Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Geplaatst: 29 dec 2021, 21:26
Wat is boete-doen? Hoe ziet dit er praktisch uit? Waarin is een dergelijke kerkdienst anders van inhoud en invulling dan een gebruikelijke?
Fijn dat je met eindeloos geduld zo'n beetje de vierde keer een inhoudelijk vraag stelt. Maar het is aan dovemansoren gericht. Daarom zal zo'n boetedag ook niet helpen. Nul komma niks. Hoewel de Heere een persoonlijke zegen niet zal onthouden, het collectief in de maatschappij zal die zegen niet krijgen. (Sorry dat ik je post hiervoor misbruik, dat breien we wel weer recht.)Maanenschijn schreef:Wat is boete-doen? Hoe ziet dit er praktisch uit? Waarin is een dergelijke kerkdienst anders van inhoud en invulling dan een gebruikelijke?
Ha Maanenschijn,Maanenschijn schreef:Kun je aangeven wanneer we als het goed is worden opgeroepen tot boete, wat is boete doen en waar bestaat dat dan uit?Job schreef: Eens. En bovendien worden we als het goed is heel wat keren in het jaar opgeroepen tot boete. Dat is tenminste een belangrijk onderdeel van de Bijbel en van de prediking……
Alleen een oproep om boete te doen zonder praktische invulling of aanwijzing lijkt mij onvoldoende.
huisman schreef:Bezorgd schreef:Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.Herman schreef:Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Werd vroeger vaker gedaan.
Zonder een uitgesproken mening hierover te hebben zie ik het gevaar wat Herman benoemd wel.
Zie bv Jesaja 29:13 door de Heere Jezus aangehaald in Mattheüs 15: 7-9.
Dat is inderdaad ook een van mijn argumenten. Het besef om dit te organiseren stuit op een ondefinieerbare weerstand (achter de schermen), waardoor gezamenlijkheid blijkbaar niet mogelijk is. Dan zijn er dus eerst andere zaken te bewenen, voordat we overgaan tot boetedagen.DDD schreef:Wat ik er storend aan vind, is dat iedereen doet wat goed is in eigen ogen. Terwijl er ook een COGG is of een Breed beraad om zoiets te organiseren. En dat dan vervolgens als één initiatief begint, de andere broeders en zusters uit die plaats niet meedoen.
Dus er is mijns inziens reden genoeg met enige scepsis hiernaar te kijken.
Herman schreef:[
Persoonlijk ben ik die oproepen tot een gezamenlijke boetedag een beetje zat. Van de personen die daar erg druk mee zijn, verwacht ik een houding van verslagenheid en berouw. Maar dat punt wordt vanwege een onheilig activisme node gemist.
Inderdaad. De beoefening van een boetedag staat wat mijn betreft ook niet onder kritiek, maar de wijze waarop we dit allemaal moeten en kunnen organiseren. We falen hopeloos. Dus als de CGK 12 januari daarvoor apart zetten, dan hebben ze mijn zegen. En als ds. Meeuse / GG dat op 31-12-2021 doet ook. En als de SGP ons het nut van een bidstond voorhoudt, vind ik dat prima. Maar als in de kerken vervolgens de gezamenlijkheid ontbreekt, dan is het een holle klank, of een schel cimbaal. Het stelt niks voor.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:
"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.
Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"
Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
Ha Maanenschijn, de uitsplitsing is terecht, maar in de praktijk functioneren berouw en bekering toch helemaal niet zonder boetvaardigheid? Juist dat berouw en die bekering werpen terug op de grote Betaler, juist omdat je er pijnlijk achterkomt dat zelf niet meer kunnen. Mijns inziens functioneert dat volop in een gezonde prediking. Heb het al talloze keren gehoord: "Gemeente, er moet betaald worden. Of door u, of door een Ander."Maanenschijn schreef:Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:
"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.
Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"
Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
In de prediking komt boete regelmatig aan de orde. Als in de prediking boete doen niet wordt uitgelegd, waarbij ik van mening ben dat boete doen (betalen) veel meer de uitwerking van boetvaardigheid moet hebben (de overtuiging te moeten en willen betalen, maar niet kunnen) heeft het woord boete geen invulling. Boete doen is vooral in de RK-kerk een ingeburgerd begrip, ook in relatie tot de biecht.
Ook Watson spreekt hierboven niet over boete, maar over berouw en bekering. Boetvaardigheid is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Het oproepen tot boetedagen is dan ook verwarrend. Velen hebben geen idee wat het inhoud. Vooral in collectief verband.
Nog mooier is om het zelf te zingen.. je hebt ooit tekst en muziek gekregen, herinner ik me. Er is vast wel iemand thuis om je even te knijpen om de hoge noot te halen.Herman schreef:Het is wat mij betreft ook een oefening in de erkenning van zonde en schuld.
We zetten dus maar Allegri op: miserere mei, Deus.
We zijn het hier denk ik helemaal over eens.Job schreef:Ha Maanenschijn, de uitsplitsing is terecht, maar in de praktijk functioneren berouw en bekering toch helemaal niet zonder boetvaardigheid? Juist dat berouw en die bekering werpen terug op de grote Betaler, juist omdat je er pijnlijk achterkomt dat zelf niet meer kunnen. Mijns inziens functioneert dat volop in een gezonde prediking. Heb het al talloze keren gehoord: "Gemeente, er moet betaald worden. Of door u, of door een Ander."Maanenschijn schreef:Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:
"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.
Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"
Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
In de prediking komt boete regelmatig aan de orde. Als in de prediking boete doen niet wordt uitgelegd, waarbij ik van mening ben dat boete doen (betalen) veel meer de uitwerking van boetvaardigheid moet hebben (de overtuiging te moeten en willen betalen, maar niet kunnen) heeft het woord boete geen invulling. Boete doen is vooral in de RK-kerk een ingeburgerd begrip, ook in relatie tot de biecht.
Ook Watson spreekt hierboven niet over boete, maar over berouw en bekering. Boetvaardigheid is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Het oproepen tot boetedagen is dan ook verwarrend. Velen hebben geen idee wat het inhoud. Vooral in collectief verband.