Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

merel
Berichten: 10854
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Waarschijnlijk zie ik dat hetzelfde als dat jij het ziet. Mijn vervolgstap is alleen anders. Ik blijf niet in de terminologie van 'strijd' hangen, maar realiseer mij dat het in dit leven niet anders zal worden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3294
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 29 jun 2024, 13:41 Waarschijnlijk zie ik dat hetzelfde als dat jij het ziet. Mijn vervolgstap is alleen anders. Ik blijf niet in de terminologie van 'strijd' hangen, maar realiseer mij dat het in dit leven niet anders zal worden.
Ik weet niet of wij dat hetzelfde zien. Zonde is 'm.i. niet wel eens een verkeerde keuze maken. Zoals je in je vorige post aangaf. En het christenleven is ook geen leven met vallen en opstaan. Het besef wat zonde is en wat er gevraagd wordt( en waar je keer op keer achter komt het niet te kunnen) en het geloof wat er gedaan is...ook voor jou. Doet niet jezelf weer opstaan. Maar diep buigen, knielen voor Hem. Alles uit Hem door Hem.
En dan kent het christenleven wel degelijk strijd. ( Romeinen 7: 19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.)
Maar ook is er de diepe dankbaarheid.
Alls je beseft wat zonde werkelijk is, dan is iedere zonde een nieuwe hamerslag waarmee de HeereJezus aan het kruis genageld is. En dat doet zeer. Doet pijn. Dat doet je diep vernederen. En is niet iets van ach dat blijft nu eenmaal.Zo alsof het nu niet erg meer is. Dat is het wel. En voor iedere zonde. Hoe klein en onbenullig in jou of mijn ogen ook. Moest Hij het oordeel van God ondergaan! Dat beseffend maakt dat je wel degelijk strijd kent. Kende Paulus blijkens Romeinen 7 ook!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4914
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

‘Grijp de Heere Jezus Christus aan gelijk Hij u wordt aangeboden in het Evangelie; breek door alle tegenwerpingen heen; geloof dat Christus algenoegzaam is en machtig, om zondaren, hoe ze ook zijn, zalig te maken, en dat Hij zich aanbiedt en laat aanbieden in al zijn volheid en rijkdom door Zijn dienaren, aan allen die het Evangelie horen, zonder onderscheid te maken; en dat allen die onder het Evangelie leven tot Hem moeten komen, Hem moeten aannemen; verder dat ieder die in Christus gelooft waarlijk metterdaad en onfeilbaar Jezus deelachtig zal worden; dat er niet iets van tevoren in de zondaar aanwezig behoeft te zijn: geen liefde, geen heiligheid, geen weekheid van het hart, noch iets anders, doch integendeel, dat de zondaar moet komen gelijk hij is: arm, goddeloos, verloren, onmachtig; geloof vrijmoedig in Hem, neem Hem van harte aan, zoals Hij zich aan u aanbiedt.’

Jacobus Koelman
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 10854
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef: 29 jun 2024, 15:15
merel schreef: 29 jun 2024, 13:41 Waarschijnlijk zie ik dat hetzelfde als dat jij het ziet. Mijn vervolgstap is alleen anders. Ik blijf niet in de terminologie van 'strijd' hangen, maar realiseer mij dat het in dit leven niet anders zal worden.
Ik weet niet of wij dat hetzelfde zien. Zonde is 'm.i. niet wel eens een verkeerde keuze maken. Zoals je in je vorige post aangaf. En het christenleven is ook geen leven met vallen en opstaan. Het besef wat zonde is en wat er gevraagd wordt( en waar je keer op keer achter komt het niet te kunnen) en het geloof wat er gedaan is...ook voor jou. Doet niet jezelf weer opstaan. Maar diep buigen, knielen voor Hem. Alles uit Hem door Hem.
En dan kent het christenleven wel degelijk strijd. ( Romeinen 7: 19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.)
Maar ook is er de diepe dankbaarheid.
Alls je beseft wat zonde werkelijk is, dan is iedere zonde een nieuwe hamerslag waarmee de HeereJezus aan het kruis genageld is. En dat doet zeer. Doet pijn. Dat doet je diep vernederen. En is niet iets van ach dat blijft nu eenmaal.Zo alsof het nu niet erg meer is. Dat is het wel. En voor iedere zonde. Hoe klein en onbenullig in jou of mijn ogen ook. Moest Hij het oordeel van God ondergaan! Dat beseffend maakt dat je wel degelijk strijd kent. Kende Paulus blijkens Romeinen 7 ook!
Doe jij dan ook minder zonden doordat je jezelf dit steeds voorhoudt? Ik betwijfel het. Daarbij is Jezus al gestorven aan het kruis voor onze zonde. Hij heeft al geleden ook voor alle toekomstige zonden. Ik denk dat het verschil meer is dat ik leef vanuit de hoop die wij door dat sterven mogen hebben in plaats van dagelijks stil te staan bij de ellende van de zonde.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4225
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

merel schreef: 01 jul 2024, 09:35
Lilian1975 schreef: 29 jun 2024, 15:15
merel schreef: 29 jun 2024, 13:41 Waarschijnlijk zie ik dat hetzelfde als dat jij het ziet. Mijn vervolgstap is alleen anders. Ik blijf niet in de terminologie van 'strijd' hangen, maar realiseer mij dat het in dit leven niet anders zal worden.
Ik weet niet of wij dat hetzelfde zien. Zonde is 'm.i. niet wel eens een verkeerde keuze maken. Zoals je in je vorige post aangaf. En het christenleven is ook geen leven met vallen en opstaan. Het besef wat zonde is en wat er gevraagd wordt( en waar je keer op keer achter komt het niet te kunnen) en het geloof wat er gedaan is...ook voor jou. Doet niet jezelf weer opstaan. Maar diep buigen, knielen voor Hem. Alles uit Hem door Hem.
En dan kent het christenleven wel degelijk strijd. ( Romeinen 7: 19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.)
Maar ook is er de diepe dankbaarheid.
Alls je beseft wat zonde werkelijk is, dan is iedere zonde een nieuwe hamerslag waarmee de HeereJezus aan het kruis genageld is. En dat doet zeer. Doet pijn. Dat doet je diep vernederen. En is niet iets van ach dat blijft nu eenmaal.Zo alsof het nu niet erg meer is. Dat is het wel. En voor iedere zonde. Hoe klein en onbenullig in jou of mijn ogen ook. Moest Hij het oordeel van God ondergaan! Dat beseffend maakt dat je wel degelijk strijd kent. Kende Paulus blijkens Romeinen 7 ook!
Doe jij dan ook minder zonden doordat je jezelf dit steeds voorhoudt? Ik betwijfel het. Daarbij is Jezus al gestorven aan het kruis voor onze zonde. Hij heeft al geleden ook voor alle toekomstige zonden. Ik denk dat het verschil meer is dat ik leef vanuit de hoop die wij door dat sterven mogen hebben in plaats van dagelijks stil te staan bij de ellende van de zonde.
Waar dit gesprekje mee begon was dat jij je niet zo herkent in 'strijd'.
Geprobeerd om e.e.a. aan te halen vanuit de Bijbel. Maar op de Bijbelse voorbeelden ga je niet echt in.
Wellicht vind je het lastig om dit te herkennen, dat kan. Het is ook niet gemakkelijk om kwetsbaar en afhankelijk te zijn.
En w.b. zonde, wat je schrijft is theoretisch helemaal waar, toch denk ik dat het in de praktijk met strijd ( of welk woord je daar ook voor gebruikt) gepaard gaat, ook hier staat de Bijbel vol mee.
Wel ben ik het met je eens dat er juist ook in die strijd het overwinningslied klinkt waar Paulus over schrijft:
"Maar in Hem zijn we meer dan overwinnaars!"
merel
Berichten: 10854
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ik heb aangegeven dat ik de teksten ken en ook de preken, maar zelf niet de strijd ervaar/ herken. Dat staat ver van mij af. Ik denk dat ik hier echt niet de enige in ben die het zo ervaart.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4914
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Leven van een gelovige volgens de Catechismus:
Zondag 23
Vraag 60
Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; a
alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt
dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd
en geen daarvan gehouden heb, b
en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, c
nochtans God,
zonder enige verdienste mijnerzijds, d
uit louter genade e
mij de volkomen genoegdoening, f
gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent, h
evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan,
ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht,
die Christus voor mij volbracht heeft, i
in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem. j
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3294
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 01 jul 2024, 09:35
Lilian1975 schreef: 29 jun 2024, 15:15
merel schreef: 29 jun 2024, 13:41 Waarschijnlijk zie ik dat hetzelfde als dat jij het ziet. Mijn vervolgstap is alleen anders. Ik blijf niet in de terminologie van 'strijd' hangen, maar realiseer mij dat het in dit leven niet anders zal worden.
Ik weet niet of wij dat hetzelfde zien. Zonde is 'm.i. niet wel eens een verkeerde keuze maken. Zoals je in je vorige post aangaf. En het christenleven is ook geen leven met vallen en opstaan. Het besef wat zonde is en wat er gevraagd wordt( en waar je keer op keer achter komt het niet te kunnen) en het geloof wat er gedaan is...ook voor jou. Doet niet jezelf weer opstaan. Maar diep buigen, knielen voor Hem. Alles uit Hem door Hem.
En dan kent het christenleven wel degelijk strijd. ( Romeinen 7: 19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.)
Maar ook is er de diepe dankbaarheid.
Alls je beseft wat zonde werkelijk is, dan is iedere zonde een nieuwe hamerslag waarmee de HeereJezus aan het kruis genageld is. En dat doet zeer. Doet pijn. Dat doet je diep vernederen. En is niet iets van ach dat blijft nu eenmaal.Zo alsof het nu niet erg meer is. Dat is het wel. En voor iedere zonde. Hoe klein en onbenullig in jou of mijn ogen ook. Moest Hij het oordeel van God ondergaan! Dat beseffend maakt dat je wel degelijk strijd kent. Kende Paulus blijkens Romeinen 7 ook!
Doe jij dan ook minder zonden doordat je jezelf dit steeds voorhoudt? Ik betwijfel het. Daarbij is Jezus al gestorven aan het kruis voor onze zonde. Hij heeft al geleden ook voor alle toekomstige zonden. Ik denk dat het verschil meer is dat ik leef vanuit de hoop die wij door dat sterven mogen hebben in plaats van dagelijks stil te staan bij de ellende van de zonde.
Nee, niet minder juist meer. Je ziet ze meer. De dieper. En zeker weten nog lang niet alles. Ik heb dat niet en Paulus zegt dat ook niet gezegd. Ook ik leef uit de levende hoop. Maar alleen door en in het geloof! Net als de gelovige in de catechismus. Net als de gelovige in de Schrift! Ellende is geen gepasseerd station. Anders had Paulus niet uitgeroepen, ik ellendig mens! Toch wist hij ook van verlossing! Lees maar verder bij hem! De drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid is een doorgaande spiraal omhoog. Levenslang! Niet om iets in mij, mij dankzij Hem! Dat is geen weg van vallen en van opstaan. Nee dat is de weg van steeds opnieuw weglopen en verdrinken door onze eigen hoogmoed. En weer opgeraapt worden. Leven uit Genade is niet een eenmalig iets. Maar een levenslang "iets". En dan nog schieten worden tekort. Her geloofsleven is een leven met strijd. Welkom in de strijd! Wordt niet niet voor niets gezegd als mensen belijdenis van het geloof afleggen. Tegelijkertijd is de praktijk van het christenleven voor de christen tijsens dit leven zelf de weg omlaag. Je ziet in mij en van mij is het niets, en wordt het niets. ( en die weg gaat dus ook omhoog. Waarom? Omdat Christus voor mij die weg gegaan is. ) . Uit je antwoord denk ik dat we elkaar helemaal niet begrijpen. Dat kan komen, dat jij zonde anders ziet. Of anders over hoort. Dat weet ik niet zeker. Daarom vroeg ik er ook naar.
Wat is de betekenis van zonde voor jou?
En hoe zie jij de realiteit van ons zondaar zijn na de zondeval?
En daarnaast hoe zie jij de eis van volkomen gehoorzaamheid aan God, ook na ontvangen genade? En daarnaast de betekenis van de volkomen gehoorzaamheid van Christus en de betekenis daarvan?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 01 jul 2024, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4225
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

merel schreef: 01 jul 2024, 12:14 Ik heb aangegeven dat ik de teksten ken en ook de preken, maar zelf niet de strijd ervaar/ herken. Dat staat ver van mij af. Ik denk dat ik hier echt niet de enige in ben die het zo ervaart.
Oke.
En dat je niet de enige bent zal waar zijn.
Ik laat het hier bij. Ik ken je niet goed genoeg om dieper op dit onderwerp door te gaan en een forum leent zich daar ook niet voor vind ik.
DDD
Berichten: 30173
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Dit is geen theologisch draadje. Het gaat over algemeen. Voor theologische lezenswaardigheden is weer een ander draadje.
Mannetje
Berichten: 8287
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Mannetje »

Met onder andere bovenstaande discussie in het achterhoofd plaatste ik daar een stukje van Wulfert Floor:

viewtopic.php?t=13008&start=10980
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4225
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

DDD schreef: 01 jul 2024, 14:00 Dit is geen theologisch draadje. Het gaat over algemeen. Voor theologische lezenswaardigheden is weer een ander draadje.
Soms loopt het even anders....maar ik stop ook :garde
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4225
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Mannetje schreef: 01 jul 2024, 14:10 Met onder andere bovenstaande discussie in het achterhoofd plaatste ik daar een stukje van Wulfert Floor:

viewtopic.php?t=13008&start=10980
Dank!
GerefGemeente-lid
Berichten: 8205
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/1069628-kootw ... heid-drank

Ik vraag me wel af waarom de Gereformeerde Gemeente zich afzijdig houdt en niet meedoet...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2974
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1069628-kootw ... heid-drank

Ik vraag me wel af waarom de Gereformeerde Gemeente zich afzijdig houdt en niet meedoet...
Dat staat er niet Afbeelding
Plaats reactie