Bladmuziek te koop!

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door henriët »

Marieke schreef:
Als je binnenkort z'n avatar van ds. Kersten in Bach ziet veranderen, dan is het hem ook gelukt... ;)
:) Ah caprice! Kom ik volgende keer naar jouw uitvoering ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Marieke schreef:
Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
O, ik had niet gelezen dat Caprice naar het conservatorium wilde ;)
De violisten op het conservatorium zullen er blij mee zijn. Ze moeten het nu doen met 24 Caprices van Paganini, een extra Caprice is vast heel welkom ;)

[youtube]CpC8LVAmxM8[/youtube]
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door caprice »

Marieke schreef:
Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door TSD »

Caprice,

Als je niet die ambities hebt om naar het conservatorium e.d. te gaan maar gewoon lekker thuis wil spelen dan is het notenschrift niet beter.

Klavarskribo leest beter, sneller,makkelijker. Behalve wanneer je echt hoogstaande stukken gaat spelen, maar die zijn alleen voor de 5% bovenkant geschikt. De overige 95% komt daar nooit.

Ik lees ook klavarskribo. Ik ben ooit overstapt op noten en ben daar weer hard van teruggekomen. Ik vindt het nog steeds een genot als iemand met een stuk in 6 mollen aankomt en wat hem/haar als amateur moeite kost om dat snel vlot te lezen, terwijl het in klavarskribo niets moeilijker is dan een stuk zonder enige mol of kruis. En dan nog maar niet gesproken over herstellingstekens, de 2 verschillende sleutels enz. enz. allemaal zaken die je in Klavarskribo niet hebt, allemaal denkwerk wat je over kan slaan.

(het is afgezaagd, maar de voorbeelden blijf ik tegenkomen).

Voordeel van noten is dat je met studeren vaak een stuk sneller uit je hoofd kent omdat je nu eenmaal veel hersenwerk nodig hebt om het in te studeren. Ik ben meer aan het blad gebonden, maar vindt dat geen enkel probleem!
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marieke »

caprice schreef:
Marieke schreef:
Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).
Andere redenen kan Hendrikus ongetwijfeld vertellen..
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door TSD »

Marieke schreef:
caprice schreef:
Marieke schreef:
Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).
Andere redenen kan Hendrikus ongetwijfeld vertellen..
Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft.

Bij mij is het in de maat spelen er vanaf het begin ingestampt. Ook klavarskribo heeft een uitstekende maatverdeling maar je moet nog wel een beetje leren lezen natuurlijk...

Problemen met de maat bij Klavarskribo komen pas voor bij echt ingewikkelde stukken met continue grote tempowisselingen waardoor of:
1. De notatie van klavar slecht leesbaar wordt
2. Er teveel wordt gespeeld met het vergroten en verkleinen van de maten op papier waardoor je inderdaad als organist de mist in kan gaan, wanneer je niet telt.

Maar dat zijn vaak stukken die je pas gaat spelen na een langdurige en/of intensieve opleiding zoals die op het conservatorium. Zonder die ambities is klavarskribo geen enkel probleem en levert ook geen belemmering op.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marieke »

TSD schreef: Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft. ::salut
Bij mij is het in de maat spelen er vanaf het begin ingestampt. Ook klavarskribo heeft een uitstekende maatverdeling maar je moet nog wel een beetje leren lezen natuurlijk...

Problemen met de maat bij Klavarskribo komen pas voor bij echt ingewikkelde stukken met continue grote tempowisselingen waardoor of:
1. De notatie van klavar slecht leesbaar wordt
2. Er teveel wordt gespeeld met het vergroten en verkleinen van de maten op papier waardoor je inderdaad als organist de mist in kan gaan, wanneer je niet telt.

Maar dat zijn vaak stukken die je pas gaat spelen na een langdurige en/of intensieve opleiding zoals die op het conservatorium. Zonder die ambities is klavarskribo geen enkel probleem en levert ook geen belemmering op.
Okay, duidelijk. Ik snap echt helemaal geen zier van klaasjekriebel, maar dit argument had ik wel eens horen luiden..
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marius »

TSD schreef:
Marieke schreef:
caprice schreef:
Marieke schreef: Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).
Andere redenen kan Hendrikus ongetwijfeld vertellen..
Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft.

Bij mij is het in de maat spelen er vanaf het begin ingestampt. Ook klavarskribo heeft een uitstekende maatverdeling maar je moet nog wel een beetje leren lezen natuurlijk...

Problemen met de maat bij Klavarskribo komen pas voor bij echt ingewikkelde stukken met continue grote tempowisselingen waardoor of:
1. De notatie van klavar slecht leesbaar wordt
2. Er teveel wordt gespeeld met het vergroten en verkleinen van de maten op papier waardoor je inderdaad als organist de mist in kan gaan, wanneer je niet telt.

Maar dat zijn vaak stukken die je pas gaat spelen na een langdurige en/of intensieve opleiding zoals die op het conservatorium. Zonder die ambities is klavarskribo geen enkel probleem en levert ook geen belemmering op.

Onzin bestaat niet!
Of toch wel:
TSD schreef:
Ik lees ook klavarskribo. Ik ben ooit overstapt op noten en ben daar weer hard van teruggekomen. Ik vindt het nog steeds een genot als iemand met een stuk in 6 mollen aankomt en wat hem/haar als amateur moeite kost om dat snel vlot te lezenn,
Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.

Weet je, ik wil hiermee laten zien, dat onzin niet bestaat.
Een notatievorm is idd niet 'heilig', wij refo's hebben al zo veel heilige dingen ook al willen we dat niet weten.
Punt is gewoon dat je naar een handig iets zoekt.
Als men nu al eeuwenlang noten gebruikt, waarom dan moeilijk doen.
Bij beide notatie's moet je leren automatiseren, ik speel stukken met 12 mollen, en toch ben ik amateur.
Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marieke »

Marius schreef: Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.

Weet je, ik wil hiermee laten zien, dat onzin niet bestaat.
Een notatievorm is idd niet 'heilig', wij refo's hebben al zo veel heilige dingen ook al willen we dat niet weten.
Punt is gewoon dat je naar een handig iets zoekt.
Als men nu al eeuwenlang noten gebruikt, waarom dan moeilijk doen.
Bij beide notatie's moet je leren automatiseren, ik speel stukken met 12 mollen, en toch ben ik amateur.
Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
12 mollen :bobo ??
6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door caprice »

Best mogelijk dat ik ze speel, maar ik weet heel niet wat mollen zijn (of je moet het over die zwarte diertjes hebben). :?
Ik kan geen noten lezen. :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door eilander »

Marieke schreef:Ik snap echt helemaal geen zier van klaasjekriebel, maar dit argument had ik wel eens horen luiden..
Er zitten aan klavarskribo een aantal nadelen, en ik zou het ook aan een jonge ambitieuze beginner nooit aanraden. Maar bovenstaand argument is wel heel flauw.
Ja, inderdaad, ook voor klavarskribo moet je even je best doen. Maar daarna is het een bekend gegeven dat een gemiddelde amateur sneller een stuk van klavarskribo speelt dan een stuk in het klassieke notenschrift. Natuurlijk: vaak laat de kwaliteit te wensen over (door de zelfstudie). Dat is een serieus argument.

Marius schreef:Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
Nog zo'n argument dat niet geldig is. Ja, ik heb wel eens samen gespeeld met iemand op een dwarsfluit. Ging prima. Ook in klavarskribo is muziek voor solo-instrumenten te verkrijgen en muziek om samen te spelen. (Vast niet zoveel als in notenschrift, maar daar gaat het niet over).

(Blijkt uit het gebruik van de woorden "klaasjekriebel" (Marieke) en "klavarnogwat" (Marius) toch niet een beetje afgunst? :nananere )

Dus nogmaals mijn advies voor alle mensen die niet in de categorie jong en/of ambitieus vallen: verdiep je in klavarskribo, stel je eisen niet al te hoog, verdiep je ook in wat theorie over maataanduidingen etc, neem als het even kan les, maar vooral: geniet op korte termijn van het (orgel)spelen!
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marius »

Marieke schreef:
Marius schreef: Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.

Weet je, ik wil hiermee laten zien, dat onzin niet bestaat.
Een notatievorm is idd niet 'heilig', wij refo's hebben al zo veel heilige dingen ook al willen we dat niet weten.
Punt is gewoon dat je naar een handig iets zoekt.
Als men nu al eeuwenlang noten gebruikt, waarom dan moeilijk doen.
Bij beide notatie's moet je leren automatiseren, ik speel stukken met 12 mollen, en toch ben ik amateur.
Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
12 mollen :bobo ??
6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...

jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als g
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Hendrikus »

Marius schreef:
Marieke schreef:
Marius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als g
bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomt :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marius schreef:
Marieke schreef:
Marius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als g
bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomt :nonnon
Nee, ik zou tegen Marius willen zeggen, plaats eens een muziekstuk met 12 mollen hier op RF.
'k Ben het nog nooit tegengekomen
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Bladmuziek te koop!

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marius schreef:
Marieke schreef:
Marius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als g
bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomt :nonnon
Hé trouwens, Hendrikus, je laat in die posting mij die uitspraak nu doen.... :bobo
Dat wil ik niet op m'n geweten hebben....
Plaats reactie