30 jaar abortus in nederland

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door DDD »

Even voor mijn beeldvorming: Hoe groot zijn de zalen? Gaat het om 20 of 100 plaatsen?

Ik durf de film niet te bekijken. Ik denk dat ik daarvoor emotioneel niet stabiel genoeg ben. Ik krijg al buikpijn van een film over koeien slachten.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Hendrien »

DDD schreef:Even voor mijn beeldvorming: Hoe groot zijn de zalen? Gaat het om 20 of 100 plaatsen?

Ik durf de film niet te bekijken. Ik denk dat ik daarvoor emotioneel niet stabiel genoeg ben. Ik krijg al buikpijn van een film over koeien slachten.
Ik durf ook niet...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

DDD schreef:Even voor mijn beeldvorming: Hoe groot zijn de zalen? Gaat het om 20 of 100 plaatsen?

Ik durf de film niet te bekijken. Ik denk dat ik daarvoor emotioneel niet stabiel genoeg ben. Ik krijg al buikpijn van een film over koeien slachten.
Laat thuis, lang nagepraat met enkele mensen. Film maakt veel emoties los.
De zaal in Gorinchem was 116 mensen, ze hebben daar wat stoelen bijgezet.
Vanavond waren er zo'n 145 mensen, verschillende mensen geen toegang kunnen geven

Veel mensen nemen een vrijwilligersfolder mee.

Afbeelding

Meer plaatsen zijn nog in overleg.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door DDD »

Voor een filmhuis zijn dat grote zalen.

Jammer dat de film niet bijvoorbeeld zes weken achter elkaar draait in een zaaltje van 18 of 30 personen. Dan lijkt het al gelijk heel anders. Ik zou er niet snel om vragen, omdat ik de film zelf niet durf te zien, maar het zou prima in de programmering passen, mijns inziens. Bijvoorbeeld in het Springhaver of het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

HersteldHervormd schreef:Dames (en wellicht ook heren),

Via deze weg wil ik even duidelijk maken dat ik het heel bijzonder vind dat jullie je zó inzetten voor 'het leven'. Ik heb persoonlijk echt veel respect voor jullie en het is zo ontzettend belangrijk dat de Nederlandse bevolking beseft waar zij mee bezig is. Het vernietigen van hele jongen babies, maar ook van bejaarden. Heel erg bedankt voor alle moeite en voor de inzet. We mogen erop vertrouwen dat de Heere jullie werk wil zegenen!

Vandaag nog een gesprekje gehad met een (kwart Antilliaanse) collega. We hadden het over een andere collega waarvan we wisten dat hij een meervoudig gehandicapt kind heeft. Ik vertelde hem dat ik het me niet zou voor kunnen stellen om bij de echo's er voor te kiezen om het kind weg te laten halen. Dat ik het niet kon begrijpen. Hij keek natuurlijk raar op, zo een antwoord had hij natuurlijk niet verwacht! Hij bekende zelf dat hij het wel kon begrijpen. Hij zei dat je zo veel last zou hebben heel je leven. Ik antwoordde hem dat die gedachte eigenlijk heel egoistisch was. Dat je dan in wezen voor je zelf kiest en niet voor het kleine kindje. Ja, dat was eigenlijk wel zo, maar hij zei: 'Anders had ik nooit deze baan kunnen hebben, dan had ik nu een of ander slecht baantje gehad. (Ik had moeten zeggen: is je baan dan belangrijker dan je kindje? Maar dat bedacht ik me ook pas later). Uiteindelijk kwam hij er mee dat hij 10 jaar geleden ook een kindje bij zijn vriendin had weg laten halen. Zij was toen pas 17 jaar etc. Aha zei ik, het is bewezen dat vrouwen de rest van hun leven er mee blijven lopen en altijd toch psychisch een heel moeilijk gevoel (of erger) aan over houden. Toen vroeg ik aan hem of dat bij zijn vriendin ook zo was. En toen klonk daar een beetje een stamelende ja...

(en bij hemzelf ook, bekende hij eerlijk)

Bij een abortus zijn er alleen maar verliezers...

Ja... herkenbaar verhaal. Verdrietig.
En Christa Kompas en mevrouw Ploumen maar verdedigen dat er geen psychische gevolgen zijn bij abortus.
Bij Erishulp.nl worden ook vrouwen (en mannen) geholpen na een abortus. Soms tientallen jaren later blijkt het toch nog onverwerkt te zijn.
Je kan je collega de naam van onze stichting geven. De hulp is kosteloos.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door parsifal »

helma schreef:
HersteldHervormd schreef:Dames (en wellicht ook heren),

Via deze weg wil ik even duidelijk maken dat ik het heel bijzonder vind dat jullie je zó inzetten voor 'het leven'. Ik heb persoonlijk echt veel respect voor jullie en het is zo ontzettend belangrijk dat de Nederlandse bevolking beseft waar zij mee bezig is. Het vernietigen van hele jongen babies, maar ook van bejaarden. Heel erg bedankt voor alle moeite en voor de inzet. We mogen erop vertrouwen dat de Heere jullie werk wil zegenen!

Vandaag nog een gesprekje gehad met een (kwart Antilliaanse) collega. We hadden het over een andere collega waarvan we wisten dat hij een meervoudig gehandicapt kind heeft. Ik vertelde hem dat ik het me niet zou voor kunnen stellen om bij de echo's er voor te kiezen om het kind weg te laten halen. Dat ik het niet kon begrijpen. Hij keek natuurlijk raar op, zo een antwoord had hij natuurlijk niet verwacht! Hij bekende zelf dat hij het wel kon begrijpen. Hij zei dat je zo veel last zou hebben heel je leven. Ik antwoordde hem dat die gedachte eigenlijk heel egoistisch was. Dat je dan in wezen voor je zelf kiest en niet voor het kleine kindje. Ja, dat was eigenlijk wel zo, maar hij zei: 'Anders had ik nooit deze baan kunnen hebben, dan had ik nu een of ander slecht baantje gehad. (Ik had moeten zeggen: is je baan dan belangrijker dan je kindje? Maar dat bedacht ik me ook pas later). Uiteindelijk kwam hij er mee dat hij 10 jaar geleden ook een kindje bij zijn vriendin had weg laten halen. Zij was toen pas 17 jaar etc. Aha zei ik, het is bewezen dat vrouwen de rest van hun leven er mee blijven lopen en altijd toch psychisch een heel moeilijk gevoel (of erger) aan over houden. Toen vroeg ik aan hem of dat bij zijn vriendin ook zo was. En toen klonk daar een beetje een stamelende ja...

(en bij hemzelf ook, bekende hij eerlijk)

Bij een abortus zijn er alleen maar verliezers...

Ja... herkenbaar verhaal. Verdrietig.
En Christa Kompas en mevrouw Ploumen maar verdedigen dat er geen psychische gevolgen zijn bij abortus.
Bij Erishulp.nl worden ook vrouwen (en mannen) geholpen na een abortus. Soms tientallen jaren later blijkt het toch nog onverwerkt te zijn.
Je kan je collega de naam van onze stichting geven. De hulp is kosteloos.
Ik denk dat je in zaken als dit niet kunt veralgemeniseren. Het is duidelijk onzin dat abortus nooit psychische gevolgen heeft voor moeder en vader. Het zal ook niet altijd nadelige psychologische gevolgen hebben. Het is goed de mogelijkheid/waarschijnlijkheid van de gevolgen onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken/houden, maar veralgemeniseren is nooit goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Dat doe ik ook nergens.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Maanenschijn »

Hoe ontzettend aangrijpend is ook de documentaire, uitgezonden door 2Doc recent, over de 1 kind politiek van China.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

https://www.unplanned.nl/

Vanavond in Apeldoorn. Welkom!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:Hoe ontzettend aangrijpend is ook de documentaire, uitgezonden door 2Doc recent, over de 1 kind politiek van China.
Ja heel heftig
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door DDD »

Een heel mooi artikel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo'n moeite mee heb om te zeggen dat ik abortus beschouw als moord. Als je dat dicht bij jezelf houdt, moet je zo'n overtuiging toch kunnen delen? Er zijn ook mensen die vlees eten beschouwen als moord. Dat worden er steeds meer, dus wat dat betreft, zou het zomaar kunnen dat ongeboren mensenbaby's langzamerhand ook weer wat meer status krijgen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Ik zie abortus ook als moord en in een gesprek met jou zal ik dat ook gewoon zeggen. Maar het doel van het waken is vrouwen op een heel kwetsbaar moment hulp aan te bieden. In de hoop het kindje te redden en de ouders te helpen. Als je dan zulke grote woorden gebruikt bereik je niet zo veel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door DDD »

Maar natuurlijk. Het moet geen intimidatie zijn. Alles hangt af van de tijd en wijze.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Dodo »

In het AD van vandaag staat een stukje dat er door anti-abortusdemonstranten soms (vaak?) intimiderend wordt opgetreden tegen vrouwen die naar de kliniek gaan.
@Helma, weet jij of dat ook echt zo is? Of wordt dat overdreven? Ik neem aan de de mensen van SoL zich netjes gedragen, maar er lopen misschien ook anderen die de grenzen niet zo in acht nemen?
Plaats reactie