”Rechts er in, links er uit”

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:En wat betreft de uittocht van studenten: dat is deels natuurlijk modegevoelig, maar het grootste probleem is dat de GG nooit een volwassen cultuur hebben bereikt. Het is niet voor niets dat zo ongeveer alle dr. in de theologie verdwenen ter rechter of linkerzijde. Er is nauwelijks denkkracht in de GG, zei ooit een dr. in de culturele antropologie. En dat is nog steeds het probleem. De kerk wordt geleid door mensen van HBO-niveau, met een grote middengroep die hen goed in de gaten houdt. Van enig oorspronkelijk denken is maar zeldzaam iets te bespeuren.
Een rake analyse!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Waar staat dat onderzoek, Erasmiaan?
Een link op de RD-site bij het artikel. Voor het gemak hier even de directe link naar de scriptie:

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/kerkel ... leiden.pdf
Dank je!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:@ Erasmiaan:
Ik ben zelf lid geweest van Panoplia en herken er nauwelijks iets van. En zolang is dat nog niet geleden.
Slaap maar rustig verder, er is niets aan de hand, zoiets?
Het onderzoek is niet representatief. Knap werk dat de onderzoeker juist deze negatieve verhalen boven water heeft weten te krijgen. Met veel minder moeite had hij een heleboel positieve ervaringen kunnen noteren.
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Kislev »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:En wat betreft de uittocht van studenten: dat is deels natuurlijk modegevoelig, maar het grootste probleem is dat de GG nooit een volwassen cultuur hebben bereikt. Het is niet voor niets dat zo ongeveer alle dr. in de theologie verdwenen ter rechter of linkerzijde. Er is nauwelijks denkkracht in de GG, zei ooit een dr. in de culturele antropologie. En dat is nog steeds het probleem. De kerk wordt geleid door mensen van HBO-niveau, met een grote middengroep die hen goed in de gaten houdt. Van enig oorspronkelijk denken is maar zeldzaam iets te bespeuren.
Een rake analyse!
Geen denkkracht zou ik niet durven zeggen. Volgens mij zit er veel universitair niveau juist. Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'. Dat je bij een preek in bijv. bewaar het pand van CGK veel meer geprikkeld wordt om zelf te denken.
Dus je laatste zin vind ik wel raak.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door DDD »

Als het gaat om de beeldbepalende ambtsdragers is dat volgens mijn idee echt niet waar. Er zijn wel hoogopgeleide predikanten (geweest). Toen ds. Rietdijk (ook zo een) overleed schreef de Saambinder dat het tegen de verwachting was dat hij aan de rand van het kerkelijk leven bleef. Dat heeft hier mee te maken.

De beeldbepalende universitair opgeleide predikanten hebben de studie er voor zover ik er achter ben gekomen meestal na werktijd bij gedaan. Ik wil niets ten nadele van HBO-opleidingen zeggen, en ook niet van HBO-opgeleiden, maar ik heb enkele vakken gevolgd met avondstudenten die zo ook hun studie afmaakten, maar dat is echt een wereld van verschil.

Maar er zijn zeker uitzonderingen, en die zitten zeker niet alleen in de linkerflank, daar ben ik me van bewust.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:@ Erasmiaan:
Ik ben zelf lid geweest van Panoplia en herken er nauwelijks iets van. En zolang is dat nog niet geleden.
Slaap maar rustig verder, er is niets aan de hand, zoiets?
Het onderzoek is niet representatief. Knap werk dat de onderzoeker juist deze negatieve verhalen boven water heeft weten te krijgen. Met veel minder moeite had hij een heleboel positieve ervaringen kunnen noteren.
Dat soort reacties zijn te verwachten. :cry Mijn indruk is dat het woord "middelijkerwijs" beter begrepen wordt in niet kerkelijk nederland dan het woord "representatief" onder refo's. En niet omdat het te moeilijk is maar omdat waarheidsvinding nu eenmaal niet bovenaan het lijstje staat.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Marieke »

Kislev schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:En wat betreft de uittocht van studenten: dat is deels natuurlijk modegevoelig, maar het grootste probleem is dat de GG nooit een volwassen cultuur hebben bereikt. Het is niet voor niets dat zo ongeveer alle dr. in de theologie verdwenen ter rechter of linkerzijde. Er is nauwelijks denkkracht in de GG, zei ooit een dr. in de culturele antropologie. En dat is nog steeds het probleem. De kerk wordt geleid door mensen van HBO-niveau, met een grote middengroep die hen goed in de gaten houdt. Van enig oorspronkelijk denken is maar zeldzaam iets te bespeuren.
Een rake analyse!
Geen denkkracht zou ik niet durven zeggen. Volgens mij zit er veel universitair niveau juist. Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'. Dat je bij een preek in bijv. bewaar het pand van CGK veel meer geprikkeld wordt om zelf te denken.
Dus je laatste zin vind ik wel raak.
Gisterenavond een preek gehoord van een CGK-BWP-dominee in een GBS-dienst. Een analyse zal ik achterwege laten ;)
Maar het was echt heel mooi! Eerlijk gezegd hoorde ik geen prikkelender preek dan in de GG. In beide kerkverbanden zullen wel dominees zijn die wel en niet prikkelen (wat een raar woord trouwens). Hij deed me zelfs heel sterk denken aan een boegbeeld-dominee van de GG.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
Kislev schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:En wat betreft de uittocht van studenten: dat is deels natuurlijk modegevoelig, maar het grootste probleem is dat de GG nooit een volwassen cultuur hebben bereikt. Het is niet voor niets dat zo ongeveer alle dr. in de theologie verdwenen ter rechter of linkerzijde. Er is nauwelijks denkkracht in de GG, zei ooit een dr. in de culturele antropologie. En dat is nog steeds het probleem. De kerk wordt geleid door mensen van HBO-niveau, met een grote middengroep die hen goed in de gaten houdt. Van enig oorspronkelijk denken is maar zeldzaam iets te bespeuren.
Een rake analyse!
Geen denkkracht zou ik niet durven zeggen. Volgens mij zit er veel universitair niveau juist. Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'. Dat je bij een preek in bijv. bewaar het pand van CGK veel meer geprikkeld wordt om zelf te denken.
Dus je laatste zin vind ik wel raak.
Gisterenavond een preek gehoord van een CGK-BWP-dominee in een GBS-dienst. Een analyse zal ik achterwege laten ;)
Maar het was echt heel mooi! Eerlijk gezegd hoorde ik geen prikkelender preek dan in de GG. In beide kerkverbanden zullen wel dominees zijn die wel en niet prikkelen (wat een raar woord trouwens). Hij deed me zelfs heel sterk denken aan een boegbeeld-dominee van de GG.

Hier te beluisteren
http://www.kerkomroep.nl/#prov.php?pr=p ... arendrecht

BARENDRECHT Kerkgebouw Chr. Geref. Kerk, Voordijk 252 (bereikbaar via Dudokdreef), wo 3 okt., 19.30 uur, ds. A.C. Uitslag van Urk
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Afgewezen »

Kislev schreef:Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'.
Exact! Denk maar aan de stukjes van onze SB-hoofdredacteur.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Kislev schreef:Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'.
Exact! Denk maar aan de stukjes van onze SB-hoofdredacteur.
Dat denk ik ook. Daarom helaas ook geen artikelen in onze kerkbladen van predikanten met een iets andere mening.


(btw dit mag omdat dit een disc is tussen GG'ers ;) )
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
Kislev schreef:Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'.
Exact! Denk maar aan de stukjes van onze SB-hoofdredacteur.
Dat denk ik ook. Daarom helaas ook geen artikelen in onze kerkbladen van predikanten met een iets andere mening.


(btw dit mag omdat dit een disc is tussen GG'ers ;) )
huh? v.a. schrijft toch alleen maar de stukjes "even maar"? De meeste andere stukken worden toch geschreven door allerlei predikanten? Ik denk bijv. aan de laatste tijd, de stukken van ds. de Heer, ds. Paul, ds. Visscher, ds. P. Mulder, ds. Silfhout.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Tiberius »

Wilhelm leest alleen de stukjes van v.a. maar; de rest laat hij links liggen. :)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
Kislev schreef:Maar zoals mn vrouw zegt (die door dr trouwen GG is geworden) dat het in de GG een beetje is van 'Ik denk voor u allen'.
Exact! Denk maar aan de stukjes van onze SB-hoofdredacteur.
Dat denk ik ook. Daarom helaas ook geen artikelen in onze kerkbladen van predikanten met een iets andere mening.


(btw dit mag omdat dit een disc is tussen GG'ers ;) )
huh? v.a. schrijft toch alleen maar de stukjes "even maar"? De meeste andere stukken worden toch geschreven door allerlei predikanten? Ik denk bijv. aan de laatste tijd, de stukken van ds. de Heer, ds. Paul, ds. Visscher, ds. P. Mulder, ds. Silfhout.
Klopt ik was even te snel met mn reactie. Juist de laatste tijd lijkt er wat meer diversiteit te zijn. Hoewel CSL Janse wel ruimte gekocht lijkt te hebben ;)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door jakobmarin »

Marieke schreef:huh? v.a. schrijft toch alleen maar de stukjes "even maar"? De meeste andere stukken worden toch geschreven door allerlei predikanten? Ik denk bijv. aan de laatste tijd, de stukken van ds. de Heer, ds. Paul, ds. Visscher, ds. P. Mulder, ds. Silfhout.
maar amper of geen ds.- Vreugdenhil, Kattenberg, IJsselstein, Vergunst, Baan.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Tiberius »

- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Plaats reactie