Standplaatsen als Nederlands-gereformeerd predikant: Apeldoorn (1973) en Wezep (1987). Emeritaat: 1996.

DOOPSGEZINDEN
Afscheid
BREDA/DORDRECHT - zondag 23 september (Breda) en zondag 30 september (Dordrecht): afscheid ds. T.J. Smink wegens vertrek naar Nieuwekerk (Protestantse Kerk)
PROTESTANTSE KERK
Beroepen te Arkel: mw. A.G.M. Lodewijk te Buren.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Schooldagpreek
KAMPEN - De Theologische Universiteit stelt een preek beschikbaar voor de zogenaamde Schooldagzondag van 23 september. Sinds enkele jaren wordt kerken gevraagd de zondag voor de Schooldag speciale aandacht te besteden aan het werk van de universiteit en voor dat werk te bidden. Verschillende docenten van de predikantsopleiding gaan in kerkdiensten voor. Voor kerken waar op die zondag een preek gelezen zal worden, is de schooldag-preek, van ds. P. Niemeijer uit Den Helder, te downloaden via de website van de universiteit.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te ‘s-Gravenzande:
W. Visscher te Amersfoort.


Bron: Nederlands Dagblad
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Volgens mij hebben een groot aantal postings hier helemaal niets te maken met beroepingswerk.

Het doen van intrede en de plaats waar dat wordt gehouden is totaal iets anders dan het uitbrengen van beroepen.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Even een aanvulling op mijn post van vanmorgen:


PKN
Beroepen: te Curaçao (ver. prot. gem.) J. A. S. Végh te Bunschoten-Spakenburg, die dit beroep heeft aangenomen.


HHK
Beroepen: te Hasselt-Rouveen-Zwolle e.o., P. C. Hoek te Sint Annaland.


GKV
Beroepen: te Bunschoten-West, R. Kelder te Nijkerk-West.


GG
Beroepen: te Ermelo, W. Visscher te Amersfoort; te Groningen, C. G. Vreugdenhil te Vlissingen.

Bron: refdag.nl
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Anti-quoq schreef:
geledu schreef:
RD schreef:Kand. A. J. de Waard doet intrede te Stolwijk
STOLWIJK - Kandidaat A. J. de Waard is dinsdagmiddag bevestigd tot predikant van de gereformeerde gemeente te Stolwijk.

(...)

Aan de handoplegging namen deel ds. G. J. van Aalst, ds. L. Blok en ds. A. Moerkerken -docenten van de Theologische School-, consulent ds. M. Golverdingen en ouderling J. H. Madern.
(...)

Bron:refdag.nl
Hoewel offtopic, even een vraag : Is het kerkrechtelijk in orde om een ouderling deel te laten nemen aan de handoplegging ?
Je ziet het de laatste tijd steeds vaker , ook wel in andere kerkverbanden.
Het komt mij een beetje onkerkordelijk over.
Is niet onkerkrechtelijk. Er staat niets over in de DKO, dan alleen dat er handoplegging plaatsvindt. Bovendien staan ouderling en predikant in de brief aan Timotheüs vrijwel op één lijn: de ouderling die wel en die niet regeert.
Maar een bevestiging mag niet door een ouderling gebeuren, daar zijn ernstige kerkelijke twisten uit ontstaan.
En volgens mij was het in het verleden ook bij de handoplegging niet gebruikelijk.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

jan03 schreef:Volgens mij hebben een groot aantal postings hier helemaal niets te maken met beroepingswerk.

Het doen van intrede en de plaats waar dat wordt gehouden is totaal iets anders dan het uitbrengen van beroepen.
Sja, jan, daar heb ik de vorige keer al een mod op aangesproken die toen deel drie heeft gestart, maar hier zitten ook weer hardleerse mensen bij :? :x :x
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

vlinder schreef:
jan03 schreef:Volgens mij hebben een groot aantal postings hier helemaal niets te maken met beroepingswerk.

Het doen van intrede en de plaats waar dat wordt gehouden is totaal iets anders dan het uitbrengen van beroepen.
Sja, jan, daar heb ik de vorige keer al een mod op aangesproken die toen deel drie heeft gestart, maar hier zitten ook weer hardleerse mensen bij :? :x :x
Ach, het is wel iets anders, maar wel een uitvloeisel van het beroep.
Dus direct of indirect heeft het weldegelijk met elkaar te maken. :wink:
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

De vorige topic is hierdoor gesloten. Afgesproken was allen feitelijke info te posten over beroepingswerk. Niet van bevestigingswerk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: beroepingswerk, deel 3

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:Het vervolg van deel 2. Plaats hier alle berichtgeving inzake beroepingswerk.

Discussies en geleuter in dit topic zal zonder pardon verwijderd (kunnen) worden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

vlinder schreef:De vorige topic is hierdoor gesloten. Afgesproken was allen feitelijke info te posten over beroepingswerk. Niet van bevestigingswerk.
Bij nader inzien is het beleid betreffende dit topic waarschijnlijk wat gewijzigd .
Terecht denk ik..
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

2-tal Ger Gem Apeldoorn:

Ds. A.B. vd Heiden te Benthuizen
Ds. C. Hogchem te Barneveld

bron: kerkbode
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

Beroepen naar de Ger.Gem. te Geldermalsen: Ds. A. Schot
(Bron: ledenvergadering van gisterenavond)
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

geledu schreef:
vlinder schreef:
jan03 schreef:Volgens mij hebben een groot aantal postings hier helemaal niets te maken met beroepingswerk.

Het doen van intrede en de plaats waar dat wordt gehouden is totaal iets anders dan het uitbrengen van beroepen.
Sja, jan, daar heb ik de vorige keer al een mod op aangesproken die toen deel drie heeft gestart, maar hier zitten ook weer hardleerse mensen bij :? :x :x
Ach, het is wel iets anders, maar wel een uitvloeisel van het beroep.
Dus direct of indirect heeft het weldegelijk met elkaar te maken. :wink:
Ja, zo kun je er nog wel heeeeel veel meer verzinnen, denk ik...
Gesloten