Hypercalvinisme

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Ik vind dit een bizarre redenering en een variant op conclusiegeloof. "Ik ben tot Christus gevlucht dus ik moet het in mezelf niet meer hebben kunnen houden (en dat is hetzelfde als verlorenheid en zonde beseffen en belijden)..."

Zo diep als het vroeger ging hoeft het nu in ieder geval niet meer, toch...?
Als je dit conclusiegeloof vindt dan begrijp je niet de worsteling van veel zoekers. Juist in het pastoraat is het dan belangrijk om ze dit voor tehouden. Opdat men door genade, eens leert af te zien van zichzelf, maar op te zien tot Christus als de verhoogde Koperenslang. En wie op Hem ziet, is behouden.
Ik begrijp dat heel goed. Maar als je dit voor gaat houden dan ga je een verkeerd spoor. In al je posts merk ik dat je de inleving van schuld en zonde het liefst wil overslaan. Als ds. Roos daar iets over schrijft dan is het "voorwaardelijk", terwijl hij de weg beschrijft waarlangs het gaat, zoals Jongere terecht opmerkt. Ik ben bang dat je met je strijd tegen het voorwaardelijke een weg aan het uitdenken bent buiten het recht om. En dat zal niet gaan.
De inleving van schuld en zonden wil ik helemaal niet overslaan. Dan begrijp je me niet goed.
Daar ben ik oprecht blij om.
Waar ik bang voor ben is de remonstrantse geest die er heerst binnen bevindelijke kring. Wachten totdat we een geschiktheid vinden in onszelf, voordat we Christus als Verlosser benodigen.
Je gaat nu wel erg ver. Want die geschiktheid is dan niet uit ons. Maar juist als een mens die geschiktheid bij zichzelf gaat waarnemen ziet hij het als ongeschiktheid, dat is de paradox van het zaligworden.
En het wonder van het Evangelie is nu juist dat het precies andersom gaat.
Niet dat we eerst Christus aan gaan nemen, nee, zo gaat het niet.
Laat los al die "doehetzelf" werkzaamheden. We mogen tot Hem komen, zonder prijs en zonder geld. Dat is de les. Om ons nu aan Zijn voeten neer te werpen, en door Hem te laten zaligen. Dan is het werkelijk : "door u, door u alleen , om het eeuwige welbehagen" En let wel , dan kennen we ons zeker als een zondaar die niets anders verdient had, dan verworpen te worden.
Je krijgt de indruk dat men tegenwoordig bekeerd moet worden van 'de idee' dat men zijn schuld in zal leven, in plaats dat men bekeerd wordt van zonde en ellende.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Hypercalvinisme

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
Waar ik bang voor ben is de remonstrantse geest die er heerst binnen bevindelijke kring. Wachten totdat we een geschiktheid vinden in onszelf, voordat we Christus als Verlosser benodigen.
Je gaat nu wel erg ver. Want die geschiktheid is dan niet uit ons. Maar juist als een mens die geschiktheid bij zichzelf gaat waarnemen ziet hij het als ongeschiktheid, dat is de paradox van het zaligworden.
Maar bedoel je ook dat je pas geschikt bent als je je ongeschikt weet? Met andere woorden: mag je pas dan tot Christus komen als je je ongeschikt weet? Of mag je ook tot Hem komen als je denkt dat je het zelf nog wel rooit?

Als ik dominee zou zijn, zou een preek over dit onderwerp er als volgt uit kunnen zien:
1) Je bent zondig en dus dood, en je zult niet alleen in dit leven maar ook in het eeuwige leven ongelukkig zijn als je zo doorleeft.
2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
3) Halleluja! Amen.

En dan zou ik erop vertrouwen dat God werkt: mensen het verlangen geeft om naar Hem toe te gaan, mensen beweegt om Hem om genade te smeken en mensen een nieuw hart geeft.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Hypercalvinisme

Bericht door GJdeBruijn »

rekcor schreef:2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
Dus in plaats van geloven en bekeren eerst bidden? En hoe weet je dan of het gebed uiteindelijk verhoord is? Werpt dit een mens niet op zichzelf door het gebed hier als voorwaarde te brengen?
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Hypercalvinisme

Bericht door edward »

GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
Dus in plaats van geloven en bekeren eerst bidden? En hoe weet je dan of het gebed uiteindelijk verhoord is? Werpt dit een mens niet op zichzelf door het gebed hier als voorwaarde te brengen?
Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hypercalvinisme

Bericht door refo »

edward schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
Dus in plaats van geloven en bekeren eerst bidden? En hoe weet je dan of het gebed uiteindelijk verhoord is? Werpt dit een mens niet op zichzelf door het gebed hier als voorwaarde te brengen?
Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
Nee.
Er wordt door de anti-Arminianen vaak gewezen op Gods onveranderlijkheid.
Dat geldt vooral Zijn beloften.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Afgewezen »

edward schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
Dus in plaats van geloven en bekeren eerst bidden? En hoe weet je dan of het gebed uiteindelijk verhoord is? Werpt dit een mens niet op zichzelf door het gebed hier als voorwaarde te brengen?
Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
Wie zoeken Hem anders dan de gelovigen?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Hypercalvinisme

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:Wie zoeken Hem anders dan de gelovigen?
:super
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hypercalvinisme

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
edward schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:2) God wil jou levend maken, en het je hoeft (en kunt!) er niets voor mee te brengen, want Christus heeft betaald. Vraag Hem maar om dat nieuwe leven, Hij laat geen bidder staan.
Dus in plaats van geloven en bekeren eerst bidden? En hoe weet je dan of het gebed uiteindelijk verhoord is? Werpt dit een mens niet op zichzelf door het gebed hier als voorwaarde te brengen?
Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
Wie zoeken Hem anders dan de gelovigen?
En dan schiet ik de rotonde weer op: Wie zijn die gelovigen?
Die daartoe van eeuwigheid verordineerd zijn.
Dan komen we weer in de "discussie" van/over de uitverkiezing.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Hypercalvinisme

Bericht door GJdeBruijn »

jvdg schreef: En dan schiet ik de rotonde weer op: Wie zijn die gelovigen?
Die daartoe van eeuwigheid verordineerd zijn.
Dan komen we weer in de "discussie" van/over de uitverkiezing.
Nee, verkiezing zegt wie gelovigen worden.
De gelovigen zijn te herkennen aan hun vastklemmen aan Jezus tot hun rechtvaardigmaking en heiligmaking. In die weg maken ze hun verkiezing vast.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Mariavt »

GJdeBruijn schreef:
jvdg schreef: En dan schiet ik de rotonde weer op: Wie zijn die gelovigen?
Die daartoe van eeuwigheid verordineerd zijn.
Dan komen we weer in de "discussie" van/over de uitverkiezing.
Nee, verkiezing zegt wie gelovigen worden.
De gelovigen zijn te herkennen aan hun vastklemmen aan Jezus tot hun rechtvaardigmaking en heiligmaking. In die weg maken ze hun verkiezing vast.
Als je je geborgen mag weten in Christus, dan bén je gerechtvaardigd in Christus en daarop volgt de heiligmaking.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

edward schreef: Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
men zal Hem niet zoeken, tenzij men levend gemaakt is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
edward schreef: Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
men zal Hem niet zoeken, tenzij men levend gemaakt is....
en men wordt niet levend gemaakt tenzij men gelooft.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
edward schreef: Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
men zal Hem niet zoeken, tenzij men levend gemaakt is....
en men wordt niet levend gemaakt tenzij men gelooft.
fout.

Geloof komt, in logische volgorde, na levenmaking en roeping.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
edward schreef: Ja, volgens mij staat het er net iets anders,
Hij is een Beloner voor wie Hem ernstig zoeken.
Of is dat te 'arminiaans' ?
men zal Hem niet zoeken, tenzij men levend gemaakt is....
en men wordt niet levend gemaakt tenzij men gelooft.
fout.

Geloof komt, in logische volgorde, na levenmaking en roeping.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt
goed.

Geloof komt, in tijdsvolgorde, gelijk met levendmaking en inwendig roeping.
Dus kan ik schrijven over een tenzij.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hypercalvinisme

Bericht door jvdg »

Fjodor schreef:goed.

Geloof komt, in tijdsvolgorde, gelijk met levendmaking en inwendig roeping.
Dus kan ik schrijven over een tenzij.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je fout en goed beoordeling, maar voor mij ligt het niet zo simpel dat ik alles in een zwart/wit danwel fout/goed kader kan plaatsen.
Mijn tobben en twijfelen kan ik niet in jouw schema plaatsen.

Ik zeg het maar weer: Mijn hulp is van de Heere alleen.
Mij rest alleen het roepen, smeken, kermen en hopen op Zijn Genade.
Wie weet, God mocht Zich ontfermen op het gebed.
Plaats reactie