Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
Lourens schreef:Vooruitkijken doe ik ook zeker.
Kijken en erover praten met die kids voor als de periode komt dat ze uitvliegen.

Vooruitkijken bijvoorbeeld moet ik in januari al opgeven wanneer ik zomervakantie wil hebben.

O ja, voor mijn oude dag spaar ik nu toch ook voor mijn pensioen?

Ik denk dat het niet verkeerd is. Ik denk zelfs Bijbels.
En onverwachte dingen, ja, die gebeuren, iedere dag wel weer. Deze week heb ik nog geen dag gehad die gehele volgens mijn agenda liep.
Maar toch is het vooruitkijken naar morgen, volgende week, volgende maand, of nog verder............ Zo de Heere het wil en wij het leven hebben.
Het is menselijk EN begrijpelijk, maar niet Bijbels !

Filippensen 4 vs 6: Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God.
Sorry, Mara, maar deze tekst bevestigd juist voor mij dat het wel Bijbels is.
En hoeveel voorbeelden vinden we niet in de Bijbel dat de Heere er vor zorgt dat zijn gelovigen vooruit plannen?
Grootste voorbeeld denk ik wel is de geschiedenis van Jozef.

Nogmaals we mogen gerust vooruitzien en plannen, maar in afhhankelijkheid van Hem
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Lourens schreef:Vooruitkijken doe ik ook zeker.
Kijken en erover praten met die kids voor als de periode komt dat ze uitvliegen.

Vooruitkijken bijvoorbeeld moet ik in januari al opgeven wanneer ik zomervakantie wil hebben.

O ja, voor mijn oude dag spaar ik nu toch ook voor mijn pensioen?

Ik denk dat het niet verkeerd is. Ik denk zelfs Bijbels.
En onverwachte dingen, ja, die gebeuren, iedere dag wel weer. Deze week heb ik nog geen dag gehad die gehele volgens mijn agenda liep.
Maar toch is het vooruitkijken naar morgen, volgende week, volgende maand, of nog verder............ Zo de Heere het wil en wij het leven hebben.
Het is menselijk EN begrijpelijk, maar niet Bijbels !

Filippensen 4 vs 6: Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God.
Sorry, Mara, maar deze tekst bevestigd juist voor mij dat het wel Bijbels is.
En hoeveel voorbeelden vinden we niet in de Bijbel dat de Heere er vor zorgt dat zijn gelovigen vooruit plannen?
Grootste voorbeeld denk ik wel is de geschiedenis van Jozef.

Nogmaals we mogen gerust vooruitzien en plannen, maar in afhhankelijkheid van Hem
Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Auto »

Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
Omdat het een duidelijk gebod van de HEERE was en die overtraden ze.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Mara »

Auto schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
Omdat het een duidelijk gebod van de HEERE was en die overtraden ze.
Dus... gebrek aan geloof toch :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Auto »

Mara schreef:
Auto schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
Omdat het een duidelijk gebod van de HEERE was en die overtraden ze.
Dus... gebrek aan geloof toch :quoi
Ja, maar dat kan je niet zo maar toepassen op een ander. Want daarmee kan je suggereren dat bijvb Lourens geen geloof zou hebben .......... ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Mara »

Auto schreef:
Mara schreef:
Auto schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
Omdat het een duidelijk gebod van de HEERE was en die overtraden ze.
Dus... gebrek aan geloof toch :quoi
Ja, maar dat kan je niet zo maar toepassen op een ander. Want daarmee kan je suggereren dat bijvb Lourens geen geloof zou hebben .......... ;)
Dat is jouw conclusie :) veel dingen zijn menselijk, maar mag je ze Bijbels noemen is mijn vraag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Lourens »

T.a.v. MODS.

Kan de laatste postings even in een nieuwe topic: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Auto »

Lourens schreef:T.a.v. MODS.

Kan de laatste postings even in een nieuwe topic: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?
Uitgevoerd. Hier kunt u verder met discussieren.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Lourens »

Direct na de zondeval gaf God aan de mens opdracht om te werken. In het zweet zult Gij uw brood verdienen.
Abel was een landbouwer, dat betekende dat ook hij vooruit moest plannen. Maar hij wist zich wel afhankelijk van de Heere.

Ik liep er vanmorgen zo even over na te denken.
Ik denk dat wij ons verstand en vooruitdenkend vermogen hebben gekregen om daar gebruik van te maken.
Alleen we zullen het altijd in afhankelijkheid van Hem moeten verwachten.

Het is altijd Uw wil geschiedde.
Als je keuzes moet maken in het dagelijks leven, wacht je dan op een teken uit de hemel?
Denk aan beroepskeuze, onze jongeren met schoolkeuzes enzovoort.
Nee we moeten ons verstand gebruiken. En het in gebed brengen bij Hem. En als de weg anders is, dan laat de Heere het echt wel merken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door vlinder »

Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
En waarom hielden ze het vol? Ze mochten uitzien naar het beloofde land en naar de Messias.
Als dat niet vooruit zien is....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
En waarom hielden ze het vol? Ze mochten uitzien naar het beloofde land en naar de Messias.
Als dat niet vooruit zien is....
Vandaar dat ze gingen morren en mopperen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
En waarom hielden ze het vol? Ze mochten uitzien naar het beloofde land en naar de Messias.
Als dat niet vooruit zien is....
Vandaar dat ze gingen morren en mopperen.
Dat deden ze omdat ze juist niet vooruitkeken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door jvdg »

Lourens schreef:
Mara schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef: Het volk in de woestijn moest leren om dagelijks manna te rapen. Ze bewaarden het en het bedierf.
En waarom hielden ze het vol? Ze mochten uitzien naar het beloofde land en naar de Messias.
Als dat niet vooruit zien is....
Vandaar dat ze gingen morren en mopperen.
Dat deden ze omdat ze juist niet vooruitkeken.
Maar uiteindelijk waren er weinigen die het beloofde land bereikt hebben.
De Heere heeft dat volk 40 jaren omgeleid, vanwege hun murmureren.
Zelfs Mozes mocht het beloofde land niet bereiken.
En zijn wij anders?

Dat wij onszelf niet mogen verheffen van dat woestijnvolk.
Hun uitzicht op het beloofde land en de Messias was verduisterd.
Doordenk dit uitzicht, en laat ons er zich niet te gemakkelijk van afmaken.

En alweer: Zijn wij anders of beter?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door rekcor »

Gisteren hoorde ik een preek over de vijf wijze en dwaze maagden. De wijze maagden dachten vooruit en namen genoeg olie mee.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door MarthaMartha »

In de Jacobus brief wordt ons niet verboden vooruit te kijken. Er wordt niet gezegd dat je geen plannen mag maken. Er staat alleen dat je erbij moet voegen en moet plannen in het besef: indien de Heere wil en wij leven zullen. Sterker nog, de bijbel roept ons op vele plaatsen op om vooruit te kijken. Wat dacht je van alle profetieën? Wat dacht je van Jozef die wel twee keer 7 jaren vooruit moest denken in Egypte? Wat dacht je van David die beloofd werd Koning te worden?
En naar ons: wie een toren gaat bouwen moet tevoren de kosten overrekenen, zo worden wij opgeroepen de kosten te overrekenen van het volgen van de Heere. Er wordt ons gevraagd uit te zien naar de wederkomst en te leven in die verwachting en ondertussen te genieten van het leven en de zegeningen van de Heere (de huisvrouw uwer jeugd bijvoorbeeld).

Degenen die aangeven niet een dag vooruit te denken of zich te verheugen over iets van een dag later (of nog later) die hebben zelf niet door hoe het leven daar vol van zit en alles ervan is doordrongen. het doen van boodschappen de dag voor je verjaardag, het kopen van een kadootje voor je kids die binnenkort jarig zijn. Het klaarmaken van je boterhammen voor de volgende werkdag, het nadenken/plannen van je vakantie, maar ook van je huishoudelijke taken. Hier ontkomt niemand aan.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie