erfzonde en doop(sel)

Rob

erfzonde en doop(sel)

Bericht door Rob »

In de rubr.Kerk en cultuur onder de topic: hoe gaan wij om met lijden? vielen de onderwerpen erfzonde en doop(sel). Er werd ook geantwoord, dat de doop niets afwast. Dat is nogal wat. Ik stel daar tegenover de Ned Geloofsbelijdenis art.15:in het midden lees ik "Zij (d.i. de erfzonde)is ook zelfs door de Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid enz. "Niet ganselijk" en "noch geheel" betekenen immers: deels wel tenietgedaan en uitgeroeid.

Mijn vraag is: wordt de heilige doop voor zowel kinderen en volwassenen nog wel zo verstaan? En wat wordt dan door de doop weggenomen? De erfschuld immers?


Hartelijke groeten,

Rob
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Om de Heilige Doop goed te begrijpen, zou je de Heidelbergse Catechismus erbij moeten pakken.
We hebben zelf thuis een boekje waar alle bijbehorende bijbelteksten er uitgeschreven bijstaan, zodat je direct kunt nalezen hoe de Heidelberger aan de vragen en antwoorden komt.
Het gaat me om zondag 23, 26 en 27.
Zondag 23 gaat over het rechtvaardig voor God zijn. In het antwoord kun je lezen, dat de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mij geschonken en toegerekend wordt, evenals ik nooit zonde gehad (erfzonde) nog gedaan(dadelijke zonden). En dat je deze weldaden alleen door het geloof kunt aannemen en je toeeigenen. ( Dit geloof ontvang je op het gebed)
Zondag 26 gaat over degenen die dit geloof ontvangen hebben. Voor hen is de Doop een bevestiging van Gods beloften.Teken en zegel. Het water beeldt de afwassing van de zonden af. Het is aanschouwelijk onderwijs.
De eerste dopelingen waren toch “’bekeerdeâ€
Rob

Bericht door Rob »

Ik vraag voorbijganger:De NGB is wel niet Gods Woord, maar is wel een duiding hoe de Schrift te verstaan..De Schrift spreekt Zich uit door Paulus als hij zegt in Romeinen 5, dat door 1 misdaad (Adams eten van de verboden vrucht) de verdoemenis gekomen is over alle mensen, en dat door 1 rechtvaardigheid de rechtvaardigmaking des levens komt over alle mensen. De doop is ook altijd bedoeld in relatie met de vergeving der zonden. Vergeving geschiedt alleen wegens Christus'Bloedstorting, zoals u ook terecht zegt, en wegens Zijn aangebrachte Gerechtigheid. Doop en afwassing van zonden heeft God samengevoegd. Dat mogen wij nooit scheiden..Wat u aanhaalt uit de belijdenis van de RK-kerk, dat de doop de erfzonde ook wegneemt, is ook niet tegen de Schrift, want de erfsmet ligt bedekt onder Christus' Gerechtigheid. Zie psalm 32:1.

Hartelijk gegroet en zegen gewenst voor de prediking van zondag.

Rob
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Hoewel we het gewicht van de doop niet moeten onderschatten is toch het geloof wat ons zalig maakt en niet de doop.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Hoewel we het gewicht van de doop niet moeten onderschatten is toch het geloof wat ons zalig maakt en niet de doop.
De doop is het gevolg van het geloof, daarom kun je (indirect) zeggen dat de doop de zonden afwast.
007

Bericht door 007 »

Romeinen 6:4

Die doop in Hem was onze begrafenis. En zoals Christus weer levend is gemaakt door de heerlijke macht van de Vader, zo mogen wij nu ook een heel nieuw leven leiden.
Dopen houdt in dat je je oude leven achter je laat in het watergraf en dat je een nieuw leven begint met Jezus Christus.
Dopen is afgeleid van het griekse woord "baptizo" en dat betekend letterlijk onderdompeling en niet besprenkeling.
Ook staat er in de bijbel (statenvertaling) rees Jezus op uit het water toen hij gedoopt werd. Onmogelijk bij besprenkeling.

Op kinderdoopformulieren staat '...Dewijl dan nu de doop in de plaats der besnijdenis gekomen is...',
dit is een grove fout, omdat besnijdenis innerlijke besnijdenis betekent; (Deut. 10:16) Besnijdt dan de voorhuid uws harten... De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen.
Je kiest dan zelf voor je hart te laten besnijden door God. Ouders kunnen dit niet voor hun kind beslissen.

Het opdragen van kinderen is naar mijn mening bijbel getrouw.
Ouders kunnen wel beslissen hun kind in het christelijke geloof op te voeden. Ouders hebben het kind gehad van God, en geven het weer terug aan God en laten het zegenen. (zie ook Mark. 19:13-15)
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Hoewel we het gewicht van de doop niet moeten onderschatten is toch het geloof wat ons zalig maakt en niet de doop.
Zeckie: de doop is het gevolg van het geloof, daarom kun je (indirect) zeggen dat de doop de zonden afwast.
Zeck, daar heb je zeker gelijk in. Calvijn zegt bijv. ook dat de doop een getuigenis is van ons geloof en een vertrouwen bij God. Wij worden naar Zijn barmhartigheid zalig gemaakt door het bad des wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest. Hij bevestigt ons door de doop dat al onze zonden alzo uitgewist, doorgedaan en uitgeschrapt zijn.

Geloof en doop moeten samen gaan! Want het één kan niet zonder het ander. De reinigheid van Christus is ons in de doop toegebracht, deze reinigheid heeft altijd haar kracht, zij bedenkt en wist zelfs uit al onze vuiligheden. Nogmaals, dàt is ons tot een getuigenis van ons geloof en vertrouwen in God.

(Zie Institutie, Boek 4, Hfdst 15)

[Veranderd op 18/11/02 door Tirzah]
england

Bericht door england »

De reinigheid van Christus is ons in de doop toegebracht,
Dus de doop maakt toch een beetje zalig???? Immers, dat houdt in dat door de doop wij de reinheid etc van Christus deelachtig worden... Is dat Bijbels?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

De doop is sterven met Christus, dat zegt de Bijbel althans. Het is een symbolische daad die dat moet voorstellen: wij gaan met Christus de dood in, en komen met Hem weer in het leven.

Romeinen 6:6-9, over dat 'sterven met Christus door de doop':

Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. want die gestorven is, die is gerechtvaardigt der zonde . Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven. WEtende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.'

Dus volgens mij is dat wel Bijbels, england.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Madtice
De doop is sterven met Christus, dat zegt de Bijbel althans. Het is een symbolische daad die dat moet voorstellen: wij gaan met Christus de dood in, en komen met Hem weer in het leven.

Romeinen 6:6-9, over dat 'sterven met Christus door de doop':

Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. want die gestorven is, die is gerechtvaardigt der zonde . Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven. WEtende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.'

Dus volgens mij is dat wel Bijbels, england.
Idd, het is een persoonlijk keuze die je met je verstand maakt. Baby's besprenkelen kunnen we nu eindelijk afschaffen. Wat elke denominatie ook verkondigt, het heeft geen enkel bijbels fundament. Waarheid is hard, maar maakt je vrij.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MODERATOR BERICHT:

Met het oog op de zuivere voortgang van de discussie: Gelieve hier geen discussies over kinderdoop versus volwassendoop.
De mensen voor volwassendoop mogen hun standpunt bekend maken over hoe zij de relatie zien tussen: Volwassendoop - afwassing van (erf)zonden.
En de mensen voor de kinderdoop mogen hun standpunt bekendmaken over hoe zij de relatie zien tussen: Kinderdoop - afwassing van (erf)zonden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ben zowel voor de kinderdoop als voor de volwassendoop (bij mensen die niet uit gelovige ouders zijn geboren en tot geloof zijn gekomen).

De doop betekent en verzegelt de afwassing der zonden in Christus' bloed alleen.
Wanneer een volwassene gedoopt wordt, dan worden zijn zonden niet afgewassen door de doop. Nee, dat gebeurt door het geloof in Christus. De doop bevestigt dat dat waar is en is een teken dat wij met Christus zijn gestorven en opgestaan zijn in een nieuw godzalig leven.

Wanneer een kind gedoopt wordt, dan worden zijn zonden niet afgewassen door de doop. Nee, dat gebeurt door het geloof in Christus. Maar de doop bevestigt dat Christus' bloed van de zonden bevrijdt en is dus een teken van dat feit.
In de doop hebben we van God alles al gekregen. Maar let op: we hebben het BELOFTEGEWIJS -dus in de belofte- gekregen. En dat is een zeer grote zaak. Maar wat we in de belofte hebben gekregen moet in het geloof omhelsd worden wil het effectief zijn in ons leven.
england

Bericht door england »

RJ, wat denk je dan in dat opzicht van de stelling dat in de doop de reinigheid van Christus ons deel wordt? Hetzij volwassen of kinderdoop?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

England,

Heel het volk Israel werd Kanaan beloofd, werd besneden, slechts weinigen kwamen daarin, omdat velen vergaan waren in ongeloof.
Heel het volk Gods, met hun kinderen wordt het eeuwige leven beloofd, velen kinderen des Koninkrijks worden toch buitengeworpen omdat ze niet geloofd hebben.
england

Bericht door england »

Ik wilde graag weten wat je van die stelling vond?

Ook weet ik niet of ik het met je antwoord eens ben... Dan zou het nieuwe verbond nog niet een volmaakt verbond zijn zoals dat toch beloofd wordt in Jer 31 en later herhaald wordt in de hebreeen brief... Maar goed, even die stelling...
Plaats reactie