Jeremia 31
Jeremia 31
In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.
Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Jeremia 31
Hier een preek van Ds J.M.J. Kieviet over Jeremia31:33henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.
Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
http://downloadpreken.nl/preken/zoeken/2/9895
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Jeremia 31
Er staat huis van Israel en huis van Juda. Dat is Gods volk ja, resp. de 10 stammen en de 2 stammen.
De gelovigen uit de Gemeente zijn geen volk. De gelovigen komen overal vandaan. Alle gelovigen bij elkaar worden Gemeente of Lichaam genoemd in de Bijbel. Bovendien hebben we geen 'vaderen', maar 1 Vader. Uit het volk van God is één geestelijke vader, nl Abraham, vader van alle gelovigen.
De context van dit hoofdstuk zou je vraag overigens duidelijkheid moeten geven.
De gelovigen uit de Gemeente zijn geen volk. De gelovigen komen overal vandaan. Alle gelovigen bij elkaar worden Gemeente of Lichaam genoemd in de Bijbel. Bovendien hebben we geen 'vaderen', maar 1 Vader. Uit het volk van God is één geestelijke vader, nl Abraham, vader van alle gelovigen.
De context van dit hoofdstuk zou je vraag overigens duidelijkheid moeten geven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Re: Jeremia 31
Als je het zo als Gian leest is het eenvoudig, gewoon lezen wat er staat, ik ben het met hem eens
Re: Jeremia 31
Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.
Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Jeremia 31
Dat geloof ik ook.Marnix schreef:
Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Jeremia 31
Hebr. 8:8 en wat er verder volgt.Marnix schreef:Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.
Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Jeremia 31
Ik ook.Toeschouwer schreef:Als je het zo als Gian leest is het eenvoudig, gewoon lezen wat er staat, ik ben het met hem eens
Rom 11:25-30 ziet ook hierop vooruit.
Pauls noemt het een onthulling van een geheim, wat hij ons niet wil onthouden.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Re: Jeremia 31
In zowel Jeremia als in Hebr. 8:8 gaat het over het huis Israëls en het huis van Juda, de tien en 2 stammen. Het staat er zo duidelijk, daar is geen twijfel over mogelijk of we verdraaien de Schrift. In vers 9 staat er notabene nog bij dat het oude verbond met hun vaderen is gemaakt. Israël is toen niet in het verbond gebleven. Maar dan worden de wetten in hun hart geschreven. Het is me een raadsel hoe jullie hier de kerk gaan inlezen, dan had er wel wat anders gestaan.albion schreef:Dat geloof ik ook.Marnix schreef:
Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
Re: Jeremia 31
22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;
25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;
25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Jeremia 31
Conclusie;henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Jeremia 31
'Fjodor schreef:22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;
25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
Deze bijbeltekst is ter uitleg aan hen die de Wet verkozen boven de christelijke vrijheid, lees de contekst daarvoor in Gal 4.
Wet en dienstbaarheid versus vrijgekocht zijn.
Sinaii versus Golgotha, niet Joden versus heidenen, denk ik.
Re: Jeremia 31
Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.Gian schreef:Conclusie;henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Re: Jeremia 31
Huisman, zeker zijn er meerdere vervullingen van een profetie mogelijk. Maar hier wordt gesproken over de 2 huizen van Israël en daar de kerk bij te betrekken lijkt me een motief om je eigen theologie te handhaven. Met Israël gaat de Heere weer wat groots aanvangen. Jullie haden vroeger een predikant ds. A.M. Berkhoff die had daar wel oog voor. Jammer dat dit helemaal weg is.huisman schreef:Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.Gian schreef:Conclusie;henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Re: Jeremia 31
Hoe kom je bij deze conclusie, lees wat div predikanten (o.a Ds P den Butter) over Israëls toekomst hebben geschreven o.a naar aanleiding van Rom 11. De zgn vervangingstheologie kom je in mijn kerk niet tegen.Toeschouwer schreef:Huisman, zeker zijn er meerdere vervullingen van een profetie mogelijk. Maar hier wordt gesproken over de 2 huizen van Israël en daar de kerk bij te betrekken lijkt me een motief om je eigen theologie te handhaven. Met Israël gaat de Heere weer wat groots aanvangen. Jullie haden vroeger een predikant ds. A.M. Berkhoff die had daar wel oog voor. Jammer dat dit helemaal weg is.huisman schreef:Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.Gian schreef:Conclusie;henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.