Hyperdordt

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17651
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 dec 2023, 09:38
Psalm schreef:
huisman schreef: 12 dec 2023, 00:54 Je hebt dus geen antwoorden. Dat kan maar wees daar eerlijk over. Jij kunt niets met DL 1:16. Lees het boek van ds. C den Boer of ds. D. Heemskerk hierover. Geen kleine lettertjes maar ook geen gefrustreerde anti GG geneuzel.
Het lijkt wel alsof ik met een robot spreek. Mijn conclusie tot zover: huisman heeft geen serieuze intenties. Consequentie: geen antwoord op je vragen. Succes!

::bye
Huisman begrijpt het helaas niet. Hij leest, en dat is vaker, extreem bevooroordeeld.
Goedemorgen @DDD . Fijn om je mening over mij weer eens te lezen. Ik hou ook van jou :)

Nu de feiten. Ik heb @Psalm bediend met veel antwoorden. Ons verschil zit niet op het welmenend aanbod van genade. In de woorden van een welwillende recensie van het eerste boek van dr vd Brink. Het aanbod van genade of het geloof is zorgvuldig met een schaartje uit alle andere Bijbelse waarheden geknipt.
Dat heb ik geïllustreerd met DL art 1:16. Je ziet dan heel duidelijk dat @Psalm en @Cyrillus met de categorie mensen die daar pastoraal aangesproken worden niet uit de voeten kunnen. Zij staan voor een steriel geloven van het aanbod van genade en de stumperds die niet kunnen geloven zitten vast onder een verkeerde prediking.
Dan heb je de DL tegen en wat belangrijker is, je hebt de Schrift tegen.

Ik heb niet de verwachting dat @DDD dit onbevooroordeeld kan lezen maar ik heb de hoop dat veel anderen dat wel kunnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:55
Job schreef: 12 dec 2023, 09:52
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:11
Job schreef: 12 dec 2023, 08:41
Hier is de kern van deze aloude discussie bondig weergegeven; hier draait het allemaal om in dit topic. Dit is ook het punt waarop de wegen steeds scheiden. Beste mensen, in 't bijzonder @Psalm en @Cyrillus, het lijkt misschien een rijke en een royale prediking als alles beschikbaar, rond & klaar is als wij onze zonden maar belijden en als wij maar geloven, maar joh, het is zo'n armoedige godsdienst. Er is onuitsprekelijk veel meer diepte te vinden in Gods heilplan waarin Hij van A tot en met Z de zaligheid uitwerkt.
Psychologisch zijn er veel mensen die genieten van hun eigen slachtofferrol, ze willen niet anders. Kijk maar naar de krokodillentranen in Gaza. Kijk naar de behoefte in de hyperkerken om vooral niet behouden te worden. Hoe dieper de wegen, hoe meer tranen, hoe meer ervan genoten wordt. Ik denk dat de psychologische kant van het verhaal zwaar onderbelicht is.
Ik vind dit nogal wat. Waar zie jij een slachtofferrol onder mensen die verlangen bevindelijk de zaligheid toegepast te krijgen?
In de gereformeerde gezindte aan de rechterkant. En ja natuurlijk dit is generaliserend. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken. De mens is arglistig. Grappig dat ineens het woord bevindelijk weer om de hoek komt kijken, alsof de zaligheid alleen niet genoeg is. Maar daarmee druk je misschien wel precies uit waar het nu om gaat. Het moet langs een diepe weg, anders is het verkrijgen van de zaligheid niet mooi genoeg.
Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:09
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:55
Job schreef: 12 dec 2023, 09:52
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:11
Psychologisch zijn er veel mensen die genieten van hun eigen slachtofferrol, ze willen niet anders. Kijk maar naar de krokodillentranen in Gaza. Kijk naar de behoefte in de hyperkerken om vooral niet behouden te worden. Hoe dieper de wegen, hoe meer tranen, hoe meer ervan genoten wordt. Ik denk dat de psychologische kant van het verhaal zwaar onderbelicht is.
Ik vind dit nogal wat. Waar zie jij een slachtofferrol onder mensen die verlangen bevindelijk de zaligheid toegepast te krijgen?
In de gereformeerde gezindte aan de rechterkant. En ja natuurlijk dit is generaliserend. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken. De mens is arglistig. Grappig dat ineens het woord bevindelijk weer om de hoek komt kijken, alsof de zaligheid alleen niet genoeg is. Maar daarmee druk je misschien wel precies uit waar het nu om gaat. Het moet langs een diepe weg, anders is het verkrijgen van de zaligheid niet mooi genoeg.
Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
Ik zie dat het woord 'bevinding' een heilig huisje is. Natuurlijk onderstreep ik dat zonder de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest geen geestelijk leven mogelijk is. Dat is ware bevinding. Maar wat als deze toepassing van Gods Geest een doel op zich is geworden? Dan wordt de beleving van de bevinding een doel op zichzelf. Dat is het geen middel om tot Christus te komen, maar een afgod die ons van God afhoudt.
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:16
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:09
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:55
Job schreef: 12 dec 2023, 09:52

Ik vind dit nogal wat. Waar zie jij een slachtofferrol onder mensen die verlangen bevindelijk de zaligheid toegepast te krijgen?
In de gereformeerde gezindte aan de rechterkant. En ja natuurlijk dit is generaliserend. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken. De mens is arglistig. Grappig dat ineens het woord bevindelijk weer om de hoek komt kijken, alsof de zaligheid alleen niet genoeg is. Maar daarmee druk je misschien wel precies uit waar het nu om gaat. Het moet langs een diepe weg, anders is het verkrijgen van de zaligheid niet mooi genoeg.
Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
Ik zie dat het woord 'bevinding' een heilig huisje is. Natuurlijk onderstreep ik dat zonder de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest geen geestelijk leven mogelijk is. Dat is ware bevinding. Maar wat als deze toepassing van Gods Geest een doel op zich is geworden? Dan wordt de beleving van de bevinding een doel op zichzelf. Dat is het geen middel om tot Christus te komen, maar een afgod die ons van God afhoudt.
Maar dan moet noodwendig de vraag gesteld worden wat "de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest" inhoudt. Werkt God over de schuld van de mens heen? En hoe werkt God dan deze toepassing uit? Doet God dat of werkt de mens daarin mee/tegen?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Inwoner
Berichten: 429
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hyperdordt

Bericht door Inwoner »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:48
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 09:44
Mannetje schreef: 12 dec 2023, 09:31 Volgens mij peil je nu echt de nood niet van iemand die God kwijt is en dan door diepe wegen gaat, omdat er een Bijbel vol beloften is maar diegene er zelf niet bij kan.

En een behoefte om niet behouden te worden? Wat bedoel je daarmee?
Dit is iets wat ik al langer opmerk. Onderschat niet in welke diepe wegen God Zijn volk doorgaans leidt.
Zie ook hier:
https://www.wilstrabooks.nl/boeken/twee ... wanhoop-2/
En dat is gebaseerd op...?

Dat is gebaseerd op een ONvoorwaardelijk evangelie, in tegenstelling wat hier wordt verkondigd: de mens moet eerst geloven (voorwaardelijk), pas dan is God in staat iets te doen.
Daarmee wordt God afhankelijk gemaakt van de mens.

Overigens bespeur ik weinig meeleven en naastenliefde in je formuleringen: er zijn teveel mensen die moeilijk doen en in hun bubbel blijven hangen.
Waarom verkondig je dan niet de grote genade in Christus, maar ben je voortdurend aan het afgeven op anderen?
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Hyperdordt

Bericht door tja »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:16
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:09
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:55
Job schreef: 12 dec 2023, 09:52

Ik vind dit nogal wat. Waar zie jij een slachtofferrol onder mensen die verlangen bevindelijk de zaligheid toegepast te krijgen?
In de gereformeerde gezindte aan de rechterkant. En ja natuurlijk dit is generaliserend. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken. De mens is arglistig. Grappig dat ineens het woord bevindelijk weer om de hoek komt kijken, alsof de zaligheid alleen niet genoeg is. Maar daarmee druk je misschien wel precies uit waar het nu om gaat. Het moet langs een diepe weg, anders is het verkrijgen van de zaligheid niet mooi genoeg.
Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
Ik zie dat het woord 'bevinding' een heilig huisje is. Natuurlijk onderstreep ik dat zonder de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest geen geestelijk leven mogelijk is. Dat is ware bevinding. Maar wat als deze toepassing van Gods Geest een doel op zich is geworden? Dan wordt de beleving van de bevinding een doel op zichzelf. Dat is het geen middel om tot Christus te komen, maar een afgod die ons van God afhoudt.
Hier raak je wel een kernpunt aan. vd Brink schrijft hier ook iets over. Hij bestrijd om te beginnen de term "bevindelijke kennis"

vd brink schrijft

Want bevinding en kennis zijn zaken die niet bij elkaar horen zoals bijvoorbeeld "ik zie een luide knal" hij legt daar nog eea over uit. Wie bevindelijke kennis vereist verbreekt de band tussen woord en geloof tussen kennis en vertrouwen tussen verstand en hart tussen openbaring en overgave. Verstand en openbaring worden weliswaar gehandhaafd en verdedigd als het gaat om de rechtzinnigheid, maar als het gaat om het bevindelijke leven word geloof beschouwd als onkunde word het verstand beschouwd als gevaarlijk en gaat de preek over wat er verborgen is.

Vd Tang schrijft over zielsonderhandelingen met Jezus, over verloren gaan onder het recht en over andere bevindelijke ervaringen. Ik vermoed dat voor vd Tang hier de pijn zit; dat hij vanwege dit punt moeite heeft met het algemene, krachtige onvoorwaardelijke aanbod van genade zoals dat in de DL te vinden is. Als mij visie op de DL juist is verdwijnen inderdaad bepaalde bevindelijke belevingen die vd Tang als dierbaar en belangrijk beschouwd. Wie gelooft dat het recht van God in Christus is voldaan zl niet onder het recht van God verloren kunnen gaan. Wie beseft dat Christus als de grote Profeet, Gods verborgen raad en wil van onze verlossing volkomen heeft geopenbaard (HC antw 31) zal niet meer mogen spreken over een verborgen Middelaar en over een verborgen evangelie. Wie de boodschap van Dordt aanvaard zal leven uit de zekerheid van het geloof (DL V 9 en 10) en nioet bij de levenslange onzekerheid die zo kenmerkend is voor de bevindingen die vd Tang dierbaar zijn."
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Inwoner schreef: 12 dec 2023, 10:25
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:48
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 09:44
Mannetje schreef: 12 dec 2023, 09:31 Volgens mij peil je nu echt de nood niet van iemand die God kwijt is en dan door diepe wegen gaat, omdat er een Bijbel vol beloften is maar diegene er zelf niet bij kan.

En een behoefte om niet behouden te worden? Wat bedoel je daarmee?
Dit is iets wat ik al langer opmerk. Onderschat niet in welke diepe wegen God Zijn volk doorgaans leidt.
Zie ook hier:
https://www.wilstrabooks.nl/boeken/twee ... wanhoop-2/
En dat is gebaseerd op...?

Dat is gebaseerd op een ONvoorwaardelijk evangelie, in tegenstelling wat hier wordt verkondigd: de mens moet eerst geloven (voorwaardelijk), pas dan is God in staat iets te doen.
Daarmee wordt God afhankelijk gemaakt van de mens.

Overigens bespeur ik weinig meeleven en naastenliefde in je formuleringen: er zijn teveel mensen die moeilijk doen en in hun bubbel blijven hangen.
Waarom verkondig je dan niet de grote genade in Christus, maar ben je voortdurend aan het afgeven op anderen?
1) Waar zeg ik dat de mens eerst moet geloven voordat God wat kan doen? Een ponering zonder enige onderbouwing. Ik ben heel benieuwd.
2) Omdat ik probeer de waarheid voor het licht te halen en dus kritiek uitoefen zou dit zonder liefde zijn? Integendeel!
3) Op diverse plaatsen laat ik zien hoe groot Gods genade is. Misschien nog een keer mijn reacties doorlezen?
Henk J
Berichten: 2688
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 11 dec 2023, 17:29
Henk J schreef: 11 dec 2023, 14:50Ik vind in de lezingen van dr. Van den Brink de artikelen 10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4 niet helder terug komen. Het zou kunnen dat in zijn preken en boeken dit wel helderder aan bod komt. Heb zijn boeken niet gelezen. Verder verwacht ik niet dat ds. Van den Brink een keer in onze gemeente komt preken, hoewel het van mij zou mogen. Daarnaast heb ik nog een heel boekenlijstje met wat ik wil lezen voordat de boeken van ds. Van den Brink in zicht komen dus daar komt het de komende jaren ook niet van.
De betogen van ds. van den Brink gaan over het aanbod van genade en de evangelieverkondiging als genademiddel. Hij beargumenteerd vanuit de Dordtse Leerregels dat het gereformeerd is om het evangelie te verkondigen en de genade aan te bieden aan zondaren. Deze artikelen, die jij aanhaalt, gaan over het toepassende werk van de Heilige Geest. Dus ik zou dan aan jou willen vragen: (1) wat sta jij onder evangelieverkondiging en aanbod van genade? En (2) welke rol en plaats hebben de genoemde artikelen (10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4) in de evangelieverkondiging en aanbod van genade? Ik denk als je dit concreet probeert te maken, dat we misschien duidelijker hebben waar ons verschilpunt zit.
Het aanbod van genade heeft naar mijn overtuiging alles te maken met het werk van de Heilige Geest. Ik onderschrijf voluit DL 2.5 en gelukkig hoor ik dat ook bij ons van de kansel. Maar geloven voorstellen als iets waar de mens zelf voor kiest is niet in lijn met de Dordtse leerregels, dat laten de andere artikelen duidelijk zien. Zoals huisman ook al zegt, dr. Van den Brink knipt een deeltje uit de Schrift en de DL en legt daar het accent op. Nu is het waar dat in sommige kerken dit aanbod van genade nogal wat verduisterd klinkt. Maar de oplossing is niet om dan maar aan de andere kant scheef te gaan.
Om op je punten in te gaan:
1. Het Evangelie moet aan iedereen verteld worden met bevel van bekering en geloof. En met de aanzegging van het toekomende oordeel en van de toorn Gods over de zonde. Juist de scherpe prediking van de wet is in het verleden, te beginnen bij Handelingen 2, meermaals tot zegen geweest. Vaak zijn wij daar te bang voor.
2. Het is Bijbels om te preken dat de mens zelf niet in staat is om te geloven, deze artikelen laten zien dat het de Heilige Geest is die ons hart gewillig maakt om te geloven. Dus hebben we te vragen om het wederbarende werk van de Heilige Geest.
Inwoner
Berichten: 429
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hyperdordt

Bericht door Inwoner »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:36
Inwoner schreef: 12 dec 2023, 10:25
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:48
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 09:44

Dit is iets wat ik al langer opmerk. Onderschat niet in welke diepe wegen God Zijn volk doorgaans leidt.
Zie ook hier:
https://www.wilstrabooks.nl/boeken/twee ... wanhoop-2/
En dat is gebaseerd op...?

Dat is gebaseerd op een ONvoorwaardelijk evangelie, in tegenstelling wat hier wordt verkondigd: de mens moet eerst geloven (voorwaardelijk), pas dan is God in staat iets te doen.
Daarmee wordt God afhankelijk gemaakt van de mens.

Overigens bespeur ik weinig meeleven en naastenliefde in je formuleringen: er zijn teveel mensen die moeilijk doen en in hun bubbel blijven hangen.
Waarom verkondig je dan niet de grote genade in Christus, maar ben je voortdurend aan het afgeven op anderen?
1) Waar zeg ik dat de mens eerst moet geloven voordat God wat kan doen? Een ponering zonder enige onderbouwing. Ik ben heel benieuwd.
2) Omdat ik probeer de waarheid voor het licht te halen en dus kritiek uitoefen zou dit zonder liefde zijn? Integendeel!
3) Op diverse plaatsen laat ik zien hoe groot Gods genade is. Misschien nog een keer mijn reacties doorlezen?

Re: Hyperdordt
Bericht door Cyrillus » Gisteren, 21:45
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 12 dec 2023, 10:34
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:16
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:09
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:55
In de gereformeerde gezindte aan de rechterkant. En ja natuurlijk dit is generaliserend. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken. De mens is arglistig. Grappig dat ineens het woord bevindelijk weer om de hoek komt kijken, alsof de zaligheid alleen niet genoeg is. Maar daarmee druk je misschien wel precies uit waar het nu om gaat. Het moet langs een diepe weg, anders is het verkrijgen van de zaligheid niet mooi genoeg.
Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
Ik zie dat het woord 'bevinding' een heilig huisje is. Natuurlijk onderstreep ik dat zonder de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest geen geestelijk leven mogelijk is. Dat is ware bevinding. Maar wat als deze toepassing van Gods Geest een doel op zich is geworden? Dan wordt de beleving van de bevinding een doel op zichzelf. Dat is het geen middel om tot Christus te komen, maar een afgod die ons van God afhoudt.
Hier raak je wel een kernpunt aan. vd Brink schrijft hier ook iets over. Hij bestrijd om te beginnen de term "bevindelijke kennis"

vd brink schrijft

Want bevinding en kennis zijn zaken die niet bij elkaar horen zoals bijvoorbeeld "ik zie een luide knal" hij legt daar nog eea over uit. Wie bevindelijke kennis vereist verbreekt de band tussen woord en geloof tussen kennis en vertrouwen tussen verstand en hart tussen openbaring en overgave. Verstand en openbaring worden weliswaar gehandhaafd en verdedigd als het gaat om de rechtzinnigheid, maar als het gaat om het bevindelijke leven word geloof beschouwd als onkunde word het verstand beschouwd als gevaarlijk en gaat de preek over wat er verborgen is.

Vd Tang schrijft over zielsonderhandelingen met Jezus, over verloren gaan onder het recht en over andere bevindelijke ervaringen. Ik vermoed dat voor vd Tang hier de pijn zit; dat hij vanwege dit punt moeite heeft met het algemene, krachtige onvoorwaardelijke aanbod van genade zoals dat in de DL te vinden is. Als mij visie op de DL juist is verdwijnen inderdaad bepaalde bevindelijke belevingen die vd Tang als dierbaar en belangrijk beschouwd. Wie gelooft dat het recht van God in Christus is voldaan zl niet onder het recht van God verloren kunnen gaan. Wie beseft dat Christus als de grote Profeet, Gods verborgen raad en wil van onze verlossing volkomen heeft geopenbaard (HC antw 31) zal niet meer mogen spreken over een verborgen Middelaar en over een verborgen evangelie. Wie de boodschap van Dordt aanvaard zal leven uit de zekerheid van het geloof (DL V 9 en 10) en nioet bij de levenslange onzekerheid die zo kenmerkend is voor de bevindingen die vd Tang dierbaar zijn."
Dank voor deze toevoeging. Stimuleert weer om verder te gaan met het boek. Ik word vooral getriggerd door de zin "maar als het gaat om het bevindelijke leven word geloof beschouwd als onkunde word het verstand beschouwd als gevaarlijk en gaat de preek over wat er verborgen is." De gnostici hemelden die verborgen kennis ook zo op. Als bevinding een eigen leven leiden gaat leiden dan verklaart de mens met bevindelijke kennis zich tot een hoger persoon, hij is immers diep ingeleid in de verborgenheden Gods. Dan is de mens zichzelf een afgod geworden. Het is een verschrikkelijke constatering. Hoe dicht is dat punt genaderd in de hyperkerken?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Inwoner schreef: 12 dec 2023, 10:40
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:36
Inwoner schreef: 12 dec 2023, 10:25
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 09:48
En dat is gebaseerd op...?

Dat is gebaseerd op een ONvoorwaardelijk evangelie, in tegenstelling wat hier wordt verkondigd: de mens moet eerst geloven (voorwaardelijk), pas dan is God in staat iets te doen.
Daarmee wordt God afhankelijk gemaakt van de mens.

Overigens bespeur ik weinig meeleven en naastenliefde in je formuleringen: er zijn teveel mensen die moeilijk doen en in hun bubbel blijven hangen.
Waarom verkondig je dan niet de grote genade in Christus, maar ben je voortdurend aan het afgeven op anderen?
1) Waar zeg ik dat de mens eerst moet geloven voordat God wat kan doen? Een ponering zonder enige onderbouwing. Ik ben heel benieuwd.
2) Omdat ik probeer de waarheid voor het licht te halen en dus kritiek uitoefen zou dit zonder liefde zijn? Integendeel!
3) Op diverse plaatsen laat ik zien hoe groot Gods genade is. Misschien nog een keer mijn reacties doorlezen?

Re: Hyperdordt
Bericht door Cyrillus » Gisteren, 21:45
Ik krijg de indruk dat er een tijdsverschil is tussen verzender en de ontvangers. Ik kan 21:45 niet vinden, wel 21:51. Maar daar doel jij wellicht niet op. Kun je een stukje citeren?
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:23
Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:16
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 10:09 Als dit zo is, dan geloof ik dat u nooit iets hebt begrepen van wat en wie de mens is, en wie en wat een heilig en rechtvaardig God is, en hebt u ook nooit de diepte van uw bestaan voor God gepeild. Dat u nooit het bevindelijke kennen hebt gekend waarin een nood onhoudbaar werd, en uitdreef naar God, hoewel God niet kennende, vroeg naar enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en weer met God verzoend te worden. Lees de eerste vijf zondagen van de H.C. Deze werkt heen naar de bevinding om met alles aan een einde te komen, en dat God hierdoor werkt naar een Weg buiten de mens om. Een weg die geen mens wil of kan bedenken. Zie nogmaals aandachtig de Catechismus. Waar het van de kant van de mens niet meer kan, daar, en alleen dáár is er plaats voor een Middelaar. Anders niet.
Ik zie dat het woord 'bevinding' een heilig huisje is. Natuurlijk onderstreep ik dat zonder de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest geen geestelijk leven mogelijk is. Dat is ware bevinding. Maar wat als deze toepassing van Gods Geest een doel op zich is geworden? Dan wordt de beleving van de bevinding een doel op zichzelf. Dat is het geen middel om tot Christus te komen, maar een afgod die ons van God afhoudt.
Maar dan moet noodwendig de vraag gesteld worden wat "de toepassing van Gods Woord in ons hart door de Heilige Geest" inhoudt. Werkt God over de schuld van de mens heen? En hoe werkt God dan deze toepassing uit? Doet God dat of werkt de mens daarin mee/tegen?
Zijn er misschien een preken voorhanden waarin ds. v.d. Brink de Heidelberger Catechismus, de Zondagen 1 t/5 uitlegt? Dat is van de staat van de ellende van de mens, en het begin van de vraag of hieruit verlossing mogelijk is? Daar zal toch uit moeten blijken en duidelijk worden wat ds. v.d. Brink uiteindelijk bedoelt?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
TSD
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hyperdordt

Bericht door TSD »

Cyrillus schreef: 12 dec 2023, 10:47
Dank voor deze toevoeging. Stimuleert weer om verder te gaan met het boek. Ik word vooral getriggerd door de zin "maar als het gaat om het bevindelijke leven word geloof beschouwd als onkunde word het verstand beschouwd als gevaarlijk en gaat de preek over wat er verborgen is." De gnostici hemelden die verborgen kennis ook zo op. Als bevinding een eigen leven leiden gaat leiden dan verklaart de mens met bevindelijke kennis zich tot een hoger persoon, hij is immers diep ingeleid in de verborgenheden Gods. Dan is de mens zichzelf een afgod geworden. Het is een verschrikkelijke constatering. Hoe dicht is dat punt genaderd in de hyperkerken?
In die zogenaamde hyperkerken (wat een woord trouwens) wordt, ook en zeker aan de rechterkant, vanaf de kansel zeer gewaarschuwd tegen geestelijke hoogmoed en de 'bekeerde man/vrouw' worden. Maar ja, dat vergeet dr. van den Brink gemakshalve er wel bij te zeggen. Waarom zou je de hyperkerken ook 'recht' doen. Een karikatuur is immers veel gemakkelijker te bestrijden. Anders loop je nog het gevaar dat je moet gaan nuanceren (...) en begrijpen mensen je boodschap niet meer.

Klinkt misschien wat cynisch maar dat is de hoofdreden waarom ik mijn buik vol heb van de schrijfsel van dr. van den Brink. Los van het inhoudelijke punt wat hij wil maken doet hij geen recht aan de prediking en praktijk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Laatst gewijzigd door TSD op 12 dec 2023, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hyperdordt

Bericht door -DIA- »

TSD schreef: 12 dec 2023, 11:03
Klinkt misschien wat cynisch maar dat is de hoofdreden waarom ik mijn buik vol hebt van de schrijfsel van dr. van den Brink. Los van het inhoudelijke punt wat hij wil maken doet hij geen recht aan de prediking en praktijk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Dat is mij al lang duidelijk. Hij lijkt zich hier tegen af te zetten met een zeer diepgewortelde afkeer.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4263
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hyperdordt

Bericht door Maanenschijn »

tja schreef:……

Vd Tang schrijft over zielsonderhandelingen met Jezus, over verloren gaan onder het recht en over andere bevindelijke ervaringen. Ik vermoed dat voor vd Tang hier de pijn zit; dat hij vanwege dit punt moeite heeft met het algemene, krachtige onvoorwaardelijke aanbod van genade zoals dat in de DL te vinden is. Als mij visie op de DL juist is verdwijnen inderdaad bepaalde bevindelijke belevingen die vd Tang als dierbaar en belangrijk beschouwd. Wie gelooft dat het recht van God in Christus is voldaan zl niet onder het recht van God verloren kunnen gaan. Wie beseft dat Christus als de grote Profeet, Gods verborgen raad en wil van onze verlossing volkomen heeft geopenbaard (HC antw 31) zal niet meer mogen spreken over een verborgen Middelaar en over een verborgen evangelie. Wie de boodschap van Dordt aanvaard zal leven uit de zekerheid van het geloof (DL V 9 en 10) en nioet bij de levenslange onzekerheid die zo kenmerkend is voor de bevindingen die vd Tang dierbaar zijn."
Hier zou ik graag wat opmerkingen over willen maken. In de waarneming van de gelovigen is Christus vaak een verborgen persoon. Een persoon die de gelovige lief heeft gekregen in een toevluchtnemend geloof. Want, ook al mag er zekerheid van geloof zijn kan er toch sprake zijn van een verborgen Middelaar. Dat kan zelfs een levenslange onzekerheid in eigen waarneming geven. Is dat een gezond geloofsleven? Nee. Kan dat door menselijk ongeloof, slordig leven, matige godsdienstoefeningen plaats vinden? O ja, zeker. Het kan zelfs ook een beproeving van de Heere God zijn. De psalmen spreken hier over.

Daarom is het belangrijk dat in preken ook deze verborgenheid kan worden onderkend, met de heilzame boodschap dat er schuldbelijdenis en terugkeer nodig is, een pleiten en rusten op Gods beloften en het rijk uitstallen van een gewillige Zaligmaker. En, de Heere Jezus Christus wil zich openbaren. En de liefde in Zijn omhelzing is overweldigend. Dat zijn de ‘uurtjes van korte duurtjes, zo genoten en zo weer toegesloten’. Helaas, want je zou met de drie discipelen liever een tent bouwen om te blijven wonen bij een dergelijke zielsgesteldheid.

Helaas lijkt ds. vd Brink dit niet te onderkennen, als het citaat wat je deelt is zoals hij het heeft gezegd of bedoeld.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 12 dec 2023, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten