”Rechts er in, links er uit”

Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Marieke »

jakobmarin schreef:
Marieke schreef:huh? v.a. schrijft toch alleen maar de stukjes "even maar"? De meeste andere stukken worden toch geschreven door allerlei predikanten? Ik denk bijv. aan de laatste tijd, de stukken van ds. de Heer, ds. Paul, ds. Visscher, ds. P. Mulder, ds. Silfhout.
maar amper of geen ds.- Vreugdenhil, Kattenberg, IJsselstein, Vergunst, Baan.
De namen die jij noemt, komen idd niet heel vaak voor evenals ds. Mouw, van Boven, Verschuure, ds. Beens, ds. de Leeuw, ds. Bredeweg enz. Het igt misschien aan de kennis van de onderwerpen en het daarbij behorende schrijftalent. Ds. Ijsselstein heeft overigens wel eens een serie geschreven.
In de meditaties komt overigens wel iedere dominee aan bod.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Simon »

tsja , wat moet je ermee.... laatste alinea van bovengenoemd stukje verdraait de Schrift : ''Een christen blijft levenslang omgaan met de wet en met de Heere Jezus, in Wie de wet vlees is geworden.''

het Woord is vlees geworden.
Logos, niet nomen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Hendrikus »

Niet representatief, dat zei ik al. Maar ja, toen begon er weer iemand te mopperen over waarheidsvinding :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door refo »

Simon schreef:
tsja , wat moet je ermee.... laatste alinea van bovengenoemd stukje verdraait de Schrift : ''Een christen blijft levenslang omgaan met de wet en met de Heere Jezus, in Wie de wet vlees is geworden.''

het Woord is vlees geworden.
Logos, niet nomen.
Die alinea is meteen weggehaald, zie ik. :)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Simon »

refo schreef:
Simon schreef:
tsja , wat moet je ermee.... laatste alinea van bovengenoemd stukje verdraait de Schrift : ''Een christen blijft levenslang omgaan met de wet en met de Heere Jezus, in Wie de wet vlees is geworden.''

het Woord is vlees geworden.
Logos, niet nomen.
Die alinea is meteen weggehaald, zie ik. :)
Inderdaad, maar daarmee zei de betreffende persoon het nog wel.
Maar goed er staat nog meer in wat niet klopt, natuurlijk.
Slaven van Christus, b.v.

gal 4;25
Het verschil tussen Sinai en hemels Jeruzalem ,
Lees maar.
Kinderen der belofte versus slaven...
Enfin, dat is straks ook weggehaald, wellicht...
Ze lezen vast mee, hier, van RD
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door DDD »

@Simon:

Jezus heeft zelf gezegd dat de slaaf niet meer is dan zijn meester. In de Statenvertaling staat dat de dienstknecht niet meerder is dan zijn heer. Dat ging blijkens de context over zijn discipelen en allen die door geloof in Hem hen zouden opvolgen. Het is geen bijbeluitleg om aan een andere beeldspraak uit een ander bijbelgedeelte dat iets anders wil zeggen zulke conclusies te verbinden als jij doet.

Als iemand uit een bijbelgedeelte iets concludeert wat je niet bevalt is het niet de oplossing om te zoeken naar een tekst waarin hetzelfde woord in een omgekeerde betekenis voorkomt. Het gaat om de strekking van de tekst, niet om gebruikte beeldspraak, tenslotte.


Zie hieronder voor correctie hierop.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 okt 2012, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Simon »

DDD schreef:@Simon:

Jezus heeft zelf gezegd dat de slaaf niet meer is dan zijn meester. In de Statenvertaling staat dat de dienstknecht niet meerder is dan zijn heer. Dat ging blijkens de context over zijn discipelen en allen die door geloof in Hem hen zouden opvolgen. Het is geen bijbeluitleg om aan een andere beeldspraak uit een ander bijbelgedeelte dat iets anders wil zeggen zulke conclusies te verbinden als jij doet.

Als iemand uit een bijbelgedeelte iets concludeert wat je niet bevalt is het niet de oplossing om te zoeken naar een tekst waarin hetzelfde woord in een omgekeerde betekenis voorkomt. Het gaat om de strekking van de tekst, niet om gebruikte beeldspraak, tenslotte.
Het gaat me niet om wat niet bevalt, maar er stond iets in dat artikel, wat een verdraaiing van een bijbeltekst was.
Een wereldse slaaf staat natuurlijk niet boven zijn meester, maar daar gaat het niet om.
Eenmaal IN Christus zijn wij geen slaven meer, maar deel van één Lichaam.
HIJ het Hoofd, wij het lichaam.
Bouwstenen van een geestelijk hiuis, waarvan Hij de eerstgelegde hoeksteen is.
1 Petrus 2:5 leert ons: “en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis”. Wij als gelovigen zijn de bouwstenen van het huis, wij zijn het zichtbare gedeelte van het huis, wij zijn de uitstraling van het huis. God wil ons gebruiken om Zijn liefde, Zijn vergeving, Zijn Redding te weerspiegelen. De gemeente is een huis. Gods Woord is het fundament / Christus is de hoeksteen / Wij zijn de levende bouwstenen.

Efeze 2:19: “Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en de profeten,…”

Nu kan het zijn dat het woord slaaf na al die eeuwen van uitbuiting, natuurlijk zo'n negetieve lading heeft gekregen, dat we ons niet meer voor kunnen stellen dat er ook blije slaven zijn ;)
Maar desalniettemin blijf ik dwang proeven, wanneer het woord slaaf valt, en Liefde kent geen dwang, dus daar wringt het ietwat.
That's all .
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door DDD »

@Simon:

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Ik vond het zo vanzelfsprekend om over gelovigen in termen van dienstknechten te spreken dat ik dat als norm hanteerde, maar bij het nazoeken blijkt het inderdaad niet zo'n gelukkig beeld te zijn. Het komt wel enkele keren voor, maar de andere hoofdlijn is toch veel duidelijker.

Feitelijk deed ik dus precies wat ik je andersom verweet.

Toch goed dat er zo'n forum is...
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door elbert »

Simon schreef:Het gaat me niet om wat niet bevalt, maar er stond iets in dat artikel, wat een verdraaiing van een bijbeltekst was.
Een wereldse slaaf staat natuurlijk niet boven zijn meester, maar daar gaat het niet om.
Eenmaal IN Christus zijn wij geen slaven meer, maar deel van één Lichaam.
HIJ het Hoofd, wij het lichaam.
Misschien is het je nog niet opgevallen, maar de apostel Paulus spreekt zowel over het een (geen dienstknecht/slaaf zijn) als over het ander (wel slaaf van Christus zijn).
Het kan dus allebei tegelijk.
Een voorbeeld waarin Paulus zegt dat hij geen slaaf is: Gal. 4:7
Voorbeelden waarin hij zegt dat hij weldegelijk een slaaf van Christus is: Rom. 1:1, Gal. 1:10, Tit. 1:12, Ef. 6:6, 2 Tim. 2:24 enz.
Het gaat hierbij in alle gevallen om hetzelfde grondwoord (doulos) dat gewoonlijk met slaaf of dienstknecht wordt vertaald.
De Bijbel is niet zo eenzijdig: christenen zijn slaaf en vrij tegelijk.

Als de apostel Paulus het over vrijheid heeft, dan is dat meestal om aan te geven dat christenen vrij zijn van de ceremoniële kant van de thora: besnijdenis, spijswetten, reinigingswetten enz.
In alle andere opzichten is men slaaf van Christus, met heel onze ziel, geest en lichaam.
DDD schreef:Toch goed dat er zo'n forum is...
Misschien is het ook goed als je toch de andere kant van wat Simon aangeeft, leest. ;)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door DDD »

Ik lees alles. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Maar ik zal voorlopig wel wat voorzichtiger zijn met het beeld van de dienstknecht.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Simon »

elbert schreef:
Simon schreef:Het gaat me niet om wat niet bevalt, maar er stond iets in dat artikel, wat een verdraaiing van een bijbeltekst was.
Een wereldse slaaf staat natuurlijk niet boven zijn meester, maar daar gaat het niet om.
Eenmaal IN Christus zijn wij geen slaven meer, maar deel van één Lichaam.
HIJ het Hoofd, wij het lichaam.
Misschien is het je nog niet opgevallen, maar de apostel Paulus spreekt zowel over het een (geen dienstknecht/slaaf zijn) als over het ander (wel slaaf van Christus zijn).
Het kan dus allebei tegelijk.
Een voorbeeld waarin Paulus zegt dat hij geen slaaf is: Gal. 4:7
Voorbeelden waarin hij zegt dat hij weldegelijk een slaaf van Christus is: Rom. 1:1, Gal. 1:10, Tit. 1:12, Ef. 6:6, 2 Tim. 2:24 enz.
Het gaat hierbij in alle gevallen om hetzelfde grondwoord (doulos) dat gewoonlijk met slaaf of dienstknecht wordt vertaald.
De Bijbel is niet zo eenzijdig: christenen zijn slaaf en vrij tegelijk.

Als de apostel Paulus het over vrijheid heeft, dan is dat meestal om aan te geven dat christenen vrij zijn van de ceremoniële kant van de thora: besnijdenis, spijswetten, reinigingswetten enz.
In alle andere opzichten is men slaaf van Christus, met heel onze ziel, geest en lichaam.
DDD schreef:Toch goed dat er zo'n forum is...
Misschien is het ook goed als je toch de andere kant van wat Simon aangeeft, leest. ;)
In je aangehaalde teksten , (behalve Tit 1;12, ik snap niet wat deze tekst ermee te maken heeft) is er telkens sprake van een postitieve dienstbaarheid en het willen behagen van God , bereidwilligheid, vriendelijkheid, geduld en zachtmoedigheid zijn de woorden in de context van deze schriftgedeelten.
In 2 Tim 2 ;24 staat bovendien dat de dienstknecht de dwarsdrijvers dient te bestraffen !!
Zou een slaaf bestraffen?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Jongere »

Een heel boek over slaaf zijn van Jezus Christus: http://www.amazon.com/Slave-Hidden-Trut ... 1400202078

Wat verder wel erg off-topic is.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door elbert »

Simon schreef:In je aangehaalde teksten , (behalve Tit 1;12, ik snap niet wat deze tekst ermee te maken heeft) is er telkens sprake van een postitieve dienstbaarheid en het willen behagen van God , bereidwilligheid, vriendelijkheid, geduld en zachtmoedigheid zijn de woorden in de context van deze schriftgedeelten.
Het moest er nog eens bijkomen dat de apostel hier slechte dienstbaarheid zou promoten! Tegen slechte slaven wordt immers gezegd dat ze slecht en lui zijn (Matth. 25:26) en van hen zal alles afgenomen worden. Tegen goede slaven wordt gezegd dat ze goed en getrouw zijn en zij zullen meer ontvangen. Geen wonder dat de apostel in zijn onderwijs de positieve dienstbaarheid aanprijst. Ik bedoelde overigens Tit. 1:1 i.p.v. 1:12.
Simon schreef:In 2 Tim 2 ;24 staat bovendien dat de dienstknecht de dwarsdrijvers dient te bestraffen !!
Zou een slaaf bestraffen?
Ja, waarom niet? Goede slaven horen slechte slaven te bestraffen (vermanen), omdat hun Heer er recht op heeft om goed gediend te worden. Hij is toch de Heere, of niet?

@Jongere: inderdaad, offtopic.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: ”Rechts er in, links er uit”

Bericht door Herman »

De kritische lezer kan behoorlijk wat onderuit halen in de scriptie. Jammer.

Misschien kenmerkend voor het niveau van het commentaar. Het gaat om een onderzoek onder kerkverschuivers. Dat kan natuurlijk nooit veralgemeniseerd worden naar een hele populatie studenten. Mensen die niet van kerk verschuiven (leuke term) zijn niet gehoord. Ik heb nog geen evaluatie gelezen waarin dit gegeven wordt verdisconteerd.
Plaats reactie