Voor vele theologen is het kennelijk niet verwarrend. Evenmin voor al die kerkgangers die daar onder het Woord verkeren.Zonderling schreef:Waarom verdedig je dan zo nadrukkelijk de heilsvolgorde waarin geloof als laatste komt? Waarom zeg je dan niet een volle verzekerheid des geloofs of iets dergelijks? Jouw manier van discussiëren is daardoor ontzettend verwarrend.
Zonderling, dit is toch geen argument? Als de leer van Comrie voor sommige mensen verwarrend is, dan is de theologie zelf nog geen dwaling! Daar ging het toch om? En inderdaad, als je niet oppast en verkeerde conclusies trekt is het zeker verwarrend.En dat is waarom o.a. ds. G.H. Kersten en ds. Moerkerken zo benadrukken dat de wedergeboorte pas echt te duiden is ná overtuiging van zonden en ná als goddeloze zondaar tot Christus te zijn gevlucht. Lees het boek Meer dan overwinnaars van ds. G.H. Kersten. Daar zul je dit zo aantreffen. Die praxis is de aloude praxis van de gereformeerde leer. En dan kunnen onderscheiden theologiën naast elkaar bestaan. Van der Groe was ook geen Brakel. Boston geen Calvijn. Rutherford was bepaald geen Koelman, laat staan Hooker!
En toch leerden ze allemaal dezelfde kern: De rechtvaardiging van de goddeloze.