Kleding ambtsdragers

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Kleding ambtsdragers

Bericht door Lourens »

Misschien voor een andere topic.

Maar gedragscode voor ambtsdragers?
Is voor kleding een gedragscode nodig?

Is er verschil dan tussen predikant en ouderling of lerend ouderling?

Naar mijn mening mogen beiden dragen wat ze prettig vinden. Alleen binnen de eredienst gepaste kleding.
En verder gewoon het fatsoen als je ' in functie ' bent. Dus bezoek, vergadering etc. Maar dan hoeft het van mij ook
helemaal niet in het zwart.
En voor een predikant in spijkerbroek heb ik net zoveel respect als een predikant in drie-delig pak.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

Lourens schreef:Misschien voor een andere topic.

Maar gedragscode voor ambtsdragers?
Is voor kleding een gedragscode nodig?

Is er verschil dan tussen predikant en ouderling of lerend ouderling?

Naar mijn mening mogen beiden dragen wat ze prettig vinden. Alleen binnen de eredienst gepaste kleding.
En verder gewoon het fatsoen als je ' in functie ' bent. Dus bezoek, vergadering etc. Maar dan hoeft het van mij ook
helemaal niet in het zwart.
En voor een predikant in spijkerbroek heb ik net zoveel respect als een predikant in drie-delig pak.
Een Imam schijnt zich er niet voor te schamen :hum
Bij de moslims trekken ze zich niks aan van de mening van anderen. Waarom zouden wij dit dan wel doen ? Wat is er toch mis met zwart ? De trendy stylisten beweren dat een vrouw absoluut niet zonder een zwart basic jurkje kan. Voor alle gelegenheden.
Als het echt plechtig moet, zie je heel vaak zwart.
En waarom zou je tijdens de uitvoering van je ambt, c.q. werkzaamheden, iets moeten dragen wat prettig zit. Kan een zwart pak niet prettig zitten dan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
Lourens schreef:Misschien voor een andere topic.

Maar gedragscode voor ambtsdragers?
Is voor kleding een gedragscode nodig?

Is er verschil dan tussen predikant en ouderling of lerend ouderling?

Naar mijn mening mogen beiden dragen wat ze prettig vinden. Alleen binnen de eredienst gepaste kleding.
En verder gewoon het fatsoen als je ' in functie ' bent. Dus bezoek, vergadering etc. Maar dan hoeft het van mij ook
helemaal niet in het zwart.
En voor een predikant in spijkerbroek heb ik net zoveel respect als een predikant in drie-delig pak.
Een Imam schijnt zich er niet voor te schamen :hum
Bij de moslims trekken ze zich niks aan van de mening van anderen. Waarom zouden wij dit dan wel doen ? Wat is er toch mis met zwart ? De trendy stylisten beweren dat een vrouw absoluut niet zonder een zwart basic jurkje kan. Voor alle gelegenheden.
Als het echt plechtig moet, zie je heel vaak zwart.
En waarom zou je tijdens de uitvoering van je ambt, c.q. werkzaamheden, iets moeten dragen wat prettig zit. Kan een zwart pak niet prettig zitten dan ?
Ik heb het in principe over de vrije tijds van de ambtsdrager.
Volgens mij praat jij over twee soorten zwart. Trendy zwart is helemaal niets op tegen. Denk dat er ook verschil is in mannenkleding zwart of het zwart in vrouwenkleding.
Maar het ambtelijk zwart is anders.
En ik zeg ook: tijdens uitvoering van ambt of werkzaamheden, doe gerust als ambtsdrager wat je prettig vindt of wat de gemeente gewoon is.

Maar in deze topic wordt vrije tijd van de ambtsdrager afgenomen. Laat hem rustig naar het strand gaan in korte broek of zijn gras maaien.
Genoeg ouderlingen trekken zondags alleen tijdens de dienst het zwarte pak aan en thuis en vervolgens koffie bij familie en of kennissen dragen ze wat anders.
Niets op tegen.

Persoonlijk zeg ik: zwart als ambtskleding hoeft van mij niet. Donkerblauw of grijs mag van mij ook.
En de predikant op de preekstoel? Ik ben voor de toga.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Lourens schreef:Misschien voor een andere topic.

Maar gedragscode voor ambtsdragers?
Is voor kleding een gedragscode nodig?

Is er verschil dan tussen predikant en ouderling of lerend ouderling?

Naar mijn mening mogen beiden dragen wat ze prettig vinden. Alleen binnen de eredienst gepaste kleding.
En verder gewoon het fatsoen als je ' in functie ' bent. Dus bezoek, vergadering etc. Maar dan hoeft het van mij ook
helemaal niet in het zwart.
En voor een predikant in spijkerbroek heb ik net zoveel respect als een predikant in drie-delig pak.
Een Imam schijnt zich er niet voor te schamen :hum
Bij de moslims trekken ze zich niks aan van de mening van anderen. Waarom zouden wij dit dan wel doen ? Wat is er toch mis met zwart ? De trendy stylisten beweren dat een vrouw absoluut niet zonder een zwart basic jurkje kan. Voor alle gelegenheden.
Als het echt plechtig moet, zie je heel vaak zwart.
En waarom zou je tijdens de uitvoering van je ambt, c.q. werkzaamheden, iets moeten dragen wat prettig zit. Kan een zwart pak niet prettig zitten dan ?
Ik heb het in principe over de vrije tijds van de ambtsdrager.
Volgens mij praat jij over twee soorten zwart. Trendy zwart is helemaal niets op tegen. Denk dat er ook verschil is in mannenkleding zwart of het zwart in vrouwenkleding.
Maar het ambtelijk zwart is anders.
En ik zeg ook: tijdens uitvoering van ambt of werkzaamheden, doe gerust als ambtsdrager wat je prettig vindt of wat de gemeente gewoon is.

Maar in deze topic wordt vrije tijd van de ambtsdrager afgenomen. Laat hem rustig naar het strand gaan in korte broek of zijn gras maaien.
Genoeg ouderlingen trekken zondags alleen tijdens de dienst het zwarte pak aan en thuis en vervolgens koffie bij familie en of kennissen dragen ze wat anders.
Niets op tegen.

Persoonlijk zeg ik: zwart als ambtskleding hoeft van mij niet. Donkerblauw of grijs mag van mij ook.
En de predikant op de preekstoel? Ik ben voor de toga.
Mijn oom was koster van een hele grote kerk. Ik zag zodoende wel eens de dominee voor de dienst, spijkerbroek :huhu maar daaroverheen kwam gewoon een toga, probleem opgelost.
Ik kom uit de "zwaardere" hoek, daar is het not done om anders dan zwart te dragen. Als ik onze k.r. nu zie zitten, word ik er weleens verdrietig van, omdat onze zoons zeggen: mam, het lijken wel bobo's van een voetbalclub, vanwege de stropdassen ! Zwart schijnt al te zwart te zijn, maar die stropdassen :bobo ik schaam me soms voor gastpredikanten, vooral als ze nog uit de rechterflank komen.
Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Wat is zonde? Ik denk als je in een land woont waar skiën behoort tot een soort vervoer het anders is dan als je in je vrije tijd voor je plezier gaat skiën.

Omdat ouderlingen, diakenen en dominees ook nog een voorbeeld-functie uitoefenen (wonen nu eenmaal in glazen huis) moet je geen dingen doen die bij je gemeenteleden ergernissen op kan roepen. (Kijk als je als dominee in een wit pak loopt en een rode das om hebt dan heb je ook geen problemen als hij gaat skieën). Het is een ander verhaal als je met zwart pak, zwarte das en zware preken leest of preekt en als je hem dan ziet skieën geeft dat een vreemd beeld. Het kan best zijn dat het tussen onze oren zit dat we dat niet vinden kloppen, maar het feit ligt er.
Het zit niet tussen mijn oren, in ieder geval niet meer. Ik weet nog wel dat ik het vroeger vreselijk vond toen ik plotseling een aantal dingen niet meer mocht doen omdat pa ouderling was geworden. Na mate het termijn verstreek, ontvingen wij ook het inzicht dat dit onzin was en dat ambtsdragers ook gewoon mensen blijven. Ik zie het ook bij anderen, waarbij pa ouderling of predikant is. Het blijven gewoon mensen, die ook hun ontspanning nodig hebben.
En ja, wat een "gewoon" gemeentelid mag, mag een ambtsdrager ook, en vica versa.
Overigens, waarom zou een ambtsdragen niet "gewoon' plezier mogen hebben??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Rambam »

Mara schreef: Wat is er toch mis met zwart ?
Er is niets mis met zwart, maar als een predikant of een ouderling besluit om eens wat anders te dragen, is daar ook niets mis mee.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Bert Mulder »

Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.

Tja, velen hier hebben mijn fotos wel gezien.... Draag ik ook gerust, ook toen ik ouderling was, een rose overhemd met een zwart pak.... niet dat het bij ons 'nodig' is om als ouderling een zwart pak te dragen.... (zaten bij mij ook gekleurde streepjes tussen)....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Wat is zonde? Ik denk als je in een land woont waar skiën behoort tot een soort vervoer het anders is dan als je in je vrije tijd voor je plezier gaat skiën.

Omdat ouderlingen, diakenen en dominees ook nog een voorbeeld-functie uitoefenen (wonen nu eenmaal in glazen huis) moet je geen dingen doen die bij je gemeenteleden ergernissen op kan roepen. (Kijk als je als dominee in een wit pak loopt en een rode das om hebt dan heb je ook geen problemen als hij gaat skieën). Het is een ander verhaal als je met zwart pak, zwarte das en zware preken leest of preekt en als je hem dan ziet skieën geeft dat een vreemd beeld. Het kan best zijn dat het tussen onze oren zit dat we dat niet vinden kloppen, maar het feit ligt er.
Het zit niet tussen mijn oren, in ieder geval niet meer. Ik weet nog wel dat ik het vroeger vreselijk vond toen ik plotseling een aantal dingen niet meer mocht doen omdat pa ouderling was geworden. Na mate het termijn verstreek, ontvingen wij ook het inzicht dat dit onzin was en dat ambtsdragers ook gewoon mensen blijven. Ik zie het ook bij anderen, waarbij pa ouderling of predikant is. Het blijven gewoon mensen, die ook hun ontspanning nodig hebben.
En ja, wat een "gewoon" gemeentelid mag, mag een ambtsdrager ook, en vica versa.
Overigens, waarom zou een ambtsdragen niet "gewoon' plezier mogen hebben??

Ik heb weleens een verhaal gehoord. Het was een domineesgezin en vader en moeder waren niet thuis. Ze kregen bezoek van iemand die bekeerd was. Hij kwam zijn vriend opzoeken, maar omdat hij niet thuis was heeft hij de kinderen vermaakt. Ze hebben zich tranen gelachen. Bij thuiskomst van vader vertelden ze hoe ze genoten hadden van het bezoek, maar ze konden zich niet voorstellen dat dat een bekeerde man was. Ach, zegt de vader, wacht maar af. En ja, de volgende dag kwam diezelfde man met tranen in zijn ogen, maar dan niet van het lachen, maar van berouw, dat hij de kinderen niet gewaarschuwd had voor een eeuwigheid die aanstaande is.
Ach en dan kan je wel 'gewoon' plezier beleven, maar vergeet nooit dat er voor de zonde een dure prijs betaald is. Het is dan maar de vraag of we zo lichtzinnig mogen omgaan met onze vrije tijd, de tijd die alleen gegeven is om ons 'uit te kopen'.
Laatst gewijzigd door albion op 22 feb 2011, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.

Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

albion schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.

Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
De priester droeg een witte toga...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.

Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
De priester droeg een witte toga...
Waar kan ik dat lezen dat de priester een witte toga aan had? Hun kleding was ook heilig, dat is ook een verschil met dat van ons.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
albion schreef: Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
De priester droeg een witte toga...
Waar kan ik dat lezen dat de priester een witte toga aan had?
In de beschrijvingen van de priesterkleding. Prof. Dr. A. Kuyper (zelf wars van de toga als ambtskleed) heeft er uitgebreid over geschreven. Zijn stelling was: Geen toga in de kerk, en als het een toga moet zijn, dan een witte zoals de priesters naar opdracht van God droegen.

Ik zit nu alleen even te twijfelen of onze Abraham het wel bij het juiste eind heeft, en het priesterlijke opperkleed (toga) niet hemelsblauw was.

Zwart is trouwens de kleur die de rabbi's (en waarschijnlijk ook Jezus?) droegen, namelijk de kleur van het leraarschap. Tot op de huidige dag lopen hoogleraren aan universiteiten wereldwijd bij officiële gebeurtenissen nog in een zwarte toga.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:
albion schreef: Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
De priester droeg een witte toga...
Waar kan ik dat lezen dat de priester een witte toga aan had?
In de beschrijvingen van de priesterkleding. Prof. Dr. A. Kuyper (zelf wars van de toga als ambtskleed) heeft er uitgebreid over geschreven. Zijn stelling was: Geen toga in de kerk, en als het een toga moet zijn, dan een witte zoals de priesters naar opdracht van God droegen.

Ik zit nu alleen even te twijfelen of onze Abraham het wel bij het juiste eind heeft, en het priesterlijke opperkleed (toga) niet hemelsblauw was.
Ik lees alleen van goud, hemelsblauw en purper en scharlaken. Droeg Zacharias ook ditzelfde ambtsgewaad als hij hogepriester was?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door vlinder »

Nou dat lijkt me ook mooi! En dan zo'n mooie Efod op je hoofd. Mooie kleuren en glinsteringen.....
Soms hoor je al commentaar als een predikant een trouwring om heeft...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten