Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door alias »

jakobmarin schreef:Met de leer van ds. Moerkerken lijkt het er wel op dat je verbonden kan zijn met Christus, zonder Hem te kennen. Dat je wedergeboren kunt zijn, zonder dat zelf te weten.
En ik vraag me af, of dit zo terug te vinden is in de bijbel.
Is de zondaar wedergeboren, dan is sprake van genadeleven. In dat genadeleven onderscheidt ds Moerkerken drie standen: kinderen, jongelingen en vaders. De pas wedergeborenen zijn kinderen in de genade. Als de eerste kentekenen van de wedergeboorte noemt ds Moerkerken: “een hartelijke droefheid naar God over de zonde.” En hij vervolgt: “Hoe wonderlijk is toch dat werk Gods! Zo’n nieuwgeboren kindeke weet niet dat het wedergeboren is. Ach, het is zo ongelukkig. Zijn ogen zijn geopend voor zijn ontzettende val, voor zijn rampzalige staat. Hij ziet de kloof tussen God en zijn ziel die hij nooit meer kan helen. Zoals een kind in de natuur schreiend geboren wordt, zo schreien deze kinderkens dagen en nachten om God, Die zij missen. Dan klaagt het ganse huis van Israël de Heere achterna (1 Sam. 7:2). Zij hebben tegen God gezondigd, tegen een goeddoend en tegen een rechtvaardig God, Die hen nooit heeft kwaad gedaan. De spiegel van Gods vlekkeloze wet roept hun benauwde harten dag en nacht toe: onrein, onrein! Bang is dat leven van de kinderkens veelal. Zij moeten sterven, en dat is God ontmoeten. O, dat gaat niet. Bang is dat leven, ja, en toch soms ook zoet. Zij zouden nooit meer naar de wereld terug willen. Al zit de dood en de bloedwreker op hun hielen, zij begeren hun vroegere rust niet terug, toen zij dood waren voor de dood. Zij hebben soms toch zulke goede en zoete gedachten van God, van een God Die zij niet kennen en op Wie zij toch een zielsbetrekking hebben. Al zou Hij hen doden, zij kunnen soms geen kwaad meer van Hem denken. O, hoe krijgen zij toch die God tot hun God, tot hun deel? ‘Heere, zou ik nog bekeerd kunnen worden? Zoudt Gij naar zó een nog om willen zien?’ Soms krijgen ze wat adem in Gods huis. Dan verwachten zij klappen en zij krijgen bemoedigingen. Dan worden hun wangen soms nat van tranen.”

Een kind in de genade bezit dus wel het geloof als een genadegave (dit noemt men de hebbelijkheid van het geloof) waardoor hij met Christus wordt verenigd of Hem ingelijfd, maar hij mist nog de oefeningen (ook wel genoemd de dadelijkheid) van het geloof. Dit betekent, dat hij weliswaar met Christus is verenigd, maar Hem nog niet kent! “Jezus is hem een verborgen Persoon,” aldus ds Moerkerken. Maar er zijn ook jongelingen in de genade. En “wat heeft de jongeling nu wat het kindeke mist? We menen dat tussen het leven van het nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd op de weg zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt. Dit is naar de Schrift.” Ds Moerkerken noemt dan als voorbeelden de moordenaar aan het kruis, de bloedvloeiende vrouw en Rachab de hoer.
bron : http://www.afwachtenofverwachten.nl/GGpositie2.htm
Mijn Bijbel leert het anders: "Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden."
En wie durft hier te zeggen dat wedergeboorte en/of rechtvaardigmaking buiten de bewuste geloofskennis aan Christus omgaan?
Afgewezen schreef:Ds. Moerkerken stelt dit, want, zegt hij (in een ander artikel), anders zou je het zoeken en bidden, het schreien over de zonde, moeten toeschrijven aan de natuur van de mens en dat kan niet. Dus moet dit voortvloeien uit Christus.
Dit moet worden toegeschreven aan het geweten van een ontwaakte, maar nog dode zondaar.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door dennis »

refo schreef:
dennis schreef:Dat er standen zijn in het genadeleven is voluit Bijbels. Zie ook de eerder gemaakte opmerking over 'zuigelingen' 'vaders' etc. Er is een opwas in de genade van de Heere Jezus Christus.

Het is m.i. een misverstand om te veronderstellen dat deze 'leer' ontstaan is doordat bekeringen langer duren dan vroeger. Want het gaat hier in wezen niet om de wedergeboorte/bekering. Het betekent veelmeer dit: De Heere bekeert een zondaar, maar daarna (!) volgt er een weg waarin Hij nadere weldaden aan Zijn kinderen schenkt. Dan gaat het om een verdere verzekering. Om meer zicht op de Christus, niet alleen op Zijn werk maar ook op Zijn Persoon. Om een duidelijke ervaring van de vergeving der zonden, zicht op het werk en de Persoon van de Heilige Geest.

En als het goed is, moet iedere gelovige zoeken en jagen naar meer.
Stilstand is in het geestelijke leven achteruitgang. We kunnen zo tevreden zijn met de zaken die we door genade hebben meegemaakt, maar het moet verder. 'Wast op in de kennis en de genade van onze Heere Jezus Christus'.
De bijbel is in het kader van het geloof erg digitaal. Er zijn maar 2 standen: niet en wel. Om toch over standen te kunnen spreken wordt dit veelal als staat aangeduid. Dat is niet terecht.
Dat geloof groeit staat inderdaad wel in de bijbel. Dat is een logisch gevolg van leven. Een ouder iemand weet meer dan een jonger iemand. Maar dat is wat anders als 'jagen naar meer'. Een mens kan geen el aan zijn lengte toedoen, dat geldt ook in deze. Als God een verdere verzekering (is dat een bijbelse notie?) nodig vindt dan zal die komen. Maar een verzekering op een verzekering is toch onnodig? Wat zou het geloof dan nog voorstellen?
"Strijd om uw roeping en verkiezing vast te maken" lees ik. En dat is m.i. geen oproep aan onbekeerden.
Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door Chrisje72 »

Ontwaakte maar nog dode zondaren? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door alias »

Chrisje72 schreef:Ontwaakte maar nog dode zondaren? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Een vierschaarbeleving dus van een dode zondaar, wiens geweten ontwaakt is.
Lansbergen beschrijft dit als volgt:

Waar nu dit zaligmakend geloof niet is, daar moet de mens in wanhoop en
twijfelmoedigheid vergaan. Wanneer het geweten echter ontwaakt en denkt aan de
gruwelijke straf voor de zonden, dan begint satan deze aanvechtingen aan te blazen en
op te stoken, om deze arme mens alle hoop op Gods genade te ontnemen. Als de
mensen hun zonden een weinig gaan gevoelen, bespaart de duivel zich geen moeite om
de weg der bekering te ondermijnen en ze tot wanhoop te brengen. Dit doet hij door ze
de grootheid van hun zonden voor ogen te stellen, waardoor zij Gods toorn en
verdoemenis verdiend hebben.
Het ontwaakte geweten bevindt zich naakt en bloot voor Gods gericht (vierschaar
WvS). Zijn geweten is hem als een getuige en kan geen rust vinden tengevolge van het
aanschouwen van de zonden en van Gods rechtvaardige toorn, oordeel en de wachtende
straf voor de zonden. Hierdoor moet het geweten al schromende en bevende
versmachten en kan het bij zichzelf geen enkele uitvlucht vinden. Het heeft geen enkele
verontschuldiging want zijn eigen hart getuigt daar tegen.
Ook Gods gerechtigheid en waarheid staan daar, die niet gekrenkt kunnen worden.
Satan, als een slechte raadsman, doet zijn best om de zonde nog levendiger te maken en
Gods toorn te vergroten.
Zo is er niets meer dat hem troosten kan, dan alleen het Evangeliewoord:
Bekeert u en gelooft het Evangelie (Mark. 1:15); Geloof in den Heere Jezus Christus,
en gij zult zalig worden (Hand. 16:31); Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en
belast zijt, en Ik zal u rust geven (Mat. 11:28); Ik ben niet gekomen om te roepen
rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering (Mat. 9:13); Alzo lief heeft God de wereld
gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft,
niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3:16). (518)
Wanneer de verslagen en verbroken mens deze inspraak van het Evangelie hoort en
ontvangt, dan zet de troost in. (Je zou dit de openbaring van Jezus Christus aan de ziel
kunnen noemen. (WvS) Dan mag hij vrijuit spreken en antwoord geven op de klachten
van zijn geweten en de aanvechtingen van satan dat de genadige God door Christus met
hem verzoend is. Daar moeten de beschuldigingen ophouden, omdat God vrijspreekt en
de zonden vergeeft.
Hij is rechtvaardig, maar hetgeen Christus betaald heeft, zal Hij niet nogmaals eisen!!

http://www.theologienet.nl/documenten/S ... riptie.pdf
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Met de leer van ds. Moerkerken lijkt het er wel op dat je verbonden kan zijn met Christus, zonder Hem te kennen. Dat je wedergeboren kunt zijn, zonder dat zelf te weten.
En ik vraag me af, of dit zo terug te vinden is in de bijbel.
Is de zondaar wedergeboren, dan is sprake van genadeleven. In dat genadeleven onderscheidt ds Moerkerken drie standen: kinderen, jongelingen en vaders. De pas wedergeborenen zijn kinderen in de genade. Als de eerste kentekenen van de wedergeboorte noemt ds Moerkerken: “een hartelijke droefheid naar God over de zonde.” En hij vervolgt: “Hoe wonderlijk is toch dat werk Gods! Zo’n nieuwgeboren kindeke weet niet dat het wedergeboren is. Ach, het is zo ongelukkig. Zijn ogen zijn geopend voor zijn ontzettende val, voor zijn rampzalige staat. Hij ziet de kloof tussen God en zijn ziel die hij nooit meer kan helen. Zoals een kind in de natuur schreiend geboren wordt, zo schreien deze kinderkens dagen en nachten om God, Die zij missen. Dan klaagt het ganse huis van Israël de Heere achterna (1 Sam. 7:2). Zij hebben tegen God gezondigd, tegen een goeddoend en tegen een rechtvaardig God, Die hen nooit heeft kwaad gedaan. De spiegel van Gods vlekkeloze wet roept hun benauwde harten dag en nacht toe: onrein, onrein! Bang is dat leven van de kinderkens veelal. Zij moeten sterven, en dat is God ontmoeten. O, dat gaat niet. Bang is dat leven, ja, en toch soms ook zoet. Zij zouden nooit meer naar de wereld terug willen. Al zit de dood en de bloedwreker op hun hielen, zij begeren hun vroegere rust niet terug, toen zij dood waren voor de dood. Zij hebben soms toch zulke goede en zoete gedachten van God, van een God Die zij niet kennen en op Wie zij toch een zielsbetrekking hebben. Al zou Hij hen doden, zij kunnen soms geen kwaad meer van Hem denken. O, hoe krijgen zij toch die God tot hun God, tot hun deel? ‘Heere, zou ik nog bekeerd kunnen worden? Zoudt Gij naar zó een nog om willen zien?’ Soms krijgen ze wat adem in Gods huis. Dan verwachten zij klappen en zij krijgen bemoedigingen. Dan worden hun wangen soms nat van tranen.”

Een kind in de genade bezit dus wel het geloof als een genadegave (dit noemt men de hebbelijkheid van het geloof) waardoor hij met Christus wordt verenigd of Hem ingelijfd, maar hij mist nog de oefeningen (ook wel genoemd de dadelijkheid) van het geloof. Dit betekent, dat hij weliswaar met Christus is verenigd, maar Hem nog niet kent! “Jezus is hem een verborgen Persoon,” aldus ds Moerkerken. Maar er zijn ook jongelingen in de genade. En “wat heeft de jongeling nu wat het kindeke mist? We menen dat tussen het leven van het nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd op de weg zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt. Dit is naar de Schrift.” Ds Moerkerken noemt dan als voorbeelden de moordenaar aan het kruis, de bloedvloeiende vrouw en Rachab de hoer.
bron : http://www.afwachtenofverwachten.nl/GGpositie2.htm

In "Der vromen ondervinding" van Lambertus Myseras (1676-1740) wordt dit ook duidelijk beschreven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door alias »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:Met de leer van ds. Moerkerken lijkt het er wel op dat je verbonden kan zijn met Christus, zonder Hem te kennen. Dat je wedergeboren kunt zijn, zonder dat zelf te weten.
En ik vraag me af, of dit zo terug te vinden is in de bijbel.
Is de zondaar wedergeboren, dan is sprake van genadeleven. In dat genadeleven onderscheidt ds Moerkerken drie standen: kinderen, jongelingen en vaders. De pas wedergeborenen zijn kinderen in de genade. Als de eerste kentekenen van de wedergeboorte noemt ds Moerkerken: “een hartelijke droefheid naar God over de zonde.” En hij vervolgt: “Hoe wonderlijk is toch dat werk Gods! Zo’n nieuwgeboren kindeke weet niet dat het wedergeboren is. Ach, het is zo ongelukkig. Zijn ogen zijn geopend voor zijn ontzettende val, voor zijn rampzalige staat. Hij ziet de kloof tussen God en zijn ziel die hij nooit meer kan helen. Zoals een kind in de natuur schreiend geboren wordt, zo schreien deze kinderkens dagen en nachten om God, Die zij missen. Dan klaagt het ganse huis van Israël de Heere achterna (1 Sam. 7:2). Zij hebben tegen God gezondigd, tegen een goeddoend en tegen een rechtvaardig God, Die hen nooit heeft kwaad gedaan. De spiegel van Gods vlekkeloze wet roept hun benauwde harten dag en nacht toe: onrein, onrein! Bang is dat leven van de kinderkens veelal. Zij moeten sterven, en dat is God ontmoeten. O, dat gaat niet. Bang is dat leven, ja, en toch soms ook zoet. Zij zouden nooit meer naar de wereld terug willen. Al zit de dood en de bloedwreker op hun hielen, zij begeren hun vroegere rust niet terug, toen zij dood waren voor de dood. Zij hebben soms toch zulke goede en zoete gedachten van God, van een God Die zij niet kennen en op Wie zij toch een zielsbetrekking hebben. Al zou Hij hen doden, zij kunnen soms geen kwaad meer van Hem denken. O, hoe krijgen zij toch die God tot hun God, tot hun deel? ‘Heere, zou ik nog bekeerd kunnen worden? Zoudt Gij naar zó een nog om willen zien?’ Soms krijgen ze wat adem in Gods huis. Dan verwachten zij klappen en zij krijgen bemoedigingen. Dan worden hun wangen soms nat van tranen.”

Een kind in de genade bezit dus wel het geloof als een genadegave (dit noemt men de hebbelijkheid van het geloof) waardoor hij met Christus wordt verenigd of Hem ingelijfd, maar hij mist nog de oefeningen (ook wel genoemd de dadelijkheid) van het geloof. Dit betekent, dat hij weliswaar met Christus is verenigd, maar Hem nog niet kent! “Jezus is hem een verborgen Persoon,” aldus ds Moerkerken. Maar er zijn ook jongelingen in de genade. En “wat heeft de jongeling nu wat het kindeke mist? We menen dat tussen het leven van het nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd op de weg zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt. Dit is naar de Schrift.” Ds Moerkerken noemt dan als voorbeelden de moordenaar aan het kruis, de bloedvloeiende vrouw en Rachab de hoer.
bron : http://www.afwachtenofverwachten.nl/GGpositie2.htm

In "Der vromen ondervinding" van Lambertus Myseras (1676-1740) wordt dit ook duidelijk beschreven.
Dat is goed opgemerkt, want helaas leert ds. M. wat ook Lambertus Myseras heeft geleerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:In "Der vromen ondervinding" van Lambertus Myseras (1676-1740) wordt dit ook duidelijk beschreven.
Waar?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door Bert Mulder »

ik vind dit onbijbels en ongereformeerd gebasel. De eerste stap in des mensen verlossing is toch de levendmaking, door Zijn Woord en Geest.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door eenvoudige »

Bert Mulder schreef:ik vind dit onbijbels en ongereformeerd gebasel. De eerste stap in des mensen verlossing is toch de levendmaking, door Zijn Woord en Geest.
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. 1 Joh.5:12
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door Tiberius »

eenvoudige schreef:
Bert Mulder schreef:ik vind dit onbijbels en ongereformeerd gebasel. De eerste stap in des mensen verlossing is toch de levendmaking, door Zijn Woord en Geest.
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. 1 Joh.5:12
Lees ook de kanttekening om Schrift met Schrift te vergelijken:
Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen van het eeuwige leven reeds in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij het ook hiernamaals volkomen zal bezitten. Zie Joh. 5:24, en Joh. 8:51.

Johannes 5:24: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige24 leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door alias »

Bert Mulder schreef:ik vind dit onbijbels en ongereformeerd gebasel. De eerste stap in des mensen verlossing is toch de levendmaking, door Zijn Woord en Geest.
Wat is onbijbels en ongereformeerd .......?
Het is toch bijbels dat de overtuiging van zonde aan het geloof en wedergeboorte vooraf gaat?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:In "Der vromen ondervinding" van Lambertus Myseras (1676-1740) wordt dit ook duidelijk beschreven.
Waar?
Het was bedoeld op "dat je wedergeboren kunt zijn, en het voor jezelf niet weet"
Daar schrijft L. Myseras duidelijk over, als hij de kenmerken noemt van de wedergeboorte.

Ik zal even een stukje citeren, ik weet niet of dit ergens online staat? Ik typ het
dus maar even over:

Kan en moet elk het uur en de juiste tijd van zijn verandering en wedergeboorte weten?
Is dat volstrekt noodzakelijk voor allen?
Antw. Ten eerste. Als zij het in hun jonkheid ontvangen hebben, hebben zij het niet gekend.
Ten tweedë. Zij zijn als anderen, die in de tijd getrokken zijn en geen opmerkelijke grote
verandering gewaarworden, maar zijn als Lydia, Hand. 16:14, in stilte door de Geest het hart
geopend, zodat zij het niet eens geweten hebben; zo is den genade als een zaadje dat zeer
geleidelijk opgroeit, volgens Ps. 97:11: Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid.
Langzamerhand met de verdorvenheden tezamen opgegroeid. En daarom kunnen en zullen
zij dat niet weten. Ik heb ondervonden dat zulke stellingen buiten Gods Woord, zulke vromen,
die van jongs af wedergeboren waren, zo in de grond geslagen hebben dat zij nooit tot het licht
gebracht konden worden en in nare vertwijfeling geraakt zijn, tot hun doodsbed toe.
Het zal op de tijd niet aankomen, maar op de zaak; die is volstrekt in allen noodzakelijk. Als
allen, van jongsaf wedergeborenen zich naast die zes veronderstelde zaken* (noem ze zo hierna, DIA),
hiervoor getoond, zetten, waarin de wedergeboorte bestaat, zo zal blijken dat alles in hen
zo bevonden wordt. Zij zijn evenals de blindgeborene; die wist wel dat hij blind was geweest
en nu zag, maar hoe dat geschied was, wist hij niet.
Zo weten zij wel dat men van nature niet is wedergeboren, en nochtans bevinden zij de zes
stukken, waarin de wedergeboorte bestaat, in zich, hoewel zij de tijd, noch hoe dat geschiedt is,
niet weten.
Maar die in de tijd krachtdadig overgehaald zijn, na zware zonden, die kunnen de tijd en de wijze
waarop weten. Bewijs: Paulus, Hand. 26, verhaalt wat hem in Hand. 9 geschied was. Maar in allen
is dat stuk ook niet even duidelijk, naar dat het bestreden wordt, en elks oordeel is opgeklaard, om
dat stuk voor zichzelf vast te stellen.
Maar als het op de zaak aankomt, daarin zijn zij van jongsaf en in de tijd overeenstemmend, dat zij
de zaak bezitten; maar dan heeft elk nog genade, licht en kracht nodig, om dat te zien en te geloven.

Er staat nog veel meer over, maar kan niet alles overtypen, ik noen nu allen nog de zes zaken
die hij hievoor noemde:
Kort, nu alleen de vragen, wie de antwoorden wil lezen kope het boek!

1. Is uw verstand ook zo verlicht?
2. Is uw oordeel niet eens met de vromen?
3. Is uw geweten niet wakker en levend?
4. Is uw geheugen niet geopend?
5. Is uw ongebogen wil niet gebogen?
6. Zijn uw genegenheden niet omgezet?

Hier laat ik het nu even bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door alias »

-DIA- schreef:...de blindgeborene; die wist wel dat hij blind was geweest en nu zag, maar hoe dat geschied was, wist hij niet.
Hier komt de dwaling al openbaar!
Want nu zullen wij de Schrift laten spreken, en wel uit Johannes 9 het 15de vers; "De farizeeën dan vraagden hem ook wederom hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie."
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door -DIA- »

alias schreef:
-DIA- schreef:...de blindgeborene; die wist wel dat hij blind was geweest en nu zag, maar hoe dat geschied was, wist hij niet.
Hier komt de dwaling al openbaar!
Want nu zullen wij de Schrift laten spreken, en wel uit Johannes 9 het 15de vers; "De farizeeën dan vraagden hem ook wederom hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie."
even verder lees je dit:
Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem:
Gelooft gij in den Zoon van God?
Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
(Hij kende Hem dus nog niet)
En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Kohlbrugge: Echte verlorenheid weet van geen waardigheid

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:In "Der vromen ondervinding" van Lambertus Myseras (1676-1740) wordt dit ook duidelijk beschreven.
Waar?
Het was bedoeld op "dat je wedergeboren kunt zijn, en het voor jezelf niet weet"
Daar schrijft L. Myseras duidelijk over, als hij de kenmerken noemt van de wedergeboorte.

Ik zal even een stukje citeren, ik weet niet of dit ergens online staat? Ik typ het
dus maar even over:

Kan en moet elk het uur en de juiste tijd van zijn verandering en wedergeboorte weten?
Is dat volstrekt noodzakelijk voor allen?
Antw. Ten eerste. Als zij het in hun jonkheid ontvangen hebben, hebben zij het niet gekend.
Ten tweedë. Zij zijn als anderen, die in de tijd getrokken zijn en geen opmerkelijke grote
verandering gewaarworden, maar zijn als Lydia, Hand. 16:14, in stilte door de Geest het hart
geopend, zodat zij het niet eens geweten hebben; zo is den genade als een zaadje dat zeer
geleidelijk opgroeit, volgens Ps. 97:11:
Lydia is een overgangs-geschiedenis, zij was een godvrezende vrouw, die geboren en opgegroeid was tijdens de oude bedeling, nog niet wetende dat Jezus daadwerkelijk de langverwachte Messias was.
Dát maakte de Heilige Geest haar bekend, haar hart werd geopend, veranderd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie