Klavarnotaties

Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Klavarnotaties

Bericht door Marius »

citaat van eigen reactie op pagina 'bladmuziek te koop'
Geachte mede forum leden,

Ik heb het idee dat de gemoederen hoog oplopen.
Wanneer ik klavarnogwat type denken mensen dat ik dit afgunstig doe.
Helemaal niet de bedoeling, uit eerdere reacties bleek een meningsverschil over de spelling van het woord klavar... . {laat ik het zo noteren om weer een reactie te vermijden} Ik dacht weet je wat, ik noteer klavarnogwat, ben ik in ieder geval vrij van de spellingsopdracht. Maakt men hier van dat ik afgunstig ben. Nou dan lees je verkeerd. In mijn reacties kun je vinden dat ik een notatievorm niet graag als heilig of als 'enige echte' wil beschouw.(dat betekend dus dat ik niet alleen focus op noten en dan wel op klavar. ) Toch wil ik mijn twijfels uiten over reacties met als argument 'onzin' o.i.d., wanneer ik daarbij de illustratie geef van de 12 mollen, wat idd niet veel voorkomt, denkt men dat ik zomaar wat neer zet omdat het 'leuk' is te kijken of het toetsenbord van de pc het even goed doet als het klavIEr van het orgel.
Vandaag open ik nog een topic over klavar, aangezien het hier een beetje off-topic is.
Ik hoop dat we daar in alle rust, vrede, eensgezindheid, broederlijke liefde etc. een eerlijke balans over klavar kunnen maken met voor en nadelen.
Zoals beloofd, ik hoop dat we hier rustig een overzicht kunnen maken van alle voor en nadelen van klavar... ten opzichte van het notenschrift.


Refo schreef bij een ander topic, {bladmuziek te koop} dat de aanleiding vormde tot dit topic, het volgende:
Beide notaties beogen hetzelfde aan te geven: welke toetsen in welk tempo met welk volume dienen te worden ingedrukt.
Verschil is er niet. Het verschil zit hem in de musici. Klavarskribo spelen is in bijna 100% van de gevallen zelfstudie en bij notenschrift nadert dat tot 0%. Bij K zie je meteen welke toets aan de beurt is en bij N is daar geen touw aan vast te knopen zonder uitleg.

Ik heb een neef die dagelijks uren studeerde op Klavarskribo muziekstukken. (Misschien nog wel). Ik schat dat het weinig verschil meer maakt met een vergelijkbare inspanning op notenschrift.
het leek me een nuttige opmerking die alvast een mooi begin is voor dit topic
Laatst gewijzigd door Marius op 31 jan 2012, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Klavarnotaties

Bericht door refo »

Het is niet klavar, maar Klavarskribo. Dat is de vertaling van het woord 'klavierschrift' in Esperanto.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Klavarnotaties

Bericht door ejvl »

Het belangrijkste probleem kaart je al aan, zelfstudie.
Er zijn ook leermeesters in klavarscribo, maar die zijn veel schaarser als notenschrift.

Zelf speel ik notenschrift, m'n vader klavarscribo, maar klavarscribo is wel degelijk velen malen makkelijker te bespelen als notenschrift, geen kruisen en mollen, geen verschillende sleutels, direct zien welke toets je in moet drukken, echt veel makkelijker, maar zelfstudie is wel degelijk veel nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarnotaties

Bericht door eilander »

@Marius: dat over die "afgunst" was als grapje bedoeld, hoor...

Ik blijf erbij dat het voor een bepaalde doelgroep een zeer geschikte notatie is. Hierbij een rijtje zoals ik er tegen aan kijk:

Voordelen klavarskribo:
- notatie eenvoudiger aan te leren
- geschikter voor zelfstudie (maar: zie ook de nadelen)
- muziekstuk kan sneller ingestudeerd worden

Nadelen klavarskribo:
- lastiger (maar niet onmogelijk) om met een ander instrument samen te spelen
- zelfstudie kan tot broddelwerk leiden
- maataanduidingen soms minder duidelijk (maar komt ook door de zelfstudie?)
- veel minder muziek beschikbaar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarnotaties

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Nadelen klavarskribo:
- lastiger (maar niet onmogelijk) om met een ander instrument samen te spelen
- zelfstudie kan tot broddelwerk leiden
- maataanduidingen soms minder duidelijk (maar komt ook door de zelfstudie?)
- veel minder muziek beschikbaar
Nog een paar nadelen:

-Muziektheoretisch loop je hopeloos vast omdat Ges en Fis, Des en Cis etc allemaal hetzelfde is in klavarskribo.
-Versieringen worden veelal in noten uitgewerkt en lang niet altijd op de juiste manier.
-Met barokmuziek baseert men zich soms op verouderde uitgaven van de notentekst.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarnotaties

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Nadelen klavarskribo:
- lastiger (maar niet onmogelijk) om met een ander instrument samen te spelen
- zelfstudie kan tot broddelwerk leiden
- maataanduidingen soms minder duidelijk (maar komt ook door de zelfstudie?)
- veel minder muziek beschikbaar
Nog een paar nadelen:

-Muziektheoretisch loop je hopeloos vast omdat Ges en Fis, Des en Cis etc allemaal hetzelfde is in klavarskribo.
-Versieringen worden veelal in noten uitgewerkt en lang niet altijd op de juiste manier.
-Met barokmuziek baseert men zich soms op verouderde uitgaven van de notentekst.
Kun je 't lijstje voordelen ook nog aanvullen? ;)

Over de Ges en Fis, etc.: sorry voor de domme vraag, maar: kan ik dat verschil horen? Waar is dat verschil voor? Ik snap-em echt niet!

Andere nadelen kan ik wel volgen ja. Het zij zo.
Wat vind je van mijn advies?
eilander schreef:Dus nogmaals mijn advies voor alle mensen die niet in de categorie jong en/of ambitieus vallen: verdiep je in klavarskribo, stel je eisen niet al te hoog, verdiep je ook in wat theorie over maataanduidingen etc, neem als het even kan les, maar vooral: geniet op korte termijn van het (orgel)spelen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarnotaties

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: Nadelen klavarskribo:
- lastiger (maar niet onmogelijk) om met een ander instrument samen te spelen
- zelfstudie kan tot broddelwerk leiden
- maataanduidingen soms minder duidelijk (maar komt ook door de zelfstudie?)
- veel minder muziek beschikbaar
Nog een paar nadelen:

-Muziektheoretisch loop je hopeloos vast omdat Ges en Fis, Des en Cis etc allemaal hetzelfde is in klavarskribo.
-Versieringen worden veelal in noten uitgewerkt en lang niet altijd op de juiste manier.
-Met barokmuziek baseert men zich soms op verouderde uitgaven van de notentekst.
Kun je 't lijstje voordelen ook nog aanvullen? ;)

Over de Ges en Fis, etc.: sorry voor de domme vraag, maar: kan ik dat verschil horen? Waar is dat verschil voor? Ik snap-em echt niet!

Andere nadelen kan ik wel volgen ja. Het zij zo.
Wat vind je van mijn advies?
eilander schreef:Dus nogmaals mijn advies voor alle mensen die niet in de categorie jong en/of ambitieus vallen: verdiep je in klavarskribo, stel je eisen niet al te hoog, verdiep je ook in wat theorie over maataanduidingen etc, neem als het even kan les, maar vooral: geniet op korte termijn van het (orgel)spelen!
Als je je in de muziektheorie verdiept, kom je er al snel achter dat een Fis iets anders is dan een Ges. Een violist intoneert een Fis ook anders dan een Ges. In de harmonieleer heb je die zaken gewoon nodig, anders kun je nooit een correcte harmonisatie maken. Begrippen als leidtoon, Napels sextaccoord, als je niks weet van verhogingen en verlagingen wordt dat een probleem. Dat zal ongetwijfeld een van de doorslaggevende redenen zijn waarom Klavarskribo altijd iets is gebleven voor hobbyisten en waarom het systeem nooit ingang heeft gevonden op conservatoria en onder vakmusici.

Voordelen zijn er zeker ook. Ooit zette ik twee leerlingen tegelijk aan het Cantabile van César Franck. De klavarspeler was na een week al lekker aan ’t muziek maken, de notenspeler worstelde nog met de vijf kruizen bij de sleutel en de vele dubbelkruizen in de partituur. [Maar de notenspeler snapte wel waarom die ene noot nou Eis heette en geen F, terwijl de klavarspeler alleen maar wist dat ‘ie die ene witte toets moest indrukken.]

Je advies: d’r zit wat in, zeker. Ik zou het nooit zeggen, maar ik kan me alleszins voorstellen dat jij ’t wél zegt ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarnotaties

Bericht door eilander »

@Hendrikus, ik denk dat we 't eens zijn (al snap ik ook in dit bericht echt niet alles wat je zegt...) :super
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarnotaties

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:@Hendrikus, ik denk dat we 't eens zijn (al snap ik ook in dit bericht echt niet alles wat je zegt...) :super
Nou ja, maar jij kunt klavar spelen en ik niet. Meelezen gaat prima (al betrap ik mezelf erop dat ik dan altijd m'n hoofd scheef houd....) maar ik zou er niet van kunnen spelen. :haha
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Klavarnotaties

Bericht door wim »

Groot nadeel van klavar: er is zo weinig bladmuziek beschikbaar voor viool. Verder heb ik op de viool één grote zwarte toets en ontbreken er witte toetsen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarnotaties

Bericht door eilander »

wim schreef:Groot nadeel van klavar: er is zo weinig bladmuziek beschikbaar voor viool. Verder heb ik op de viool één grote zwarte toets en ontbreken er witte toetsen.
Toch kán het wel, hoor. Er is bij de Stichting klavarskribo ook echt muziek voor viool beschikbaar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarnotaties

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
wim schreef:Groot nadeel van klavar: er is zo weinig bladmuziek beschikbaar voor viool. Verder heb ik op de viool één grote zwarte toets en ontbreken er witte toetsen.
Toch kán het wel, hoor. Er is bij de Stichting klavarskribo ook echt muziek voor viool beschikbaar.
Ik heb ook wel eens samengespeeld met een trompettist die van klavarskribo speelde.

Deed me denken aan een zinnetje uit een advertentie: "Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan". :haha

[Het slaat natuurlijk drie keer nergens op, maar het blijkt dus te gebeuren dat mensen een systeem dat helemaal gedacht is vanuit het toetsinstrumente gaan gebruiken voor een niet-toetsinstrument....]
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarnotaties

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
wim schreef:Groot nadeel van klavar: er is zo weinig bladmuziek beschikbaar voor viool. Verder heb ik op de viool één grote zwarte toets en ontbreken er witte toetsen.
Toch kán het wel, hoor. Er is bij de Stichting klavarskribo ook echt muziek voor viool beschikbaar.
Ik heb ook wel eens samengespeeld met een trompettist die van klavarskribo speelde.

Deed me denken aan een zinnetje uit een advertentie: "Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan". :haha

[Het slaat natuurlijk drie keer nergens op, maar het blijkt dus te gebeuren dat mensen een systeem dat helemaal gedacht is vanuit het toetsinstrumente gaan gebruiken voor een niet-toetsinstrument....]
Het zijn ook noten, dus ik zou niet weten waarom het niet kan.
Maar het zal in de praktijk niet vaak voorkomen dat iemand trompet begint te spelen van klavarskribo, het zal waarschijnlijk iemand zijn die met orgel of piano begonnen was.

Overigens wel goed dat je ook les geeft aan klavarspelers! Dat zouden meer klavarspelers moeten doen (ik heb er nu helaas geen tijd meer voor...)
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Klavarnotaties

Bericht door Marius »

Beste allemaal,

Zoals hierboven blijkt weten we dus al aan voordelen van klavarskribo:
-je ziet direct welke toets je aan moet slaan
-notatie eenvoudiger aan te leren
-geschikter voor zelfstudie (maar: zie ook de nadelen)
-muziekstuk kan sneller ingestudeerd worden

Nadelen:
- lastiger (maar niet onmogelijk) om met een ander instrument samen te spelen
- zelfstudie kan tot broddelwerk leiden
- maataanduidingen soms minder duidelijk (maar komt ook door de zelfstudie?)
- veel minder muziek beschikbaar
-Muziektheoretisch loop je hopeloos vast omdat Ges en Fis, Des en Cis etc allemaal hetzelfde is in klavarskribo.
-Versieringen worden veelal in noten uitgewerkt en lang niet altijd op de juiste manier.
-Met barokmuziek baseert men zich soms op verouderde uitgaven van de notentekst.
-Klavarskribo is vanuit het toetsdenken op papier gezet. Noten zijn vanuit de natuurlijke toonladder op papier gezet. De mens heeft de hele en halve toonafstanden automatisch in zich zitten. Dit betekend dat je voor klavier inderdaad meer concreet bezig bent, voor niet-klavier-instrumenten ben je dus juist abstracter bezig met dee notatievorm.


Beste mensen,

Zijn er meer voor/ nadelen?
Wat is eigenlijk de geschiedenis van Klavarskribo?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Klavarnotaties

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Klavarskribo is een muzieknotatiesysteem, dat werd ontwikkeld door Cornelis Pot en in 1931 werd geïntroduceerd. Vooral in de beginjaren werd het klavarskribo bij veel spelers van muziek populair.

Het notenschrift van klavarskribo lijkt niet toevallig op het toetsenbord van een piano of orgelklavier en men kan zeggen dat het een grafische weergave is van de te spelen noten. De lijnen van de notenbalk staan verticaal en de notenstokken horizontaal. Elke noot heeft zijn eigen plek in de notenbalk. De naam Klavarskribo betekent in het Esperanto 'klavierschrift'.

Zie ook hier:
http://www.klavarvereniging.nl/index.ph ... schiedenis
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie