Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Mariavt »

´k Zou zeggen, lees het boek van John Warburton eens....die wilde ook op een gegeven moment landbouwer worden, tot de Heere, hem tegen kwam.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Deze man kon vooruitzien:

Maar, blij vooruitzicht, dat mij streelt,
Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen;
U in gerechtigheid aanschouwen;
Verzadigd met Uw Goddlijk beeld.
En als je dan zo leven mag, zul je altijd leven vanuit DV gedachte...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:Deze man kon vooruitzien:

Maar, blij vooruitzicht, dat mij streelt,
Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen;
U in gerechtigheid aanschouwen;
Verzadigd met Uw Goddlijk beeld.
En als je dan zo leven mag, zul je altijd leven vanuit DV gedachte...

Ja zo is het wel... Op mijn werk zegt vrijwel iedereen: 'tot morgen', en schijnen er verder niet bij na te denken.
Dat durf ik niet zo te zeggen. Normaal zeg ik dan maar: Hopelijk tot morgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:Deze man kon vooruitzien:

Maar, blij vooruitzicht, dat mij streelt,
Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen;
U in gerechtigheid aanschouwen;
Verzadigd met Uw Goddlijk beeld.
En als je dan zo leven mag, zul je altijd leven vanuit DV gedachte...

Ja zo is het wel... Op mijn werk zegt vrijwel iedereen: 'tot morgen', en schijnen er verder niet bij na te denken.
Dat durf ik niet zo te zeggen. Normaal zeg ik dan maar: Hopelijk tot morgen.
Ik denk dat "tot morgen" eigenlijk ook in wensende zin bedoeld is. Daarom heb ik daar geen moeite mee.
Dat is wat anders dan: "Morgen ben ik er weer".
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door GJdeBruijn »

"Zelfs al zou ik weten dat de wereld morgen in stukken uiteenvalt, ik zou toch mijn appelboom planten."

Maarten Luther
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:"Zelfs al zou ik weten dat de wereld morgen in stukken uiteenvalt, ik zou toch mijn appelboom planten."

Maarten Luther
In hoeveel versies heeft Luther dat gezegd, als hij het al gezegd heeft?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Wist je dat........[3]

Bericht door caprice »

henriët schreef:
vlinder schreef:Ach Jan, er staat niet bij waarin wij ons verheugen. Stel dat de wederkomst morgen zou zijn, dan zou voor ons beide ook een grote vreugde zijn!
Zo is dat.
Ik begrijp Jan wel. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Stel dat een aanstaand bruidspaar zich niet zou verheugen in hun huwelijksdag... sja..
maar zij kunnen tegelijkertijd ook bezig zijn met de vraag of ze bereid zijn te sterven.
Jazeker, want elke trouwdag ziet op een rouwdag. Hoewel dit gezegde vandaag de dag sterk aan kracht inboet door de vele echtscheidingen, is het toch een waarheid, want ik mag wel aannemen dat elk bruidspaar dat trouwt, dat niet doet met het doel om van elkaar te scheiden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Marnix »

Laten we de Bijbelse les gewoon onthouden, om bij de plannen waarin we ons verheugen altijd te bedenken (en evt. ook uit te spreken): Zo de Heere wil en wij leven. En dan kan je best zeggen: Ik verheug me in die dag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Laten we de Bijbelse les gewoon onthouden, om bij de plannen waarin we ons verheugen altijd te bedenken (en evt. ook uit te spreken): Zo de Heere wil en wij leven. En dan kan je best zeggen: Ik verheug me in die dag.
Nou, daar kan ik me helemaal in vinden Marnix!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
zoekende
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2011, 22:49

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door zoekende »

Gek genoeg ben ik het niet met Luther eens. Als ik wist dat morgen de laatste dag was plante ik beslist geen boom. Dat is mijn hobby niet. Anders deed ik het misschien wel.

Ik heb de keus uit 2 dingen: Of ik ging iemand blij maken of ik ging nog een keer een treinreis maken naar een mooi gebied.

Het liefste deed ik het eerste maaar daar gaat het niet om.
Als God van mij liever die treinreis wil is dat vele malen leuker, ook voor mijzelf.

Ik zie hier op dit forum erg veel verwijzing naar boeken. Daar kunnen nuttige ideeën bijzitten maar ik ben er voorzichtig mee. Je raakt zo door gespeculeer naar wat je eigenlijk niet weet, steeds verder van God af.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Desiree »

Het ergste lijkt mij om te sterven en dan te weinig hebben gedaan in Gods Koninkrijk. Daarom wil ik nog niet sterven, want ik doe nog steeds te weinig. Dat vind ik nog steeds moeilijk.

Zo, als je zo eens het laaste jaar voorbij laat gaan, de verharding in de kerk, de wetten die gekomen zijn in de regeringen, de rampen die heel snel elkaar opvolgen, dan ga je echt denken... de Heere Jezus komt snel terug.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door rekcor »

Desiree schreef:Het ergste lijkt mij om te sterven en dan te weinig hebben gedaan in Gods Koninkrijk. Daarom wil ik nog niet sterven, want ik doe nog steeds te weinig. Dat vind ik nog steeds moeilijk.
Ik denk dat je - als zondig mens - altijd te weinig doet in Gods Koninkrijk. Maar toch is het genoeg, want God ziet je aan in Christus!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Marnix »

Klopt. Dat mag je voor nu weten... en tegelijkertijd mag je dan ook in Hem wat gaan doen. Je bent in de eerste plaats afhankelijk van Zijn werk... en dan mag je ook dankbaar zelf aan het werk gaan. Wat houdt je nog tegen Desiree?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Mariavt »

Ik heb in de kamer op een bewerkt boek een tekst staan, gekregen van een hele lieve vriendin nl.

Vooruit te lopen is niet goed
Teveel zorgen breekt de moed
't Is beter bij de dag te leven
en alles in 's Heeren hand te geven!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vooruitzien, Bijbels of menselijk?

Bericht door Gian »

Ik doe niet anders dan vooruit zien. Ik hoop elke dag dat ik vandaag opgenomen wordt, Hem tegemoet, en ik ga er ook vanuit dat dit elk moment kan gebeuren. Verlost te zijn van mijn ellendig vlees, verlost te zijn van de boze, en voor altijd met mijn Heiland te zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie