Vermenging Wet en Evangelie

Plaats reactie
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Willem »

n.a.v. enkele postings uit het topic over HeartCry over vormen, kenmerken van een Farizeeër etc, bemerk ik m.i. wat vermenging tussen Wet en Evangelie.
Hieronder een citaat van Luther uit de Galatenbrief:
Luther schreef:4:3 ... zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen …....Wanneer men de wet houdt als ware zij een maatschappelijke regel, dan levert zij een gerechtigheid op, die bij sommigen tot stand komt uit angst voor straf en bij anderen doordat zij door hun medemensen voor standvastig, oprecht, geduldig, enz. gehouden willen worden. Daarom is deze gerechtigheid eerder klatergoud en huichelarij, dan gerechtigheid te noemen. Voorts kan de wet op zichzelf, ook bij haar beste toepassing niets anders doen dan aanklagen, verschrikken, verdoemen en doden. Maar waar de schrik voor de zonde en de dood en voor de toorn van God gevoeld wordt, daar is beslist geen gerechtigheid, daar is niets hemels, daar is geen God, maar daar zijn enkel dingen van deze wereld. De wereld is immers niets anders dan een samenloop van zonde, dood, toorn van God, hel en van alle kwalen, die de verschrikten en bedroefden gevoelen, maar waarvan de zelfverzekerden en verachters niets bespeuren. Zonde, dood en andere kwalen zijn enkel dingen van deze wereld. Daarom spreekt Paulus terecht over de wet als de 'elementen van de wereld'
Dus als we het hebben over kenmerken van Farizeeërs of als we het hebben over de tollenaarsgestalte is er maar aspect wat opgeld doet. Is men reeds gerechtvaardigd door het geloof en houdt men de wet als regel der dankbaarheid of niet? Dat is m.i. ook het verschil tussen de Farizeeër en de Tollenaar, menen door de wet gerechtvaardigd te worden of het weten dat de wet verdoemd.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Willem »

Een mooi voorbeeld uit het topic "Boekenruilbeurs" van vermenging van Wet en Evangelie kwam ik daar tegen. Er stond dit:
Boeken zijn geen kastvulling.... Maar, zoals een joods gezegde luidt: een huis zonder boeken is als een lichaam zonder ziel!!!
Dat de Joden dit een goed spreekwoord vonden begrijp ik wel, die meenden immers door de Wet zalig te worden. En leven zonder het Boek der Wet is dan leven zonder ziel. Nehemia 8 vs 2.
Zo verzamelde zich al het volk als een enig man op de straat voor de Waterpoort; en zij zeiden tot Ezra, den schriftgeleerde, dat hij het boek der wet van Mozes zou halen, die de HEERE Israël geboden had.

Maar Paulus zegt het toch geheel anders. Die zegt in Filippenzen 3:
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.


Paulus zegt dat het leven alleen in Christus is te vinden. Dit spreekwoord komt dus vanuit het gedachtengoed dat er rechtvaardiging door de wet te verkrijgen zou zijn zoals de Joden leerden.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Hansie »

Willem schreef:Een mooi voorbeeld uit het topic "Boekenruilbeurs" van vermenging van Wet en Evangelie kwam ik daar tegen. Er stond dit:
Boeken zijn geen kastvulling.... Maar, zoals een joods gezegde luidt: een huis zonder boeken is als een lichaam zonder ziel!!!
Dat de Joden dit een goed spreekwoord vonden begrijp ik wel, die meenden immers door de Wet zalig te worden. En leven zonder het Boek der Wet is dan leven zonder ziel. Nehemia 8 vs 2.
Zo verzamelde zich al het volk als een enig man op de straat voor de Waterpoort; en zij zeiden tot Ezra, den schriftgeleerde, dat hij het boek der wet van Mozes zou halen, die de HEERE Israël geboden had.

Maar Paulus zegt het toch geheel anders. Die zegt in Filippenzen 3:
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.


Paulus zegt dat het leven alleen in Christus is te vinden. Dit spreekwoord komt dus vanuit het gedachtengoed dat er rechtvaardiging door de wet te verkrijgen zou zijn zoals de Joden leerden.
Juist.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hansie schreef:
Willem schreef:Een mooi voorbeeld uit het topic "Boekenruilbeurs" van vermenging van Wet en Evangelie kwam ik daar tegen. Er stond dit:
Boeken zijn geen kastvulling.... Maar, zoals een joods gezegde luidt: een huis zonder boeken is als een lichaam zonder ziel!!!
Dat de Joden dit een goed spreekwoord vonden begrijp ik wel, die meenden immers door de Wet zalig te worden. En leven zonder het Boek der Wet is dan leven zonder ziel. Nehemia 8 vs 2.
Zo verzamelde zich al het volk als een enig man op de straat voor de Waterpoort; en zij zeiden tot Ezra, den schriftgeleerde, dat hij het boek der wet van Mozes zou halen, die de HEERE Israël geboden had.

Maar Paulus zegt het toch geheel anders. Die zegt in Filippenzen 3:
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.


Paulus zegt dat het leven alleen in Christus is te vinden. Dit spreekwoord komt dus vanuit het gedachtengoed dat er rechtvaardiging door de wet te verkrijgen zou zijn zoals de Joden leerden.
Juist.
Ach.... en er gaat een volk ten onder aan gebrek aan kennis :hum
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:Ach.... en er gaat een volk ten onder aan gebrek aan kennis :hum
Gelet op de context in dit topic bevat deze reactie meer waarheid dan is beseft bij het opschrijven. In eerste instantie dacht ik aan spotten maar zo zal het niet bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door huisman »

Leestip: Prekenbundel Wet en Evangelie van Ds L Huisman. Zeer heldere preken over dit thema

http://www.dshuisman.nl/boeken_wee.htm

Begincitaat uit de eerste preek.
Doch eer het geloof kwam waren wij onder de wet in bewaring gesteld en zijn besloten geweest
tot op het geloof dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de Wet is ons een tuchtmeester geweest
tot Christus opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. (Galaten 3 : 24 en 25).
Deze tekst spreekt ons van de verhouding tussen wet en evangelie en zegt ons:

1e. dat de wet de belofte niet teniet maakt
2e. dat de rechtvaardigheid niet door de wet is, maar door het evangelie

De verhouding wet en evangelie is een zeer moeilijk thema. Niet alleen moeilijk om verstandelijk
een goed begrip te krijgen van deze zaken; het is zelfs niet eenvoudig, om een juist begrip te
hebben van de functie van de wet en van het evangelie.
Maar het is zo uitzonderlijk moeilijk in de praktijk van ons leven te ervaren dat de
rechtvaardigheid voor God, dus de vrede, niet is door de werken die wij doen, maar alleen door
het geloof in de Heere Jezus Christus. Dat is ontzettend moeilijk. Niet omdat het zo moeilijk is in
Jezus te geloven, ach dat kan elk kind, door de werking van de Heilige Geest. Maar omdat ons
vlees, onze oude natuur, onze verdorven natuur er alles op tegen heeft om uit genade zalig te
worden. En ik zeg, wat nu voor het kleinste kind vanzelfsprekend is, door de werking van de
Heilige Geest, wanneer het leeft door het geloof, dat is een onmogelijke opgave voor de knapste
professor, zonder de werking van die Heilige Geest.
Ook in het leven van Gods kinderen is het zo dat we telkens het spoor bijster zijn, omdat we altijd
weer opnieuw, krachtens onze oude natuur, wanneer we gevoelen dat er iets scheef is tussen God
en ons, in plaats van aanstonds te vluchten tot Christus, ons betrouwen zoeken in
levensverbetering, in beloften aan God. Dat is in feite precies hetzelfde als schuilen bij de wet in
plaats van bij Christus.
Hiermede heeft de Kerk geworsteld, alle eeuwen door, omdat dit de worsteling is van elk hart. Of
moet ik zeggen, ook juist van het begenadigde hart?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Hansie »

huisman schreef:Leestip: Prekenbundel Wet en Evangelie van Ds L Huisman. Zeer heldere preken over dit thema

http://www.dshuisman.nl/boeken_wee.htm

Begincitaat uit de eerste preek.
Doch eer het geloof kwam waren wij onder de wet in bewaring gesteld en zijn besloten geweest
tot op het geloof dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de Wet is ons een tuchtmeester geweest
tot Christus opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. (Galaten 3 : 24 en 25).
Deze tekst spreekt ons van de verhouding tussen wet en evangelie en zegt ons:

1e. dat de wet de belofte niet teniet maakt
2e. dat de rechtvaardigheid niet door de wet is, maar door het evangelie

De verhouding wet en evangelie is een zeer moeilijk thema. Niet alleen moeilijk om verstandelijk
een goed begrip te krijgen van deze zaken; het is zelfs niet eenvoudig, om een juist begrip te
hebben van de functie van de wet en van het evangelie.
Ik vind anders dat Galaten 3 het goed uitlegt en duidelijk laat zien dat de belofte en uit geloof gerechtvaardid worden de kern van de zaak is, de wet is er ''bijgevoegd'' om de overtredingen te doen blijken.
De wet is een tuchtmeester GEWEEST.
voltooide tijd!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vermenging Wet en Evangelie

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef:
huisman schreef:Leestip: Prekenbundel Wet en Evangelie van Ds L Huisman. Zeer heldere preken over dit thema

http://www.dshuisman.nl/boeken_wee.htm

Begincitaat uit de eerste preek.
Doch eer het geloof kwam waren wij onder de wet in bewaring gesteld en zijn besloten geweest
tot op het geloof dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de Wet is ons een tuchtmeester geweest
tot Christus opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. (Galaten 3 : 24 en 25).
Deze tekst spreekt ons van de verhouding tussen wet en evangelie en zegt ons:

1e. dat de wet de belofte niet teniet maakt
2e. dat de rechtvaardigheid niet door de wet is, maar door het evangelie

De verhouding wet en evangelie is een zeer moeilijk thema. Niet alleen moeilijk om verstandelijk
een goed begrip te krijgen van deze zaken; het is zelfs niet eenvoudig, om een juist begrip te
hebben van de functie van de wet en van het evangelie.
Ik vind anders dat Galaten 3 het goed uitlegt en duidelijk laat zien dat de belofte en uit geloof gerechtvaardid worden de kern van de zaak is, de wet is er ''bijgevoegd'' om de overtredingen te doen blijken.
De wet is een tuchtmeester GEWEEST.
voltooide tijd!
Als het geloof gekomen is, zo zijn we niet meer onder de tuchtmeester.
Plaats reactie