Discussie n.a.v. Hoe kom je tot Christus

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Discussie n.a.v. Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

dennis schreef:
Bram schreef:
dennis schreef:Komen tot Christus is eigenlijk vluchten tot Hem. Dat betekent heel concreet: de toevlucht tot hem nemen. Gij Zone Davids ontferm u mijner. Aan zijn voeten neerknielen en hem net zo lang om genade smeken totdat je, door het geloof, Zijn genade mag ontvangen.

Zal dat gebeuren dan? Ja, volkomen zeker. Wie zoekt zal vinden.

Is het zo eenvoudig? Ja, ten diepste wel. Maar ook weer niet, want als je dit echt gaat doen zul je ontdekken dat je van jezelf geen zoeker van God bent..
En dat je - als de Heere je niet zelf opzoekt - er zo weer mee stopt
Stopt niet en rust niet met bedelen om Zijn genade, todat je die mag ervaren.
En als je dat doet en nix gebeurt. Oma zei ook altijd dingen als dit. Die was echt wel serieus dr best aan het doen. Ze ging altijd 2 keer op een zondag naar de kerk. En ook door de weeks. En ze las heel vaak oude dominees. Maar dat heeft allemaal niet geholpen. Hoe weet je nu, of je het wel goed doet. dat je het niet voor nix doe.
Dag Bram.
Ik zal deze vraag vanuit de Schrift beantwoorden. In Hebreen staat dat we "moeten geloven dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken."
Dus: je zoeken moet met geloof gepaard gaan. Anders is het eigenlijk ook geen zoeken. Als de Heere in Zijn Woord zegt dat zoekers vinders zullen worden - en dat belooft Hij! - dan is het heel erg dat we dat ten diepste betwijfelen.
Dan zeggen we dus eigenlijk tegen de Heere: U belooft dat wel, maar ik geloof het ten diepste niet.
En zou je dan op verhoring kunnen hopen?
Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Ik kom best veel mensen tegen, ook ouderen, die lijken op je Oma (voorzover je haar hier beschrijft). Maar dan vraag ik me toch af: Is het in haar leven echt een gemis geworden. Zodat ze De Heere Jezus niet meer kon missen als redder en verlosser. Want dan gaan we er wakker van liggen, en dan rusten we niet totdat we het weten mogen: Hij is ook mijn zaligmaker. Geloof Zijn heil en troostrijk Woord..
PS. Je zou het boek "Komen tot Jezus Christus" van Bunyan eens moeten lezen. Daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad.
En zo bedriegt men zichzelf en de naaste. Je moet dit...., Je moet dat niet.........Bij anderen is het dan toch dit of dat geweest.......
Laatst gewijzigd door Willem op 11 mar 2011, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door henriët »

Willem schreef:
dennis schreef:
Bram schreef:
dennis schreef:Komen tot Christus is eigenlijk vluchten tot Hem. Dat betekent heel concreet: de toevlucht tot hem nemen. Gij Zone Davids ontferm u mijner. Aan zijn voeten neerknielen en hem net zo lang om genade smeken totdat je, door het geloof, Zijn genade mag ontvangen.

Zal dat gebeuren dan? Ja, volkomen zeker. Wie zoekt zal vinden.

Is het zo eenvoudig? Ja, ten diepste wel. Maar ook weer niet, want als je dit echt gaat doen zul je ontdekken dat je van jezelf geen zoeker van God bent..
En dat je - als de Heere je niet zelf opzoekt - er zo weer mee stopt
Stopt niet en rust niet met bedelen om Zijn genade, todat je die mag ervaren.
En als je dat doet en nix gebeurt. Oma zei ook altijd dingen als dit. Die was echt wel serieus dr best aan het doen. Ze ging altijd 2 keer op een zondag naar de kerk. En ook door de weeks. En ze las heel vaak oude dominees. Maar dat heeft allemaal niet geholpen. Hoe weet je nu, of je het wel goed doet. dat je het niet voor nix doe.
Dag Bram.
Ik zal deze vraag vanuit de Schrift beantwoorden. In Hebreen staat dat we "moeten geloven dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken."
Dus: je zoeken moet met geloof gepaard gaan. Anders is het eigenlijk ook geen zoeken. Als de Heere in Zijn Woord zegt dat zoekers vinders zullen worden - en dat belooft Hij! - dan is het heel erg dat we dat ten diepste betwijfelen.
Dan zeggen we dus eigenlijk tegen de Heere: U belooft dat wel, maar ik geloof het ten diepste niet.
En zou je dan op verhoring kunnen hopen?
Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Ik kom best veel mensen tegen, ook ouderen, die lijken op je Oma (voorzover je haar hier beschrijft). Maar dan vraag ik me toch af: Is het in haar leven echt een gemis geworden. Zodat ze De Heere Jezus niet meer kon missen als redder en verlosser. Want dan gaan we er wakker van liggen, en dan rusten we niet totdat we het weten mogen: Hij is ook mijn zaligmaker. Geloof Zijn heil en troostrijk Woord..
PS. Je zou het boek "Komen tot Jezus Christus" van Bunyan eens moeten lezen. Daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad.
En zou worden bedriegt men zichzelf en de naaste. Je moet dit...., Je moet dat niet.........Bij anderen is het dan toch dit of dat geweest.......
Wat een onvriendelijke reactie.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:
dennis schreef:
Bram schreef:En als je dat doet en nix gebeurt. Oma zei ook altijd dingen als dit. Die was echt wel serieus dr best aan het doen. Ze ging altijd 2 keer op een zondag naar de kerk. En ook door de weeks. En ze las heel vaak oude dominees. Maar dat heeft allemaal niet geholpen. Hoe weet je nu, of je het wel goed doet. dat je het niet voor nix doe.
Dag Bram.
Ik zal deze vraag vanuit de Schrift beantwoorden. In Hebreen staat dat we "moeten geloven dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken."
Dus: je zoeken moet met geloof gepaard gaan. Anders is het eigenlijk ook geen zoeken. Als de Heere in Zijn Woord zegt dat zoekers vinders zullen worden - en dat belooft Hij! - dan is het heel erg dat we dat ten diepste betwijfelen.
Dan zeggen we dus eigenlijk tegen de Heere: U belooft dat wel, maar ik geloof het ten diepste niet.
En zou je dan op verhoring kunnen hopen?
Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Ik kom best veel mensen tegen, ook ouderen, die lijken op je Oma (voorzover je haar hier beschrijft). Maar dan vraag ik me toch af: Is het in haar leven echt een gemis geworden. Zodat ze De Heere Jezus niet meer kon missen als redder en verlosser. Want dan gaan we er wakker van liggen, en dan rusten we niet totdat we het weten mogen: Hij is ook mijn zaligmaker. Geloof Zijn heil en troostrijk Woord..
PS. Je zou het boek "Komen tot Jezus Christus" van Bunyan eens moeten lezen. Daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad.
En zou worden bedriegt men zichzelf en de naaste. Je moet dit...., Je moet dat niet.........Bij anderen is het dan toch dit of dat geweest.......
Wat een onvriendelijke reactie.
Als wordt aangegeven dat men hier de mensen bedriegt voor de eeuwigheid dan is de boodschapper onvriendelijk? i.p.v. de bedrieger?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door henriët »

Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:
En zou worden bedriegt men zichzelf en de naaste. Je moet dit...., Je moet dat niet.........Bij anderen is het dan toch dit of dat geweest.......
Wat een onvriendelijke reactie.
Als wordt aangegeven dat men hier de mensen bedriegt voor de eeuwigheid dan is de boodschapper onvriendelijk? i.p.v. de bedrieger?
kun je aangeven wat je hier voor bedrog ziet?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:
En zou worden bedriegt men zichzelf en de naaste. Je moet dit...., Je moet dat niet.........Bij anderen is het dan toch dit of dat geweest.......
Wat een onvriendelijke reactie.
Als wordt aangegeven dat men hier de mensen bedriegt voor de eeuwigheid dan is de boodschapper onvriendelijk? i.p.v. de bedrieger?
kun je aangeven wat je hier voor bedrog ziet?
Je kan een goede samenvatting vinden in de HC en de DL.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door henriët »

Willem schreef:
henriët schreef: Je kan een goede samenvatting vinden in de HC en de DL.
Nee, daar vroeg ik niet om. Ik vraag naar argumenten waarom je in het verhaal van Dennis mensen bedriegen ziet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:
henriët schreef: Je kan een goede samenvatting vinden in de HC en de DL.
Nee, daar vroeg ik niet om. Ik vraag naar argumenten waarom je in het verhaal van Dennis mensen bedriegen ziet.
Vooruit dan maar. 1 argument.
Dennis schreef:Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Vind je deze vergelijking bijbels? Zo ja, waarom staat deze vergelijking dan niet in de Bijbel? Vinden we dat we niet genoeg hebben aan de gelijkenissen en beelden in de Bijbel als het gaat om de zondaar, de nood en de verlossing?
Laatst gewijzigd door Willem op 11 mar 2011, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18763
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door helma »

Wat Dennis met dit voorbeeld zegt is dat wij moeten vertrouwen dat God Zijn beloften waarmaakt
(Bijvoorbeeld: Zoekt en gij zult vinden)
En niet verdacht moeten maken alsof Degene Die wat belooft dit eigenlijk niet meent.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

helma schreef:Wat Dennis met dit voorbeeld zegt is dat wij moeten vertrouwen dat God Zijn beloften waarmaakt
(Bijvoorbeeld: Zoekt en gij zult vinden)
En niet verdacht moeten maken alsof Degene Die wat belooft dit eigenlijk niet meent.
Over welke beloften heb je het nu dan?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door henriët »

Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:
henriët schreef: Je kan een goede samenvatting vinden in de HC en de DL.
Nee, daar vroeg ik niet om. Ik vraag naar argumenten waarom je in het verhaal van Dennis mensen bedriegen ziet.
Vooruit dan maar. 1 argument.
Dennis schreef:Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Vind je deze vergelijking bijbels? Zo ja, waarom staat deze vergelijking dan niet in de Bijbel? Vinden we dat we niet genoeg hebben aan de gelijkenissen en beelden in de Bijbel als het gaat om de zondaar, de nood en de verlossing?
Persoonlijk vind ik dit geen verkeerde vergelijking. Het is om duidelijk te maken dat God doet wat Hij belooft.
Ook de Heere Jezus nam verglijkingen uit het dagelijks leven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door memento »

Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:
henriët schreef: Je kan een goede samenvatting vinden in de HC en de DL.
Nee, daar vroeg ik niet om. Ik vraag naar argumenten waarom je in het verhaal van Dennis mensen bedriegen ziet.
Vooruit dan maar. 1 argument.
Dennis schreef:Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Vind je deze vergelijking bijbels? Zo ja, waarom staat deze vergelijking dan niet in de Bijbel? Vinden we dat we niet genoeg hebben aan de gelijkenissen en beelden in de Bijbel als het gaat om de zondaar, de nood en de verlossing?
Nou, Willem, die vergelijking kom je bij vele oude vaders tegen hoor. Ik denk aan Fuller, Spurgeon (volgens mijn Bunyan ook, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen). En lees de preek van Luther eens die ik pas gepost heb, daar komt een gelijksoortig voorbeeld in voor. Kortom, volgens mij zegt deze reactie meer over jouw rechtse positie in de gereformeerde traditie. De reactie van Dennis is gewoon voluit gereformeerd, en heeft een brede basis in de gereformeerde traditie.

In de GG heb ik ds. B. vd Heiden eens een preek horen houden over de tekst "Naakt tot God, en Hij zal tot u naken." (Jac. 4:8), die eenzelfde strekking had als de posting van Dennis.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Wat Dennis met dit voorbeeld zegt is dat wij moeten vertrouwen dat God Zijn beloften waarmaakt
(Bijvoorbeeld: Zoekt en gij zult vinden)
En niet verdacht moeten maken alsof Degene Die wat belooft dit eigenlijk niet meent.
Helma, het spijt me, maar dit is echt een verkeerd omgaan met Gods beloften. Zolang iemand niet gelooft, kan hij geen enkele staat maken op de vervulling van welke belofte dan ook.
Dat neemt niet weg dat als God iemand zalig maakt, dit veelal gaat in een weg van bidden en smeken. Maar je moet het niet omdraaien: iemand gaat bidden en smeken, dus 'moet' God horen, want dat heeft Hij beloofd. Dat heeft God helemaal niet beloofd.
Als iemand een gelovig gebed doet, ja, dat verhoort God. Maar een gelovig gebed om geloof, dat kan natuurlijk niet.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:
henriët schreef:Persoonlijk vind ik dit geen verkeerde vergelijking. Het is om duidelijk te maken dat God doet wat Hij belooft.
Ook de Heere Jezus nam verglijkingen uit het dagelijks leven.
De vraag is niet of je het persoonlijk met de vergelijking wel of niet eens bent. De vraag is of de vergelijking Bijbels is.

En dat is de vergelijking niet. Want deze vergelijking veronderstelt dat de zondaar de wil en de macht heeft tot God te gaan om genade maar het niet doet omdat hij/zij God niet gelooft. Dan krijg je idd telkenmale enkel de oproep dat God doet wat Hij belooft - Dennis, Helma - want dat is dan nog de enige verhindering waarom de mens niet tot God gaat. Lijkt me in flagrante strijd met de belijdenisgeschriften en de grondslag van dit forum. De HC zegt: "Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

Een vergelijking als deze - met dit beeld - zal je nergens in de Bijbel tegenkomen. En dat is dan gelijk het levensgrote gevaar van het creeren van dit soort vergelijkingen. Zich vervolgens beroepen op het feit dat de Heere Jezus het ook deed - dagelijkse vergelijkingen maken - is nogal aanmatigend.
Laatst gewijzigd door Willem op 11 mar 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

memento schreef:Nou, Willem, die vergelijking kom je bij vele oude vaders tegen hoor. Ik denk aan Fuller, Spurgeon (volgens mijn Bunyan ook, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen). En lees de preek van Luther eens die ik pas gepost heb, daar komt een gelijksoortig voorbeeld in voor. Kortom, volgens mij zegt deze reactie meer over jouw rechtse positie in de gereformeerde traditie. De reactie van Dennis is gewoon voluit gereformeerd, en heeft een brede basis in de gereformeerde traditie.
Ik ben benieuwd Memento. Maar iets zegt me dat deze bewering van jouw ook enkel zal blijven bij het beweren. Vragen om het bewijs of citaat van de door jouw hier aangehaalde oudvaders zal wel resulteren in een opmerking "Lees het boek maar" of de variant "het staat er niet letterlijk maar in mijn beleving heeft het die teneur". Zoals het gisteren ging met Luther over het woordeke "dat" versus "opdat" of over Calvijn. Maar ik ben uitermate beniewd!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoe kom je tot Christus

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef: Vooruit dan maar. 1 argument.
Dennis schreef:Als jij financieel in de problemen zit, en ik beloof je 10.000,- euro om je te helpen, als je het bij me thuis komt ophalen. Maar je denkt - zou hij het wel menen - en je komt nooit bij me aan de deur...
Vind je deze vergelijking bijbels? Zo ja, waarom staat deze vergelijking dan niet in de Bijbel? Vinden we dat we niet genoeg hebben aan de gelijkenissen en beelden in de Bijbel als het gaat om de zondaar, de nood en de verlossing?
Persoonlijk vind ik dit geen verkeerde vergelijking. Het is om duidelijk te maken dat God doet wat Hij belooft.
Ook de Heere Jezus nam verglijkingen uit het dagelijks leven.
De Heere Jezus gaf het volgende antwoord op een soortgelijke vraag. (Matt. 10).

17. Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen. 23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 24 De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: 25 het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 27 Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’ 28 Petrus nam het woord en zei: ‘Maar wij hebben alles achtergelaten om u te volgen!’ 29 Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die broers of zusters, moeder, vader of kinderen, huis of akkers heeft achtergelaten omwille van mij en het evangelie, 30 zal het honderdvoudige ontvangen: in deze tijd broers en zusters, moeders en kinderen, huizen en akkers, al zal dat gepaard gaan met vervolging, en in de tijd die komt het eeuwige leven. 31 Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.’
Plaats reactie