erfzonde en doop(sel)

england

Bericht door england »

Well Tirzah, dus jij bent het niet eens dan met het 5e punt van de 5 artikelen tegen de remonstranten, namelijk de 'volharding der heilige'? Want daarmee zeg je dat dit kind dat net gedoopt is in Christus is, en wie in Christus is kan daar niet meer uit vallen, volgens de DL...

Als je dus stelt dat de doop iemand inlijft in Christus, of in elk geval verzegelt en betuigt dat zo'n iemand in Christus is, dan houdt dat in dat zo'n iemand voorgoed in Christus is...

En dus heb je dan een veronderstelde wedergeboorte...

Ik kan er nog inkomen als je zegt dat het alleen een heenwijzing is naar het Verbond, maar goed, dan komt er nog weer bij of het Bijbels is... Wij zijn immers niet Israel, waar staat dat God een nationaal verbond heeft gemaakt met Nederland...of met de uitwendige kerk...

Maar als je stelt dat zo'n kindje dan in Chritus is... Ik denk niet dat je dat Bijbles kunt onderbouwen, en dan krijg je zelfs de DL tegen...
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Ik heb alleen maar 1 Johannes 5 aangehaald plus de kanttekeningen en het dankgebed van het doopsformulier.

Het formulier van de kinderdoop zegt zelf: 'of gij niet bekent dat zij in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten Zijner gemeente behoren gedoopt te wezen.
Het lijkt me duidelijk dat zelfs het doopsformulier dit zegt. En dit wordt alom geloofd en voorgelezen in de kerken waar de Heilige Doop wordt bediend.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Origineel geplaatst door Refojongere
Handelingen 22:16 spreekt over de doop van iemand die tot geloof is gekomen. De kanttekeningen spreken bij 'uw zonden afwassen' over het volgende: "Dat is, tot een teken en verzegeling, dat uw zonden door het bloed en de Geest van Christus afgewassen zijn; een wijze van spreken, die van de sacramenten dikwijls gebruikt wordt."
Nu, wat wordt een kind in de doop beloofd? Niet minder dan het eeuwige leven, de afwassing der zonden en zovele weldaden.
De kanttekening luidt: "Dat is, tot een teken en verzegeling, dat uw zonden door het bloed en de Geest van Christus afgewassen zijn; een wijze van spreken, die van de sacramenten dikwijls gebruikt wordt."
Er staat dat het een teken en zegel is dat de zonden door het bloed en door de Geest van Christus afgewassen zijn. Dat is dus al geschiedt, want er staat niet dat de zonden nog afgewassen gaan worden o.i.d. Dus hier is niet zozeer sprake van een belofte, maar van iets dat al is.

[Veranderd op 28/11/02 door Zeckie]
england

Bericht door england »

Inderdaad Zeckie...
Kijk, Tirzah, ik kan ook wel lezen dat het in het doopformulier staat... En ik weet ook wel dat de predikanten in het gesprek tegen de ouders het tegenovergestelde gaan zeggen van wat ze net hebben gelezen, of gaan lezen...

Maar dat heeft er niks mee te maken, met wie het leest etc. Het gaat erom: Is het Bijbels...
En zoals het er staat kun je het toch niet anders lezen dan dat deze kinderen in Christus zijn.
En de Bijbel is er duidelijk over dat eens in Christus blijft in Christus...
Om dat probleem te vermijden heeft men een soort tussenweg gecreeert: het 'erf' van het verbond... Maar toch kun je deze term Bijbels niet verdedigen. Je bent of in het verbond, of er buiten... Niet er bijna in en toch weer half wel, want je zit half onder het verbond, en dan als je het dan ook nog gelooft, dan ben je er helemaal in...

En ik weet ook wel dat de hooggerespecteerde formulieren dat zeggen...En wat 1 Johannes 5 betreft... Well, er staat dat het water getuigt. Kan een baby getuigen? Het spreekt in dat hoofdstuk trouwens verder over dat getuigenis, namelijk vers 10: Die in de Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven...en vers 11: En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft. Dus het is een getuigenis van iets dat we al hebben... Niet iets wat we eventueel kunnen krijgen, en wat ons belooft wordt door onze ouders.

Bovendien, hoe zit dat met kinderen die geen gelovige ouders hebben, maar waarvan de ouders 'eerlijk onbekeerd' zijn? Geldt dan je doop op grond van een verre voorouder die wel in Christus was?
Want in het doopformulier hebben ze het immers over de kinderen van gelovige ouders!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ds. W. Pieters schreef over "Laat u dopen en uw zonden afwassen" (Handelingen 22:16) het volgende:

Wat betreft de Bijbelse grondslag van al de heerlijke dingen die we vorige week uit artikel 33 en 34 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis hebben overdacht, wijs ik nu alleen op de getuigenis van Handelingen 22 vers 16. Paulus spreekt in Handelingen 22 over zijn bekering op weg naar Damascus en over wat hem in Damascus is wedervaren. Hij zegt dan dat God Ananias tot hem zond en dat deze godvruchtige man tot hem zei dat hij niet langer moest talmen of wachten, maar zich moest laten dopen. En dan zegt Ananias dat op een heel bijzondere manier! Hij zegt: Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen. Hier staat dus heel eenvoudig dat de Doop de zonden wegneemt. Door me te laten dopen, laat ik mijn zonden afwassen. Calvijn schrijft in zijn Bijbelverklaring: ³Waar hij eraan toevoegt: laat uw zonden afwassen, geeft hij door deze uitdrukking de kracht en de vrucht van de Doop weer, net alsof hij zei: laat uw zonden door de Doop afwassen.²

Nu is het probleem, hoe we dit moeten verstaan. Calvijn gaat daar nader op in en schrijft ³Maar aangezien het zo de schijn heeft alsof hij aan het uitwendige teken van de Doop meer waarde toekent den wel behoorlijk is, zo vraagt men of de Doop zelf de oorzaak van onze reiniging is. Waar het bloed van Christus zelf het enige zoenmiddel is van onze zonden ... zo reinigt de Heilige Geest ons bij de voortduur door de besprenging met dat bloed, door het geloof. Zo kan deze werking niet op het uitwendige teken worden overgedragen zonder belediging van Christus en van de Heilige Geest. En de ervaring bewijst hoezeer mensen tot bijgeloof genegen zijn. Waarom vele vrome mensen zelfs de kracht van de Doop al te zeer verkleinen, opdat zij hun geloof niet aan het uitwendige teken zouden hechten. Maar wij moeten maat houden, zodat de sacramenten op hun plaats worden gesteld, zodat zij de heerlijkheid van Christus niet verkleinen en tevens dat zij niet van hun kracht en waarde worden ontbloot.² Calvijn benadrukt vervolgens dat alleen God ons reinigt van de zonden. ³Maar Hij gebruikt als ondergeschikt middel de prediking van het Evangelie en de Doop zelf. Hoewel verder God alleen werkt door de innerlijke kracht van Zijn Geest, zo neemt dit toch niet weg, dat Hij naar Zijn welbehagen middelen gebruikt die Hem passend dunken. Niet dat Hij nu iets aan de kracht van Zijn Geest of van het bloed van Christus onttrekt om het in het uitwendige teken te besluiten, maar omdat Hij het uitwendige teken wil gebruiken als hulpmiddel om onze zwakheid tegemoet te komen. Voor zover dus de Doop onze zwakheid te hulp komt ... wordt hij een afwassing der ziel genoemd.² Calvijn vervolgt: ³Hoewel wij hier tevens moeten opmerken dat ons in de Doop geen leeg teken wordt gesteld, maar dat de mededeling van de betekende zaak ermee verbonden is. Omdat God niets op bedrieglijke wijze belooft, maar in waarheid schenkt wat Hij ons door tekenen voor ogen stelt.'

We moeten verder het laatste stukje van de woorden van Ananias ook niet vergeten. Hij zegt niet alleen: laat u dopen en uw zonden afwassen. Maar hij zegt er onlosmakelijk bij: aanroepende de Naam des Heeren. Daarmee wil gezegd zijn, dat de kracht en het nut van de Doop alleen gelegen zijn in de genade van de Heere Jezus Christus. We zijn dus afhankelijk van Zijn zegen. Zonder Zijn zegen is de Doop leeg! U kunt uit dit schriftgedeelte zien (aan de hand van de uitleg van Calvijn), hoe de Heilige Schrift spreekt over het teken en zegel van de Doop. Ook andere schriftplaatsen zijn met betrekking tot deze zaak bij te brengen. Kort samengevat komt het hierop neer: God heeft ons als teken van de vergeving der zonden de Doop gegeven. Deze Doop wordt genoemd: de Doop der bekering (of van het berouw) tot vergeving der zonden. Dat houdt in: God vergeeft daadwerkelijk een ieder zijn zonden die met berouw tot Hem vlucht. En als bewijs van Zijn vergevingsgezindheid schenkt Hij ons de Doop. Het geloof, dat God onvoorwaardelijk en op Zijn Woord vertrouwt(!), twijfelt niet aan Gods waarachtigheid. Maar het ongeloof is sterk en daardoor twijfelt de gelovige er meermalen aan: is dat werkelijk waar, Heere, wilt u mij al mijn zonden vergeven? Hebt u ze mij al vergeven? En de Heere komt die ongelovigheid nu te hulp door tot Zijn aangevochten volk te zeggen: zo waarachtig als jij in Mijn driemaal heilige Naam bent gedoopt. zo waarachtig heb ik jou al je zonden vergeven!
Waaraan je ook twijfelt. twijfel toch niet aan Zijn oprechte vergevingsgezindheid!
Rob

Bericht door Rob »

Adryan, n.a.v. je reactie van 27-11:
Wie zegt, dat jij je uit het Genadeverbond kunt zondigen?Waarom zo negatief? Een zondaar is bij onze Heere Jezus altijd welkom. Vergis ik mij?
Een zondeloos mens is bij onze Heere niet welkom.Ik vergis mij niet, echt niet!
Onze zonde wil Hij graag hebben.Wil je dan nog ......onverschillig zijn? Volgens mij steek je anders in elkaar. Ik neem aan, dat je meent, wat je tegenwerpt.

Rob
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik heb de andere reacties nog niet gelezen, maar Rob het was niet mijn mening. Ik krijg het idee dat jij dat zei. Daarom wilde ik dat verifieren. Want je zegt dat kinderen door de doop in het verbond komen, zoals ze eerst door de besnijdenis in het verbond komen. MAar toch niet alle kinderen worden zalig?

Maar ik heb het idee dat ik je toch verkeerd begrepen heb.
Cocky

Bericht door Cocky »

Beste mensen!

Ik wil graag wat citeren uit een zeer lezenswaardig boek van ds H. vd Belt: Waarom ben jij gedoopt?

"Er is een spanning tussen de vrije genade van God in de uitverkiezing en de rijkdom van Gods beloften in het verbond. We moeten hierom met twee woorden spreken:
1. Door eenzijdig benadrukken van de verkiezing blijft het geloofsleven steken bij de vraag of je uitverkoren bent, zodat je je leven lang tobt of Gods genade wel voor jou is, zonder te durven leven uit Gods beloften.
2. Door eenzijdig benadrukken van het feit dat je een verbondskind bent, dreigt het gevaar dat je op een of andere wijze gaat leven uit een veronderstelling. Dan maakt het niet zoveel uit of je veronderstelt dat je wedergeboren bent of dat je veronderstelt dat je gelooft. Elke veronderstelling is levensgevaarlijk.

Daarom moet bij de verbondsbelofte van God ook altijd verkondigd worden dat je opnieuw geboren moet worden en dat je ook als verbondskind niet zult delen in Gods beloften zonder persoonlijk geloof. Wedergeboorte en geloof zijn geen automatismen, maar genadegaven van God. God kan Zijn genade alleen maar kwijt aan reddeloos verloren zondaren. De belofte gaat dus alleen in vervulling als die door waar geloof wordt aangenomen.
(Ds. H.vd Belt: Waarom ben JIJ gedoopt?)


Reactie op Rob:
Christoforus Love zegt: De doop is een inenting in Christus.


Zeker!!! "Maar ook bij die inlijving in Christus moeten wij met twee woorden spreken. In de belofte van Christus ontvang jij volkomen vergeving van al je zonden. De doop is een teken van jouw inlijving in Christus. Je hoort helemaal bij Hem, je bent 1 geworden met de Heere Jezus.
Tegelijk leert de Bijbel heel duidelijk dat het werk van de Heilige Geest onmisbaar is om met Christus verenigd te worden. Het is alleen door een waar geloof dat je deel krijgt aan de Heere Jezus en aan al Zijn weldaden.
Een voorbeeld: je hebt een enorme schuld gemaakt. Je kunt dat nooit aflossen. Nu kun je met de cheque twee dingen doen. Je kunt hem weigeren. Zolang je nog enige hoop hebt om jezelf te kunnen redden, zul je dat ook doen, je bent immers te hoogmoedig om je te laten redden. Als je echter verloren bent, kun je nog maar 1 ding doen: de cheque naar de 'Bank des Geloofs' brengen en tegen de 'Kassier der armen' zeggen: ik heb helemaal niets, mijn schuld is te groot om te betalen, maar ik vertrouw dat Hij Die mij deze cheque gegeven heeft voor mij wil en kan betalen. Er staat een handtekening op je cheque: de handtekening van de Heere Jezus, met een rode pen heeft Hij getekend; Hij heeft Zijn pen gedoopt in Zijn eigen bloed. Dat is de doop, de handtekening van de Heere Jezus onder Zijn belofte van volkomen vergeving!
Dus we zijn door de doop ingelijfd in Christus. Als we geen vruchten van geloof en bekering voortbrengen zullen we afgehouwen worden en in het vuur geworpen woren. Grote verantwoordelijkheid! Geloof is nodig om 1 te worden met de Heere Jezus. Bekering, een nieuw hart is nodig om als kind van God te leven. Geloof en bekering kunnen we onszelf niet geven. God wel! Daarom zijn we gedoopt!"
(Ds H.vd Belt: Waarom ben JIJ gedoopt?)

GELUKKIG is de grond om gedoopt te worden niet de aanwezigheid van het geloof in ons maar de waarheid van Gods beloften die Hij verzegelt!
Pas als wij door het geloof naar het doopwater kijken zien wij daarin het bloed van Christus en alleen als wij met gelovige oren luisteren naar de stem van Gods dienaar horen wij daarin de stem van God, Die zegt: Ik ben de HEERE, uw God!
Dan past de Heilige Geest toe wat wij in Christus hebben! Ja, HEBBEN! Denk aan het voorbeeld van de cheque: We hebben ALLES in Christus en de Geest eigent het ons toe!
"De kinderen die geloven doen dat door de genade van de Heilige Geest, waardoor zij wedergeboren worden volgens Gods eeuwige verkiezing!" (Ds HvdB)
Dus: We HEBBEN alles in Christus, en toch moet het nog heel persoonlijk van ons WORDEN!!!! God geeft ons in de doop Zijn Woord en vraagt om een antwoord.

Groet, Cocky
roseline

Bericht door roseline »

Cocky, vergis ik mij, of haal je inderdaad geen bijbelteksten aan?

Ik zou tegen iedereen willen zeggen: zet eens alle teksten waarin het woord 'doop' voorkomt eens onder elkaar en bidt om de Geest, die je zal leiden tot de volle waarheid...

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zou zeggen: Doe dat niet, want we zijn niet biblicistisch.
Ik zou ook willen zeggen: Kijk goed naar de verhouding tussen het OT en het NT en zie dat het in beide testamenten over hetzelfde verbond der genade gaat! Waarvan in het OT het teken en zegel de besnijdenis was (Rom. 4:11; Gal. 3:6,8; en vooral Galaten 3: 16-18). En in het NT is het de doop geworden, omdat we in de tijd van het Nieuwe Verbond leven, geen ander verbond, maar het genadeverbond in de nieuwe bedeling, dat veel rijker is, alle beloften zijn immers vervuld in Hem! We hoeven niet meer in de schaduwen te leven.
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

England, nu ben ik het inderdaad met je eens. Het is belangrijk om te kijken wat de Bijbel hierover zegt. In 1 Johannes 5 staat dat het water getuigt, niet het kind zelf. Het is al iets wat we in Christus hebben, niet van onszelf. Het geloof van Christus wordt ons toegerekend en maakt ons zalig. Niet mijn geloof, want dat zou betekenen dat ik goed genoeg zou zijn om door Christus aangenomen te worden. Des te meer wordt het een 'zien op Jezus', omdat je van Hem alles kan verwachten.

Ik vraag me af, mag een kind van ongelovige ouders wel gedoopt worden? Ik bedoel dan van ouders, waarvan je uiterlijk ziet en merkt dat ze niet volgens Gods Woord leven? (want anders kunnen en mogen wij niet oordelen). Gelovige ouders zijn erg belangrijk omdat ze hun kinderen dan kunnen en moeten onderwijzen in de Bijbelse leer, en dat kun je van ongelovigen niet zeggen dat ze dat doen. Dat zou dus betekenen dat de doop niet bediend kan worden aan kinderen van ouders die ongelovig zijn!
(ze mogen immers geen 'ja' zeggen op de drie vragen die vooraf aan de doop gesteld worden!)
Probeem is dus dat in verschillende kerken dit wel wordt gedaan! Dan komt er eigenlijk in plaats van geloof, ongeloof in de kerk!
Adje

Bericht door Adje »

Ha Tirzah,

Kun je even zelf inhoudelijk ingaan op de posting van Cocky?

En waarom kunnen ongelovige ouders de kinderen niet onderwijzen in de Bijbelse leer?

HG

Adje

[Veranderd op 29/11/02 door Adje]
Rob

Bericht door Rob »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Rob,

Ik zou jou reactie van de 27e met de volgende vragen willen beantwoorden:
1 Heeft Christus eenmaal geleden of niet?
2 Als het een eenmalig handeling is, dan kan er kan of mag er toch geen herhaling volgen?
3 Zijn verdienen en uitdelen gelijk?
1.Christus leed inderdaad alleen in zijn leven op aarde.Hij is eenmaal geofferd....Hebr.9:28
2.Schreef ik dan over een herhaling?Het is een eeuwige offerande:gisteren, vandaag en morgen aanwezig bij ons allen.Bij de Heere is immers geen tijd,Toch?
3.Verdienen en uitdelen zijn in tijd gemeten niet gelijk.Zodra een mens aanzijn heeft, mogelijk vanaf de baarmoeder (Jeremia 1:5),kan de Heilige Geest de verdiensten van Christus uitdelen.Dit geschiedt alleen binnen het christendom.Helaas niet bij alle mensen,die buiten het christendom zijn.
Heb je je wel eens verdiept in de bijbelse zegswijze: toerekening van Christus' Gerechtigheid?
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Refojongere
Ik zou zeggen: Doe dat niet, want we zijn niet biblicistisch.
Nee, vooral níet zijn. Toets het vooral níet aan de bijbel, maar steek je kop in het zand. Stel je voor dat je het eens beter dacht te weten dan de dominee, oei... Biblicisme - uit den boze! Want ja, dan ga je in tegen de gevestigde orde die liever niet de bijbel ter ondersteuning gebruikt, maar een hele hoop termen 'genadeverbond', 'bank van genade' en 'werkverbond' gebruikt en zomaar ineens de besnijdenis vervangt door de doop, terwijl daar geen grond voor is. Je zou eens erachter komen dat 't wel eens onjuist kan zijn. Gevaarlijk! Dwaalleer! Nee, doe dan maar 't tegenovergestelde:
Ik zou ook willen zeggen: Kijk goed naar de verhouding tussen het OT en het NT en zie dat het in beide testamenten over hetzelfde verbond der genade gaat! Waarvan in het OT het teken en zegel de besnijdenis was (Rom. 4:11; Gal. 3:6,8; en vooral Galaten 3: 16-18). En in het NT is het de doop geworden, omdat we in de tijd van het Nieuwe Verbond leven, geen ander verbond, maar het genadeverbond in de nieuwe bedeling, dat veel rijker is, alle beloften zijn immers vervuld in Hem! We hoeven niet meer in de schaduwen te leven.
Er is geen enkele tekst die beweert dat de doop een teken/zegel is van het nieuwe verbond. Er is geen enkele tekst die beweert dat de doop uberhaupt een teken/zegel van een verbond is. Er is geen enkele tekst die beweert dat de doop dé vervanging is voor de besnijdenis. Wat is de doop dan wel?

Zoals ik al zei: zet alle teksten die je kunt vinden betreffende de doop onder elkaar en: bidt om Gods Geest (en die zal Hij geven, dat heeft Hij beloofd) en je zult wijsheid en inzicht krijgen.

In Christus zijn wij door het geloof verzegeld met de Geest. Ef. 1:13-14. Niet het zegel van de doop, niet het zegel van de besnijdenis, maar het zegel van de Geest.

Door diezelfde Geest gaan wij binnen in het nieuwe verbond. 2 Kor. 3. Heb. 8.

Groeten, Rose.
Rob

Bericht door Rob »

Origineel geplaatst door Adryan
Ik heb de andere reacties nog niet gelezen, maar Rob het was niet mijn mening. Ik krijg het idee dat jij dat zei. Daarom wilde ik dat verifieren. Want je zegt dat kinderen door de doop in het verbond komen, zoals ze eerst door de besnijdenis in het verbond komen. MAar toch niet alle kinderen worden zalig?

Maar ik heb het idee dat ik je toch verkeerd begrepen heb.
Ik vind het fijn, dat we elkaar gaan begrijpen.Een sacrament op zich, werkt niets.Het is altijd God, Die werkt. Onze werken tellen niet mee, voegen niets toe.Zelfs ons geloof werkt niets en verdient niets.Maar het belieft de Heere onderwijs te zegenen.Waar geen onderwijs is, valt geen zegen van Boven,die met de zaligheid is gevoegd.
Maar, Adryan, of er veel of weinig zalig worden, is die vraag eigenlijk wel doelmatig? Als zelfs onze Heere,die vraag niet beantwoordt, dan alleen met te zeggen:"strijdt gij om in te gaan"? .......Dat "strijden" is wel de moeite waard.Eigenlijk heeft deze OSW-rubriek daarmee te maken.Dat kinderen, geboren uit christelijke ouders niet zalig worden vindt ik eigenlijk niet in de Bijbel staan.Dat de praktijk het niet zalig worden , binnen de kring van het christendom,doet vermoeden, heeft alleen tot nut voor jou en mij en anderen om langs de kortste weg tot onze Heere Jezus te snellen. En dat is te doen door vooreerst het Evangelie te onderzoeken en te geloven; dat is Zijn Stem,toch?
Plaats reactie