Erdee

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

HHR schreef: 21 mar 2024, 11:47
Geytenbeekje schreef: 21 mar 2024, 11:42
HHR schreef: 21 mar 2024, 07:42

Omdat je mi dan meegaat in een vervloekte afgoderij.
Hoe doe je daar dan aan mee? Even van uitgaande dat je niet tot Allah bid.
De hele Ramadan staat in het teken van het dienen van Allah.
Daar doe je niet aan mee als je alleen de maaltijd eet maar niet vast, dat is juist de crux bij ramadan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Erdee

Bericht door Gian »

HHR schreef: 21 mar 2024, 07:42
Geytenbeekje schreef: 20 mar 2024, 23:51
-DIA- schreef: 20 mar 2024, 23:48
Gian schreef: 20 mar 2024, 23:15 https://www.rd.nl/artikel/1057122-als-c ... et-moslims
Vandaag in het RD. Best vreemd.
Het is de tijdgeest... en het RD gaat ook mee, loopt misschien niet vooruit, maar gaat toch mee.
Waarom zou je niet bij je moslimburen/kennis mogen eten?
Omdat je mi dan meegaat in een vervloekte afgoderij.
Maanenschijn schreef: 21 mar 2024, 08:10 In het verlengde hiervan: ik zal ook niet snel vlees kopen bij de Turkse slager. Met bewust vlees eten waar bij het slachten een gebed tot Allah is uitgesproken heb ik grote moeite mee.
1 Kor 8
1 En wat de afgodenoffers betreft: wij weten dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde bouwt op.
2 En als iemand denkt iets te weten, dan heeft hij nog niets leren kennen zoals men het behoort te kennen.
3 Maar als iemand God liefheeft, is hij door Hem gekend.
4 Wat dus het eten van afgodenoffers betreft: wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén.
5 Want al zijn er ook die goden genoemd worden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn),
6 toch is er voor ons maar één God: de Vader, uit Wie alle dingen zijn, en wij voor Hem, en één Heere: Jezus Christus, door Wie alle dingen zijn en wij door Hem.
7 Maar niet in allen is deze kennis, want sommigen, die in hun geweten tot nu toe niet los zijn van de afgod, eten het vlees als afgodenoffer, en hun geweten, dat zwak is, wordt bevlekt.
8 Voedsel nu brengt ons niet dichter bij God, want hetzij dat wij eten, wij hebben daardoor bij God geen overvloed; en hetzij dat wij niet eten, wij lijden daardoor bij God geen gebrek.
9 Maar let erop dat deze vrijheid van u niet op een of andere manier een aanstoot wordt voor hen die zwak zijn.
10 Want als iemand u, die deze kennis bezit, in een afgodstempel aan tafel ziet aanliggen, zal dan zijn geweten, omdat het zwak is, er niet toe aangezet worden om afgodenoffers te eten?
11 En zal zo de broeder die zwak is door uw kennis verloren gaan, een broeder voor wie Christus gestorven is?
12 Door zó te zondigen tegen de broeders en hen in hun geweten, dat zwak is, te treffen, zondigt u tegen Christus.
13 Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen.

Duidelijk toch? Het is niet de vraag of iets wel of niet mag, want dat is wettisch. Als je iets niet kan doen vanwege een sprekend geweten, is het zonde als je het toch doet. Als je aanleiding bent om iemand tot eten te verleiden die gewetensproblemen heeft, is dat ook zonde. Als je de redenering van Paulus volgt kan je mi alles probleemloos eten. Als anderen er moeite mee hebben, ik zal je niet verleiden om het toch te eten. (1Kor10vs28-29)
Ik haal regelmatig een doos kip bij de Turk. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee. Mocht iemand in huis er moeite mee krijgen doe ik het niet meer.
Deze kip van de Turk heeft mi niets met vervloekte afgoderij te maken. Ik doe nl niet mee met het rituele gebed tijdens de slacht.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Halal vlees is geslacht volgens een ritueel. Ik hoef geen halal vlees vanwege deze reden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Erdee

Bericht door HHR »

Eens met Gian, het eten van halal voedsel vind ik persoonlijk geen probleem(in lijn met 1 Kor 8), wel het actief deelnemen aan maaltijden die in het teken van de Ramadan staan.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Erdee

Bericht door HHR »

DDD schreef: 21 mar 2024, 15:31 Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
Ik had jou wat hoger ingeschat als het op redeneren ging.
Als het goed is belijden wij één God, onze Heere, de Vader van onze Heere Jezus Christus.
Dat kun je niet vermengen met een feestmaal voor een god die geen zoon heeft.

Een atheïst gelooft in niets, dus het vergelijk gaat op geen enkele manier op.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 21 mar 2024, 15:31 Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
Wat een onzin vergelijking.

1: Een atheïst gelooft nergens in, dus heeft maling aan welke G/god dan ook;
2: Christenen zegenen hun eten niet in met een ritueel, de moslims wel;
3: Christenen verbinden überhaupt geen eten en drinken aan iets rondom hun geloof, de moslims doen dit nadrukkelijk wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 21 mar 2024, 15:45
DDD schreef: 21 mar 2024, 15:31 Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
Ik had jou wat hoger ingeschat als het op redeneren ging.
Inderdaad, ik wilde het niet zeggen maar kan het dan ook weer niet laten om dit te beamen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Erdee

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 15:45
DDD schreef: 21 mar 2024, 15:31 Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
Wat een onzin vergelijking.

1: Een atheïst gelooft nergens in, dus heeft maling aan welke G/god dan ook;
2: Christenen zegenen hun eten niet in met een ritueel, de moslims wel;
3: Christenen verbinden überhaupt geen eten en drinken aan iets rondom hun geloof, de moslims doen dit nadrukkelijk wel.
Het is geen onzin vergelijking, tenzij je Allah als werkelijk bestaande entiteit ziet.

1. Beiden verwerpen Christus, dus moet je beiden gelijk behandelen in een dergelijk vraagstuk. Niet geloven is niet neutraler dan iets verkeerds geloven.
2. Eet smakelijk zeggen, wachten tot iedereen zit is ook een ritueel. Een afgod is 'niets ', welke vorm je het ook geeft een vanuit welk wereldbeeld/ideologie dat iets gedaan wordt.
3. Wij verbinden eten en drinken zeker aan geloof. Al wat niet uit geloof is is zonde. Hetzij dat je eet (...) doe het tot eer van God.
Fides Quaerens Intellectum
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Erdee

Bericht door HHR »

1. Klopt al niet. Het gaat niet om de mensen. Het gaat niet om ongelovigen. Het punt is dat je zelf actief deelneemt aan een religieus gebeuren.
Online
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ik snap de redenering van @DDD ook niet.

Een christen doet niet mee aan afgodendienst (zoals de islam).
Een islamiet (en een atheist) doet er goed aan mee te doen met de ware godsdienst.

Wat is hier onjuist aan?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Anselmus schreef: 21 mar 2024, 15:57
HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 15:45
DDD schreef: 21 mar 2024, 15:31 Dat snap ik niet. Op die manier geredeneerd zou je als atheïst ook niet bij een christen kunnen gaan eten tijdens het Kerstfeest.

Ik vind dat nogal extreem.
Wat een onzin vergelijking.

1: Een atheïst gelooft nergens in, dus heeft maling aan welke G/god dan ook;
2: Christenen zegenen hun eten niet in met een ritueel, de moslims wel;
3: Christenen verbinden überhaupt geen eten en drinken aan iets rondom hun geloof, de moslims doen dit nadrukkelijk wel.
Het is geen onzin vergelijking, tenzij je Allah als werkelijk bestaande entiteit ziet.

1. Beiden verwerpen Christus, dus moet je beiden gelijk behandelen in een dergelijk vraagstuk. Niet geloven is niet neutraler dan iets verkeerds geloven.
2. Eet smakelijk zeggen, wachten tot iedereen zit is ook een ritueel. Een afgod is 'niets ', welke vorm je het ook geeft een vanuit welk wereldbeeld/ideologie dat iets gedaan wordt.
3. Wij verbinden eten en drinken zeker aan geloof. Al wat niet uit geloof is is zonde. Hetzij dat je eet (...) doe het tot eer van God.
Het punt is niet of men Allah ziet als een entiteit, maar dat je een praktische invulling geeft aan het islamitische geloof of de rituelen. Want dat hele halal verhaal schaar ik hier zeker onder.

1: Nogmaals, een atheïst gelooft nergens in maar een christen geloofd in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
2: Dat zijn gewoontes, dat zijn zeker geen rituelen.
3: Het eten en drinken heeft in de nieuwtestamentische bedeling geen bijzondere plaats meer. Het voorbeeld van DDD slaat dus nergens op. Alsof wij met het eten en drinken tijdens Kerst een geestelijke bedoeling hebben. De moslims hebben dit wel en daar ligt dus een onderscheid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Erdee

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 21 mar 2024, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Erdee

Bericht door Bourdon16 »

Lilian1975 schreef: 21 mar 2024, 18:41 Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
Ik ben pas een keer met een moslim uit eten geweest. Hij zei dat de slachter bij elk dier apart een gebed uitspreekt.

Hij nam kip. Dat was ook niet halal maar volgens hem voldoet de kippenslacht sowieso niet aan de halal regels. Het is niet te doen om voor elke kip apart te bidden.
Plaats reactie