Simon van Cyrene

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Desiree »

Marnix schreef:Volgens mij geloven we dat de fysieke pijn niet het zwaartepunt van Jezus Christus' lijden was, maar dat de echte zwaarte hem zat in de woede en toorn van God, op het dragen van alle zonde, en dat Hij door Hem verlaten werd. Als je de termen "maximaal verdraagbare" op het fysieke lijden toepast vergeet je dat belangrijke gegeven. Als mens ging Hij aan het fysieke geweld ten onder, Hij stierf. Ik zie niet in hoe Simon van Cyrene, als hij het kruis droeg omdat Jezus het nauwelijks meer kon, ook maar iets zou bijdragen aan het offer, of iets van de toorn van God zou hebben gedragen.

En wat wel interessant is in deze discussie is wat met dit Bijbelse gegeven moeten. Waarom droeg Simon van Cyrene het kruis? Waarom werd een willekeurige toeschouwer er uit gehaald om dit te doen, als dat niet nodig was? Wat wil de Bijbel er dan mee leren? Dat het niet is dat de mens bijdraagt aan de verlossing, lijkt me duidelijk. Maar waarom is het gebeurd?

Juist, Ds. Heemskerk preekte dat onlangs ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Erasmiaan »

Marnix, lees het vers even in de Statenvertaling. Misschien ga je het dan begrijpen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Afgewezen »

Ditbenik schreef:
Marnix schreef:Volgens mij geloven we dat de fysieke pijn niet het zwaartepunt van Jezus Christus' lijden was, maar dat de echte zwaarte hem zat in de woede en toorn van God, op het dragen van alle zonde, en dat Hij door Hem verlaten werd. Als je de termen "maximaal verdraagbare" op het fysieke lijden toepast vergeet je dat belangrijke gegeven. Als mens ging Hij aan het fysieke geweld ten onder, Hij stierf. Ik zie niet in hoe Simon van Cyrene, als hij het kruis droeg omdat Jezus het nauwelijks meer kon, ook maar iets zou bijdragen aan het offer, of iets van de toorn van God zou hebben gedragen.

En wat wel interessant is in deze discussie is wat met dit Bijbelse gegeven moeten. Waarom droeg Simon van Cyrene het kruis? Waarom werd een willekeurige toeschouwer er uit gehaald om dit te doen, als dat niet nodig was? Wat wil de Bijbel er dan mee leren? Dat het niet is dat de mens bijdraagt aan de verlossing, lijkt me duidelijk. Maar waarom is het gebeurd?
Voor het antwoord op de vraag wat we met dit Bijbels gegeven moeten is de tekst die Luther in zijn posting noemde van cruciaal belang: Leviticus 16 : 21. Voor de Joodse toeschouwers was het geen vraag waarom Simon moest dragen. Het maakte duidelijk dat dit de Grote Verzoendag was, waar de Grote Verzoendag uit het OT naar verweest. Het hele lijdensevangelie moet gelezen worden in combinatie met de offerdienst. Waar je dit niet doet en het leest als zelfstandige geschiedenissen, sla je de plank snel mis.
Ik denk dat het voor de Joodse toeschouwers totaal níét duidelijk was dat het om de grote verzoendag ging. Zouden zij echt begrepen hebben dat daar de Zaligmaker ging, Die de zonden der wereld zou wegdragen? De discipelen begrepen het nog niet eens!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Marnix »

Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Klopt, dat maakt de gelijkenis ook zo treffend. De man die het dier de woestijn inbracht was na terugkomst onrein, net als Simon na het dragen van het kruis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Ik snap de paralel die je ziet. Maar ik zie ook wel verschillen. "De woestijn" is volgens mij wel wat anders dan "buiten de legerplaats". Het beeld is juist dat de bok ver weg werd gezonden, waar hij niet meer teruggevonden werd.... God doet, zoals Psalm 103 zo mooi zegt, de zonden ver weg. "Buiten de legerplaats" is dan wel een ander beeld. Jezus was daar niet ver van iedereen vandaan maar vlakbij de stad (schrijft Johannes) en niet buiten het zicht van iedereen, Hij hing er voor het oog van mensen die van en naar Jeruzalem kwamen, vlak buiten de stad.

Daarnaast werd Simon gedwongen het kruis te dragen, als het in Leviticus gaat over "een man die voorhanden is" zit daarin geen dwang en ook geen willekeur. Voorhanden betekent "beschikbaar", als iemand voorhanden is zo iemand beschikbaar, Simon stelde zich zeker niet beschikbaar maar werd gedwongen.

Nogmaals, waarom vroegen de Romeinen dit van hem? Ze hadden hier vast een reden voor, ze deden het niet omdat ze de allegorie met Leviticus 16 zagen. De logische reden is dan dat het ze te langzaam ging, omdat het kruis zo zwaar was voor de gewonde Jezus.

Ik vind het overigens ook boeiend omdat het heel goed mogelijk is dat Simon zich later ook bekeerde... misschien wil de Bijbel ook wat leren over "je kruis opnemen en achter Hem aangaan".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Ditbenik »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Ik snap de paralel die je ziet. Maar ik zie ook wel verschillen. "De woestijn" is volgens mij wel wat anders dan "buiten de legerplaats". Het beeld is juist dat de bok ver weg werd gezonden, waar hij niet meer teruggevonden werd.... God doet, zoals Psalm 103 zo mooi zegt, de zonden ver weg. "Buiten de legerplaats" is dan wel een ander beeld. Jezus was daar niet ver van iedereen vandaan maar vlakbij de stad (schrijft Johannes) en niet buiten het zicht van iedereen, Hij hing er voor het oog van mensen die van en naar Jeruzalem kwamen, vlak buiten de stad.

Daarnaast werd Simon gedwongen het kruis te dragen, als het in Leviticus gaat over "een man die voorhanden is" zit daarin geen dwang en ook geen willekeur. Voorhanden betekent "beschikbaar", als iemand voorhanden is zo iemand beschikbaar, Simon stelde zich zeker niet beschikbaar maar werd gedwongen.

Nogmaals, waarom vroegen de Romeinen dit van hem? Ze hadden hier vast een reden voor, ze deden het niet omdat ze de allegorie met Leviticus 16 zagen. De logische reden is dan dat het ze te langzaam ging, omdat het kruis zo zwaar was voor de gewonde Jezus.

Ik vind het overigens ook boeiend omdat het heel goed mogelijk is dat Simon zich later ook bekeerde... misschien wil de Bijbel ook wat leren over "je kruis opnemen en achter Hem aangaan".
Ja, zo blijf je van alles weg redeneren. De woestijn in en buiten de legerplaats zijn 2 dezelfde zaken. De offerdienst werd in gesteld in de woestijn. En niet voor niets vonden kruisigingen plaats buiten de stad. Ook het kruis was onrein en van God vervloekt. De man die voorhanden was, is wel degelijk een 'toevallige voorbijganger'. Zo was het op de grote verzoendag en zo was het bij de kruisiging. En nee, uiteraard zagen de Romeinen niet de allegorie met Leviticus, zoals ze die ook niet zagen met Jesaja 53 en allerlei andere plekken in het OT. Maar God zelf laat ons zien Hij er de hand in heeft. 'Moesten al deze dingen niet zo geschieden'. Precies zoals bij de hogepriester Kajafas, die volgens Gods inzettingen helemaal geen hogepriester mocht zijn, maar toch profetisch kon spreken (het is beter dat 1 leidt dan het hele volk). De Romeinen wisten niet wat ze deden, de Joden wisten niet wat ze deden. En toch ging alles volgens Gods plan en zoals in de offerdienst was afgebeeld.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Ik vind het overigens ook boeiend omdat het heel goed mogelijk is dat Simon zich later ook bekeerde... misschien wil de Bijbel ook wat leren over "je kruis opnemen en achter Hem aangaan".
Dit punt komt inderdaad naar voren in het artikel van de WS!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Marnix »

Oke. Ik had dat eigenlijk nooit zo gezien, en ook nooit bedacht dat het best aannemelijk is dat Simon van Cyrene ook tot geloof is gekomen.
Ditbenik schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Ik snap de paralel die je ziet. Maar ik zie ook wel verschillen. "De woestijn" is volgens mij wel wat anders dan "buiten de legerplaats". Het beeld is juist dat de bok ver weg werd gezonden, waar hij niet meer teruggevonden werd.... God doet, zoals Psalm 103 zo mooi zegt, de zonden ver weg. "Buiten de legerplaats" is dan wel een ander beeld. Jezus was daar niet ver van iedereen vandaan maar vlakbij de stad (schrijft Johannes) en niet buiten het zicht van iedereen, Hij hing er voor het oog van mensen die van en naar Jeruzalem kwamen, vlak buiten de stad.

Daarnaast werd Simon gedwongen het kruis te dragen, als het in Leviticus gaat over "een man die voorhanden is" zit daarin geen dwang en ook geen willekeur. Voorhanden betekent "beschikbaar", als iemand voorhanden is zo iemand beschikbaar, Simon stelde zich zeker niet beschikbaar maar werd gedwongen.

Nogmaals, waarom vroegen de Romeinen dit van hem? Ze hadden hier vast een reden voor, ze deden het niet omdat ze de allegorie met Leviticus 16 zagen. De logische reden is dan dat het ze te langzaam ging, omdat het kruis zo zwaar was voor de gewonde Jezus.

Ik vind het overigens ook boeiend omdat het heel goed mogelijk is dat Simon zich later ook bekeerde... misschien wil de Bijbel ook wat leren over "je kruis opnemen en achter Hem aangaan".
Ja, zo blijf je van alles weg redeneren. De woestijn in en buiten de legerplaats zijn 2 dezelfde zaken. De offerdienst werd in gesteld in de woestijn. En niet voor niets vonden kruisigingen plaats buiten de stad. Ook het kruis was onrein en van God vervloekt. De man die voorhanden was, is wel degelijk een 'toevallige voorbijganger'. Zo was het op de grote verzoendag en zo was het bij de kruisiging. En nee, uiteraard zagen de Romeinen niet de allegorie met Leviticus, zoals ze die ook niet zagen met Jesaja 53 en allerlei andere plekken in het OT. Maar God zelf laat ons zien Hij er de hand in heeft. 'Moesten al deze dingen niet zo geschieden'. Precies zoals bij de hogepriester Kajafas, die volgens Gods inzettingen helemaal geen hogepriester mocht zijn, maar toch profetisch kon spreken (het is beter dat 1 leidt dan het hele volk). De Romeinen wisten niet wat ze deden, de Joden wisten niet wat ze deden. En toch ging alles volgens Gods plan en zoals in de offerdienst was afgebeeld.
- Als ik een bepaalde lijn niet volg of er niet in meega is het logisch dat ik bepaalde argumenten wegredeneer ja, en dat doe ik met tegenargumenten. Misschien kan je zelf ook argumenten aandragen, bijvoorbeeld waarom de persoon die de zondebok de woestijn in stuurt een toevallige voorbijganger was? Je stelt dit zonder het te beargumenteren?
- De offerdienst werd in de tempel gedaan, daarna werd de zondebok de woestijn ingestuurd, uit het zicht. Zie vers 22: Naar de wildernis (King James Vertaling), een afgezonderd land (SV)
- De "persoon die voorhanden is" wordt in de KJV beter vertaald: "A fit man". Dat is niet een toevallige voorbijganger (zie ook de vertaling van de HSV die hier dezelfde lijn als de KJV kiest.
- Dat alles volgens Gods plan ging geloof ik ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Luther »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.

@ Erasmiaan: ik heb eerst de Statenvertaling gelezen en daarna de HSV en in beiden staat inderdaad dat een man de zondebok naar de woestijn zal brengen... dat Simon dan als zondebok zou fungeren was een verkeerde interpretatie van mij. Ik vraag me dan nog steeds af of de vergelijking klopt, Simon droeg het kruis maar Jezus droeg de zonden, Jezus werd ook niet weggestuurd maar gedood. Hoe dan ook, dat Simon het kruis droeg, of het nou was of het zwaar was geworden voor de gewonde Jezus (wat me logisch lijkt) of niet, het idee dat daarmee mensen zouden bijdragen aan het offer van Jezus klopt volgens mij niet. De Joden die Hem kruisigden snapten het niet want ze snapten helemaal niet dat Jezus de vervulling was het beeld van de twee bokken... en nogmaals, waarom lieten Romeinen Simon dan het kruis dragen?
Ik kan je niet op al je vragen antwoord geven. Ik zal mijn best doen om vanavond dat artikel in te scannen.

Maar wel vond ik de overeenkomst in Leviticus heel opmerkelijk, lees maar in de SV:
en zal hem door de hand eens mans, die voorhanden is, zomaar een willekeurige man die voorhanden is. Precies zoals bij Simon, die ook schijnbaar willekeurig uit de mensenmenigte gekozen wordt... en inderdaad, zoals Luther zegt: buiten de legerplaats.
Ik snap de paralel die je ziet. Maar ik zie ook wel verschillen. "De woestijn" is volgens mij wel wat anders dan "buiten de legerplaats". Het beeld is juist dat de bok ver weg werd gezonden, waar hij niet meer teruggevonden werd.... God doet, zoals Psalm 103 zo mooi zegt, de zonden ver weg. "Buiten de legerplaats" is dan wel een ander beeld. Jezus was daar niet ver van iedereen vandaan maar vlakbij de stad (schrijft Johannes) en niet buiten het zicht van iedereen, Hij hing er voor het oog van mensen die van en naar Jeruzalem kwamen, vlak buiten de stad.

Daarnaast werd Simon gedwongen het kruis te dragen, als het in Leviticus gaat over "een man die voorhanden is" zit daarin geen dwang en ook geen willekeur. Voorhanden betekent "beschikbaar", als iemand voorhanden is zo iemand beschikbaar, Simon stelde zich zeker niet beschikbaar maar werd gedwongen.

Nogmaals, waarom vroegen de Romeinen dit van hem? Ze hadden hier vast een reden voor, ze deden het niet omdat ze de allegorie met Leviticus 16 zagen. De logische reden is dan dat het ze te langzaam ging, omdat het kruis zo zwaar was voor de gewonde Jezus.

Ik vind het overigens ook boeiend omdat het heel goed mogelijk is dat Simon zich later ook bekeerde... misschien wil de Bijbel ook wat leren over "je kruis opnemen en achter Hem aangaan".
Als je tijd hebt, moet je deze preek er eens over beluisteren:
http://www.prekensite.nl/preken.php En dan ds. R. van Kooten over Mattheüs 27: 32.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Simon van Cyrene

Bericht door vlinder »

Alle vragen die Marnix stelt worden beantwoord in de preek die ik eerder noemde.

Dat Simon het kruis moest dragen was geen verlichting voor Jezus, maar een verzwaring van Zijn lijden. Vergeet niet dat de Romeinen met Hem spotten: Koning der Joden. Die moest een onderdaan hebben en dat werd Simon. Simon wilde niet, hij werd gedwongen. Marnix benoemd een man die voorhanden is, volgens onze predikant was het in Israël de gewoonte dat de priester wel willekeurig iemand aanwees uit de kring/groep mensen die toekeek. Waarom wilde niemand dat vrijwillig doen? Omdat hij onrein werd. Zo ook in Israël. Simon moest inderdaad de bok/het Lam wegbrengen tot buiten de legerplaats. M.i. mag je dit wel paraleltrekken met de woestijn. De bok moest in de woestijn gaan en zou het zeker niet overleven omdat het door de wilde dieren verscheurd werd en zo moest er bloed vloeien. Zo moest Christus ook zeker sterven nadat Hij buiten de legerplaats was.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Simon van Cyrene

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Alle vragen die Marnix stelt worden beantwoord in de preek die ik eerder noemde.

Dat Simon het kruis moest dragen was geen verlichting voor Jezus, maar een verzwaring van Zijn lijden. Vergeet niet dat de Romeinen met Hem spotten: Koning der Joden. Die moest een onderdaan hebben en dat werd Simon. Simon wilde niet, hij werd gedwongen. Marnix benoemd een man die voorhangen is, volgens onze predikant was het in Israël de gewoonte dat de priester wel willekeurig iemand aanwees uit de kring/groep mensen die toekeek. Waarom wilde niemand dat vrijwillig doen? Omdat hij onrein werd. Zo ook in Israël. Simon moest inderdaad de bok/het Lam wegbrengen tot buiten de legerplaats. M.i. mag je dit wel paraleltrekken met de woestijn. De bok moest in de woestijn gaan en zou het zeker niet overleven omdat het door de wilde dieren verscheurd werd en zo moest er bloed vloeien. Zo moest Christus ook zeker sterven nadat Hij buiten de legerplaats was.
Ik vind dit een heel mooie verklaring van jullie predikant.
Het is heel wel mogelijk dat er ook een andere schriftuurlijke uitleg kan worden gegeven, maar in mijn beleving is deze uitleg, zeker in hoofdlijnen, de meest juiste.
En ik geloof ook, maar dat kan ik niet onderbouwen, dat deze Simon een navolger van Christus is geworden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Ditbenik »

vlinder schreef:Alle vragen die Marnix stelt worden beantwoord in de preek die ik eerder noemde.

Dat Simon het kruis moest dragen was geen verlichting voor Jezus, maar een verzwaring van Zijn lijden. Vergeet niet dat de Romeinen met Hem spotten: Koning der Joden. Die moest een onderdaan hebben en dat werd Simon. Simon wilde niet, hij werd gedwongen. Marnix benoemd een man die voorhanden is, volgens onze predikant was het in Israël de gewoonte dat de priester wel willekeurig iemand aanwees uit de kring/groep mensen die toekeek. Waarom wilde niemand dat vrijwillig doen? Omdat hij onrein werd. Zo ook in Israël. Simon moest inderdaad de bok/het Lam wegbrengen tot buiten de legerplaats. M.i. mag je dit wel paraleltrekken met de woestijn. De bok moest in de woestijn gaan en zou het zeker niet overleven omdat het door de wilde dieren verscheurd werd en zo moest er bloed vloeien. Zo moest Christus ook zeker sterven nadat Hij buiten de legerplaats was.
Het eerste deel, over die onderdaan, lijkt me niet juist. Dat spotten was een vorm van tijdverdrijf door de soldaten tot het tijd was om naar Golgotha te gaan. Dat 'spel' was inmiddels voorbij.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Simon van Cyrene

Bericht door Erasmiaan »

Hier het artikel van Scholten:
L.M.P. Scholten

Vier mannen uit Libië (3)

De gedenkwaardigste gebeurtenis in het leven van Simon van Cyréne is ongetwijfeld geweest dat hij gedwongen werd het kruis van Christus naar Golgotha te dragen. Door elk van de vier evangelisten is het beschreven. Om tot een juist begrip van de zaak te komen, laten we hun getuigenissen hier in hun geheel volgen.
Matth. 27:32 - En uitgaande, vonden zij een man van Cyréne, met name Simon; dezen dwongen zij dat hij Zijn kruis droeg.
Mark. 15:21 - En zij dwongen enen Simon van Cyréne, die daar voorbijging, komende van den akker, den vader van Alexander en Rufus dat hij Zijn kruis droeg.
Luk.23:26 - En als zij Hem wegleidden, namen zij enen Simon uan Cyréne, komende van den akker, en legden hem het kruís op, dat hij het achter Jezus droeg.
]oh. i9:16, 17 - En zij namen Jezus en leidden Hem weg. En hij dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.

Gedwongen
'En zij dwongen', zo schrijven Matthéüs en Markus. Zij, dat zijn dus de Romeinse krijgsknechten. Uit het woord 'dwingen' mogen wij niet afleiden dat Simon zich verzet heeft. Het Griekse woord dat beide evangelisten gebruiken, heeft een speciale betekenis. Het komt maar driemaal in de Schrift voor: in deze twee plaatsen, alsmede in Matth.5:41, waarnaar onze vertalers in een kanttekening verwijzen. Bij de laatst genoemde tekst verklaren zij in een kanttekening: 'In het Grieks wordt een Perzisch woord gebruikt, waardoor betekend wordt een hofdienst, waartoe de onderzaten gedwongen werden om de lasten der herenboden te dragen, of daartoe hun ezels, enz., te lenen en te drijven.' Het was eenvoudig een vordering, een dwangbevel van de bezettende macht, hier vertegenwoordigd door de hoofdman der soldaten, dat Simon maar op te volgen had.

Tegenstriidig?
Maar hoe is dat dan metterdaad gebeurd? Ogenschijnlijk lijken de evangelisten elkaar tegen te spreken. Johannes zegt dat Christus Zijn kruis droeg naar Golgotha. De andere drie evangelisten spreken daar niet van, maar zeggen dat Simon van Cyrene het kruis droeg. Johannes noemt Simon niet. Om dit verschil te verklaren zijn door de eeuwen allerlei oplossingen aan de hand gedaan. Het heeft weinig zin deze alle te bespreken. Een gedacht die veel aanhang heeft, vinden we als volgt uitgedrukt in een kinderbijbel: 'Elke schrede gaat Hij langzamer vooruit. Hij is uitgeput door al wat Hij reeds doorstaan heeft, elk ziet het Hem aan. Hij kan niet meer Dadelijk zal Hij bezwijken.En dan grijpen de soldaten in, want de kruisiging moet door kunnen gaan, en daarom wordt een willekeurige voorbijganger gedwongen het kruis over te nemen en verder te dragen naar Golgotha.
Veel mensen zijn verbaasd als hun gezegd wordt dat van dat bijna bezwijken onder het kruis niets in de Schrift te vinden is. Isaac Da Costa neemt krachtig stelling tegen deze voorstelling en schrijft ze toe aan roomse invloed. Da Costa: 'De protestantse kunst heeft, in navolging van de roomse, nog altijd de gewoonte de Heere voor te stellen als bezwijkende onder het gewicht van Zijn kruis. Niets is echter meer onwaar dan de Heere in deze onwaardige houding voor te stellen. De Heere bezwijkt niet onder Zijn kruis. Hij Die door de engel versterkt werd om niet te bezwijken in Zijn bovenmenselijk lijden, hoeveel te minder in zijn menselijk lijden!'

Vastgebonden
Wij weten uit ongewijde historiebronnen dat het onder de Romeinen gebruikelijk was, dat zij die tot de kruisdood veroordeeld waren, zelf hun kruis moesten dragen naar de plaats van terechtstelling. Da Costa beschrijft dat het kruis gewoonlijk vastgebonden werd op de rug van de veroordeelde, opdat het niet van zijn schouders zou glijden of afgeworpen zou worden.
Het laat zich verstaan dat een dergelijke meer dan manshoge paal zeer zwaar was om alleen te dragen, nog eens extra omdat het achterste gedeelte van het kruis over de weg sleepte. Het zal daarom wel vaker voorgekomen zijn, dat iemand aangewezen werd om het achtereinde van de paal op te nemen en zo achter de kruisdrager aan te lopen. Dat was dan niet zozeer uit medelijden, als wel om de tocht te bespoedigen.
De evangelisten spreken elkaar dus niet tegen, maar vullen elkaar aan. Christus heeft Zijn kruis gedragen tot aan Golgotha (Johannes). Daarbij heeft Simon meegedragen volgens de andere evangelisten.
Da Costa zegt daarbij: 'Gij qevoe1t ook dat hoger gezien, de Heere Zich het kruis niet laat afnemen, om het door een ander te laten dragen, maar wel wil Hij dat men gemeenschap heeft met zijn kruis.'

Het kruis opnemen
In dat verband wijzen we op iets opmerkelijks. Mattheüs en Markus gebruiken hier niet het gewone Griekse woord voor'dragen', maar een woord dat eigenlijk 'opnemen' betekent. Zoals ook in kanttekening 28 op Matthéüs wordt gezegd. Simon van Cyréne moet het kruis opnemen.
Dat is een rechtstreekse verwijzing naar hoe de Heere meermalen gesproken heeft over het kruis opnemen. Zo iemand achter Mij wil komen die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op en volge Mij, Matth. 16:24, en vergelijk daarmee Mark. 8:34, 10:21 en Luk. 9:23. Steeds vinden we daar en ook in de grondtekst dezelfde uitdrukking 'zijn (of het) kruis opnemen'.
Het kruis was zinnebeeld van de smartelijkste en smadelijkste ondergang. Daarop moesten degenen die Ziin discipelen wilden zijn, naar het woord des Heeren, maar rekenen. Dagelijks zelfs, naar Luk. 9:23. Het ware christenleven is een dagelijks kruisdragen.

Toonbeeld
Simon van Cyréne is alzo gesteld als het toonbeeld van de gemeenschap van het lijden van de discipel met zijn Heere. Merkwaardigerwijs déze onbekende Simon; niet die andere Simon, een van de twaalve, die nog zo kort geleden had gezegd: Al moest ik ook met U sterven, zo zal ik U geenszins verloochenen.
Door de achterzijde van Christus' kruis op te nemen kwam Simon van Cyréne in onmiddellijke betrekking tot de Heere. Het meedragen van het kruis was het meedragen van Zijn smaadheid, een uitgang buiten de poort, buiten de legerplaats, Hebr. 13:12 en 13.
Maar Simon heeft niet meegedragen de last van de volle toorn Gods tegen de zonde van het menselijk geslacht, net zo min als de engel in Gethsémané. In dat opzicht geldt 'Ik heb de pers alleen getreden en er was niemand van de volken met Mij'.
We citeren nog eenmaal Da Costa: 'Het kruis was tussen hem en de Heere de rechte lijn van de gemeenschap. Simon moest nu volgen, waar de Heere Jezus voorging. Welk een liefelijk symbool of zinnebeeld is dus Simon
van Cyréne voor de kerk des Heeren van alle tijden. Ziet men niet uit alles, dat de Heilige Geest in de heilige geschiedenis overal eeuwige gedenktekenen van Zijn tegenwoordigheid gesteld heeft?'
'Zonder het kruis is er geen band tussen ons en de Zaligmaker; of hetgeen hetzelfde is, tussen ons en de zaligheid. Als Christus het kruis niet had gedragen, wij zouden geen verlossing hebben uit de eeuwige nood, de eeuwige dood; maar nu Hij het gedragen heeft
voor ons en ons voorgaande, nu kunnen wij deel verkrijgen aan Zijn kruis door de hand aan het uiterste deel er van te slaan en het een eind weegs de Heere na te dragen. Want niet Simon van Cyréne, maar Jezus moest op dat kruis sterven. Toen zij aan Golgotha gekomen waren, werd Jezus gekruisigd, en was Simon vrij.'
Plaats reactie