Zijn wij de vervanging van de joden?

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Neeltje Jans »

Naar aanleiding van: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 87#p538587

Naar mijn idee gaat het in Romeinen 2 en 3 over de tegenstelling tussen de joden (dus van afkomst van Abraham) en de heidenen (=wij).
Wat ik op dit forum lees komt neer op: waar joden genoemd wordt kan je nu ook zeggen: kerkmensen, en waar heidenen gezegd wordt kan je zeggen: de wereld.
Maar hoe moet ik dan heel veel teksten uit Romeinen uitleggen? Waar de gemeente van die tijd (inmiddels een gemeente van Christus) toch nog steeds de heidenen genoemd wordt?
bv in Romeinen 11:
11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Wortel en takken
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,
14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
Ik ben het er mee eens, dat door de inenting in de olijfboom ook wij deel hebben gekregen aan de beloften, maar volgens mij is het niet zo dat je ons daarom als de joden mag rekenen. Wij zijn nog steeds de heidenen.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Auto »

Hier een interessant artikel vandaag in het ND
Mulder leest Paulus als rabbijn

APELDOORN - Paulus citeert in Romeinen het Oude Testament niet vaag en associatief, maar juist welbewust en heel precies.


Die manier van lezen van het Oude Testament, zegt promovendus Michael Mulder, kan ook vandaag het gesprek met Israël verrijken.

Nergens in het Nieuwe Testament wordt zo vaak uit het Oude Testament geciteerd als in Romeinen 10, zegt Michael Mulder, docent Judaïca aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn, die morgen promoveert. ‘Paulus worstelt dan ook met een belangrijke vraag: hoe is het mogelijk dat God in zijn Woord een belofte heeft gegeven aan Israël, en dat het erop lijkt dat die belofte niet vervuld wordt?’ God belooft trouw aan Israël. Maar als het grootste deel van Israël Jezus als Messias verwerpt, staat Gods belofte dan niet op losse schroeven?

Dat laatste is ondenkbaar. Mulder: ‘Het is voor Paulus onmogelijk dat God onbetrouwbaar zou zijn. Alleen al het feit dat hij zo veel uit het Oude Testament citeert, bewijst dat hij de beloften betrouwbaar acht.’ Maar hoe zit het dan? Hoe is God dan trouw aan zijn Woord?

Dan begint Paulus in Romeinen 9 tot 11 een betoog dat is doorspekt met citaten uit het Oude Testament. Maar die citaten zijn op het eerste gezicht niet zo duidelijk. Wat bedoelt Paulus precies? Mulder noemt als voorbeeld een vraag in Romeinen 10 vers 19: ‘Heeft Israël de boodschap niet begrepen?’ Op die vraag volgt in de tekst geen rechtstreeks antwoord, en uitleggers komen er dan ook niet uit, zegt Mulder. ‘Sommigen zeggen dat Israël het wél begrepen heeft, anderen concluderen van niet.’

Mulder besloot niet alleen de exacte citaten te onderzoeken, maar vooral het hele gedeelte in het Oude Testament waaruit die citaten afkomstig zijn. Dat leverde hem nieuwe inzichten op in het betoog van Paulus over de uitverkiezing van het volk Israël en de eigen verantwoordelijkheid die het volk heeft, in het al dan niet aannemen van Jezus als Messias. De vraag in vers 19 bijvoorbeeld, is een toespeling op Jesaja 48 en 49. ‘Jesaja speelt daar met de uitdrukking “jullie hebben het niet verstaan”. De profeet zegt: jullie, Israël, hebben het niet verstaan, en daarom ga ik jullie nu iets heel nieuws brengen. En dan vertelt hij de oude boodschap zodanig in nieuwe woorden, dat de conclusie moet zijn: als we de Bijbel maar anders gelezen hadden, hadden we het wél verstaan.’

Het is dus beide: God verwijt de Israëlieten in Jesaja dat ze het niet hebben begrepen, maar geeft tegelijk aan dat ze het hadden kunnen begrijpen, door opnieuw de Bijbel te lezen. Mulder: ‘Met deze toespeling op Jesaja wil Paulus duidelijk maken dat de Joden een middel in handen hebben om kwalitatief anders te begrijpen wat ze niet begrepen hebben. Als ze anders leren luisteren naar wat ze gehoord hebben, is dat de weg waarlangs ze tot een echt begrijpen kunnen komen.’

Kijken naar de context van een citaat is inmiddels haast een soort mode onder Bijbelonderzoekers, maar Mulder is de eerste die deze methode toepast op een groter Schriftgedeelte. Achter in zijn proefschrift staat een kleurentabel waaruit duidelijk wordt dat Paulus niet lukraak citeert, maar dat de achtergrond van de citaten wel degelijk een grote samenhang heeft. ‘Hier is een gerijpt theoloog aan het woord die precies weet wat hij aan het doen is.’

beslissend belang

Helemaal aan het slot van zijn proefschrift gaat Mulder zijn wetenschappelijke boekje te buiten. Mulder is behalve docent Judaïca in Apeldoorn ook directeur van het Centrum voor Israëlstudies. ‘Apeldoorn is een belijdende universiteit, dus mag je ook iets van je geloofsbelijdenis laten merken in je proefschrift.’ Mulder belijdt dat het geloof in Jezus Christus ‘van beslissend belang is’, ook voor Joden. ‘Ik ben niet de gedachte toegedaan dat er voor Israël een aparte weg tot het heil is, buiten Christus om’, schrijft Mulder in een epiloog bij zijn proefschrift.

Maakt hij als directeur van het Centrum voor Israëlstudies het gesprek met de joden dan niet monddood? Integendeel, gelooft Mulder, en Paulus wijst hem daarin de weg. ‘Mag ik het als gelovige zeggen? Als ik laat zien wie Jezus voor mij is, en als ik dat uit de schriften laat zien, zoals Paulus dat doet, dan hoeft dat niet het gesprek te beëindigen.’

Paulus was geschoold in de joodse manier van denken en met teksten omgaan, zegt Mulder. ‘En de methode die ik in mijn proefschrift heb toegepast, is eigenlijk rabbijns. Als een rabbijn een woord citeert, citeert hij ook de context ervan.’ De kerk kan van Israël blijven leren Bijbellezen, gelooft Mulder.

luisterhouding

Maar hij hoopt op meer. Als joden en christenen elkaar namelijk vinden in dezelfde manier van Bijbellezen, kunnen ze misschien ook verder komen in het verstaan van Gods Woord. ‘Mijn ervaring bij het Centrum voor Israëlstudies leert mij dat het ook echt werkt. We hadden onlangs een seminar in Israël. Christelijke en joodse theologen lazen daar samen de schriften met dezelfde luisterhouding, en konden daardoor leren van elkaar.’

Maar dat ging niet alleen over de Messias. ‘Ik besef dat je vraag over de Messias van beslissend belang is. Maar het is al een grote stap als je niet boven elkaar, maar naast elkaar staat in het willen luisteren naar de Schrift. Dat is het grote verschil tussen zending bedrijven en samen dezelfde teksten lezen. Als je naar elkaar luistert kan het wel over de beslissende dingen gaan, maar besef je daarbovenuit dat God je daarin samen wil leiden.’
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Neeltje Jans »

Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Bert Mulder »

Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn de stam inge-ent.

Zoals Paulus leert in de brief aan de Galaten, als ge in Christus zijt, dan zijt ge Abraham's zaad.

28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Johann »

Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn zoiezo niet de wereld, want we hebben het teken van de Heilige Doop ontvangen en daarom zijn we wel apart gezet. Eigenlijk is alles verder wel gezegd zoals Bert hierboven zegt zo is het.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door huisman »

Johann schreef:
Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn zoiezo niet de wereld, want we hebben het teken van de Heilige Doop ontvangen en daarom zijn we wel apart gezet. Eigenlijk is alles verder wel gezegd zoals Bert hierboven zegt zo is het.
Ik hoop om twee redenen dat wij zullen beseffen dat wij wel de wereld zijn.

1. Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide : Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
2. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door albion »

Jaren geleden is mij door een Engelsman verteld dat de landen waar de leeuw in de vlag voorkomt een teken is dat zij afstammen van het tienstammenrijk.
Ik heb wat gegoogled en kwam een site tegen waarin vermeld stond dat de afstammelingen van Zebulon hier zouden wonen. Verder zijn de kleuren rood; wit; en blauw
ook belangrijk. Volgens zeggen zou de Engelse koningin een afstammeling van koning David zijn.....??? Er zijn verschillende boeken over geschreven.
Men raadt de lezer aan zich erin te verdiepen omdat wij dus broedervolkeren zijn van de Joden (Juda en Benjamin).

Wat hier allemaal van waar is???????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Johann »

huisman schreef:
Johann schreef:
Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn zoiezo niet de wereld, want we hebben het teken van de Heilige Doop ontvangen en daarom zijn we wel apart gezet. Eigenlijk is alles verder wel gezegd zoals Bert hierboven zegt zo is het.
Ik hoop om twee redenen dat wij zullen beseffen dat wij wel de wereld zijn.

1. Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide : Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
2. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ik geloof dat ik hier op al me woorden gepakt word, maar goed wat jij wil. Definitie wereld: tweeërlei, verder ga ik er maar niet op in hè.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Marnix »

Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn niet de heidenen. Wij zijn de "aanvulling" van de Joden, daar begon het vervolgens kwam het ook naar ons toe. Sowieso klopt het niet. Je had Joden en daar was de Godsdienst. "Heidenen" betekent (volgens de Van Dale) "ongodsdienstig mens". "De heidenen" was "overal waar men God niet diende". Je ziet dat ook als Paulus gaat evangeliseren, hij gaat eerst naar de Joden en dan naar de heidenen, de mensen die onGodsdienstig (bewust met hoofdletter G zijn)

Zo werden ze in eerste instantie dan ook aangesproken, als heidenen, wat het vanuit de Joden gezien ook waren. Maar het is niet zinvol om de gelovigen die uit andere landen dan Israel komen, zo te blijven noemen. Dat zie je al in het nieuwe testament gebeuren:

2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren. (1 Kor 12)

3 Want dit is de wil van God: uw heiliging, dat u uzelf onthoudt van de ontucht,
4 en dat ieder van u zijn lichaam weet te bezitten in heiliging en eerbaarheid,
5 en niet in hartstochtelijke begeerte, zoals de heidenen, die God niet kennen.
(1 Thess 4)

12 Houd uw levenswandel onder de heidenen goed; opdat zij die nu van u kwaadspreken als van kwaaddoeners, door de goede werken die zij in u waarnemen, God verheerlijken mogen op de dag dat er naar hen omgezien wordt. (1 Pet 2)

We zijn dus geen heidenen meer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Fjodor »

Johann schreef:
huisman schreef:
Johann schreef:
Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn zoiezo niet de wereld, want we hebben het teken van de Heilige Doop ontvangen en daarom zijn we wel apart gezet. Eigenlijk is alles verder wel gezegd zoals Bert hierboven zegt zo is het.
Ik hoop om twee redenen dat wij zullen beseffen dat wij wel de wereld zijn.

1. Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide : Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
2. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ik geloof dat ik hier op al me woorden gepakt word, maar goed wat jij wil. Definitie wereld: tweeërlei, verder ga ik er maar niet op in hè.
Dat heeft van huismans kant niets met het je op je woorden pakken hoor. Huisman vind het gewoon belangrijk om dat te zeggen. En dat siert hem.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Johann »

Fjodor schreef:Dat heeft van huismans kant niets met het je op je woorden pakken hoor. Huisman vind het gewoon belangrijk om dat te zeggen. En dat siert hem.
Goed prima.

Ontopic:
Romeinen 3 vers 22
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

43) geen onderscheid.
Namelijk tussen Joden en Grieken, als zij maar geloven.

Ik denk dat dat hier ook wel bedoeld wordt dat de heidenen ook in plaats van de Joden gezet kunnen worden.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Bonny »

albion schreef:Jaren geleden is mij door een Engelsman verteld dat de landen waar de leeuw in de vlag voorkomt een teken is dat zij afstammen van het tienstammenrijk.
Ik heb wat gegoogled en kwam een site tegen waarin vermeld stond dat de afstammelingen van Zebulon hier zouden wonen. Verder zijn de kleuren rood; wit; en blauw
ook belangrijk. Volgens zeggen zou de Engelse koningin een afstammeling van koning David zijn.....??? Er zijn verschillende boeken over geschreven.
Men raadt de lezer aan zich erin te verdiepen omdat wij dus broedervolkeren zijn van de Joden (Juda en Benjamin).

Wat hier allemaal van waar is???????
Klopt, British Israel Idea. Dat mag je wegzetten als geneuzel in de ruimte. Er zijn geen genetische, archeologische of linguïstische overeenkomsten voor gevonden. Daarnaast trekt het nogal enge mensen aan, die er een superioriteitsgedachte uit destilleren.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Gian »

Bonny schreef:
albion schreef:Jaren geleden is mij door een Engelsman verteld dat de landen waar de leeuw in de vlag voorkomt een teken is dat zij afstammen van het tienstammenrijk.
Ik heb wat gegoogled en kwam een site tegen waarin vermeld stond dat de afstammelingen van Zebulon hier zouden wonen. Verder zijn de kleuren rood; wit; en blauw
ook belangrijk. Volgens zeggen zou de Engelse koningin een afstammeling van koning David zijn.....??? Er zijn verschillende boeken over geschreven.
Men raadt de lezer aan zich erin te verdiepen omdat wij dus broedervolkeren zijn van de Joden (Juda en Benjamin).

Wat hier allemaal van waar is???????
Klopt, British Israel Idea. Dat mag je wegzetten als geneuzel in de ruimte. Er zijn geen genetische, archeologische of linguïstische overeenkomsten voor gevonden. Daarnaast trekt het nogal enge mensen aan, die er een superioriteitsgedachte uit destilleren.
Er gaat van alles mis rondom deze visie waar men dit op de spits drijft. Eigenlijk is deze visie alleen bekend vanwege haar uitwassen. Zo wordt in sommige kringen geleerd dat de Gemeente uitsluitend afkomstig is uit de 10 stammen, maakt men er in andere kringen een racistische leer van door te zeggen dat alleen de blanken tot de Gemeente behoren of meent men dat het huidige Jodendom niet echt Joods is, maar een namaak Jodendom als misleiding van de Satan met alle anti-semitische gevolgen van dien.
Toch ontkom je niet aan de historie van het ontstaan van de Europese volken. Daar zijn diverse boeken over.
De bijbel zwijgt er verder over, daarom is het van geen enkel belang.
In Engeland is men zich daar veel meer van bewust. Zo heeft koningin Elisabeth eens gezegd, dat niet Charles haar opvolger wordt, maar dat ze het koningschap terug zal geven aan Jezus Christus als hij terugkomt.
Niet van belang verder, wel opmerkelijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door Bonny »

Dat er veel boeken over zijn geschreven is geen argument. Er zijn ook kasten vol boeken geschreven dat de piramides met hulp van aliens zijn gebouwd. Er zijn gewoon geen overtuigende argumenten te vinden voor een dergelijke theorie.
The Groom's still waiting at the altar
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zijn wij de vervanging van de joden?

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Neeltje Jans schreef:Inderdaad een mooi artikel, Auto!Het maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar het hele proefschrift, maar dat zal wel niet digitaal te vinden zijn?

Maar dit beantwoord niet mijn vraag, zijn wij de heidenen of is 'de wereld' de heidenen?

Over de Romeinenbrief, elke keer weer als ik hem lees ontdek ik nieuwe dingen, zeker nu ik ook de HSV ernaast lees.
Wij zijn niet de heidenen. Wij zijn de "aanvulling" van de Joden, daar begon het vervolgens kwam het ook naar ons toe. Sowieso klopt het niet. Je had Joden en daar was de Godsdienst. "Heidenen" betekent (volgens de Van Dale) "ongodsdienstig mens". .

Dan ben ik het niet eens met Van Dale. Heidenen waren zeker niet ongodsdienstig. Ze hadden hun goden. Ze aanbaden hen. Ze hielden er rekening mee. Ze hadden hun priesters en priesteressen, hun tempels etc. De Israëlieten waren een apart gezet volk, die in JHWH geloofden, terwijl om hen heen de heidenen leefden met hun meer godendom.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie