DDD schreef: ↑21 jul 2023, 18:53
tja schreef: ↑21 jul 2023, 14:53
DDD schreef: ↑21 jul 2023, 13:08
Verkiezing en verwerping staan niet op gelijke voet, DL 1, 15.
Het doel van de verkiezing is het bewijzen van Gods liefde in Christus voor een verloren mensheid.
Dat lijkt mij volstrekt helder en bijbels en zo staat het ook in de Dordtse Leerregels, lees hoofdstuk 1 daarvan:
"
In dit alles betoont Hij Zijn barmhartigheid, tot lof en prijs van de rijkdom van Zijn heerlijke genade." (par. 7)
Er staat ook heel duidelijk in de DL dat de verkiezing voortvloeit uit Gods goede wil (par. 10).
Ik zie ook geen bijbelse grondslag voor jouw ideeën. Of er veel discussie over is, weet ik niet. Ik hoor het sommige dominees wel eens zeggen, maar dat zijn geen theologische hoogvliegers, om het maar eens zacht te zeggen. Ik vraag mij zelfs af of dr. Steenblok dit zo zou hebben gezegd. Maar dat weet ik niet.
Ik vrees dat het meer een eigengemaakt beeld van God is, dan dat het rust op dat wat Hij zelf in zijn Woord heeft geopenbaard.
Ik ontken totaal niet wat de Dordtse leerregels stellen.
Ik ben benieuwd wat jij voor onbijbels leest in mijn reactie
Maar ik heb even een zinnetje dikgedrukt in je reactie.
Dat is hetzelfde als wat ik bedoel te zeggen.
Ik vind het toch iets heel anders dan wat je eerst schreef. Als je spreekt over een verkiezing en verwerping tot Gods eer, dan laat dat ruimte voor allerlei onbijbels spreken.
Terwijl een verkiezing en verwerping uit liefde tot de mensen een heel andere benadering geeft. Waarbij inderdaad de leer van de verwerping in de bijbel nauwelijks uitdrukkelijk wordt geleerd. Het is een verborgenheid. Het lijkt voor ons mensen ook wat op gespannen voet te staan. Dat is gewoon zo. Dat ligt dan aan ons.
Je ziet vooral dat mensen die erg de nadruk leggen op de verwerping, ook spreken over het centraal stellen van Gods eer. Maar God komt uitstekend aan zijn eer, zonder dat accent. De Bijbel kent dat accent namelijk niet of hooguit nauwelijks. Je zou het zeker in Romeinen 9 kunnen lezen. In Gods openbaring staat centraal dat Jezus stierf vanwege Gods liefde voor mensen.
Het is mijns inziens altijd goed om in het spreken over leerstukken dicht bij de openbaring van God zelf te blijven. En daarom vind ik dus dat je hier niet zomaar vrijblijvend verschillende accenten kunt leggen.
Ik denk dat het goed is om even duidelijk te hebben waar deze discussie over gaat.
Ik reageerde op het volgende wat je schreef:
“Maar dat hangt samen met de dwaling dat God zowel de verkiezing als de verwerping primair heeft bedacht tot zijn eigen eer. Dat kun je voor zover ik weet alleen gronden op een klank-exegese van de Romeinenbrief”
Persoonlijk vind ik het grote woorden om dat een dwaling te noemen. Mijn vraag was enkel bedoeld om verduidelijking van je standpunt. Vervolgens krijg ik het idee in een bepaald hokje gestopt te worden vwb mijn visie op de complete uitverkiezing en verwerping. Dit gevoel komt bij mij op omdat ik volgens jou onbijbels standpunten zou innemen die zelfs Steenblok niet zo zou verwoorden. Ik heb geen idee wat Steenblok hiermee te maken heeft.
Vervolgens wek je de indruk dat ik de nadruk legt op de verwerping. Dat is wat ik in ieder geval niet doe.
Ik vind dat je in je vervolg reacties naar Valcke en Refojongere vervolgens een tegenstelling opwerpt tussen Gods eer en liefde voor mensen.
Klein voorbeeldje: uit liefde voor vrouw en kinderen gaat iemand elke dag werken zodat hij in hun levensonderhoud kan voorzien. Ook houd hij iets over om mee te delen aan de armen. Hij wil graag de mensen (werkgever of klanten) waarvoor hij aan het werk is resultaat laten zien van zijn inspanning. En goed werk afleveren.
Hier staan een aantal doelen naast elkaar.
Het primaire doel, (zorg voor vrouw en kinderen) is niet in strijd met de andere doelen (armenzorg en verantwoordelijkheid richting werkgever)
Nu als slot een stukje uit efeze
God heeft ons uitverkoren in Christus,
vóór de grondlegging der wereld,
opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen,
door Jezus Christus in Zichzelf, naar het welbehagen van Zijn wil;
tot prijs der heerlijkheid Zijner genade,
door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6).
Hier staat dus verkoren opdat wij zouden….
Het doel is dat we voor Hem leven.
Jij leest hier misschien verkoren omdat Hij van hen hield…?