Gelezen, gedacht, gehoord...

CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Je bent hopeloos ouderwets als je hier een punt van maakt. :nonnon
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik zie op zondag nooit vrouwen of meisjes van de eigen gemeente in broek. Door de weeks zal het misschien meer worden omdat de plaatselijke reformatorische school daarvoor geen regel meer stelt. Maar ik let er niet echt op. Het lijkt me niet een thema van de laatste 20 jaar.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat dit een ontwikkeling is die je overal in sneltreinvaart ziet.
Zelfs zo dat in het westen, reformatorische scholengemeenschappen overwegen om het broekverbod op te heffen.
Mede vanwege de huidige mode van zeer korte rokjes.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 29 mei 2023, 19:18 Ben benieuwd of het veel meer dragen van broeken door jongeren bij jullie ook toeneemt? Ook benieuwd waarom de vraag niet echt beantwoord wordt.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... e-broeken/
Omdat volgens Refoweb hierover al 10-tallen vragen gesteld zijn. Ze mogen wat mij betreft best wel vaker Filippenzen 3:1 in acht nemen. Zeker bij deze vraag, waarbij dit gevraagd word vanuit bewogenheid
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef: 29 mei 2023, 20:06 Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Je vindt het een goede ontwikkeling en ik begrijp dat de refo-scholen het ook niet erg vinden?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

Bruna schreef: 29 mei 2023, 19:18 Ben benieuwd of het veel meer dragen van broeken door jongeren bij jullie ook toeneemt? Ook benieuwd waarom de vraag niet echt beantwoord wordt.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... e-broeken/
Bij ons is het dragen van broeken door vrouwen al wel een tijdje normaal.
Al zie ik ze sinds kort ook wel in kerk. En dat is toch wel redelijk nieuw. Het zijn dan overigens geen jonge meiden, dat zou ik nog wel kunnen begrijpen als puberaal gedrag.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 29 mei 2023, 20:06 Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Dat is natuurlijk niet waar. De broek is wel degelijk iets wat cultuur historisch gezien in ons land onder wereldgelijkvormigheid valt en dus iets waar we ver vandaan behoren te blijven.

Al hoorde ik onlangs wel een zeer opmerkelijke uitspraak van een GG-predikant, hier op het forum toch wel flink ter rechterzijde, die bepaald werk in een broek voor vrouwen niet veroordeelde.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Dat is natuurlijk niet waar. De broek is wel degelijk iets wat cultuur historisch gezien in ons land onder wereldgelijkvormigheid valt en dus iets waar we ver vandaan behoren te blijven.
……
Dit is natuurlijk een onhoudbare uitspraak. Cultuurhistorisch is met de auto naar de kerk gaan ook wereldgelijkvormig. Of op je device een preek luisteren.

In principiële zaken zal de Schrift de norm moeten zijn, geen menselijke tradities of subjectieve beoordelingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Zie hier in het zuidwesten wel verandering maar niet extreem. Vooral in de kerkelijke dorpen met een groot percentage GG blijft het nog aardig netjes.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 29 mei 2023, 22:12
GerefGemeente-lid schreef:Dat is natuurlijk niet waar. De broek is wel degelijk iets wat cultuur historisch gezien in ons land onder wereldgelijkvormigheid valt en dus iets waar we ver vandaan behoren te blijven.
……
Dit is natuurlijk een onhoudbare uitspraak. Cultuurhistorisch is met de auto naar de kerk gaan ook wereldgelijkvormig. Of op je device een preek luisteren.

In principiële zaken zal de Schrift de norm moeten zijn, geen menselijke tradities of subjectieve beoordelingen.
Als we zien hoe cultuurhistorisch in de jaren '60 de broek werd geïntroduceerd voor het vrouwelijk geslacht is dat wel degelijk een belangrijk aspect.

Maar goed, misschien moet je het boekje van dr. C.P. de Boer maar eens lezen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Bruna schreef: 29 mei 2023, 20:31
Erskinees schreef: 29 mei 2023, 20:06 Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Je vindt het een goede ontwikkeling en ik begrijp dat de refo-scholen het ook niet erg vinden?
Voor mij iets nieuws dat refo-scholen het niet erg vinden. Dit lijken me meer privé-meningen van deze en gene..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 29 mei 2023, 22:12
GerefGemeente-lid schreef:Dat is natuurlijk niet waar. De broek is wel degelijk iets wat cultuur historisch gezien in ons land onder wereldgelijkvormigheid valt en dus iets waar we ver vandaan behoren te blijven.
……
Dit is natuurlijk een onhoudbare uitspraak. Cultuurhistorisch is met de auto naar de kerk gaan ook wereldgelijkvormig. Of op je device een preek luisteren.

In principiële zaken zal de Schrift de norm moeten zijn, geen menselijke tradities of subjectieve beoordelingen.
Als we zien hoe cultuurhistorisch in de jaren '60 de broek werd geïntroduceerd voor het vrouwelijk geslacht is dat wel degelijk een belangrijk aspect.

Maar goed, misschien moet je het boekje van dr. C.P. de Boer maar eens lezen.
Je moest eens weten wat er allemaal in mijn boekenkast staat ;)

Zeker ken ik de feministische context waaruit het broekdragen is gepromoot en ontstaan. Maar zal mijn moeder toch niet hard vallen dat ze een broek onder haar overall droeg als ze mijn vader hielp met koekalven. Niets in haar beweegreden had enige link naar het feminisme, wel als hulpe tegenover :) .

Maar goed, voor de één is alles helder, klip en klaar. De ander worstelt met vragen van dochters die op de scooter naar het werk moeten, met vrouwen in de zorg die bijna niet onder een broek(rok) uit kunnen etc.

Mannen hebben het maar makkelijk. Daar is de discussie alleen maar of op zondag een spijkerbroek wel naar de kerk aan mag…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door windorgel »

pierre27 schreef:
Bruna schreef: 29 mei 2023, 20:31
Erskinees schreef: 29 mei 2023, 20:06 Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Je vindt het een goede ontwikkeling en ik begrijp dat de refo-scholen het ook niet erg vinden?
Voor mij iets nieuws dat refo-scholen het niet erg vinden. Dit lijken me meer privé-meningen van deze en gene..
Bij één van de grote reformatorische VO-scholen leeft wel degelijk het idee de kledingregel (rok) voor meisjes af te schaffen. Dat zal binnen nu en hooguit enkele jaren wel gebeuren.
Mauries06
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mauries06 »

windorgel schreef: 29 mei 2023, 22:32
pierre27 schreef:
Bruna schreef: 29 mei 2023, 20:31
Erskinees schreef: 29 mei 2023, 20:06 Doordeweeks veel meer broeken en ik zit niet in een linkse GG. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. De vrouwen blijven herkenbaar als vrouwen en daarmee komt de Schrift niet in het geding.
Je vindt het een goede ontwikkeling en ik begrijp dat de refo-scholen het ook niet erg vinden?
Voor mij iets nieuws dat refo-scholen het niet erg vinden. Dit lijken me meer privé-meningen van deze en gene..
Bij één van de grote reformatorische VO-scholen leeft wel degelijk het idee de kledingregel (rok) voor meisjes af te schaffen. Dat zal binnen nu en hooguit enkele jaren wel gebeuren.
Klopt. Ik zit nog op de middelbare school, een Reformatorische. Omdat ze zien dat jongeren steeds losser worden met broeken dragen en kortere rokjes en ook op excursies vaak weigeren een rok te dragen, is er dit jaar een enquete geweest die wij als leerlingen en die ook de ouders moeten invullen over de identiteit van de school waar ook de rok aan de orde kwam. Ik hoorde van een docent dat ze door middel van die enquete uitkomsten willen gaan overwegen tot meer vrijheid voor broek of rok, maar ook voor bijvoorbeeld een andere Bijbelvertaling dan de Statenvertaling of nog andere regels die met identiteit te maken heeft. Al denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen, want dat zorgt voor teveel onrust denk ik.
Plaats reactie