Hervormingsdag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Inderdaad mag er meer aandacht zijn voor Reformatiedag of Hervormingsdag, dan voor 'Halloween' dat ook vandaag 'gevierd' wordt... :bobo
Dat zal zeker een bewust zijn doorgevoerd om de aandacht van de Reformatie, zo het mogelijk ware,
af te leiden. De duivel is een meester in zaken weg werken die hem mogelijk wat in de weg mochten staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hervormingsdag

Bericht door parsifal »

En dan te bedenken dat Halloween als de vooravond van alleheiligen ook een kerkelijke oorsprong heeft.

Hier in Zweden vieren ze geen hervormingsdag voor zover ik weet. Wel is er op de avond van het Roomse allerzielen de gewoonte om de overledenen van dat jaar te herdenken (zoals in sommigen Nederlandse kerken de namen van de overledenen dat jaar worden gelezen met oudjaar). Voor mij betekent dat dat ik komend weekend naar een uitvoering van Brahm's "Deutsches Requiem" kan gaan, en dat vind ik ook weer niet erg.

Zaterdagochtend hoop ik trouwens ook weer een preek van Stephen Tong te horen, dus de nadruk op reformatorische theologie komt ook wel terug.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:En dan te bedenken dat Halloween als de vooravond van alleheiligen ook een kerkelijke oorsprong heeft.

Hier in Zweden vieren ze geen hervormingsdag voor zover ik weet. Wel is er op de avond van het Roomse allerzielen de gewoonte om de overledenen van dat jaar te herdenken (zoals in sommigen Nederlandse kerken de namen van de overledenen dat jaar worden gelezen met oudjaar). Voor mij betekent dat dat ik komend weekend naar een uitvoering van Brahm's "Deutsches Requiem" kan gaan, en dat vind ik ook weer niet erg.

Zaterdagochtend hoop ik trouwens ook weer een preek van Stephen Tong te horen, dus de nadruk op reformatorische theologie komt ook wel terug.
Niet rechtstreeks... Allerzielen/Allerheiigen zijn wel een twee-eenheid
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Hervormingsdag

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:Inderdaad mag er meer aandacht zijn voor Reformatiedag of Hervormingsdag, dan voor 'Halloween' dat ook vandaag 'gevierd' wordt... :bobo
Dat zal zeker een bewust zijn doorgevoerd om de aandacht van de Reformatie, zo het mogelijk ware,
af te leiden. De duivel is een meester in zaken weg werken die hem mogelijk wat in de weg mochten staan.
Halloween was er veel eerder dan 1517. Zie bv Wikipedia:

Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:En dan te bedenken dat Halloween als de vooravond van alleheiligen ook een kerkelijke oorsprong heeft.

Hier in Zweden vieren ze geen hervormingsdag voor zover ik weet. Wel is er op de avond van het Roomse allerzielen de gewoonte om de overledenen van dat jaar te herdenken (zoals in sommigen Nederlandse kerken de namen van de overledenen dat jaar worden gelezen met oudjaar). Voor mij betekent dat dat ik komend weekend naar een uitvoering van Brahm's "Deutsches Requiem" kan gaan, en dat vind ik ook weer niet erg.

Zaterdagochtend hoop ik trouwens ook weer een preek van Stephen Tong te horen, dus de nadruk op reformatorische theologie komt ook wel terug.
Niet rechtstreeks... Allerzielen/Allerheiigen zijn wel een twee-eenheid
Onlangs hoorde ik nog (ik zal maar niet zeggen waar.. :) ) dat ze nog geloven in het vagevuur. Tjonge! Ik had geen tijd om verder te luisteren, maar het verbaasde me enorm. En Allerheiligen, daar heb ik ook niets mee. Tot Maria bidden, die allang gestorven is, ik zie het nut er niet van in. Dan zie je toch een fundamenteel verschil. Toch hoor je of spreek je ook wel Rooms Katholieken die het helemaal niet over de Mariologie etc. hebben, maar praten over Christus als enige redding en dat voor niets. Ik heb de Roomse kerk in totaliteit nog niet in beeld. Maar goed, dat op Hervormingsdag :livre , ik stop er maar mee.

Overigens van Halloween merk ik hier helemaal niets. Vind het ook een suf feest, al die griezels en dat voor kinderen.. In Luxemburg vierden ze het trouwens al in september.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hervormingsdag

Bericht door henriët »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:En dan te bedenken dat Halloween als de vooravond van alleheiligen ook een kerkelijke oorsprong heeft.

Hier in Zweden vieren ze geen hervormingsdag voor zover ik weet. Wel is er op de avond van het Roomse allerzielen de gewoonte om de overledenen van dat jaar te herdenken (zoals in sommigen Nederlandse kerken de namen van de overledenen dat jaar worden gelezen met oudjaar). Voor mij betekent dat dat ik komend weekend naar een uitvoering van Brahm's "Deutsches Requiem" kan gaan, en dat vind ik ook weer niet erg.

Zaterdagochtend hoop ik trouwens ook weer een preek van Stephen Tong te horen, dus de nadruk op reformatorische theologie komt ook wel terug.
Niet rechtstreeks... Allerzielen/Allerheiigen zijn wel een twee-eenheid
Onlangs hoorde ik nog (ik zal maar niet zeggen waar.. :) ) dat ze nog geloven in het vagevuur. Tjonge! Ik had geen tijd om verder te luisteren, maar het verbaasde me enorm. En Allerheiligen, daar heb ik ook niets mee. Tot Maria bidden, die allang gestorven is, ik zie het nut er niet van in. Dan zie je toch een fundamenteel verschil. Toch hoor je of spreek je ook wel Rooms Katholieken die het helemaal niet over de Mariologie etc. hebben, maar praten over Christus als enige redding en dat voor niets. Ik heb de Roomse kerk in totaliteit nog niet in beeld. Maar goed, dat op Hervormingsdag :livre , ik stop er maar mee.

Overigens van Halloween merk ik hier helemaal niets. Vind het ook een suf feest, al die griezels en dat voor kinderen.. In Luxemburg vierden ze het trouwens al in september.
Nou, ik ben r helemaal naar van. Hier achter ons is een school, die vieren vanavond Halloween feest, hier in huis dender je zelfs weg. Diep te doen met die kinderen daar# wat anders nog dan bidden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:En dan te bedenken dat Halloween als de vooravond van alleheiligen ook een kerkelijke oorsprong heeft.

Hier in Zweden vieren ze geen hervormingsdag voor zover ik weet. Wel is er op de avond van het Roomse allerzielen de gewoonte om de overledenen van dat jaar te herdenken (zoals in sommigen Nederlandse kerken de namen van de overledenen dat jaar worden gelezen met oudjaar). Voor mij betekent dat dat ik komend weekend naar een uitvoering van Brahm's "Deutsches Requiem" kan gaan, en dat vind ik ook weer niet erg.

Zaterdagochtend hoop ik trouwens ook weer een preek van Stephen Tong te horen, dus de nadruk op reformatorische theologie komt ook wel terug.
Niet rechtstreeks... Allerzielen/Allerheiigen zijn wel een twee-eenheid
Onlangs hoorde ik nog (ik zal maar niet zeggen waar.. :) ) dat ze nog geloven in het vagevuur. Tjonge! Ik had geen tijd om verder te luisteren, maar het verbaasde me enorm. En Allerheiligen, daar heb ik ook niets mee. Tot Maria bidden, die allang gestorven is, ik zie het nut er niet van in. Dan zie je toch een fundamenteel verschil. Toch hoor je of spreek je ook wel Rooms Katholieken die het helemaal niet over de Mariologie etc. hebben, maar praten over Christus als enige redding en dat voor niets. Ik heb de Roomse kerk in totaliteit nog niet in beeld. Maar goed, dat op Hervormingsdag :livre , ik stop er maar mee.

Overigens van Halloween merk ik hier helemaal niets. Vind het ook een suf feest, al die griezels en dat voor kinderen.. In Luxemburg vierden ze het trouwens al in september.
Waarom is het zo raar om "nog" in het vagevuur te geloven? Even los van de vraag of het bijbels verantwoord is, maar ik begrijp die verbazing niet zo.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hervormingsdag

Bericht door parsifal »

In Zweden heeft allezielen weinig meer met het katolicisme te maken. In de Lutherse traditie van het land is het de dag geworden waarop men de overledenen herdenkt (en ja, ook requiems opvoert, die vaak wel rooms zijn). Brahms' requiem is echter een aanschakeling van bijbelwoorden waar de sterfelijkheid van de mens wel in naar voren komt.

Bidden voor de doden of door de doden is er niet bij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door Desiree »

Ik heb die van Brahms.. ik snap het. Niveau hè, iets anders dan soms! de EO :) , maar even goed hoor als het vanuit het hart is. Ik heb weleens iemand horen zeggen die heel goed speelde op het kerkorgel, dat je voor de Heere wel je talenten in de muziek moet gebruiken, omdat de Heere het beste mag ontvangen. (Maar we gaan er niet over twisten.. :) )

Tja, waarom is het vagevuur raar. Nou ja, waarom vond ik het raar. Nou, ik had het niet meer verwacht, maar ja, dat zou je als seculier ook van ons geloof kunnen zeggen. Sorry, ik heb geen goed argument, maar ik dacht dat ze van aflaten en vagevuur wel af waren, maar dat is dus niet zo. Ik zat voor me gevoel ergens ineens in 1500 ofzo. Ik zal me er nog weleens in verdiepen, want ik vind het wel interessant. Don't worry, ik word geen Rooms - Katholiek.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die dat van jouw opvattingen ook vinden. Het is dus geen goed argument.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hervormingsdag

Bericht door Orchidee »

Reformatieherdenking 31 oktober:

http://www.laankerk.nl/?p=4359

Op Hervormingsdag zal er in de avond DV een bijeenkomst worden belegd. Deze vangt aan om 19.30 uur. Drie predikanten uit drie verschillende kerkverbanden zullen spreken over drie van de vijf sola’s van de reformatie: ds. J.C. de Groot (PKN) zal spreken over Solo Christo (alleen door Christus), ds. J.M.J. Kievit (CGK) zal spreken over Sola Scriptura (alleen door de Schrift) en ds. A.J. Schalkoort (HHK) zal spreken over Soli Deo Gloria (alleen aan God de eer). Jong en oud is hartelijk welkom tijdens deze avond.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Arja »

"Vieren" jullie Hervormingsdag? Waarom wel, waarom niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:"Vieren" jullie Hervormingsdag? Waarom wel, waarom niet?
Het is misschien om van herdenken te spreken. Elk jaar is er een dienst waarin aandacht wordt geschonken aan de Hervorming. Vaak is dat een dienst met een collecte voor de SEZ. Een gastpredikant uit verschillende kerken van de reformatorische kerken gaat dan voor. Dit jaar hebben we vorige week al aandacht voor Hervorming gehad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hervormingsdag

Bericht door Nasrani »

Arja schreef:"Vieren" jullie Hervormingsdag? Waarom wel, waarom niet?
Met de kinderen thuis besteden we er donderdag wat aandacht aan.
Vanavond was er een Reformatieherdenking van onze kerkelijke gemeente. Onze eigen predikant en Ds. A. Simons (oud mentor van de gemeente) hebben beiden een lezing gehouden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hervormingsdag

Bericht door Orchidee »

Arja schreef:"Vieren" jullie Hervormingsdag? Waarom wel, waarom niet?
Nee, ik (en mijn man) heb(ben) dat ook niet van huis uit meegekregen.
Misschien dat dat scheelt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie