Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping? [2]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping? [2]

Bericht door Tiberius »

Deel 1 vind u hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=4721

Weer eens een oud topic omhoog halen, n.a.v. een opinieartikel van ds. Golverdingen vandaag in het RD.

-----

Ds. Golverdingen: Uitspraken 1931 nooit bedoeld als confessietekst
APELDOORN – Het is onjuist om de zogenoemde leeruitspraken die de Gereformeerde Gemeenten in 1931 opstelden „een exclusief confessioneel karakter” te geven. Dat stelt drs. 
M. Golverdingen, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, donderdag op de opiniepagina van deze krant.
De predikant uit Dordrecht reageert op een vorige week gepubliceerde opinie­bijdrage van de vrijgemaakt gereformeerde predikant dr. H. J. C. C. J. Wilschut. Deze schreef dat het „eenzijdig uitroepen door de Gereformeerde Gemeenten van de twee­verbondenleer tot exclusief confessioneel, een verenging is van de belijdenis.”

Volgens ds. Golverdingen is ‘1931’ echter een „dogmatische verduidelijking” van de bestaande leer. „In dit licht staat de leeruitspraak onder de confessie en leidt ze als zodanig tot een onder-confessionele binding binnen de Gereformeerde Gemeenten.”

De predikant wijst verder op ds. G. H. Kersten, die tot het inzicht kwam dat dogmatische verschillen over bijvoorbeeld het verbond niet noodzakelijkerwijs behoeven te leiden tot een praktisch verschil in geestelijke beleving en waardering.

bron: www.refdag.nl
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2887
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben blij met de verduidelijking die ds. Golverdingen over de leeruitspraken geeft, al ben ik bang dat dit niet door alle predikanten in de GG gedeeld wordt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Weer eens een oud topic omhoog halen, n.a.v. een opinieartikel van ds. Golverdingen vandaag in het RD.

-----

Ds. Golverdingen: Uitspraken 1931 nooit bedoeld als confessietekst
APELDOORN – Het is onjuist om de zogenoemde leeruitspraken die de Gereformeerde Gemeenten in 1931 opstelden „een exclusief confessioneel karakter” te geven. Dat stelt drs. 
M. Golverdingen, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, donderdag op de opiniepagina van deze krant.
De predikant uit Dordrecht reageert op een vorige week gepubliceerde opinie­bijdrage van de vrijgemaakt gereformeerde predikant dr. H. J. C. C. J. Wilschut. Deze schreef dat het „eenzijdig uitroepen door de Gereformeerde Gemeenten van de twee­verbondenleer tot exclusief confessioneel, een verenging is van de belijdenis.”

Volgens ds. Golverdingen is ‘1931’ echter een „dogmatische verduidelijking” van de bestaande leer. „In dit licht staat de leeruitspraak onder de confessie en leidt ze als zodanig tot een onder-confessionele binding binnen de Gereformeerde Gemeenten.”

De predikant wijst verder op ds. G. H. Kersten, die tot het inzicht kwam dat dogmatische verschillen over bijvoorbeeld het verbond niet noodzakelijkerwijs behoeven te leiden tot een praktisch verschil in geestelijke beleving en waardering.

bron: www.refdag.nl
Fijn dat ds Golverdingen dit zo uitspreekt. Heeft hij in het verleden vaker gedaan.Maar een onder-confessionele binding blijft een binding toch?
Toch lijken deze leeruitspraken vaker boven-confessioneel te functioneren. Anders was het onderschrijven van de 3FvE toch genoeg. Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:Ik ben blij met de verduidelijking die ds. Golverdingen over de leeruitspraken geeft, al ben ik bang dat dit niet door alle predikanten in de GG gedeeld wordt.
Ik denk dat wel. Ds. Golverdingen heeft op dit gebied veel gezag binnen de GG.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Dat is onjuist: bij ambtsaanvaarding dienen alleen de 3FvE ondertekend te worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door refo »

Dus als ik ds Golverdingen goed begrijp waren de uitdrukkingen 'verbondsontzenuwende leer' en 'valsche leer' die ds Kersten bezigde als het over 3 verbonden van de Chr. Ger. ging maar bij wijze van spreken.

Overigens altijd gedacht dat ambtsdragers zich moesten conformeren aan Synode-uitspraken.
Ouderling De Visser uit Middelharnis weigerde '1931' te erkennen en dat heeft veel gedoe gegeven, tot een veroordeling door de GS van 1986 aan toe.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door elbert »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Dat is onjuist: bij ambtsaanvaarding dienen alleen de 3FvE ondertekend te worden.
Er is verschil tussen ondertekenen en onderschrijven...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Dat is onjuist: bij ambtsaanvaarding dienen alleen de 3FvE ondertekend te worden.
Er is verschil tussen ondertekenen en onderschrijven...
Ondertekenen is de onderstreping onderschrijven. :OO3
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Dat is onjuist: bij ambtsaanvaarding dienen alleen de 3FvE ondertekend te worden.
Oh...dus er wordt niet over 1931 gerept in het ondertekeningsstuk? 1931 komt geheel niet aan de orde bij een ambtsaanvaarding?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Nu moeten ambtsdragers in de GG (en ook in de GGiN ?) toch ook "1931" onderschrijven.
Dat is onjuist: bij ambtsaanvaarding dienen alleen de 3FvE ondertekend te worden.
Oh...dus er wordt niet over 1931 gerept in het ondertekeningsstuk? 1931 komt geheel niet aan de orde bij een ambtsaanvaarding?
Nee.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Afgewezen »

Hmm, ben sinds 2006 toch wel beetje verschoven, geloof ik. :modo
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:Hmm, ben sinds 2006 toch wel beetje verschoven, geloof ik. :modo
Hahaha, dat zag ik net ook. En jij niet alleen ... er zijn die niks van de verbonden willen niet weten hoe het zat en nu worden er topics voor geopend :slurp
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:
Afgewezen schreef:Hmm, ben sinds 2006 toch wel beetje verschoven, geloof ik. :modo
Hahaha, dat zag ik net ook. En jij niet alleen ... er zijn die niks van de verbonden willen niet weten hoe het zat en nu worden er topics voor geopend :slurp
Kan er trouwens een hoofdletter geplaatst worden (mijn stokpaardje)? :hum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Kan er trouwens een hoofdletter geplaatst worden (mijn stokpaardje)? :hum
:garde
Een recent stokpaardje kennelijk. :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Kan er trouwens een hoofdletter geplaatst worden (mijn stokpaardje)? :hum
:garde
Een recent stokpaardje kennelijk. :)
Tja, d'r kan wat verschuiven bij een mens...
Plaats reactie