Heidelberger Catechismus 450 jaar
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
In het kader van de verzameling is deze vandaag uitgebreid met de verklaring van de HC door Beukelman en J. Vermeer
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Nu verandert de leer tegenwoordig natuurlijk wel sneller dan vroeger.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Helaas is geloof echter niet te leren.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Zolang diverse figuren vraagtekens blijven zetten bij de reformatorische leer, hebben ze blijkbaar zelf vroeger zitten slapen in de kerk en dan ben ik blij dat er nu nog goede verklaringen zijn. Maar ik vrees dat het nog steeds niet gesnapt wordt, getuige het 'kleine' boekje van prof Baars.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Sommige zaken zijn ook niet te snappen.Auto schreef:Zolang diverse figuren vraagtekens blijven zetten bij de reformatorische leer, hebben ze blijkbaar zelf vroeger zitten slapen in de kerk en dan ben ik blij dat er nu nog goede verklaringen zijn. Maar ik vrees dat het nog steeds niet gesnapt wordt, getuige het 'kleine' boekje van prof Baars.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Daarom heet het geloof, het gaat om aannemen zónder gezien te hebben.
Het is ook niet te leren.
Kijk naar de mensen die in het NT Hem aannamen, daar was geen leerboek voor nodig en het gebeurde ''op staande voet''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Ik denk eerder dat die 'goede verklaringen' hebben gezorgd voor de afwijkingen van hetgeen in de HC staat.Auto schreef:Zolang diverse figuren vraagtekens blijven zetten bij de reformatorische leer, hebben ze blijkbaar zelf vroeger zitten slapen in de kerk en dan ben ik blij dat er nu nog goede verklaringen zijn. Maar ik vrees dat het nog steeds niet gesnapt wordt, getuige het 'kleine' boekje van prof Baars.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Wat in de HC staat is best aanvaardbaar als boekje voor kinderen over de christelijke leer.
Door de boeken eromheen als verlengstuk van de HC te zien gaan we met z'n allen veel te ver.
En de insteek was destijds al anders dan nu. In 1563 werd de Christelijke gemeente gezien als de ware kerk vermengd met een enkele huichelaar. Nu wordt er toch meer tegenaangekeken als een te bekeren groep mensen, waar meer of minder zichtbaar zich de ware kerk tussen bevindt.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
http://www.refdag.nl/opinie/vier_herden ... a_1_707145refo schreef:Gaan er nog mensen naar Gouda vanavond?
De manier waarop spreekt weer boekdelen.
Laatst gewijzigd door Simon op 21 jan 2013, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
refo schreef:Ik denk eerder dat die 'goede verklaringen' hebben gezorgd voor de afwijkingen van hetgeen in de HC staat.Auto schreef:Zolang diverse figuren vraagtekens blijven zetten bij de reformatorische leer, hebben ze blijkbaar zelf vroeger zitten slapen in de kerk en dan ben ik blij dat er nu nog goede verklaringen zijn. Maar ik vrees dat het nog steeds niet gesnapt wordt, getuige het 'kleine' boekje van prof Baars.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Wat in de HC staat is best aanvaardbaar als boekje voor kinderen over de christelijke leer.
Door de boeken eromheen als verlengstuk van de HC te zien gaan we met z'n allen veel te ver.
En de insteek was destijds al anders dan nu. In 1563 werd de Christelijke gemeente gezien als de ware kerk vermengd met een enkele huichelaar. Nu wordt er toch meer tegenaangekeken als een te bekeren groep mensen, waar meer of minder zichtbaar zich de ware kerk tussen bevindt.
In onderstaand boekje wat een beknopte studie is naar catechismuspreken door de eeuwen heen kun je idd van een bepaalde ontwikkeling lezen. Een ontwikkeling die ons helaas verder bij de oorspronkelijke bedoeling van de H.C. heeft gebracht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Maar ten tijde van het NT was men ook nog niet vatbaar voor dwalingen als de paapse mis, e.d.Simon schreef:Sommige zaken zijn ook niet te snappen.Auto schreef:Zolang diverse figuren vraagtekens blijven zetten bij de reformatorische leer, hebben ze blijkbaar zelf vroeger zitten slapen in de kerk en dan ben ik blij dat er nu nog goede verklaringen zijn. Maar ik vrees dat het nog steeds niet gesnapt wordt, getuige het 'kleine' boekje van prof Baars.refo schreef:Wonderbaarlijk dat over een leerboekje over de christelijke leer voor kinderen allerlei dominees zulke dikke boeken moeten schrijven.
Daarom heet het geloof, het gaat om aannemen zónder gezien te hebben.
Het is ook niet te leren.
Kijk naar de mensen die in het NT Hem aannamen, daar was geen leerboek voor nodig en het gebeurde ''op staande voet''.
Echter de geloofszaken in de HC verwoord, waren wel bekend in het hart van de gemeente van het NT, al was het nog niet verwoord zoals de HC dat heeft gedaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Kun je dat zo vaststellen? Het gaat om dingen die de meesten van ons met de paplepel hebben binnen gekregen. Het is zo bekend dat we ons niet meer bewust zijn dat we het kennen.freek schreef:De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Hoogstens kan men natuurlijk stellen dat de HC onder degenen die reacties typen in dit topic niet meer dan een momument is..........freek schreef:De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Oh.WimA schreef:Hoogstens kan men natuurlijk stellen dat de HC onder degenen die reacties typen in dit topic niet meer dan een momument is..........freek schreef:De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
freek schreef:Oh.WimA schreef:Hoogstens kan men natuurlijk stellen dat de HC onder degenen die reacties typen in dit topic niet meer dan een momument is..........freek schreef:De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Heidelberger Catechismus 450 jaar
Eens.WimA schreef:Hoogstens kan men natuurlijk stellen dat de HC onder degenen die reacties typen in dit topic niet meer dan een momument is..........freek schreef:De reacties in dit topic maken duidelijk dat de HC inderdaad niet meer dan een monument is. Het wordt bewonderd, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen gezichtspunt. Maar richtingwijzer zoals het bedoeld was, is het niet meer.
En ja: ik kan zeker genieten van bepaalde vragen en antwoorden in de HC.
Van ds. H.G. Abma heb ik eens een column gelezen hierover. Het was een column, dus misschien was het alleen prikkelend bedoeld. Maar hij wierp daarin de vraag op of de Catechismus niet aangepast moest worden. Zijn antwoord was: nee, aan een antieke kast ga je ook niet sleutelen om hem een beetje meer bijdetijds te laten zijn.
Dan denk ik: dat kan de bedoeling van een belijdenisgeschrift niet zijn. Net zoals ik de uitspraak dat je kunt genieten van bepaalde vragen/antwoorden ook wel heel mager vindt. Van een belijdenisgeschrift is meen ik de bedoeling: "...en een ieder spreke in zijn of haar hart aldus:"