Paus treedt terug

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Paus treedt terug

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Het belangrijkste verschil tussen Rome en Reformatie zat hem in het punt van de rechtvaardigmaking. Het kan zijn dat dat nu anders is, maar dat betwijfel ik.
Rechtvaardiging door het geloof, uitsluitend door de toegerekende gerechtigheid van Jezus Christus, dat is het punt waar het op vastzat. En natuurlijk kun je een heleboel ware en goede dingen zeggen, maar als in de kern dwaalt, heeft dat niet veel nut. Paulus zei ook niet tegen de Galaten: "Nu ja, in een heleboel zaken hebben jullie gelijk, jammer dat je nou net in het puntje van de wet dwaalt." Nee, voor hem lag op dat moment dáár de kern.
Zo lag in de tijd van de Reformatie dáár de kern van de dwaling. Dat is m.i. van meer belang dan dat ze zeven sacramenten hadden in plaats van twee. Wel wijst dit laatste erop dat de RK Kerk erg creatief was in het verzinnen bij dingen bíj de Bijbel.
En wat verder nog opvalt: als ik het Geloofsboek van de Belgische bisschoppen raadpleeg, en ik ga er maar van uit dat die verstand hebben van wat er in de RK Kerk heden ten dage geleerd wordt, dan komt het mij voor dat het allemaal erg uitwendig is. Neem je deel aan het sacrament, dan zit het wel goed. Dan ben je gewoon een gelovige en deel je in het heil.
Ik denk dat je hier wel een heel aantal spijkers op koppen slaat...
In de kern van de gereformeerde leer gaapt er een gigantische kloof tussen Rome en de Reformatie.
tegelijk moeten we ook vaststellen dat er juist op het punt van de rechtvaardiging weer veel rooms zuurdesem in de reformatorische kerken is ingeslopen. En als je dat meeweegt, staan we weer dichter bij elkaar.

Wat ik hier dacht ik al vaker heb gezegd: we gaan de RKK nog hard nodig hebben in de strijd tegen de geest van deze eeuw, de algehele afwezigheid van een antenne voor de waarde van religie in het leven van mensen.
Ik vind dat het citaat: we gaan de RK Kerk nog "hard nodig hebben", wel een bijbelse onderbouwing nodig heeft gezien de RK leer en haar praktijk.
Kunt u die geven?
Zelf dacht ik eerder aan de woorden: dat de valse apostelen, die bedriegelijke arbeiders zijn, haarzelven weten te veranderen in apostelen van Christus, dewijl ook de satan zich veranderd in een engel des lichts, zo is het ook niet vreemd, dat zijn dienaars haar veranderen, al waren ze dienaars der gerechtigheid, welker einde zal zijn naar haar werken..
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Paus treedt terug

Bericht door Eppo Gremdaat »

In het AD las ik dat de a.s. emeritus Paus Benedictus een vergoeding (pensioen?) krijgt van E2.500 per maand (wellicht belastingvrij) en vrij wonen en natuurlijk niet zelf zijn appartement hoeft schoon te maken, etc. Ook mag hij zijn vleugel en zijn kat meenemen. Beetje gezellig toch?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Paus treedt terug

Bericht door Bonny »

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mijn waarschuwing over het grote gevaar van de islam bijkans volledig genegeerd wordt. Dat de politieke schotschriften van meer dan 400 jaar oud, waarin de paus als antichrist werd neergezet, nog steeds zoveel opgeld doen.

Het zij zo.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Paus treedt terug

Bericht door Afgewezen »

Bonny schreef:Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mijn waarschuwing over het grote gevaar van de islam bijkans volledig genegeerd wordt. Dat de politieke schotschriften van meer dan 400 jaar oud, waarin de paus als antichrist werd neergezet, nog steeds zoveel opgeld doen.

Het zij zo.
De Institutie is geen politiek schotschrift, maar een weldoordacht geschrift, en daarin wordt het ook gezegd. Het lijkt me niet juist de reformatoren als een stelletje heethoofden te zien die maar wat riepen in het heetst van de strijd.
Dat neemt niet weg dat je niet in alles hun inzichten hoeft te delen.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Paus treedt terug

Bericht door Rijssen »

Afgewezen schreef:
Bonny schreef:Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mijn waarschuwing over het grote gevaar van de islam bijkans volledig genegeerd wordt. Dat de politieke schotschriften van meer dan 400 jaar oud, waarin de paus als antichrist werd neergezet, nog steeds zoveel opgeld doen.

Het zij zo.
De Institutie is geen politiek schotschrift, maar een weldoordacht geschrift, en daarin wordt het ook gezegd. Het lijkt me niet juist de reformatoren als een stelletje heethoofden te zien die maar wat riepen in het heetst van de strijd.
Dat neemt niet weg dat je niet in alles hun inzichten hoeft te delen.
Ik denk ook niet dat de reformatoren in die tijd heel objectief waren over de rk kerk, denk als ze in deze tijd waren geschreven ze het helemaal niet over de rk hadden gehad, idd Bonny eerder over de Islam.
Dat inderdaad het grootste gevaar op dit moment is.
Vroeger zeiden de mensen nog wel eens "liever turks dan paaps" dat ging en gaat echt niet op, maar geeft wel de spanning van die tijd weer.
Online
DDD
Berichten: 28894
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paus treedt terug

Bericht door DDD »

Soms komt een uitspraak op een gelegen moment. Zoals deze van prof. Van den Belt:
De latere gereformeerde theologie zocht naar een pastorale oplossing door de kenmerken van het ware geloof te benadrukken, maar kwam daarmee theologisch soms dicht bij de positie van Trente.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_716660

Het grappige is inderdaad dat op dit forum de mensen die in hun overtuigingen met betrekking tot de heilsorde het dichtst bij de uitspraken van het Concilie van Trente staan het felst van leer trekken tegen de Rooms Katholieke Kerk. ---knip--- Op de persoon plus onjuist
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Paus treedt terug

Bericht door Gerson »

Ik constateer dat er blijkbaar meerdere vertalingen in de omloop zijn van van de woorden van het concilie van Trente. Dat is ook wel begrijpelijk na een paar honderd jaar.
Ik heb kennelijk uit een oudere geciteerd, dan anderen in dit forum.
Ik heb dat wel letterlijk gedaan, dus suggereren dat ik de verschillende canons bewust verdraaid heb is gewoon laster.
Overigens vind ik de strekking van wat ik beweert heb gewoon in de nieuwere vertaling terug.
In de door mij geciteerde staat er ieder keer: "die zij vervloekt" in de op dit forum door anderen aangehaalde ieder keer :"die zij verdoemt" , gevoelsmatig gaat dat nog wel een stapje verder.
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Paus treedt terug

Bericht door -DIA- »

Rijssen schreef:
Afgewezen schreef:
Bonny schreef:Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mijn waarschuwing over het grote gevaar van de islam bijkans volledig genegeerd wordt. Dat de politieke schotschriften van meer dan 400 jaar oud, waarin de paus als antichrist werd neergezet, nog steeds zoveel opgeld doen.

Het zij zo.
De Institutie is geen politiek schotschrift, maar een weldoordacht geschrift, en daarin wordt het ook gezegd. Het lijkt me niet juist de reformatoren als een stelletje heethoofden te zien die maar wat riepen in het heetst van de strijd.
Dat neemt niet weg dat je niet in alles hun inzichten hoeft te delen.
Ik denk ook niet dat de reformatoren in die tijd heel objectief waren over de rk kerk, denk als ze in deze tijd waren geschreven ze het helemaal niet over de rk hadden gehad, idd Bonny eerder over de Islam.
Dat inderdaad het grootste gevaar op dit moment is.
Vroeger zeiden de mensen nog wel eens "liever turks dan paaps" dat ging en gaat echt niet op, maar geeft wel de spanning van die tijd weer.
Hmm... Lees Openbaring 9 eens, met de kanttekeningen. Daar lezen we over de de vijde engel die bazuinde...
Daarna... de zesde, en lees daarbij ook de kanttekeningen.
Dan zie je dat bij de 5e bazijn de Bisschop van Rome kan verstaan worden, en bij de 6e 'de sekte der mojammedanen' zoals de kanttekeningen de Isalam noemt.
Let wel, dit is de 6e engel, daarna volgt de 7e, en dan staat er dit: En Hij zwoer bij Dien Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn.
We zien dat bij het blazen van de 7e bazuin de tijd overgaat in de eeuwigheid. Dus direct voorafgaande aan het blazen van de 6e bazuin, waar de kanttekeningen naar de 'sekte der Mohammedanen" verwijzen.
Vergelijk ook andere betrouwbare verklaringen van vroeger en ook nog van recente datum. Dan zie je hoe dicht we wellicht bij de 7e bazuin zijn.

En dat Liever Turks dan Paaps, dat kan nooit een serieuze keuze zijn. want beiden onteren God en dat zal Zijn volk niet willen.
De leuze "Liever Turks dan Paaps" is een geuzenkreet, en zeker niet theologisch doordacht, alsof een Christen liever de ene afgod zou willen dienen dan de andere.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Online
DDD
Berichten: 28894
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paus treedt terug

Bericht door DDD »

Gerson schreef:Ik constateer dat er blijkbaar meerdere vertalingen in de omloop zijn van van de woorden van het concilie van Trente. Dat is ook wel begrijpelijk na een paar honderd jaar.
Ik heb kennelijk uit een oudere geciteerd, dan anderen in dit forum.
Ik heb dat wel letterlijk gedaan, dus suggereren dat ik de verschillende canons bewust verdraaid heb is gewoon laster.
Overigens vind ik de strekking van wat ik beweert heb gewoon in de nieuwere vertaling terug.
In de door mij geciteerde staat er ieder keer: "die zij vervloekt" in de op dit forum door anderen aangehaalde ieder keer :"die zij verdoemt" , gevoelsmatig gaat dat nog wel een stapje verder.
Uit welke vertaling heb je dan geciteerd? De enige logische bron lijkt me de RKK zelf, maar als iemand anders die woorden verdraaid heeft dan neem ik dat onmiddellijk aan.

Ik vind de strekking totaal anders, maar dat vind ik van een andere orde. Overigens is in verschillende posts uitdrukkelijk weergegeven waar deze versie afwijkt. Het is een zeer tendentieuze 'vertaling'.

Verdoemd betekent veroordeeld, of, in dit geval mogelijk, te excommuniceren. Vervloekt gaat juist heel wat stappen verder, tenzij bedoeld zou zijn dat buiten de Kerk geen zaligheid is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus treedt terug

Bericht door refo »

DDD schreef:
Gerson schreef:Ik constateer dat er blijkbaar meerdere vertalingen in de omloop zijn van van de woorden van het concilie van Trente. Dat is ook wel begrijpelijk na een paar honderd jaar.
Ik heb kennelijk uit een oudere geciteerd, dan anderen in dit forum.
Ik heb dat wel letterlijk gedaan, dus suggereren dat ik de verschillende canons bewust verdraaid heb is gewoon laster.
Overigens vind ik de strekking van wat ik beweert heb gewoon in de nieuwere vertaling terug.
In de door mij geciteerde staat er ieder keer: "die zij vervloekt" in de op dit forum door anderen aangehaalde ieder keer :"die zij verdoemt" , gevoelsmatig gaat dat nog wel een stapje verder.
Uit welke vertaling heb je dan geciteerd? De enige logische bron lijkt me de RKK zelf, maar als iemand anders die woorden verdraaid heeft dan neem ik dat onmiddellijk aan.

Ik vind de strekking totaal anders, maar dat vind ik van een andere orde. Overigens is in verschillende posts uitdrukkelijk weergegeven waar deze versie afwijkt. Het is een zeer tendentieuze 'vertaling'.

Verdoemd betekent veroordeeld, of, in dit geval mogelijk, te excommuniceren. Vervloekt gaat juist heel wat stappen verder, tenzij bedoeld zou zijn dat buiten de Kerk geen zaligheid is.
Door de kerkelijke verdeeldheid in het protestantisme zien we de angel niet zo in de Anathemata van de Roomse kerk. Anathema sit betekent dat degene die het gewraakte leert geëxcommuniceerd moet worden (daar is dus nog een nadere kerkelijk handeling voor nodig) en dus uitgesloten van de zaligheid. Zie onze HC over de sleutelmacht. Daar is de ban ook een uitsluiten van de zaligheid.

Het betekent dus niet dat je dan maar naar een ander kerkverband moet overstappen. De RK en de HC vooronderstellen namelijk dat die er niet is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9282
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Paus treedt terug

Bericht door parsifal »

Gerson schreef:Ik constateer dat er blijkbaar meerdere vertalingen in de omloop zijn van van de woorden van het concilie van Trente. Dat is ook wel begrijpelijk na een paar honderd jaar.
Ik heb kennelijk uit een oudere geciteerd, dan anderen in dit forum.
Ik heb dat wel letterlijk gedaan, dus suggereren dat ik de verschillende canons bewust verdraaid heb is gewoon laster.
Overigens vind ik de strekking van wat ik beweert heb gewoon in de nieuwere vertaling terug.
In de door mij geciteerde staat er ieder keer: "die zij vervloekt" in de op dit forum door anderen aangehaalde ieder keer :"die zij verdoemt" , gevoelsmatig gaat dat nog wel een stapje verder.
Als ik gesuggereerd heb dat jij de vertaling/samenvatting hebt gemaakt daarvoor excuses. Ik heb wel het idee dat deze gemaakt is door iemand die de RK kerk niet al te positief duidt en het zichzelf wat makkelijker wil maken.

De strekking is op sommige punten wel wat anders (zoals ik al eerder heb proberen aan te geven). Verder is mijn grootste moeite het anathema inderdaad, omdat ik ook inzie dat Refo gelijk heeft met zijn uitleg.

Verder ben ik het met anderen wel eens hier. Rome was de grote vijand in de 16e eeuw. Echter nu zijn wereldwijd islam, secularisme, communisme, nationalisme etc waarschijnlijk grotere problemen en vooral secularisme is een veel gevaarlijker vijand op het moment omdat deze veel meer invloed op de kerk heeft.

Ik durf nu te beweren dat de ideeen van Rome die fout zijn nauwelijks vanuit Rome naar ons gebracht worden. Het idee dat we zelf wat kunnen toevoegen komt wel voort uit ons eigen hart en daar heb ik geen paus voor nodig.
Laatst gewijzigd door parsifal op 20 feb 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28894
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paus treedt terug

Bericht door DDD »

Ik begrijp dus dat je stelt dat volgens de RK-leer iedereen die ook maar op één onderdeel afwijkt van één van de canones uitgesloten wordt van het Koninkrijk van God?

Het zou me verbazen, maar het kan waar zijn. Is daar ook een bron voor?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Paus treedt terug

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik begrijp dus dat je stelt dat volgens de RK-leer iedereen die ook maar op één onderdeel afwijkt van één van de canones uitgesloten wordt van het Koninkrijk van God?

Het zou me verbazen, maar het kan waar zijn. Is daar ook een bron voor?
Niet alleen door het woord sloot de Roomse Kerk personen die Trente niet onderschreven, al was het maar op één onderdeel, uit van het Koninkrijk van God, maar ook metterdaad werden zij uitgesloten van de kerk. Meestal realiseerde men dat door die personen in brand te steken.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Paus treedt terug

Bericht door caprice »

Wat een deining over de antichrist. Zelfs het RD moest er pagina's vol over schrijven. Waarom moet dat zo nodig?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9282
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Paus treedt terug

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef: Niet alleen door het woord sloot de Roomse Kerk personen die Trente niet onderschreven, al was het maar op één onderdeel, uit van het Koninkrijk van God, maar ook metterdaad werden zij uitgesloten van de kerk. Meestal realiseerde men dat door die personen in brand te steken.
Het aantal brandstapels is nu ook weer niet zo groot in verhouding tot het aantal mensen dat tot de reformatie overging. "Meestal" is dus niet op zijn plaats. Al is het erg genoeg dat er veel mensen op deze manier stierven. Het hellevuur waar naartoe de ketters (in het geloof van de RK) toe werden verwezen door uitsluiting van de kerk is erger.

een beetje off topic: Laten we ook zien waar Rome en haar volgelingen wel goed deden in de 16e eeuw. Ze hadden veel meer oog voor de verspreiding van het evangelie en er waren veel meer zendelingen en ook missies met meer zelfopoffering. Ik ben tegenwoordig meer geinteresseerd in de historie van Indonesie: als Nederland haalden we daar veel rijkdom vandaan, maar we deden in de 17e en 18e eeuw vrijwel geen moeite om het evangelie te brengen (en als het al gebeurde waren het meestal Duitse Lutheranen of Portugese Katholieken). We waren toen als protestanten erg op ons zelf gericht, meer dan Rome.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie