En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
Waar komt het gebruik van tafelwachten vandaan?Hendrikus schreef:Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
Ja, en? In de tijd van Calvijn kreeg je ook huisbezoek als leer en leven niet in overeenstemming met elkaar was. En ook dat gebeurde vrij veel. Ook met deze zaken moet je het van 2 kanten bekijken.Hendrikus schreef:Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
Van dwalende mensen, ben ik bang.-DIA- schreef:Waar komt het gebruik van tafelwachten vandaan?Hendrikus schreef:Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
Om te bewaken dat de avondmaalgangers kerkelijk recht hebben. Ik ben het trouwens helemaal met DIA eens dat kerkelijk recht niet voldoende is. Wat nodig is is een Goddelijk recht om de dood des Heeren te verkondigen tot dat Hij terugkomt.-DIA- schreef:Waar komt het gebruik van tafelwachten vandaan?Hendrikus schreef:Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
En is dat bijbels?huisman schreef: Om te bewaken dat de avondmaalgangers kerkelijk recht hebben.
Het is ook niet bijbels om elk half citaat driemaal uit z'n verband te rukken.Simon schreef:En is dat bijbels?huisman schreef: Om te bewaken dat de avondmaalgangers kerkelijk recht hebben.
Een ieder beproeve zichzelve.....
Je ontwijkt de vragen die er wel degelijk liggen.-DIA- schreef:Waar komt het gebruik van tafelwachten vandaan?Hendrikus schreef:Bij Calvijn kreeg je huisbezoek als je niét was aangegaan!-DIA- schreef:En deelnemen met enkel een kerkelijk recht dan?hervormde schreef:Niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal als belijdend lid is reden tot tucht.
Moet de Tafel des Heeren niet rein gehouden worden?
Simon, je haalt hier Goddelijk recht en kerkelijk recht door elkaar. "Een ieder beproeve zichzelve..." is inderdaad een Bijbels woord en - als je het nu even alleen betrekt op het Heilig Avondmaal - is bedoeld om jezelf te onderzoeken of je van Godswege aan mag gaan. De punten van zelfonderzoek staan in het avondmaalsformulier genoemd.Simon schreef:En is dat bijbels?huisman schreef: Om te bewaken dat de avondmaalgangers kerkelijk recht hebben.
Een ieder beproeve zichzelve.....
Dat zegt hij toch ook met zoveel woorden?hervormde schreef:Ik ben het in grote lijnen eens met Jan van der Graaf. Vele kerken zijn het zicht op de Kerk allang kwijt. Toch mis ik wel iets bij Jan van der Graaf en dat is het schuld belijden over de trieste breuk van 2004. Niet met de vingers wijzen. Prachtig dat hij zegt dat de GB nooit had gedacht dat het tot een scheur zou komen, maar steek de hand eens in eigen boezem: de scheur had nooit gemogen. En wat we nu in Nederland zien is een gescheurde volkskerk.
In uw boek komt u met een opmerkelijke schuldbelijdenis over de scheuring van 2004.
„Ik doe daar een persoonlijke bekentenis. Namelijk dat ook de Gereformeerde Bond niet buiten de schuld van de scheuring staat. Dus ik ook zelf niet. Solidariteit in de gemeenschappelijke schuld.”
Kunt u dat concreet maken?
„Pas na 2004, toen ik zitting nam in de commissie van bijzonder zorg voor hervormde gemeenten, heb ik gezien hoe we de zaak hebben onderschat. Er was in onze gemeenten al heel lang en heel breed een stroom van mensen die alle kaarten zette op de eigen gemeente. Er was geen kennis van het feit dat het in andere delen van de kerk heel anders toeging. Men wist simpelweg niet van welke kerk men lid was. En toen SoW tot een ontknoping kwam, werd men wakker. Daar hebben wij als Gereformeerde Bond mede schuld aan.”
Is uw boek ”Volkskerk in de marge” dan niet tien jaar te laat verschenen?
„We hebben in de hele discussie rond Samen op Weg natuurlijk al de tonen die in het boek worden aangeslagen, laten horen. Maar ik geef met pijn in het hart toe dat we niet altijd evenwichtig zijn geweest in de discussie. We wilden opkomen voor de belijdenis, maar tegelijk mochten we de kerk niet loslaten. Dat gaf een pendelbeweging in de argumentatie en dat heeft onder het kerkvolk soms verwarring gegeven.”
U maakt de schuldbelijdenis van Hoedemaker ten aanzien van de Doleantie de uwe ten aanzien van de HHK. Hoedemaker zegde vervolgens zijn lidmaatschap van de Confessionele Vereniging op. Staat Van der Graaf inmiddels op de drempel van de Gereformeerde Bond?
„Zeker niet. Ik sta van harte achter de doelstellingen van de Gereformeerde Bond. Maar ik erken wel dat we in het verleden onszelf hebben overschat. Er is nooit één haar op m’n hoofd geweest die dacht dat er een scheuring als in 2004 onder ons zou kunnen plaatsvinden.
En wat de Gereformeerde Bond betreft: ik maak me ook nu nog zorgen om de kiemen van de binnenkerkelijke Doleantie die er nog steeds onder ons zijn. Dat kan weer misgaan. Ook daarom dit boek.”
Mee eens,ejvl schreef:Het is natuurlijk vrij makkelijk aan te wijzen.
In de vroegere kerken (en nog een aantal) mag je belijdenis des geloofs afleggen als je van je bekering kunt getuigen.
Automatisch werd je de zondag daarop aan het avondmaal verwacht, immers je hebt beleden een kind van God te zijn?
Tegenwoordig in vele kerken doet nagenoeg iedereen belijdenis des geloofs, ook als ze niet kunnen zeggen dat ze een kind van God zijn, en is avondmaals deelneming geen automatisme.
Hetzelfde als de kinderdoop, deze mag alleen worden uitgevoerd als de ouders of de persoon zelf van de bekering kan vertellen en weet dat hij/zij een kind van God is, en dus ook belijdenis kan afleggen en dus ook automatisch deelname aan het heilig avondmaal.
Veel tegenwoordige kerken mag je en belijdenis afleggen en kinderen laten dopen terwijl er niet getuigd kan worden een kind van God te zijn, dus je ziet nagenoeg iedereen belijdenis afleggen en laten dopen, maar geen avondmaalsdeelname.
De vroegere kerk was het heel eenvoudig en mijns inziens bijbels, belijdenis, doop en avondmaal op 1 lijn, niet het ene wel en het andere niet, maar alle 3 deelname, en alleen als je kan getuigen een kind van God te zijn.
En dit getuigen hoeft niet te zijn dat de mens in het middelpunt staat of allerlei gebeurtenissen en mijlpalen verteld hoeven te worden, maar dit kan heel eenvoudig.
Dus ten tijde van Calvijn was het zeer gebruikelijk dat iedereen die belijdenis deed deelnam aan het heilig avondmaal, want, en dat is bijbels volgens mij, je kunt geen belijdenis afleggen en afblijven van het heilig avondmaal.
Tja, je moet toch íéts hebben om over te zeuren.Simon schreef:Mee eens,
maar let eens goed op wat de kerkganger nu eigenlijk belijdt.
Komt de Naam van Christus en dien gekruisigd er in voor?
Alleen de leer wordt zaligverklaard..
'' 1. Verklaart gij dat DE LEER van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?''