En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door PvS »

Johannes 4:53; "En hij geloofde zelf en zijn gehele huis."

Vanmorgen lezen wij uit het genoemde Schriftgedeelte van een zeker koninklijk hoveling.
Merkt onze dochter op: "Hier kunnen wij lezen dat er wel degelijk kinderen bij het 'gehele huis' zijn inbegrepen.
Joh. 4:49; "De koninklijke hoveling zeide tot Hem: Heere, kom af, eer mijn kind sterft."
Vaak wordt beweerd in bepaalde kringen dat er in 't geheel geen kinderen bij hoeven geweest te zijn.
Met name als het gaat wanneer er kinderen gedoopt worden.
Hier in dit gedeelte hoeft het geen verdere uitleg dat de kinderen dus wel inbegrepen zijn als er gesproken wordt over "en zijn gehele huis"!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door edward »

PvS schreef:Johannes 4:53; "En hij geloofde zelf en zijn gehele huis."

Vanmorgen lezen wij uit het genoemde Schriftgedeelte van een zeker koninklijk hoveling.
Merkt onze dochter op: "Hier kunnen wij lezen dat er wel degelijk kinderen bij het 'gehele huis' zijn inbegrepen.
Joh. 4:49; "De koninklijke hoveling zeide tot Hem: Heere, kom af, eer mijn kind sterft."
Vaak wordt beweerd in bepaalde kringen dat er in 't geheel geen kinderen bij hoeven geweest te zijn.
Met name als het gaat wanneer er kinderen gedoopt worden.
Hier in dit gedeelte hoeft het geen verdere uitleg dat de kinderen dus wel inbegrepen zijn als er gesproken wordt over "en zijn gehele huis"!
"...en hij werd gelovig, en zijn gehele huis".

Men moet natuurlijk wel een bepaalde leeftijd hebben, om gelovig te kunnen worden, zich bewust zijnde wat het inhoudt.
Ik zie het woord doop trouwens nergens staan in dit bijbelgedeelte.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17472
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door huisman »

edward schreef:
PvS schreef:Johannes 4:53; "En hij geloofde zelf en zijn gehele huis."

Vanmorgen lezen wij uit het genoemde Schriftgedeelte van een zeker koninklijk hoveling.
Merkt onze dochter op: "Hier kunnen wij lezen dat er wel degelijk kinderen bij het 'gehele huis' zijn inbegrepen.
Joh. 4:49; "De koninklijke hoveling zeide tot Hem: Heere, kom af, eer mijn kind sterft."
Vaak wordt beweerd in bepaalde kringen dat er in 't geheel geen kinderen bij hoeven geweest te zijn.
Met name als het gaat wanneer er kinderen gedoopt worden.
Hier in dit gedeelte hoeft het geen verdere uitleg dat de kinderen dus wel inbegrepen zijn als er gesproken wordt over "en zijn gehele huis"!
"...en hij werd gelovig, en zijn gehele huis".

Men moet natuurlijk wel een bepaalde leeftijd hebben, om gelovig te kunnen worden, zich bewust zijnde wat het inhoudt.
Ik zie het woord doop trouwens nergens staan in dit bijbelgedeelte.

PvS zegt dat hier met gehele huis ook de kinderen inbegrepen zijn. Bij de huisteksten (Lydia en de stokbewaarder) waar er gedoopt word doen de baptisten altijd argumenteren dat je niet zeker weet of er kinderen aanwezig waren. Dat is ook helemaal niet belangrijk je ziet bij die teksten dat op het geloof van bv. Lydia haar hele huis gedoopt word. Door haar geloof werd Lydia ingelijfd in het verbond en de haren (het gehele huis) dus ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Jongere »

Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door helma »

Het werd ook al van tevoren gezegd:
En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17472
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Zie ook wat Helma aanhaalt...Ik denk dat wij die Bijbelse notie wat kwijt zijn geraakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Zie ook wat Helma aanhaalt...Ik denk dat wij die Bijbelse notie wat kwijt zijn geraakt.
Dat komt omdat wij heel individualistisch denken. In de Bijbel kom je veel meer het collectief tegen. Daar wordt een gemeente, maar ook een gezin als eenheid gezien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door edward »

huisman schreef:
Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:
In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden. De mensen zullen niet langer het gezegde 'kinderen betalen voor hun vaders zonden' gebruiken, want iedereen zal voor zijn eigen zonden sterven; ieder moet voor zijn eigen zonden boeten. (Jeremia 31:29 en 30)
De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?
Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Mara »

edward schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:
In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden. De mensen zullen niet langer het gezegde 'kinderen betalen voor hun vaders zonden' gebruiken, want iedereen zal voor zijn eigen zonden sterven; ieder moet voor zijn eigen zonden boeten. (Jeremia 31:29 en 30)
De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?
Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.
Edward: wanneer houdt volgens jou die verantwoordelijkheid van de doopbelofte op ? Als ze 18 of 21 worden ? Of pas als ze belijdenis van het geloof hebben afgelegd ?
En wat te zeggen over zeer dwarse pubers, die op hun 16e niks meer willen weten van een gedoopt voorhoofd, waar ligt de verantwoordelijkheid dan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door edward »

huisman schreef:
Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
.
Lees Op 3:20 eens.
Enkelvoud!, individueler had niet gekund.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Bert Mulder »

edward schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:Of het hele huis geloofde ook daadwerkelijk. Ook het kind van een hoveling kan geloven.
Maar de geloofsdopers hebben altijd het argument eerst onderwijzen en dan dopen, dat is dan bij de huisgenoten van Lydia en de stokbewaarder een zeer kort onderwijs geweest. De HEERE heeft altijd laten zien dat Hij niet strikt individueel werkt. Zie b.v. de tien geboden.
.
Lees Op 3:20 eens.
Enkelvoud!, individueler had niet gekund.
20 Zie, Ik sta aan de deur53), en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden,55) en hij met Mij.

53) Ik sta aan de deur
Deze plaats schijnt genomen uit het Hooglied van Salomo, Hoogl. 5:2, waar dergelijk kloppen van den bruidegom Christus aan de deur van Zijn slaperige bruid beschreven wordt; en daardoor wordt verstaan het geestelijk aanmanen van Christus, aan de deur van ons geweten, door Zijn Woord en Geest, om ons uit onze zonden en slaperigheid op te wekken, en Zijn vermaning bij ons plaats te doen hebben.

54) indien iemand mijne stem
Dit wordt niet gesteld in den vrijen wil des mensen, maar deze vermaning is een middel waardoor Christus de deur van onze harten opent, dewijl hij hier spreekt tot leden van Zijn gemeente, waarvan velen reeds den Geest van Christus deelachtig waren, welke gave door zulke vermaningen meer en meer verwekt wordt, gelijk Paulus tot Timotheüs spreekt, 2 Tim. 1:6,7; want niemand komt tot Christus dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, dien de Vader trekt en dien het van den Vader gegeven is, Joh. 6:44,45,65. Zodat niemand voor Christus' vermaningen zijn hart open doet, dan dien God zelf het hart eerst opent om op Zijn Woord acht te nemen, gelijk David bidt, Ps. 119:18, en van Lydia betuigd wordt, Hand. 16:14, en van alle gelovigen, Filipp. 2:13.
No Link found

55) avondmaal houden,
Dat is, mij met hem door mijn Geest meer en meer te verenigen, en mijn genade en gunst tot zijn troost en versterking hem meer en meer doen gevoelen; Joh. 14:21,23, en hiernamaals hem de eeuwige vreugde doen genieten, die ook bij het aanzitten aan een rijke tafel wordt vergeleken; Matth. 8:11, en Luk. 14:15.


Met wie houdt Christus Avondmaal? Met Zijn Kerk, enkelvoud, niet met een persoon, enkelvoud. De bruid van Christus is de Kerk, niet een individueel....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Gian »

Als de kinderdoop met de huis-teksten gerechtvaardigd moet worden ben je alleen maar bezig met de doop vanuit een wettisch beginsel. Net als de besnijdenis van het oude verbond een verplichting was.

Het gaat er om of we met Christus ondergegaan zijn in Zijn dood, en met Hem opgestaan zijn in een nieuw leven. Dat is de doop!
Wij zijn druk met het teken van een zaak die we inhoudelijk niet meer zien.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17472
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door huisman »

Gian schreef:Als de kinderdoop met de huis-teksten gerechtvaardigd moet worden ben je alleen maar bezig met de doop vanuit een wettisch beginsel. Net als de besnijdenis van het oude verbond een verplichting was.

Het gaat er om of we met Christus ondergegaan zijn in Zijn dood, en met Hem opgestaan zijn in een nieuw leven. Dat is de doop!
Wij zijn druk met het teken van een zaak die we inhoudelijk niet meer zien.
Als Gods Woord laat zien dat wij ook onze kinderen moeten dopen mogen wij ze er niet van onthouden, vanaf de apostolische vaderen (die hebben hun doopleer dus rechtstreeks van de apostelen) heeft de kerk altijd op grond van Gods Woord de kinderdoop gepraktiseerd. Waar wel veel strijd over geweest is hoe wij die doop moeten verstaan. Het dopen op grond van het geloof kwam pas toen aan de kinderdoop een onbijbelse invulling werd gegeven. Ik bedoel hiermee de invulling dat de doop zalig maakt, genade instort enz. Maar als wij de doop blijven verstaan zoals onze confessie doet,zal het niemand op dit Refoforum verbazen dat ik het verstaan zie in de rijke zin zoals onze H.C. , NGB en doopformulier er over spreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4799
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De kinderdoop gaat zoals het formulier aanhaald, terug op Handelingen 2 vers 39

Want u komt de belofte80 toe, en uw kinderen,81 en allen, die daar verre zijn,82 zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83



80) de belofte
Namelijk, die tevoren is verhaald uit Joël. 2:28, en dat ook volgens het verbond Gods, dat Hij met Abraham en zijn zaad gemaakt heeft; Gen. 17:7.

81) uw kinderen,
Dat is, uwe zonen en dochteren; gelijk er staat Joël. 2:28.

82) verre zijn,
Dat is, die nog namaals zullen geboren worden, van geslacht tot geslacht; of den heidenen; want die worden ook gezegd verre geweest te zijn; Jes. 57:19; Ef. 2:13.


Al is het waar dat het gaat om de betekende zaak zoals Gian aangeeft.


@ PvS duidelijke opmerking, moeilijker is het niet !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Gian »

Johann Gottfried Walther schreef: 80) de belofte
Namelijk, die tevoren is verhaald uit Joël. 2:28, en dat ook volgens het verbond Gods, dat Hij met Abraham en zijn zaad gemaakt heeft; Gen. 17:7.
Joël 2 vs 28 is een specifieke belofte van het nieuwe verbond. Het gaat daar over de gave van de Heilige Geest. Bovendien is bekering de voorwaarde (Hand.2vs38).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie