Perforeren is dus dat je toestemt dat je in een andere gemeente kerkt dan dat je woont. Ben je het daar dus mee eens? Of dien je te kerken in de plaats waar je woont ongeacht de modaliteit van de gemeente?DDD schreef:Ik snap niet zo goed hoe iemand dan ambtsdrager kan worden in zo'n geval. Maar goed. In onze gemeente zijn ook jarenlang ambtsdragers geweest uit plaatsen waar een andere GG was of is gekomen.
Ik ben een voorstander van perforatie.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Blijkbaar heeft jouw eigen kerkenraad daar strikte regels voor. Het is zinvol om die na te vragen.Orchidee schreef:Kerkenraad vinden van wél
Barendrecht mochten ze ook kiezen.
De afstand vanaf Zuid naar Kralingse Veer is ongeveer even ver als naar Schiedam.
@Herman:
Daar ben ik inderdaad niet op tegen. Soms zijn er dingen waardoor het niet verstandig is om je wekelijks groen en geel te ergeren.
Als je als predikant niet eens in je eigen gemeente mag preken, dan begrijp ik volkomen dat je lid wordt in een naburige gemeente, bijvoorbeeld. Dat lijkt mij ook heel wijs.
Daarnaast is iemand die om bijzaken perforeert, sowieso ongeschikt als ambtsdrager. Het is prima dat gemeenten zich open stellen voor gemeenteleden die zich in een andere gemeente niet zo thuis voelen. Maar zwakken in het geloof moet je niet in de kerkenraad hebben. Dat geeft gezeur over allerlei bijzaken. In een kerkenraad horen mensen die in staat zijn om een kerk goed en met wijsheid te besturen. Dat zijn niet de mensen die overal wat over te zeuren hebben.
Daar ben ik inderdaad niet op tegen. Soms zijn er dingen waardoor het niet verstandig is om je wekelijks groen en geel te ergeren.
Als je als predikant niet eens in je eigen gemeente mag preken, dan begrijp ik volkomen dat je lid wordt in een naburige gemeente, bijvoorbeeld. Dat lijkt mij ook heel wijs.
Omdat de mensen uit de buurt hem dan geen voorbeeld kunnen vinden. En dat is wel een bijbels criterium.JvW schreef:Waarom zou iemand dan geen ambtsdrager kunnen worden?DDD schreef:Ik snap niet zo goed hoe iemand dan ambtsdrager kan worden in zo'n geval. Maar goed. In onze gemeente zijn ook jarenlang ambtsdragers geweest uit plaatsen waar een andere GG was of is gekomen.
Daarnaast is iemand die om bijzaken perforeert, sowieso ongeschikt als ambtsdrager. Het is prima dat gemeenten zich open stellen voor gemeenteleden die zich in een andere gemeente niet zo thuis voelen. Maar zwakken in het geloof moet je niet in de kerkenraad hebben. Dat geeft gezeur over allerlei bijzaken. In een kerkenraad horen mensen die in staat zijn om een kerk goed en met wijsheid te besturen. Dat zijn niet de mensen die overal wat over te zeuren hebben.
Het gaat dan waarschijnlijk om iemand die daar al een heel tijdje lid is en ook lid is gebleven maar intussen verhuist.
Nou nee hoor.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Waarom zou dat waarschijnlijk zijn? Ik zie daar weinig verband tussen.Herman schreef:Het gaat dan waarschijnlijk om iemand die daar al een heel tijdje lid is en ook lid is gebleven maar intussen verhuist.
Omdat er een goede reden moet zijn om de perforatieregel wel toe te passen. Het is een ontwikkeling van de laatste vier jaar om die teugels meer aan te trekken, zover ik kan overzien. Maar goed, de HHK is verre van volmaakt, dus ik kan me ook voorstellen dat die regel helemaal niet wordt toegepast.DDD schreef:Waarom zou dat waarschijnlijk zijn? Ik zie daar weinig verband tussen.Herman schreef:Het gaat dan waarschijnlijk om iemand die daar al een heel tijdje lid is en ook lid is gebleven maar intussen verhuist.
Hoe zou dat gaan als de twee HHK's erg dicht bij elkaar zijn?
Bijvoorbeeld Hardegarijp en Wouterswoude?
Als je in Krimpen woont, ga je Kralingse Veer en Barendrecht sowieso voorbij om in Ridderkerk lid te zijn, het gebeurt dus overal maar soms kan je daar als gewoon mensenkind even "last" van krijgen/hebben
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Dat zijn nogal grote woorden hoor, misschien zijn het juist wel mensen die het geloof erg serieus nemen en via de kerkelijke weg in hun vroegere gemeente in het ongelijk zijn gesteld. Ik zou die zelf echt niet als zwakken in het geloof durven betitelen en al zeker niet als mensen die overal wat over te zeuren hebben.DDD schreef:@Herman:
Omdat de mensen uit de buurt hem dan geen voorbeeld kunnen vinden. En dat is wel een bijbels criterium.JvW schreef:Waarom zou iemand dan geen ambtsdrager kunnen worden?DDD schreef:Ik snap niet zo goed hoe iemand dan ambtsdrager kan worden in zo'n geval. Maar goed. In onze gemeente zijn ook jarenlang ambtsdragers geweest uit plaatsen waar een andere GG was of is gekomen.
Maar er zijn inderdaad ook genoeg gezinnen die niet overstappen naar een naburige gemeente, maar overstappen naar een ander kerkverband. En ik snap heel goed dat sommige gemeenten niet echt zitten te wachten op zulke overstappers, maar die gezinnen moeten uiteindelijk toch wat.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK
Topografisch of qua " ligging"?johannes schreef:Hoe zou dat gaan als de twee HHK's erg dicht bij elkaar zijn?
De grenzen liggen gewoon vast. Vastgesteld door de classis. Tot op postcode aan toe.johannes schreef:Hoe zou dat gaan als de twee HHK's erg dicht bij elkaar zijn?
Je kunt vanuit Krimpen ook prima naar Ouderkerk. Ik weet niet onder welke kerkelijke grens Krimpen valt, maar dat lijkt me de meest logische optie.Orchidee schreef:Als je in Krimpen woont, ga je Kralingse Veer en Barendrecht sowieso voorbij om in Ridderkerk lid te zijn, het gebeurt dus overal maar soms kan je daar als gewoon mensenkind even "last" van krijgen/hebben
-
Ik ook, je kan beter met min of meer gelijkgestemde in de kerk zitten want anders is er sneller heibel.DDD schreef:Ik snap niet zo goed hoe iemand dan ambtsdrager kan worden in zo'n geval. Maar goed. In onze gemeente zijn ook jarenlang ambtsdragers geweest uit plaatsen waar een andere GG was of is gekomen.
De ideale situatie zou natuurlijk zijn dat het overal hetzelfde is, dat is het alleen niet.
Als je echt tegen perforatie bent moet je ook strict genomen naar de OGGiN gaan als die 50 meter bij je vandaan is. Of naar de GKN, als die om de hoek is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
Ik denk wel dat als je lang genoeg in een gemeente zit waar je officieel niet bijhoort, je uiteindelijk wel een lidmaatschap kan aangaan doordat ze aan op een gegeven moment wel aan je vragen of je lid wilt worden.
En vaak snappen kerkenraden ook wel dat je niet in bepaalde gemeenten lid wilt zijn.
Aan de andere kant kan het voor jezelf ook goed zijn om lid te zijn waar je woont om zo diversen kijk te krijgen op de theologie
En vaak snappen kerkenraden ook wel dat je niet in bepaalde gemeenten lid wilt zijn.
Aan de andere kant kan het voor jezelf ook goed zijn om lid te zijn waar je woont om zo diversen kijk te krijgen op de theologie