Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Michaels schreef: 20 sep 2023, 17:46
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 17:09 Is ds. Mallan de grondlegger van de GGiN? Nee. Gelukkig is het kerkverband er van overtuigd dat ze de zuivere leer brengen. Je volgende zin is onnavolgbaar.
Kortom, kom met wat meer achtergrond, inhoud en feitelijk juiste informatie voordat je een kerkverband radicaal afschrijft.
De oorspronkelijk stichter van de GGiN is dr. C. Steenblok en toen hij overleed was F. Mallan gedurende vele jaren de leidinggevende persoon binnen de GGiN. Onder zijn leiding ontstond rond de Gereformeerde Gemeenten in Nederland een mini-zuil binnen de reformatorische zuil met onder andere een eigen bejaardenhuis ‘Huize Winterdijk’ eigen basisonderwijs ‘Graaf Jan van Nassau school’, en een eigen organisatie voor hoger opgeleiden Kontaktverening Leerkrachten en Studenten (KLS). Kortom velen zien F. Mallan ook als mede oprichter en voortzetter van de GGiN.

Waar jij nu leest dat ik deze denominatie zelfs radicaal afschrijft is voor mij onnavolgbaar. Dat doe ik niet ik zeg alleen wat hun leer c.q dogma is en dat DIA dit onderschrijft.
An sich vind ik de gedachtengang van Ad Anker nog niet zo vreemd. Ik kan jou niet echt op positiviteit betrappen richting de GGiNed. Los ervan, ik kerk er graag.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Misschien hebben nodig allemaal tot onszelf te komen of tot bezinning,
Vanavond kunnen we meeluisteren naar ds Van der Kieft, in de Noorderkerk van de Gereformeerde Gemeente te Rijssen.
Op uitnodiging van de plaatselijke kiesvereniging van de SGP hoopt hij vanavond een tijdrede te houden

Liturgie:
Ps. 60:1
Schriftlezing ZEFANJA 3
Ps. 72:6,7
Ps. 83:1 en 34:9
Ps. 91:7
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Simon0612 »

Michaels schreef: 20 sep 2023, 16:35
Bertiel schreef: 20 sep 2023, 14:10 Resulteerd deze prediking dan in meer vrucht?
Het gaat de grondlegger van de Ger.Gem.in Ned. Ds.F. Mallan (één van) niet om meer vrucht maar om de zuivere leer van de waarheid en in die denominatie zijn ze er heilig van overtuigt dat zij die zuiver leer hebben en verkondigen. Alles wat niet overeenkomstig deze dogma is is bij voorbaat onjuist. Op dat standpunt staat DIA ook.

Ik ontmoet ex Ger.Gem.in Ned. mensen die overgegaan zijn naar een andere denominatie omdat zij die de benauwdheid en beknelling in de prediking niet langer konden verdragen. Deze mensen worden in de Ger.Gem. in Ned. afgeserveerd als zijnde verloren met de opmerking dat het maar een klein kuddeke is die zalig wordt.
Wat een rare verhaaltjes. Dit noemen ze ook wel laster. Ik heb nog nooit gehoord dat predikanten dat zeiden, dus hoe je hier nu weer bij komt is me echt een raadsel.
Misschien wat minder naar achterklap luisteren..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef: 20 sep 2023, 19:55
Wat een rare verhaaltjes. Dit noemen ze ook wel laster. Ik heb nog nooit gehoord dat predikanten dat zeiden, dus hoe je hier nu weer bij komt is me echt een raadsel.
Misschien wat minder naar achterklap luisteren..
Waarom zou dat meteen weer laster zijn dan? Het gaat om het gevoel van die mensen die de prediking te benauwend vinden en ja er zijn verschillen tussen prediking van nu en prediking van de jaren 70-90. Een preek van ds Aangeenbrug/Pannenkoek is anders dan die van Weststrate of Krijgsman.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

Michaels schreef: 20 sep 2023, 17:46
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 17:09 Is ds. Mallan de grondlegger van de GGiN? Nee. Gelukkig is het kerkverband er van overtuigd dat ze de zuivere leer brengen. Je volgende zin is onnavolgbaar.
Kortom, kom met wat meer achtergrond, inhoud en feitelijk juiste informatie voordat je een kerkverband radicaal afschrijft.
De oorspronkelijk stichter van de GGiN is dr. C. Steenblok en toen hij overleed was F. Mallan gedurende vele jaren de leidinggevende persoon binnen de GGiN. Onder zijn leiding ontstond rond de Gereformeerde Gemeenten in Nederland een mini-zuil binnen de reformatorische zuil met onder andere een eigen bejaardenhuis ‘Huize Winterdijk’ eigen basisonderwijs ‘Graaf Jan van Nassau school’, en een eigen organisatie voor hoger opgeleiden Kontaktverening Leerkrachten en Studenten (KLS). Kortom velen zien F. Mallan ook als mede oprichter en voortzetter van de GGiN.

Waar jij nu leest dat ik deze denominatie zelfs radicaal afschrijft is voor mij onnavolgbaar. Dat doe ik niet ik zeg alleen wat hun leer c.q dogma is en dat DIA dit onderschrijft.
De Graaf Jan van Nassauschool is een school die is opgericht in 1933. Dat is ver voor het 'Mallantijdperk'. En in 1980 is deze school onder toezicht van de kerkenraad van 'buiten verband' gekomen. Dus los van ds. Mallan. Ik begrijp echt niet je ideeën niet zo. Het is historisch en feitelijk ook onjuist en weet ook niet wat leer c.q. dogma daarmee te maken heeft.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Een ding nog ter verduidelijking. Een mens is geen stichter van een kerk. Een mens kan alleen maar een verwoester van zichzelf en een ander zijn. En ja, dat zou ds. Mallan ook kunnen zeggen of dr. Steenblok, maar vergeet niet dat ik bijna geen predikanten uit de GGiN heb gehoord, terwijl ze wel spreken de leer waar ik bij opgebracht ben. Nee, ik zie niet op mensen, en ook beslist niet op kerkverbanden. Dit even nog ter verduidelijking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

Ja, maar jij snapt ook wel dat met stichter het kerkgenootschap bedoeld wordt

Ik vraag mij trouwens af of dit onderstaande stukje van Michaels door hemzelf is geschreven. Ik zou niet vreemd op kijken als dit ergens van gekopieerd is of dat het geschreven is door Chat GPT.
De oorspronkelijk stichter van de GGiN is dr. C. Steenblok en toen hij overleed was F. Mallan gedurende vele jaren de leidinggevende persoon binnen de GGiN. Onder zijn leiding ontstond rond de Gereformeerde Gemeenten in Nederland een mini-zuil binnen de reformatorische zuil met onder andere een eigen bejaardenhuis ‘Huize Winterdijk’ eigen basisonderwijs ‘Graaf Jan van Nassau school’, en een eigen organisatie voor hoger opgeleiden Kontaktverening Leerkrachten en Studenten (KLS). Kortom velen zien F. Mallan ook als mede oprichter en voortzetter van de GGiN.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 20 sep 2023, 23:33 Ja, maar jij snapt ook wel dat met stichter het kerkgenootschap bedoeld wordt

Ik vraag mij trouwens af of dit onderstaande stukje van Michaels door hemzelf is geschreven. Ik zou niet vreemd op kijken als dit ergens van gekopieerd is of dat het geschreven is door Chat GPT.
De oorspronkelijk stichter van de GGiN is dr. C. Steenblok en toen hij overleed was F. Mallan gedurende vele jaren de leidinggevende persoon binnen de GGiN. Onder zijn leiding ontstond rond de Gereformeerde Gemeenten in Nederland een mini-zuil binnen de reformatorische zuil met onder andere een eigen bejaardenhuis ‘Huize Winterdijk’ eigen basisonderwijs ‘Graaf Jan van Nassau school’, en een eigen organisatie voor hoger opgeleiden Kontaktverening Leerkrachten en Studenten (KLS). Kortom velen zien F. Mallan ook als mede oprichter en voortzetter van de GGiN.
Daar heeft het stukje tekst wel iets van weg ja, maar zo slim is Chat GPT niet denk ik, als ik vraag wie de oprichter van de Gereformeerde Gemeente in Nederland is dan krijg je dit:
"De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn ontstaan als gevolg van de Afscheiding van 1834-1836, een belangrijke gebeurtenis in de Nederlandse kerkgeschiedenis. Deze afscheiding was een reactie op theologische en kerkelijke geschillen binnen de Nederlandse Hervormde Kerk. Er was niet één specifieke oprichter van de Gereformeerde Gemeenten, maar eerder een groep predikanten en leiders die de beweging leidden en de afscheiding initieerden.

Enkele van de prominente leiders en predikanten tijdens de Afscheiding waren:

Hendrik de Cock: Hendrik de Cock wordt vaak beschouwd als een belangrijke figuur in de Afscheiding van 1834. Hij was predikant in Ulrum en wordt vaak geassocieerd met het begin van de Afscheiding in Nederland.

Hendrik Pieter Scholte: Hendrik Pieter Scholte was een andere vooraanstaande leider van de Afscheiding. Hij was predikant en speelde een rol bij de verspreiding van de afscheidingsbeweging naar andere delen van Nederland.

Deze mannen, samen met andere predikanten en gelovigen, speelden een cruciale rol bij het bevorderen van de Afscheiding en de vorming van gereformeerde gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten zijn dus het resultaat van collectieve inspanningen en leiderschap tijdens de Afscheiding, in plaats van het werk van een enkele oprichter."
Overduidelijk niet op de hoogte van de kerkgeschiedenis.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Psalm »

Ja, ik heb het ook even geprobeerd maar krijg ook niet hetzelfde er uit. Je ziet dat Chat GPT vaak niet accuraat is als je wat detail vragen stelt over kerken in Nederland. Maar toen ik die alinea van Michaels las viel mij het meteen op. Ik zie met sommige zinnen wel direct overeenkomsten met Wikipedia. Doet er verder niet toe, maar is wel een leuk detail.

Hier het antwoord van Chat GPT op de volgende vraag: "Wat zijn de leerverschillen tussen GG en GGiN?"
De Gereformeerde Gemeenten (GG) en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zijn beide gereformeerde kerkverbanden, maar er zijn enkele leerverschillen tussen hen. Houd er rekening mee dat deze verschillen subtiel kunnen zijn en variëren binnen de verschillende gemeenten en predikanten. Hier zijn enkele algemene leerverschillen:

1. Verbondstheologie: In de GGiN wordt over het verbond vaak gesproken in termen van een onderscheid tussen het verbond der genade en het verbond der werken. Dit onderscheid komt voort uit een diepgaande nadruk op de soevereine genade van God. De GG heeft ook een sterk accent op de soevereine genade, maar de terminologie kan enigszins verschillen.

2. Visie op de gemeente: Er kunnen enkele verschillen zijn in de visie op de kerk en de gemeente tussen de GG en de GGiN, vooral met betrekking tot kerkregering en praktische aspecten van gemeentelijk leven.

3. Gebruik van de Statenvertaling: De GGiN hecht vaak groot belang aan het gebruik van de Statenvertaling van de Bijbel, terwijl de GG soms ook andere Nederlandse vertalingen accepteert.

4. Liederen en psalmgezang: Er kunnen enkele verschillen zijn in het gebruik van gezangen en psalmgezang in de eredienst tussen de GG en de GGiN. De GG staat over het algemeen bekend om het exclusieve gebruik van de Psalmen in de eredienst, terwijl de GGiN soms ook enkele gezangen toestaat.

5. Evangelisatie en zending: De mate van betrokkenheid bij evangelisatie en zendingswerk kan variëren tussen individuele gemeenten in beide verbanden.

Het is belangrijk op te merken dat deze verschillen niet overal uniform zijn en dat er binnen beide verbanden variatie bestaat, afhankelijk van lokale praktijken en interpretaties van de leer. Het is raadzaam om specifieke vragen over deze verschillen te bespreken met leden en predikanten binnen de betreffende kerkverbanden voor gedetailleerdere informatie.
Gaat dus ook behoorlijk mis. :oO
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd wonderbaarlijk accuraat.

Maar het klopt niet helemaal als het gaat om de gezangen, want dat is precies andersom.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 20 sep 2023, 19:24 Misschien hebben nodig allemaal tot onszelf te komen of tot bezinning,
Vanavond kunnen we meeluisteren naar ds Van der Kieft, in de Noorderkerk van de Gereformeerde Gemeente te Rijssen.
Op uitnodiging van de plaatselijke kiesvereniging van de SGP hoopt hij vanavond een tijdrede te houden

Liturgie:
Ps. 60:1
Schriftlezing ZEFANJA 3
Ps. 72:6,7
Ps. 83:1 en 34:9
Ps. 91:7
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Tot mijn grote verwondering staat de preek van gisteren bij ons op YouTube.
Een woord op zijn tijd, maar ook een bestraffing op zijn tijd.
https://www.youtube.com/watch?v=VSiwkLLujkc
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

https://conference.prts.edu/archive/202 ... ty-of-god/

2023 – Suffering and the Sovereignty of God

The Puritan Reformed Conference aims to cultivate a Christian worldview that is biblical, doctrinal, experiential, and practical. 2023 marks the 15th year of the conference and each year it is sponsored by the Puritan Reformed Theological Seminary.

This year’s theme, Suffering and the Sovereignty of God, will be examined from various vantage points in eight plenary addresses and three breakout sessions. Our eight speakers will address topics such as, “The Suffering Lamb in Gethsemane and the Sovereign Grace of God,” “Trusting God When All The Lights Go Out,” “Cultivating a God-Centered Theology of Suffering,” “How to End in Christ with All Our Sufferings,” and many more such addresses. Samuel Rutherford once said, “Losses and crosses are the wheels of Christ’s triumphing chariot.” It is our hope that during this year’s conference, with the Lord’s help, the importance of the sovereignty of God in our sufferings will renew a hope within each of us to live soli Deo gloria!
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

Een preek van ds Visser uit Amersfoort over vraag 1 van de Heidelbergse Catechismus: https://www.gergemamersfoort.nl/mp3/20. ... nload=true
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door TSC »

Bij U schuil ik...

https://www.youtube.com/live/WCmAP1Mjo7U?feature=shared

Wat een rijke en gunnende preek.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Enter blijkt nogal 'populair' te zijn... (en ds. A.T. Huijser ook).
https://www.rd.nl/artikel/1036508-preek ... atiemiddel
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie