Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

2011
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door 2011 »

ALBLASSERDAM – De kans is klein dat er een kerk komt op het terrein waar ooit autogarage Bochanen zat aan de Plantageweg in Alblasserdam. Dat stelt wethouder Sjoerd J. Veerman. De kans op een algemene woonvoorziening is volgens hem aanzienlijk groter. “Woonkracht10 heeft aangegeven het gebied in overleg en in samenwerking met de gemeente te willen gaan herontwikkelen. Het is daarbij de bedoeling dat wat eigenlijk op de locatie van de Oude Wipmolen zou komen, wordt verplaatst naar de overkant,” aldus Veerman.

In januari 2009 heeft een brand het garagebedrijf Bochanen aan de Plantageweg verwoest. Het garagebedrijf is daarop vertrokken naar het bedrijventerrein (Vinkenwaard-Noord) en het is niet aannemelijk dat het bedrijf op de locatie aan de Plantageweg wordt herbouwd. De gemeentewerf, die naast het terrein van Bochanen was gelegen, is in 2010 verhuisd naar de nieuwe locatie aan de Staalindustrieweg. Woonkracht 10 is in gesprek met Bochanen over aankoop van het terrein. Daarnaast hebben zij aangegeven het terrein van de Gemeentewerf/ATO bij de ontwikkeling te willen betrekken. Nu Woonkracht 10 heeft aangegeven het gebied in overleg en in samenwerking met de gemeente te willen gaan herontwikkelen, krijgt het collegeprogramma een andere invalshoek.

Gereformeerde Gemeente in Nederland
In het verleden heeft de Gereformeerde Gemeente in Nederland aangegeven interesse te hebben in de locatie, omdat het huidige gebouw aan de Kerkstraat te klein wordt. Toch is volgens Veerman de kerk niet meer in beeld bij het maken van een nieuw bestemmingsplan. “De gemeente onderzoekt niet meer wat er zou kunnen komen, maar heeft dat de samenleving zelf laten doen. Het plan moet wel passen bij het bestemmingsplan en moet een centrumvoorziening zijn. We willen er bijvoorbeeld geen zware industrie. De kerk heeft geen bod gedaan om de grond aan te kopen en is dus op dit moment buiten beeld.”

Kadernotitie
Als het aan de Alblasserdamse gemeenteraad ligt, zijn er helemaal nog geen plannen en moet de wethouder eerst een paar stapjes terug doen. De raadsleden willen weten wat er wel en niet ‘gewenst’ is. Daarom wordt er voordat er een definitief plan op tafel komt, door de wethouder, op verzoek van de SGP, wel eerst een kadernotitie gemaakt met daarin de plannen en de visie van het college op het gebied, zodat er een inhoudelijke discussie gevoerd kan worden. Pas dan wordt beslist of de wens van Woonkracht in vervulling kan gaan.

Oude-Wipmolen
Wat er met de grond bij de oude Wipmolen gaat gebeuren is nog niet bekend. Waarschijnlijk wordt ook daarover na de vakantie een besluit over genomen.





Die gaan bouwen op het wipmolen terrein.!

zie ook:
www.alblasserdamsnieuws.nl
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door -DIA- »

Soms lijkt het haast dat de kleine reformatorische kerken meer kerken bouwen als de pkn er sluit....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23929
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door refo »

Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hendrikus »

en als = dan
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:en als = dan
Alsdan.... Het is een klein woordje dat me deed denken aan Mattheus 24, waar het meerdere malen genoemd wordt. En als ik me niet vergis kunnen we in het aantal mensen dat zich geheel van de kerk afkeert iets waarnemen van de grote afval. En als we het nieuws eeen beetje volgen, zouden ze contouren kunnen waarnemen van Babylons val... Zie hoe het volk zich ´bedrogen´ voelt door het massale sexuele misbruik onder de priesters...

Alsdan... lees het nog maar eens na. Het is wat offtopic, maar dat ´alsdan´ gaf me wel wat te overdanken. Misschien goed voor nieuw topic? De tekenen der tijden?

1 En Jezus ging uit en vertrok van den tempel; en Zijn discipelen kwamen bij Hem, om Hem de gebouwen des tempels te tonen.
2 En Jezus zeide tot hen: Ziet gij niet al deze dingen? Voorwaar zeg Ik: Hier zal niet een steen op den anderen steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.
3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?
4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.
10 En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
15 Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)
16 Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen;
17 Die op het dak is, kome niet af, om iets uit zijn huis weg te nemen;
18 En die op den akker is, kere niet weder terug, om zijn klederen weg te nemen.
19 Maar wee den bevruchten, en den zogenden vrouwen in die dagen!
20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.
23 Alsdan,zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!
26 Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet.
27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen.
28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.
29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.
32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
40 Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.
43 Maar weet dit, dat zo de heer des huizes geweten had, in welke nachtwake de dief komen zou, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven.
44 Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.
45 Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder hun voedsel te geven ter rechter tijd?
46 Zalig is die dienstknecht, welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende.
47 Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem zal zetten over al zijn goederen.
48 Maar zo die kwade dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen;
49 En zou beginnen zijn mededienstknechten te slaan, en te eten en te drinken met de dronkaards;
50 Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage, in welken hij hem niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet;
51 En zal hem afscheiden, en zijn deel zetten met de geveinsden; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hendrikus »

Tja, de HSV heeft dat antieke alsdan vervangen door het normale dan. ;)
Maar daar ging het niet om. Het ging om meer dan i.p.v. meer als.
~~Soli Deo Gloria~~
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Ander »

refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hansie »

Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Kan een gesloten kerk niet gewoon gekocht worden door een nieuwe gemeente?Zou veel kosten van nieuwbouw schelen, lijkt me...
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door -DIA- »

Hansie schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Kan een gesloten kerk niet gewoon gekocht worden door een nieuwe gemeente?Zou veel kosten van nieuwbouw schelen, lijkt me...
Oude kerken brengen ook onderhoudskosten met zich mee... Dan krijg je soms toestanden waar je beter niet aan kan denken... Sommigen hier kennen het plaatje van de organist die door de orgelgallerij zakt... terwijl de gemeente vrolijk verder zings alsof er niks gebeurt... Niet gewenst, lijkt me...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door memento »

Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Het is fijn als kerken meer leden krijgen. Het zou alleen te wensen zijn, dat het ook aanwas van buitenaf. En één van de pijnlijke feiten is, dat zelfs met grote kerkgebouwen er toch grote kerkverlating onder jongeren is (getallen als meer dan 40% zijn helaas niet bijzonder)

PS> Voor alle duidelijkheid: Ik zeg dit niet over GGiN Alblasserdam, daarvan ken ik de cijfers niet. Ik wil alleen maar aangeven dat een groter/nieuw kerkgebouw niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is, en dat er wel aanwas van buitenaf (de wereld) is.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hansie »

-DIA- schreef:
Hansie schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Kan een gesloten kerk niet gewoon gekocht worden door een nieuwe gemeente?Zou veel kosten van nieuwbouw schelen, lijkt me...
Oude kerken brengen ook onderhoudskosten met zich mee... Dan krijg je soms toestanden waar je beter niet aan kan denken... Sommigen hier kennen het plaatje van de organist die door de orgelgallerij zakt... terwijl de gemeente vrolijk verder zings alsof er niks gebeurt... Niet gewenst, lijkt me...
Jawel hoor, daar heb je taxateurs voor.
En menige PKN kerk, b.v. is nog lang niet oud genoeg om afgebroken te worden. leegstand is verspilling.
Het verhaal van de organist die door de gallerij zakt ken ik niet.
zoiets komt trouwens vaker voor bij nieuwbouw.
menige brug of toren vertoont kinderziektes tegenwoordig, denk aan die brug in Rotterdam.
De ingenieurs van tegenwoordig zijn ook niet alles, hoor.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hansie »

memento schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Het is fijn als kerken meer leden krijgen. Het zou alleen te wensen zijn, dat het ook aanwas van buitenaf. En één van de pijnlijke feiten is, dat zelfs met grote kerkgebouwen er toch grote kerkverlating onder jongeren is (getallen als meer dan 40% zijn helaas niet bijzonder)

PS> Voor alle duidelijkheid: Ik zeg dit niet over GGiN Alblasserdam, daarvan ken ik de cijfers niet. Ik wil alleen maar aangeven dat een groter/nieuw kerkgebouw niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is, en dat er wel aanwas van buitenaf (de wereld) is.
die 40%, is dat voor mensen die de kerk van hun ouders verlaten (en van kerkverband veanderen), of die de deur vd kerk voorgoed achter zich sluiten?
Voor zover je weet..?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hansie schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Kan een gesloten kerk niet gewoon gekocht worden door een nieuwe gemeente?Zou veel kosten van nieuwbouw schelen, lijkt me...
Oude kerken brengen ook onderhoudskosten met zich mee... Dan krijg je soms toestanden waar je beter niet aan kan denken... Sommigen hier kennen het plaatje van de organist die door de orgelgallerij zakt... terwijl de gemeente vrolijk verder zings alsof er niks gebeurt... Niet gewenst, lijkt me...
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Het is fijn als kerken meer leden krijgen. Het zou alleen te wensen zijn, dat het ook aanwas van buitenaf. En één van de pijnlijke feiten is, dat zelfs met grote kerkgebouwen er toch grote kerkverlating onder jongeren is (getallen als meer dan 40% zijn helaas niet bijzonder)

PS> Voor alle duidelijkheid: Ik zeg dit niet over GGiN Alblasserdam, daarvan ken ik de cijfers niet. Ik wil alleen maar aangeven dat een groter/nieuw kerkgebouw niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is, en dat er wel aanwas van buitenaf (de wereld) is.
Even voor mijn beeld: wie zegt dat een groter kerkgebouw "niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is"?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Even voor mijn beeld: wie zegt dat een groter kerkgebouw "niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is"?
Ik. Men neme de geboortecijfers, sterftecijfers, migratiecijfers en totaalcijfers aantal leden van een aantal grote gemeenten, en sla aan het rekenen. In de gemeenten waarvoor ik die rekensom heb gedaan kom je dan uit tussen de 40% tot 60% kerkverlating (met name jongeren en jong-volwassenen).

Het kan natuurlijk van gemeente tot gemeente verschillen. Maar het is goed, die rekensom eens te doen. Ik denk, dat veel euforie over grote kerken dan over zou zijn, en er een bittere nood voor Gods aangezicht overblijft.
Plaats reactie