Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Woord.

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Woord.

Bericht door helma »

In dit topic kan verder gesproken worden over dit onderwerp; los van personen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door -DIA- »

Als we alleen al de woorden van uit Hebreeën 12 lezen:

1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
12 Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.


Dan blijkt dat er vanuit wordt gegaan dat kinderen getuchtigd moeten worden.
Niet met de knuppel, maar met liefde.
Ik hoor het de dominee nog zeggen: Als een rechtgeaarde ouder hun kind moet kastijden zal de ouder er meer pijn over voelen
dan het kind. Het kind trekt er lering uit.
En is het ook niet een beeld van recht?
God is recht en wil de zonde niet ongestraft laten.
Hoe dan als de ouders de tucht verwaarlozen? Is dat niet in strijd met Gods woord?

Wij moeten niet barmhartiger zijn dan God, en we horen met liefde ons nakroost op te voeden, naar het Woord.
Denk wat er op die school gebeurde: De omgekeerde wereld.
En dat zien we niet daarin alleen.
De hele wereld verwordt tot een onleefbare wereld.
Ik hoorde eens een zeer achtenswaardige prediker zeggen: De wereld wordt meer en meer een hel...

Gods oordelen worden meer en meer gevoeld (of niet....) als we zien op de dingen die we toch allen waar kunnen nemen.
Als de gewetens worden toegeschroeid, de goddelozen heersen over de gewetens van degenen die naar Gods Woord
trachten te leven...
Ik kan het niet anders zien, en heb al eerder een bericht daaromtrent gepost:
De toekomst des Heeren genaakt.

Het wordt zeer bang op de wereld, en wie zal staande blijven? Op allerlei fronten wordt het koord om de Kerk strakker
aangetrokken. Als er maar iets te vinden is komt het met grote letters (vaak verdraaid en onvolledig en uit het verband
gerukt) in De Telegraaf... En het NOS Journaal zal zeker niet veel beter zijn.

De SGP moet haar standpunt wijzigen (Bijbels standpunt) omdat ze zogenaamd vrouwen onderdrukken
Trouwambtenaren mogen geen geweten meer hebben, althans niet naar het Woord.
Langzaam maar zeker zal er een vervolging losbarsten. En als dat het geval is is dat misschien nog de
roede waarmee God Zijn volk bij elkaar moet slaan...

Slaan... Tuchtigen... Met liefde... Maar wee onzer, als we geen pijn voelen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door dennis »

Het gaat steeds moeilijker worden voor degenen die aan Gods Woord willen blijven vasthouden.
Maar dat hoeft niet perse erg te zijn. Als het ons maar naar de Heere toedrijft.
Nog altijd zijn de 'vervolgingen' in Nederland helemaal niets in vergelijking tot die in zoveel landen op deze wereld.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Bonny »

Is er misschien ook niet sprake van een spraakverwarring? Kastijding en tuchtiging hebben in het hedendaagse Nederlands een hardere betekenis, dan dat er volgens mij in de SV mee bedoeld word.
The Groom's still waiting at the altar
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Erasmiaan »

Kijk, deze man heeft het echt begrepen (terwijl het ook een spotter is):

http://www.metronieuws.nl/columns/goude ... d2oZFtBxc/
Deze week was mijn verre voorvader Jacobus Koelman (1632-1695) prominent in het nieuws. Ruim drie eeuwen na zijn dood leidde zijn boek ‘Pligten der ouders’ tot Kamervragen. In deze pedagogische verhandeling toont Jacobus Koelman zich een warm pleitbezorger van het ‘kastijden’ (oud-Hollands voor een pak rammel) van kinderen die weigeren te luisteren. Hij doceert: “Als uw kinderen kastijding verdiend hebben, kastijdt hen dan zonder u te laten afhouden door het geroep of gesmeek van uw kinderen, hoewel u wat verzachting mag geven.”

Dominee Vlietstra uit Katwijk aan Zee plaatste deze quote als opvoedtip in zijn kerkblaadje, met de toevoeging dat Jacobus’ boek beslist niet uit de tijd is en zeer lezenswaardig. Het Leidsch Dagblad kreeg het kerkblaadje onder ogen, zag het woord ‘kastijding’ en wijdde er een ronkend artikel aan. Andere kranten namen het bericht over, waarna - zo gaat dat tegenwoordig - Kamervragen volgden. De PvdA wil weten wat de staatssecretaris van Volksgezondheid gaat ondernemen om deze dominee te stoppen, die volgens de partij oproept tot het mishandelen van kinderen. Want van kinderen blijf je af! Immers, een kind te lijf gaan is altijd een teken van onmacht. Oké, tot zover alles duidelijk. Schakelen we nu over naar de vmbo-school in Nieuwegein. Daar greep een adjunct-directeur fysiek in. Hij sleurde een 13-jarig ettertje dat maar niet wilde luisteren, hardhandig de klas uit. Het rotjong viel en liep daarbij blauwe plekken op. De adjunct belandde in de cel, wegens mishandeling. Weer Kamervragen van de PvdA. Let wel: niet omdat een kind blauwe plekken opliep door toedoen van een opvoeder, maar om steun te vragen voor het optreden van de adjunct.

Hallo PvdA, dat is binnen 24 uur een draai van 180 graden! Of meten we soms met twee maten? Die adjunct-directeur doet namelijk precies datgene wat de dominee bepleit. Trouwens, hebben jullie het boek van mijn bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-overgrootvader eigenlijk wel gelezen? Volgens mij niet. Daarin staat namelijk ook: “Straf uw kinderen niet in woede, maar wacht tot u in een kalmte bent, want anders zullen ze denken dat niet uw verstand, maar uw toorn de oorzaak is van hun straf.” Een gouden tip van Jacobus Koelman. Drie eeuwen oud, maar nu actueler dan ooit.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door boontje »

Ik vind het een mooi stukje. Maar waarom is de schrijver een spotter? Dat blijkt niet uit zijn stuk. De appel is volgens redelijk dicht bij de boom gebleven!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Erasmiaan »

boontje schreef:Ik vind het een mooi stukje. Maar waarom is de schrijver een spotter? Dat blijkt niet uit zijn stuk. De appel is volgens redelijk dicht bij de boom gebleven!
Hij heeft weleens eerder hele spottende stukjes over christenen geschreven, kan ik me herinneren.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door boontje »

Ach, een beetje spot moeten we kunnen hebben, toch?
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Cantate »

boontje schreef:Ach, een beetje spot moeten we kunnen hebben, toch?
Hij is vaak eerder blasfemisch en dat vind ik (veel) te ver gaan.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door boontje »

Dat zou kunnen, ik ken zijn andere stukjes niet. In dit ene stukje heb ik geen onvertogen woord kunnen ontdekken, ik vond het heel raak en goed geobserveerd.
En wat die spottende stukjes betreft: er is m.i. een verschil tussen een spottend stukje over christenen, waar vaak alle reden toe is, en een spottend stukje over God, of over het geloof.
Groet!
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Cantate »

PKN-preses heeft genoeg van anti-reclame voor kerk

Ds. Peter Verhoeff, voorzitter van de Generale Synode van de Protestantse Kerk, heeft het gehad met omstreden uitspraken van predikanten. Dat schrijft hij in het Commentaar bij de tijd, een rubriek op de site van de PKN waar bestuurders en functionarissen hun licht op actualiteiten in kerk en samenleving werpen.

Aanleiding is de ophef rond ds. A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Gemeente te Katwijk. De predikant werd deze week nationaal nieuws door passages in een nieuwsbrief over het kastijden van ongehoorzame kinderen. Het leidde zelfs tot vragen in de Tweede Kamer. "Eigenlijk moet je als kerk aan dit soort uitspraken geen woorden vuil maken. De reden dat ik er toch iets over schrijf, is gelegen in het feit dat een predikant met dit soort uitlatingen niet alleen zichzelf te kijk zet, maar de hele kerk - of zo u wilt: alle kerken - schade berokkent", schrijft Verhoeff.

"Of wij dat nu verdienen of niet, in een deel van de samenleving bestaat een beeld dat de kerk een antiek instituut is dat ideeën van eeuwen terug verkondigt. Uitspraken als die van Vlietstra bevestigen dat beeld in de hoogste mate. Veel kerken doen heden ten dage hun best een missionaire kerk te zijn. Ook de Protestantse Kerk wil graag mensen buiten de kerk met het evangelie in aanraking brengen. Maar precies op het moment dat je je daarvoor inspant, komt er een dominee in de pers die alle achterhaalde beelden van de kerk nog maar eens bevestigt."

Dat straalt af op alle kerken, meent Verhoeff. "Sprak deze dominee alleen voor zichzelf, dan was de schade ook alleen voor hem. Maar veel mensen maken geen onderscheid tussen kerken. Eén kerk staat voor alle. Vliegt één kerk uit de bocht, dan staan alle te kijk. Terugnemen of relativeren is te laat, want het was al op het NOS-journaal en de krant staat er vol mee’. Verhoeff vervolgt: "Ik heb genoeg van uitspraken als deze. Ze roepen een beeld op waarmee een heel groot deel van de kerken schromelijk onrecht wordt aangedaan, maar waar je ondertussen wel mee te kampen hebt. Ik doe een dringend beroep op ds. Vlietstra en anderen zich te realiseren wat zulke uitlatingen tot gevolg hebben. We zullen wel niet allemaal op dezelfde manier geloven. Maar ik ga ervan uit dat we allemaal het bevrijdende evangelie van Jezus Christus willen verkondigen. Laten we ons dan van onzin onthouden en ons daarop concentreren".

Je moet maar durven als preses van een kerk die mensen als Hendrikse en Kuitert tolereert.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door boontje »

Ik ben het in principe zeer met ds. Verhoeff eens, maar zijn oproep zal niet helpen.

Er zullen altijd mensen zijn, aan de ene (ds. Vlietstra) of aan de andere kant van het kerkelijk spectrum (ds. Hendrikse, prof. Kuitert, al ben ik er niet zeker van of hij nog lid is van de kerk), die door hun uitspraken een negatief effect hebben op het algehele imago van de Kerk als zodanig.
Dat is iets waar we mee moeten leren leven. Misschien zijn zulke dominees, professoren e.a. er juist wel om het geheel van de Kerk op scherp te houden. De "kwaden" moeten de goeden uitdagen om te laten zien, dat dit niet De Kerk is...
En laten we bij dit alles maar denken aan de gelijkenis van Jezus over het onkruid, dat samen met de tarwe opgroeit.....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door eilander »

boontje schreef:Ik ben het in principe zeer met ds. Verhoeff eens, maar zijn oproep zal niet helpen.

Er zullen altijd mensen zijn, aan de ene (ds. Vlietstra) of aan de andere kant van het kerkelijk spectrum (ds. Hendrikse, prof. Kuitert, al ben ik er niet zeker van of hij nog lid is van de kerk), die door hun uitspraken een negatief effect hebben op het algehele imago van de Kerk als zodanig.
Dat is iets waar we mee moeten leren leven. Misschien zijn zulke dominees, professoren e.a. er juist wel om het geheel van de Kerk op scherp te houden. De "kwaden" moeten de goeden uitdagen om te laten zien, dat dit niet De Kerk is...
En laten we bij dit alles maar denken aan de gelijkenis van Jezus over het onkruid, dat samen met de tarwe opgroeit.....
Het stuk van ds. Verhoeff doet naar mijn mening ook geen goed aan het imago van de kerk.
Er is best iets in kritische zin over het stuk van ds. Vlietstra te zeggen, dat is ook het punt niet.
Maar ik ben wel een beetje verontwaardigd over de toon die ds. Verhoeff aanslaat, bijvoorbeeld in een zin als deze: "Ik heb genoeg van uitspraken als deze." of "Laten we ons dan van onzin onthouden..."
Dat klemt temeer omdat het stuk totaal niet evenwichtig is: er wordt in geen enkele zin iets in kritische zin gezegd over de rol van de pers etc. Ook ds. Verhoeff zet het niet in het perspectief: het was een stuk uit een kerkblad, waarbij niet altijd wordt gerealiseerd dat dit op straat terecht zou kunnen komen.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door boontje »

Natuurlijk, de rol van de pers is vaak allesbehalve fris. Maar het punt van ds. Verhoeff was nu juist dat dominees en andere kerkmensen daar vaak helemaal niet aan denken...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het kastijden van onze kinderen in het licht van Gods Wo

Bericht door Jongere »

boontje schreef:Natuurlijk, de rol van de pers is vaak allesbehalve fris. Maar het punt van ds. Verhoeff was nu juist dat dominees en andere kerkmensen daar vaak helemaal niet aan denken...
Dat had hij ds. Vlietstra inderdaad kunnen schrijven, ja.

Ik vind het echt buiten alle proporties, deze reactie vanuit de PKN.
Plaats reactie