Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4126
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 26 apr 2024, 12:31
Herman schreef:
Mister schreef: 26 apr 2024, 09:16 En mocht je ook als ZZP'er de zelfstandigenaftrek hebben, ook die gaat omlaag - met met behoorlijke stappen overigens.
Ofwel: de belastingdruk voor MKB/ZZP wordt behoorlijk opgeschroefd.
Terecht. Veel zzp'ers dragen geen enkele ondernemersverantwoordelijkheid.
Wat is ondernemersverantwoordelijkheid?
Risico lopen. Investeren. Vernieuwen etc. Iets heel anders dan een verkapt dienstverband.
En dan is meer belasting betalen terecht, begrijp ik er uit? Omdat het risico minder is, of de investeringen kleiner zijn?

Ik kan dat nog niet helemaal plaatsen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3593
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 26 apr 2024, 12:58
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 26 apr 2024, 12:31
Herman schreef: Terecht. Veel zzp'ers dragen geen enkele ondernemersverantwoordelijkheid.
Wat is ondernemersverantwoordelijkheid?
Risico lopen. Investeren. Vernieuwen etc. Iets heel anders dan een verkapt dienstverband.
En dan is meer belasting betalen terecht, begrijp ik er uit? Omdat het risico minder is, of de investeringen kleiner zijn?

Ik kan dat nog niet helemaal plaatsen.
Ja daarvoor zijn de belastingvoordelen bedoeld. Niet voor mensen die onder de noemer zelfstandige de rol van werknemer vervullen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 26 apr 2024, 12:31 Wat is ondernemersverantwoordelijkheid?
Een eerste voorbeeld is het binnenhalen van contracten. Dus in de bouw is het zo dat een aannemer een contract aangaat met een opdrachtgever om een gebouw te maken. Een aannemer neemt daar dus prijsrisico's.
Een ZZP'er levert alleen uren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 26 apr 2024, 12:37 Deels eens. Het toezicht op schijnzelfstandigheid gaat stevig omhoog vanaf 1-1-25 (althans, in theorie), maar de echte ondernemers, die ook goed voor hun oude dag/mogelijke ziekte en inkomstenderving zorgen, mogen m.i. gefaciliteerd blijven worden.
Ja, maar daarvoor hoeven toch geen extra fiscale voordelen gegeven te worden? Die krijgt een werknemer ook niet. Een kleine ondernemer moet alleen zelfstandig die diensten bij een verzekeraar of een financiële instelling inkopen. Daar zou hij/zij wat nadeel kunnen ondervinden, maar ik zie niet in dat de fiscus (de maatschappij als geheel dus) daarvoor moet compenseren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door refo »

TSD schreef: 26 apr 2024, 11:54
MGG schreef: 26 apr 2024, 09:04
@Bertiel van elke euro extra inkomen blijft netto minimaal 44 cent over. Door afbouw van eventuepe toeslagen kan het zijn dat dit netto bedrag voor een groot deel wegvalt tegen de verlaging van de toeslag. Daarom moeten we ook van de toeslagen af. Werken moet lonen en de overheid hoeft partime werken niet te sponsoren.
Punt van toeslagen is wel zwaar overdreven hoor. Alleen de groep rond modaal heeft daar relatief veel last van. En die krijgen netto per wel meer dan 0,44 cent, dan heb je het over 41% marginaal belastingtarief, dus 59 cent hou je dan over.

Verdien je anderhalf keer modaal of meer, dan resteert alleen nog het kindgebonden budget en evt de kinderopvangtoeslag. Die gaan beiden zo langzaam omlaag dat dit weinig extra belastingdruk geeft, een paar procent maximaal. Zelfs met een ton aan jaarinkomen krijg je nog kindgebonden budget (…)

Val je in het marginale tarief van 56% (vanaf circa 40.000 per jaar), dan is je zorgtoeslag al vervallen zonder toeslagpartner. Met toeslagpartner hou je nog een afbouwend recht over tot circa 47.000 De huurtoeslag is rond dat inkomen ook al minimaal en valt daarna ook snel weg.

Er is dus nauwelijks overlap tussen afbouw toeslagen en hoge marginale tarief. Waar die overlap er wel is, is dat een weeffout in het stelsel (in mijn ogen) maar dat geldt eigenlijk vooral mensen met een gezinsinkomen tussen de 40.000 en 45.000. Daarboven heb je toch al geen recht meer (behalve 2 genoemde toeslagen eerder) en daaronder is je marginale tarief (werkelijke belastingdruk) significant lager.
Er kunnen 4 kortingen en toeslagen afbouwen: Algemene heffingskorting, arbeidskorting, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Die bouwen allemaal af met percentages van 6,5 tot 6,8. Dat kan cumuleren tot 26,6% in een enkel geval, maar is al gauw rond de 20%. Met de belastingschijf van 37% zit je dan als marginaal tarief op 57%.
Kortom, het marginale tarief is nooit onder de 50%, want er bouwen altijd wel 2 van de 4 items af. Pas vanaf 125.000 euro inkomen kom je op een prettige 49,5% vlak.
En de ZZP-ers krijgen dan wel wat kortingen, maar betalen ook nog de ZVW-premie.

De absolute getallen kunnen inderdaad meevallen. Een gezin met 7 kinderen onder de 18 kan zomaar meer toeslagen krijgen dan belasting wordt betaald. Maar door die marginale tarieven wordt meer werken niet aangemoedigd.

Het grootste probleem van het hele stelsel is dat je nauwelijks meer kunt voorspellen wat de uitkomst en gevolgen zullen zijn van een aangifte. In de berichtgeving op NOS bleek ook al dat mensen verrast worden door de uitkomst. In positieve of negatieve zin.
Zeeuw
Berichten: 11657
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 26 apr 2024, 13:41
Zeeuw schreef: 26 apr 2024, 12:37 Deels eens. Het toezicht op schijnzelfstandigheid gaat stevig omhoog vanaf 1-1-25 (althans, in theorie), maar de echte ondernemers, die ook goed voor hun oude dag/mogelijke ziekte en inkomstenderving zorgen, mogen m.i. gefaciliteerd blijven worden.
Ja, maar daarvoor hoeven toch geen extra fiscale voordelen gegeven te worden? Die krijgt een werknemer ook niet. Een kleine ondernemer moet alleen zelfstandig die diensten bij een verzekeraar of een financiële instelling inkopen. Daar zou hij/zij wat nadeel kunnen ondervinden, maar ik zie niet in dat de fiscus (de maatschappij als geheel dus) daarvoor moet compenseren.
Vwb dat laatste vind ik wel dat we daar als maatschappij een (lichte) stimulans mogen geven. Ondernemerschap mag ons best iets kosten m.i.
Chrisje72
Berichten: 1488
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Chrisje72 »

Een wasmachine en een vriezer. Stofzuiger komt maandag
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10447
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef: 15 feb 2024, 10:25
Lilian1975 schreef:
Chrisje72 schreef: 14 feb 2024, 19:22 Oe, nu wil ik weten wat voor een het is! Ik heb zo'n hekel aan mijn stofzuiger!
aeg vx8-2-öko silence
Misschien toch eens kijken naar de robotstofzuiger die @merel pas tipte.
Ben benieuwd of zij ook daadwerkelijk de stofzuiger gaat aanschaffen.
Ik ben er nl ook grondig over aan het nadenken om voor "erbij" zo één te kopen want in mijn tegenwoordig druk bewoonde en geleefde huis loop ik regelmatig achter de feiten aan dus een hulpje er bij voor de benedenverdieping in de nacht zou alvast plezierig zijn denk ik Afbeelding
Achter de feiten aanlopen is heel herkenbaar. Ik heb nu, vooruitlopend op de robotstofzuiger eerst een nieuwe 'gewone' stofzuiger aangeschaft. Dat is sowieso nodig voor de plinten en de plekken waar de robot niet kan komen. Het idee voor een robot voor tussendoor rijpt wel steeds meer. Al ben ik voornemens om die alleen beneden te gebruiken. Dat scheelt al enorm.
Na maanden van goed beraad heb ik besloten dat er binnenkort 'voor erbij' een robotdweilstofzuiger aangeschaft gaat worden.
Nu alleen nog uitzoeken welke (merk) soort, budget.....
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds door de bomen het bos niet meer.
Wat een prijsverschillen 🫣Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie