Ik vind dat het citaat: we gaan de RK Kerk nog "hard nodig hebben", wel een bijbelse onderbouwing nodig heeft gezien de RK leer en haar praktijk.Luther schreef:Ik denk dat je hier wel een heel aantal spijkers op koppen slaat...Afgewezen schreef:Het belangrijkste verschil tussen Rome en Reformatie zat hem in het punt van de rechtvaardigmaking. Het kan zijn dat dat nu anders is, maar dat betwijfel ik.
Rechtvaardiging door het geloof, uitsluitend door de toegerekende gerechtigheid van Jezus Christus, dat is het punt waar het op vastzat. En natuurlijk kun je een heleboel ware en goede dingen zeggen, maar als in de kern dwaalt, heeft dat niet veel nut. Paulus zei ook niet tegen de Galaten: "Nu ja, in een heleboel zaken hebben jullie gelijk, jammer dat je nou net in het puntje van de wet dwaalt." Nee, voor hem lag op dat moment dáár de kern.
Zo lag in de tijd van de Reformatie dáár de kern van de dwaling. Dat is m.i. van meer belang dan dat ze zeven sacramenten hadden in plaats van twee. Wel wijst dit laatste erop dat de RK Kerk erg creatief was in het verzinnen bij dingen bíj de Bijbel.
En wat verder nog opvalt: als ik het Geloofsboek van de Belgische bisschoppen raadpleeg, en ik ga er maar van uit dat die verstand hebben van wat er in de RK Kerk heden ten dage geleerd wordt, dan komt het mij voor dat het allemaal erg uitwendig is. Neem je deel aan het sacrament, dan zit het wel goed. Dan ben je gewoon een gelovige en deel je in het heil.
In de kern van de gereformeerde leer gaapt er een gigantische kloof tussen Rome en de Reformatie.
tegelijk moeten we ook vaststellen dat er juist op het punt van de rechtvaardiging weer veel rooms zuurdesem in de reformatorische kerken is ingeslopen. En als je dat meeweegt, staan we weer dichter bij elkaar.
Wat ik hier dacht ik al vaker heb gezegd: we gaan de RKK nog hard nodig hebben in de strijd tegen de geest van deze eeuw, de algehele afwezigheid van een antenne voor de waarde van religie in het leven van mensen.
Kunt u die geven?
Zelf dacht ik eerder aan de woorden: dat de valse apostelen, die bedriegelijke arbeiders zijn, haarzelven weten te veranderen in apostelen van Christus, dewijl ook de satan zich veranderd in een engel des lichts, zo is het ook niet vreemd, dat zijn dienaars haar veranderen, al waren ze dienaars der gerechtigheid, welker einde zal zijn naar haar werken..