Paulus bekering als voorbeeld?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Is het RF dan niet meer dan een discussieforum? Het zou mooi zijn als het RF ook een pastorale functie zou krijgen.
(diverse leden hebben mij in PB wel iets mogen vertellen naar aanleiding van deze vraag en dat heeft meer waarde dan 14 pagina's gehakketak over het hoe een ware bekering er uit zou moeten zien)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door henriët »

huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Het moeilijke is dat er dan zo snel 'oordelen' komen... en/ of beschuldigingen. enz..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Cantate »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Toch lijkt het me best weleens zinvol om bij sommige onderwerpen en dan met name bij discussies zoals rondom het artikel van ds. Schot als alle deelnemers eraan eens beknopt, zakelijk zouden vertellen hoe zij in hun eigen persoonlijke leven tot het geloof in Christus gekomen zijn. Of dat ook in grote lijnen op de beschreven manier gebeurd is of misschien juist heel anders. Dat zou de discussie wel verhelderen en in de juiste zin van het woord levendiger maken, wanneer mensen eruit zouden schrijven en niet alleen erover. Ik denk dat dan iets van de veelkleurige werking van Gods Geest in de bekering van mensen tot uitdrukking zou komen. Maar misschien is het forum inderdaad daarvoor niet geschikt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Afgewezen »

RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Willem »

Het is de overtreffende trap om de juistheid van iemands opmerkingen in discussies af te gaan meten aan wat hij/zij vertelt (heeft) over de persoonlijke belevenissen. Lijkt me niet de juiste kant op gaan.

Niet de bevinding, wel of niet mooi vertelt, is criterium maar de Schrift. Dat juist degenen die in de discussies aangeven zoveel moeite te hebben op het bevindelijke in de schriftverklaring (en het inlegkunde noemen) nu juist gaan hameren op de peroonlijke verhalen werpt bij mij de vraag op of er wel een totaalvisie is of dat men elk onderwerp als een op zichzelfstaand punt beschouwd zonder de samenhang tussen de verschillende punten te begrijpen.

Bovendien zijn - voglens de Schrift - ambten ingesteld. En is er - als het goed is - een geordend gemeentelijk leven. Daar hoort pastoraat thuis.
Laatst gewijzigd door Willem op 24 feb 2011, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En daar komt de aap uit de mouw.
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Cantate »

Willem schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En daar komt de aap uit de mouw.
Welke aap?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En ik kan het bij tijden ook met Huisman eens zijn, zoals nu.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door refo »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
Blijkbaar is dit een aap. Ik zie dat niet zo.
Ik stel voor om maar gewoon te discussiëren en beoordelen waarop iemands bijdrage gegrond is.

Als we onze bijdragen moeten gaan steunen met onze eigen bekeringsgeschiedenissen gaat er iets fundamenteels mis.
De eigen bekering krijgt dan steun van de eigen bekering.
En anderen kan dat al helemaal niet stichten.

Wat ik mis in deze en de andere discussies die nu lopen over bekering is: verzoening door voldoening.
De vermeende openbaring van Christus aan een mens (ziel?) komt in de plaats van de voldoening door Christus buiten die ziel (lees mens).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En ik kan het bij tijden ook met Huisman eens zijn, zoals nu.
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Wat ik mis in deze en de andere discussies die nu lopen over bekering is: verzoening door voldoening.
De vermeende openbaring van Christus aan een mens (ziel?) komt in de plaats van de voldoening door Christus buiten die ziel (lees mens).
De uitdrukking 'openbaring van Christus aan de ziel' gaat nu een beetje een eigen leven leiden en wordt ten onrechte steeds meer gezien als iets anders dan de rechtvaardigmaking.
Pas echter op met uitdrukkingen als 'vermeende openbaring van Christus aan een mens', want je zou daarmee zomaar het werk van de Heilige Geest kunnen aanranden! En dat is een gevaarlijke bezigheid, dat hoef ik je niet verder uit te leggen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door GJdeBruijn »

Over de Heilige Geest.
Vr. 88. Laten wij nu tot het derde deel komen. Antw.: Dat is van het geloof in de Heilige Geest.
Vr. 89. En wat brengt ons dat?
Antw.: Wel, het beoogt ons te doen weten, dat God, gelijk Hij ons door Zijn Zoon heeft vrijgekocht en gered, ons zó door Zijn Geest tot
deelgenoten maakt van deze vrijkoping en dit heil.
Vr. 90. Op welke wijze?
1 Petr. 1 : 2; 1 Joh. 1 : 7. Antw.: Gelijk wij de reiniging hebben in het bloed van Christus, zo is het nodig dat onze gewetens daarmee besprengd worden, om afgewassen te worden.
Vr. 91. Dit vereist toch nog een duidelijker uitlegging. Rom. 8 :
11; Ef. 1 : 13.

Antw. : Ik versta het zó, dat de Geest van God, wijl Hij in onze harten woont, uitwerkt dat wij de kracht van Christus gevoelen. Want dat wij de weldaden in de geest ontvangen, dat geschiedt door de verlichting van de Heilige Geest; door Diens overtuiging gebeurt het, dat zij in onze harten, bezegeld worden. Eindelijk geeft Hij alleen daaraan plaats in ons. Hij herschept ons, en maakt dat wij nieuwe mensen zijn. Daarom ontvangen wij door de kracht van de Geest alle gaven die ons in Christus worden aangeboden.

Uit: Catechismus van Genève, 4 december 1545, Johannes Calvijn
@Refo, hoe zou jij bovenstaande praktisch ingevuld willen zien in de gewetens?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
Over de Heilige Geest.
Vr. 88. Laten wij nu tot het derde deel komen. Antw.: Dat is van het geloof in de Heilige Geest.
Vr. 89. En wat brengt ons dat?
Antw.: Wel, het beoogt ons te doen weten, dat God, gelijk Hij ons door Zijn Zoon heeft vrijgekocht en gered, ons zó door Zijn Geest tot
deelgenoten maakt van deze vrijkoping en dit heil.
Vr. 90. Op welke wijze?
1 Petr. 1 : 2; 1 Joh. 1 : 7. Antw.: Gelijk wij de reiniging hebben in het bloed van Christus, zo is het nodig dat onze gewetens daarmee besprengd worden, om afgewassen te worden.
Vr. 91. Dit vereist toch nog een duidelijker uitlegging. Rom. 8 :
11; Ef. 1 : 13.

Antw. : Ik versta het zó, dat de Geest van God, wijl Hij in onze harten woont, uitwerkt dat wij de kracht van Christus gevoelen. Want dat wij de weldaden in de geest ontvangen, dat geschiedt door de verlichting van de Heilige Geest; door Diens overtuiging gebeurt het, dat zij in onze harten, bezegeld worden. Eindelijk geeft Hij alleen daaraan plaats in ons. Hij herschept ons, en maakt dat wij nieuwe mensen zijn. Daarom ontvangen wij door de kracht van de Geest alle gaven die ons in Christus worden aangeboden.

Uit: Catechismus van Genève, 4 december 1545, Johannes Calvijn
@Refo, hoe zou jij bovenstaande praktisch ingevuld willen zien in de gewetens?
Goeie vraag.
Misschien moet je die aan Calvijn stellen.

Wat ik van Calvijn begrijp: Christus heeft alles volbracht BUITEN ons. Het is niet alleen maar waar als we er iets van VOELEN. Dat gevoel bedoelt hij zeker niet. Dat kan ook niet. Als hij dat bedoelde had hij er wel bij gezet dat we dat ook vaak NIET voelen, maar slechts als geloof in oefening is. Iets dergelijks. Hij beschrijft iets wat er in zijn beleving altijd is.

Het antwoord 91 wordt gezegd vanuit het perspectief van het geloof. Wie gelooft heeft al die
gaven die ons in Christus aangeboden worden ontvangen. Het geweten is dan per definitie op de goede manier vrij. De gelovige baseert dat op Gods beloften.
Plaats reactie