beroepingswerk, deel 1

Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

Beroepen
te Damwoude (CGK)
Ds. J.M.J. Kieviet (Rotterdam-Kralingen)

Bron: RefDag
Dort

Bericht door Dort »

[quote="
Ik vraag me dus af: hoort de Gereformeerde Bond bij "de gereformeerde gezindte"? En als het om déze theologie gaat, zeg ik: nee! Gelukkig niet![/quote]

Dat lijkt mij wel. Heb je déze theologie al eens getoetst dan?

De Wet dient in zijn werking als tuchtmeester tot ontdekking en overtuiging aan het vangelie voor af te gaan, om de Wet daarna door het geloof uit de hand van Christus terug te ontvangen (alles onder de bediening van de Heilige Geest). De werking van Gods Wet op en in onze gewetens moet NOODZAKELIJK voorafgaan, wil ons geweten gereinigd en besprengd worden met het bloed van Christus. Door het ontbreken van deze Goddelijke zaken hebben wij echter in ons ongeloof, door een vermenging van wet en Evangelie, een geloof uitgevonden, dat de grond van onze aanneming bij God moet zijn en zo hebben wij het Evangelie veranderd in een nieuw minder streng werkverbond.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

weer terug!!!!!

Bericht door Grace »

Hoi,

Na het opmerkelijke beroep van M. van Kooten nu weer een verrassende wending in het kerkelijke leven. Lees het stukje uit het RD van vandaag:

mvrgr, Grace

-------------------------------------------------------------------------------
Ds. M. Goudriaan beroepbaar in Protestantse Kerk
Kerkredactie

LUNTEREN - Ds. M. Goudriaan, predikant in de Nederlandse hervormde gemeente (in hersteld verband) te Lunteren, stelt zich beroepbaar binnen de Protestantse Kerk in Nederland.

Dat schrijft hij in het jongste nummer van de kerkbode van de Nederlandse hervormde gemeente (in h.v.) van Lunteren.

Ds. Goudriaan meldt hierin open te staan „voor het overwegen van een beroep uit een PKN-gemeente.” Na twee jaar een plaats te hebben ingenomen binnen de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, schrijft hij te moeten concluderen dat „dit toch niet de juiste weg is geweest.”

Het moderamen van de Protestantse Kerk heeft met de beroepbaarstelling van ds. Goudriaan ingestemd.

© Reformatorisch Dagblad
Leonius

Bericht door Leonius »

Na twee jaar een plaats te hebben ingenomen binnen de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, schrijft hij te moeten concluderen dat „dit toch niet de juiste weg is geweest.”
Had hij dat echt niet eerder kunnen bedenken? Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat. Ik weet niet of dit Lunteren goed zal doen...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Leonius schreef:
Na twee jaar een plaats te hebben ingenomen binnen de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, schrijft hij te moeten concluderen dat „dit toch niet de juiste weg is geweest.”
Had hij dat echt niet eerder kunnen bedenken? Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat. Ik weet niet of dit Lunteren goed zal doen...
Uiteraard zal het Lunteren geen goed doen. Werkt ws polariserend.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Leonius schreef:Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat.
Dat is jouw conclusie. Hij concludeerd dat het voor hem niet de juiste weg was, en dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en recht.
joost85
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2004, 22:15

Bericht door joost85 »

Beroepen:

te Maartensdijk (Ned. Herv. Gem. in H.V.), kand. D. Burggraaf te Wijk en Aalburg (vacature ds. B. Reinders).
Leonius

Bericht door Leonius »

Dathenum schreef:
Leonius schreef:Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat.
Dat is jouw conclusie. Hij concludeerd dat het voor hem niet de juiste weg was, en dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en recht.
Is Christus dan gedeeld?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Leonius schreef:
Dathenum schreef:
Leonius schreef:Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat.
Dat is jouw conclusie. Hij concludeerd dat het voor hem niet de juiste weg was, en dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en recht.
Is Christus dan gedeeld?
Nee, en daarom vond hij het blijkbaar ook geen goede weg.....
Leonius

Bericht door Leonius »

Miscanthus schreef:
Leonius schreef:
Dathenum schreef:
Leonius schreef:Bovendien zegt hij hiermee dat iedereen die 'Hersteld' is een zonde begaat.
Dat is jouw conclusie. Hij concludeerd dat het voor hem niet de juiste weg was, en dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en recht.
Is Christus dan gedeeld?
Nee, en daarom vond hij het blijkbaar ook geen goede weg.....
Precies, daarmee gaf hij dus een statement af naar de achterblijvers: de HHK zit fout, dus zondig je als je ook niet overgaat tot de PKN.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Leonius schreef:
Miscanthus schreef:
Leonius schreef:
Dathenum schreef:Dat is jouw conclusie. Hij concludeerd dat het voor hem niet de juiste weg was, en dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en recht.
Is Christus dan gedeeld?
Nee, en daarom vond hij het blijkbaar ook geen goede weg.....
Precies, daarmee gaf hij dus een statement af naar de achterblijvers: de HHK zit fout, dus zondig je als je ook niet overgaat tot de PKN.
Wat een grote onzin weer. Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / word is het zonde. Ga nou geen dingen die niet gezegt zijn in de mond van de betreffende predikant leggen; dat is tegen alle fatsoensnormen in.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 01 mei 2006, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonius

Bericht door Leonius »

Dathenum schreef:
Leonius schreef:
Miscanthus schreef:
Leonius schreef:Is Christus dan gedeeld?
Nee, en daarom vond hij het blijkbaar ook geen goede weg.....
Precies, daarmee gaf hij dus een statement af naar de achterblijvers: de HHK zit fout, dus zondig je als je ook niet overgaat tot de PKN.
Wat een grote onzin weer. Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / word is het zonde. Ga nou geen dingen die niet gezegt zijn in de mond van de betreffende predikant leggen; dat is tegen alle fatsoensnormen in.
Ik ben het met je eens dat je gewetens niet mag binden. Maar een dergelijke uitspraak houdt wel degelijk die impliciete redenering in. Want jouw redenering volgend denk ik opnieuw: is Christus gedeeld?
Overigens, maak je geen zorgen: ik heb dikwijls met genoegen preken van hem beluisterd, en zal dat ook in de toekomst doen!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Leonius,

dat statement is van jou, niet van de betreffende predikant.
Leonius

Bericht door Leonius »

Miscanthus schreef:Leonius,

dat statement is van jou, niet van de betreffende predikant.
Hier kan ik weinig mee, omdat je het niet onderbouwt. Als een predikant zegt dat de gekozen weg, namelijk om binnen de HHK te blijven, niet de juiste is, dan vind ik het erg vreemd om zoiets als iets puur persoonlijks te zien. Daarmee geeft hij in mijn optiek een statement af naar de achterblijvers.

Maar nogmaals voor de goede orde: deze dominee wordt er voor mij niet meer of minder om. Ik hoorde hem altijd graag, en dat verandert niet. Laat natuurlijk onverlet dat ik zijn stap betreur.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?

Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gesloten