RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

TAF schreef:4 Het hebben van internet ZELF
Mijn gevoel zegt dat eigenlijk de gereformeerde gezinte internet in zijn geheel zou moeten afwijzen.
Wat mij betreft ga je er vandaag mee beginnen en geef je daarmee het goede voorbeeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door SecorDabar »

Marie-Henriëtte schreef:
SecorDabar schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
SecorDabar schreef:Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Wie zegt dat het onderzoeken cq bestuderen van de Schriften niet via een refo-televisie kan geschieden? Televisie biedt doorgaans de mogelijkheid om informatie tot mensen te laten komen binnen een mum van tijd. Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg. En wat te denken van mensen die veel moeite hebben met lezen? Wat dat betreft opent deze technologie vele deuren.
Beste Marie-Henriëtte,
Je schreef: Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg.
Mijn vraag aan jou is: kun je voorbeelden geven waarom men moeite heeft met het zelfstandig bestuderen van de Schriften? Stel dat er geen Refotelevisie komt, hoe zou jij dit dan oplossen?
Is dit niet bovenal een taak en roeping van de kerk, van de plaatselijke gemeente, in plaats van televisie?


Zelf denk ik, is het bestuderen van de Schriften een zaak van vurig gebed: Bid en Werk.
Dat de Heere ons de verlichting met Zijn Heilige Geest wil geven bij het lezen van de Heilige Schrift.

Het zelfstandig bestuderen ervan doe ik door een plaats van afzondering te zoeken.
Inderdaad is discipline nodig. Zodra deze discipline verslapt, is het wederom de noodzaak van het gebed te beoefenen om gediciplineerd het Woord te onderzoeken, om te volharden is nodig: volhard in het gebed.

Ook als je moeite met lezen hebt, behoef je natuurlijk niet meteen de moeilijkste uitleg te lezen.
Een eenvoudige bijbelverklaring, of eenvoudig godsdienstonderwijs voor kinderen is al voldoende, als men moeite met lezen heeft.
Dit is dan ook één van de redenen dat de catechismus de noodzaak inzag van het christelijk onderwijs. Zondag 38, vraag 103: ...en de scholen onderhouden worden....

Je hebt mij niet kunnen overtuigen waarom Refo-televisie uit den boze is. Waarom wil je niet denken in kansen om ook anderen tot de Heere te brengen met behulp van moderne technologie? Om anderen te onderwijzen met deze technologieën als de Schriften dan beter tot hen doordringen? Waarom denken wij alleen maar aan ons zelf. Reken er maar op dat binnenkort de digitale klaslokalen hun intrede doen, wat ga je hier tegen in brengen?
Beste Marie-Henriëtte,
Ik behoef jou ook niet te overtuigen.
Als jij een groot voorstander bent van Refo-televisie, dan is dat jou oprechte mening.
Of ik vind dat refo-televisie uit den boze is ?
Nou, ik ben geen fanatieke tegenstander van refo-televisie, hoor..... :)
Om anderen ( ik neem aan buitenstaanders) te onderwijzen zal eerst de identiteit van een te beginnen Refo-televisie dienen vast gesteld te worden.
Dat spanningsveld was er ook bij de Evangelische Omroep, ook daar was er een evangelische stroming en een gereformeerde stroming.
Vandaar ook dat men wenst te beginnen met een soort van refo-televisie.
Kijk, je hebt te maken met je achterban met verschillende identiteitsvormen.
Deze achterban bestaat uit verschillende kerken die ontstaan zijn door verschillende accenten in prediking en levensopenbaring.
Wat voor de één reformatorisch is, blijkt dit voor ander niet zo te zijn.
Kijk, zelfs is er naast Refoforum dit jaar een ander forum ontstaan , met dezelfde instemming van de drie formulieren van Enigheid. En toch is dit mede ontstaan door verschil van inzicht in de interpretatie van de belijdenis en levensvraagstukken.
Hetzelfde zie ik straks gebeuren met een refo-televisie als deze programma’s op het gebied van Bijbelstudie en theologische vraagstukken gaat uitzenden.
De ene televisiekijker zal zich in zo’n programma herkennen, terwijl de ander zich hierin niet herkent.
Waarom we zo naar ons zelf kijken ? Uit bovenstaande blijkt dat er sprake is van verschillende visies op de interpretatie van de belijdenis in leer en leven.
De één spreekt van identiteitsvernieuwing, de ander van identiteitsbehoud of identiteitsverlies.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door TAF »

op de mensen die mijn punt 4 meteen aanhaalden.

ik stelde eens een keer een set vragen.

Hierbij ben ik niet geintereseerd hoe jullie persoonlijk denken (of ikzelf persoonlijk) maar ben ik benieuwd in de leer vanuit kerken zelf, die aangaande deze vragen beantwoord zelf.. indien er meerdere varianten zijn, noem die dan ook.

Vraag 1 : Wat is de Theologische grondslag (gedachtegoed) waarop men gemeentelieden verbied een tv te hebben?
Vraag 2 : Is er een onderscheid tussen het hebben van een tv en bioscoopbezoek, waarom wel of niet?
Vraag 3 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande films en tv kijken op de computer, via bijvoorbeeld uitzendinggemist, of youtube.
Vraag 4 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande internet zelf, word dit net als tv verboden, waarom wel of niet?

Ik hoor graag de antwoorden:)
Want ik heb nog nooit iemand me horen vertellen WAAROM een tv bezitten dan des duivels is.. en ik begrijp slecht waarom als men daarover zo denkt.. dat uitzendinggemist en soms zelfs bioscoopbezoek WEL word goedgekeurd.. immers is dat niet precies hetzelfde? en ik begrijp al helemaal niet waarom dan internet WEL geaccepteerd word, terwijl internet toch in potentie veel schadelijker is dan een tv?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Erasmiaan »

Vreselijk mensen, dat refo-tv. Laten we in de moderne media de zuil nog wat hoger oprichten. We zijn een belaching voor de wereld.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

TAF schreef:op de mensen die mijn punt 4 meteen aanhaalden.

ik stelde eens een keer een set vragen.

Hierbij ben ik niet geintereseerd hoe jullie persoonlijk denken (of ikzelf persoonlijk) maar ben ik benieuwd in de leer vanuit kerken zelf, die aangaande deze vragen beantwoord zelf.. indien er meerdere varianten zijn, noem die dan ook.

Vraag 1 : Wat is de Theologische grondslag (gedachtegoed) waarop men gemeentelieden verbied een tv te hebben?
Vraag 2 : Is er een onderscheid tussen het hebben van een tv en bioscoopbezoek, waarom wel of niet?
Vraag 3 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande films en tv kijken op de computer, via bijvoorbeeld uitzendinggemist, of youtube.
Vraag 4 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande internet zelf, word dit net als tv verboden, waarom wel of niet?

Ik hoor graag de antwoorden:)
Want ik heb nog nooit iemand me horen vertellen WAAROM een tv bezitten dan des duivels is.. en ik begrijp slecht waarom als men daarover zo denkt.. dat uitzendinggemist en soms zelfs bioscoopbezoek WEL word goedgekeurd.. immers is dat niet precies hetzelfde? en ik begrijp al helemaal niet waarom dan internet WEL geaccepteerd word, terwijl internet toch in potentie veel schadelijker is dan een tv?
In de kerken die afwijzend staan ten opzichte van TV, is er ook afwijzing tov bioscoop en uitzendinggemist. Ik meen dat in die kerkgenootschappen ook privégebruik van internet wordt afgeraden/niet toegestaan.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Marieke »

Zita schreef:
TAF schreef:op de mensen die mijn punt 4 meteen aanhaalden.

ik stelde eens een keer een set vragen.

Hierbij ben ik niet geintereseerd hoe jullie persoonlijk denken (of ikzelf persoonlijk) maar ben ik benieuwd in de leer vanuit kerken zelf, die aangaande deze vragen beantwoord zelf.. indien er meerdere varianten zijn, noem die dan ook.

Vraag 1 : Wat is de Theologische grondslag (gedachtegoed) waarop men gemeentelieden verbied een tv te hebben?
Vraag 2 : Is er een onderscheid tussen het hebben van een tv en bioscoopbezoek, waarom wel of niet?
Vraag 3 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande films en tv kijken op de computer, via bijvoorbeeld uitzendinggemist, of youtube.
Vraag 4 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande internet zelf, word dit net als tv verboden, waarom wel of niet?

Ik hoor graag de antwoorden:)
Want ik heb nog nooit iemand me horen vertellen WAAROM een tv bezitten dan des duivels is.. en ik begrijp slecht waarom als men daarover zo denkt.. dat uitzendinggemist en soms zelfs bioscoopbezoek WEL word goedgekeurd.. immers is dat niet precies hetzelfde? en ik begrijp al helemaal niet waarom dan internet WEL geaccepteerd word, terwijl internet toch in potentie veel schadelijker is dan een tv?
In de kerken die afwijzend staan ten opzichte van TV, is er ook afwijzing tov bioscoop en uitzendinggemist. Ik meen dat in die kerkgenootschappen ook privégebruik van internet wordt afgeraden/niet toegestaan.
Dat laatste is denk ik niet zo.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Vreselijk mensen, dat refo-tv. Laten we in de moderne media de zuil nog wat hoger oprichten. We zijn een belaching voor de wereld.
Ik denk dat je ten dele gelijk hebt.

Ik zie niet veel heil in zelfgemaakte documentaires, nieuwsoverzichten, etc. Dan doe je precies hetzelfde als "de wereld", zonder daar iets aan toe te voegen. Dat is zuilisme (om maar even een nieuw woord te creëren), puur en zonder enige zinvolle reden (anders dan commercieel misschien) de zuil instandhouden.

Echter, als het gaat om het maken van een reformatorische tegenhanger van Pauw en Witteman, dan denk ik dat dat wél zinvol is. Elke maatschappelijke groep heeft behoefte aan zijn eigen opinie- en achtergrondinformatie. Simpelweg omdat elke sociale groep nu eenmaal zijn eigen interessegebieden heeft, en zijn eigen visie op de actuele gebeurtenissen. Zo trekt de Elsevier heel andere lezers dan HP de Tijd. Zo denk ik dat er ook marktpotentieel zit in een talkshow/opinie-TV voor de gereformeerde gezindte.

Daarnaast denk ik dat talkshow/opinie-TV ook nuttig is voor de gereformeerde gezindte zelf. De jongere generatie (25 min) leest niet of nauwelijks de krant (RD), en wanneer deze gelezen wordt, is daarvan de achtergrond en opinie ook nog eens het minst gelezen gedeelte. Terwijl juist dát een reformatorische krant onderscheid van de vele andere nieuwsbronnen (zoals nu.nl of de gratis stationskranten). Ik denk dat het belangrijk is om het nieuws en het wereldgebeuren door een christelijke bril te bezien. Als eigen talkshow/opinie-TV daaraan bijdraagt, dan zie ik dat dus als positief. Ondanks dat ik er erg ongelukkig mee ben, dat er bijna niet meer gelezen wordt (in een beeld-cultuur wordt de Bijbel ontdaan van zeggingskracht, omdat Bijbellezen een inspanning vergt die in een beeldcultuur niet meer tot de basisvaardigheden van velen behoort).
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door SecorDabar »

TAF schreef:op de mensen die mijn punt 4 meteen aanhaalden.

ik stelde eens een keer een set vragen.

Hierbij ben ik niet geintereseerd hoe jullie persoonlijk denken (of ikzelf persoonlijk) maar ben ik benieuwd in de leer vanuit kerken zelf, die aangaande deze vragen beantwoord zelf.. indien er meerdere varianten zijn, noem die dan ook.

Vraag 1 : Wat is de Theologische grondslag (gedachtegoed) waarop men gemeentelieden verbied een tv te hebben?
Vraag 2 : Is er een onderscheid tussen het hebben van een tv en bioscoopbezoek, waarom wel of niet?
Vraag 3 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande films en tv kijken op de computer, via bijvoorbeeld uitzendinggemist, of youtube.
Vraag 4 : Wat is het kerkelijk standpunt aangaande internet zelf, word dit net als tv verboden, waarom wel of niet?

Ik hoor graag de antwoorden:)
Want ik heb nog nooit iemand me horen vertellen WAAROM een tv bezitten dan des duivels is.. en ik begrijp slecht waarom als men daarover zo denkt.. dat uitzendinggemist en soms zelfs bioscoopbezoek WEL word goedgekeurd.. immers is dat niet precies hetzelfde? en ik begrijp al helemaal niet waarom dan internet WEL geaccepteerd word, terwijl internet toch in potentie veel schadelijker is dan een tv?
Beste TAF,
Eén van de theologische interpretaties van bezwaren van TV gebruik zou kunnen zijn wat we vinden in de Heidelbergse Catechismus, Zondag 52 de zesde bede van het Onze Vader: Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Dus niet alleen om bewaard te worden voor de verzoekingen, maar óók om zelf de verzoekingen niet op te zoeken, maar om deze te vermijden.

Verder zou dat kunnen zijn: Zondag 40 over de doodslag (televisiebeelden van moord en doodslag) en Zondag 41 het zevende gebod (televisiebeelden van zelfs ogenschijnlijke onschuldige zedenverminderde zaken). Kijk wanneer wij dagelijks oorlogsbeelden zien op TV, dan raken we er op een gegeven moment aan gewend.
Hetzelfde geldt voor het zevende gebod: zestig jaar geleden zou men schande spreken van de huidige lingerie-of badkamer reclamefolders, nu heeft het geen zinneprikkelende werking meer: we zijn er aan gewend geraakt.


Het televisietoestel en prive-internet als zodanig wordt niet afgewezen, maar het schadelijk gebruik ervan, het zielsverwoestende, van kwaad tot erger, van gewenning en beïnvloeding van zaken, waar Gods Woord ons leert dat we daar ons van moeten van weerhouden.
Kijk, zelfs een natuurfilm zal men op zichzelf niet verkeerd vinden in deze kringen, wel als de evolutieleer erin gepropageerd wordt, en de Bijbelse scheppingsleer ontkracht wordt.

Er wordt dan vaak gezegd in deze kringen: er zit al genoeg televisie en internet in uw hart.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door BJD »

Erasmiaan schreef:Vreselijk mensen, dat refo-tv. Laten we in de moderne media de zuil nog wat hoger oprichten. We zijn een belaching voor de wereld.
zegt ie op een refo-forum ;)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door albion »

Ik zie het verschil niet tussen de TV en de refoTV. Lijkt me een pot nat. Net als de Radio of Radio 4 zender. Misschien wat christelijker georiënteerd, maar de Maria zender is ook zoiets alleen meer neigend naar het Roomse. Iemand zegt hier dat we ons zelf belachelijk maken met een refo TV en dat ben ik wel met hem/haar eens.
Net of wij betere programma's zouden maken. De (natuur) programma's van NCRV zijn ook mooi. De documentaires interessant. Ik zie echt de meer waarde van de
refo TV niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door caprice »

Ik hou het gewoon bij de krant. :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zosinus »

Gezellig. Sinterklaas komt ook even langs in de studie van de Reformatorische Omroep.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door TAF »

@SecorDabar dank voor een goede reactie.

maar ik verwonder me dan nog wel ergens over... hoe weet je dat wat je kijkt veilig is.. als verwatering optreed..
uitzendinggemist, bioscoopjes, dvdtjes zelfs als je het heel braaf houd.. hoe voorkom je dat het verder afglijd? dat je steeds een klein stapje verder gaat.. en de behoudende gezinte daarmee niet een vast bolwerk ophoud, maar slechts 50 jaar later dezelfde beweging doormaakt als de wereld 50 jaar eerder doet.
(vertraagt afglijden is nog steeds afglijden)

en vanuit jouw uitleg snap ik al helemaal niet waarom internet WEL ok is.. want vraag rond.. is er maar 1 gereformeerde man die niet eens smeerlapperij op de pc heeft opgezocht... zelfs door filters heen? en hoeveel zijn er wel niet gameverslaafd... of social network verslaaft en spenderen zoveel uren aan het computeren, dat hun studie, werk, gezin, sociale leven, en belangrijker hun stille tijd, gebedstijd, en bijbelleestijd er schade onder lijden?

als dat de rede is.. zouden we dan niet beter tv EN internet weglaten.. en gewoon zoals voorheen het houden bij lezen, en een incidenteel bordspelletje met het gezin of vrienden? -> al zou ik me nog afvragen hoe dit praktisch invulling zou moeten hebben.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:Ik hou het gewoon bij de krant. :livre
dat lijkt mij ook te prefereren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door caprice »

Zosinus schreef:Gezellig. Sinterklaas komt ook even langs in de studie van de Reformatorische Omroep.
:? Wel, dan zijn zij nu geheel ontmaskerd, en tonen zij zich in hun ware gedaante. Welk een christen kan zulk een afgezant van de paus ontvangen, die toch de antichrist is?
Hoe worden deze heilige Sint Nicolaas goddelijke vermogens toegekend, om maar te spreken over het oordeel over goed en kwaad, waarbij alles opgetekend staat in het grote boek (dat voor zijn aangezicht is), en waarbij zij die deugdzaam zijn 'ene tractatie' ontvangen van zalig snoep en goed, terwijl zij die stout zijn in de zak verdwijnen en afgevoerd worden naar duistere oorden?
Daarbij is het kennelijk normaal dat deze man op 5 december 's avonds overaltegenwoordig is om dat allemaal te aanschouwen, en te luisteren naar het gezang en de smeekbeden die voortkomen uit de monden zijner aanbidders.

't Lijkt waarlijk wel een godsdienst, afgeleid van de ware, doch 't is schijn, en deze man een schijnheilige!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie