Hervormingsdag

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Rome/Reformatie: Is Rome de antichrist? Welnee, het zijn onze broeders in het geloof!

(a) Het CDA is al samen, en (b) de CU en (c) de EO lonken ook al naar Rome. Men heeft een tijd geleden al de drie formulieren van enigheid geschrapt uit hun beginselprogramma. Die vervloekte afgoderij klonk toch wel erg onvriendelijk! Vandaar!

Heeft niemand in de krant gelezen hoe vriendelijk de paus is naar het protestantisme toe...? Er zijn weliswaar nog wat 'moeilijke' hobbels. als het pausschap en de eucharistie, maar wel heel opvallend hoe vriendelijk de paus is naar de protestantse kerken toe.

Weer moet ik denken aan de woorden die ik in mijn jeugd hoorde: de protestantse kerken vallen als een rijpe vrucht in de schoot van Rome.... En hoe ver is dit proces al gevorderd? Zeker onder 'licht gelovigen' zoals mensen in mijn geboortedorp, waar Rome en de Reformatie nu veel samengaan.
En... waar ik mijn oom (van mijn moeders kant) heel enthousiast hoorde opmerken: Je hoort geen verschil! Alle christenen zijn in feite een. (Hij doelde op Rome en de Reformatie!)

In hoeveel 'lichte' protestantse kerken is het nu al zover dat men samen zangdiensten met kerst organiseert, zelfs veel meer dan zangdiensten. Men ziet elkaar als gelijken. Dat moet immers, geen polarisatie! En ik las zelfs dat er 'godgeleerden' zijn die de Reformatie nu betreuren! Laat dit eens op ons inwerken!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Het eerste geheel mee eens.
Het tweede is wat te kort door de bocht. Ik denk dat het zeker geldt voor een groot deel van de leden van de RKK, maar datzelfde zou je kunnen zeggen voor vele nominale protestanten. Vieringen in de RKK en bijvoorbeeld het getijdenboek geven een grote plaats aan de lezing van de Bijbel, met een enorme nadruk op de Psalmen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag

Bericht door Floppy »

Ik vond overigens onlangs dit citaat van Benedictus XVI:
Voor hedendaagse mensen is het perspectief in vergelijking met Luther en het klassieke christelijke geloof omgekeerd. De mens gelooft niet meer de rechtvaardiging voor het aangezicht van God nodig te hebben; veeleer denkt hij dat het God is die zich rechtvaardigen moet voor alle vreselijke dingen die op aarde te vinden zijn.
Was uit een langer interview.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hervormingsdag

Bericht door Bezorgd »

Floppy schreef:Ik vond overigens onlangs dit citaat van Benedictus XVI:
Voor hedendaagse mensen is het perspectief in vergelijking met Luther en het klassieke christelijke geloof omgekeerd. De mens gelooft niet meer de rechtvaardiging voor het aangezicht van God nodig te hebben; veeleer denkt hij dat het God is die zich rechtvaardigen moet voor alle vreselijke dingen die op aarde te vinden zijn.
Was uit een langer interview.
Niet echt een uitspraak die je verwacht van de Anti-Christ.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Niet echt een uitspraak die je verwacht van de Anti-Christ.
Benedictus is een begaaft kenner van de vroege kerk. Dit soort uitspraken verwacht ik echter overigens niet zo snel van de huidige paus. Die vaart een andere koers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Het eerste geheel mee eens.
Het tweede is wat te kort door de bocht. Ik denk dat het zeker geldt voor een groot deel van de leden van de RKK, maar datzelfde zou je kunnen zeggen voor vele nominale protestanten. Vieringen in de RKK en bijvoorbeeld het getijdenboek geven een grote plaats aan de lezing van de Bijbel, met een enorme nadruk op de Psalmen.
Als je het boek leest van ex-katholieken die overgegaan zijn op protestantisme wordt het wel anders.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Hoe vaak kom jij in een RK kerk?
je kunt wel wat roepen, maar waar baseer je dat op?
In de meeste RK kerken wordt gebruik gemaakt van "De zondag vieren", een uitgave van Berne Media https://www.bernemedia.com/liturgie/de-zondag-vieren/
Daarin vind je een orde van dienst, compleet met schriftlezingen. En geen enkele voorganger zal in zijn of haar homilie aan die schriftlezingen voorbijgaan.
Daarmee zeg ik niet dat je geen vraagtekens mag zetten bij bepaalde leerpunten, maar het is gewoon onjuist om klakkeloos te roepen dat de Bijbel daar niet open gaat. Zoals eerder in deze thread Benedictus geciteerd werd: die man heeft misschien wel méér in de Bijbel gestudeerd dan menig predikant.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Hoe vaak kom jij in een RK kerk?
je kunt wel wat roepen, maar waar baseer je dat op?
In de meeste RK kerken wordt gebruik gemaakt van "De zondag vieren", een uitgave van Berne Media https://www.bernemedia.com/liturgie/de-zondag-vieren/
Daarin vind je een orde van dienst, compleet met schriftlezingen. En geen enkele voorganger zal in zijn of haar homilie aan die schriftlezingen voorbijgaan.
Daarmee zeg ik niet dat je geen vraagtekens mag zetten bij bepaalde leerpunten, maar het is gewoon onjuist om klakkeloos te roepen dat de Bijbel daar niet open gaat. Zoals eerder in deze thread Benedictus geciteerd werd: die man heeft misschien wel méér in de Bijbel gestudeerd dan menig predikant.
misschien was dat eerder zo, maar als ik een boek lees van katholieken die protestant werden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:Misschien betreuren in het feit dat een Reformatie niet nodig zou moeten zijn ?
Verder is het heel triest hoor wat in de RK kerk geleerd wordt, de Bijbel wordt haast niet open gedaan
Hoe vaak kom jij in een RK kerk?
je kunt wel wat roepen, maar waar baseer je dat op?
In de meeste RK kerken wordt gebruik gemaakt van "De zondag vieren", een uitgave van Berne Media https://www.bernemedia.com/liturgie/de-zondag-vieren/
Daarin vind je een orde van dienst, compleet met schriftlezingen. En geen enkele voorganger zal in zijn of haar homilie aan die schriftlezingen voorbijgaan.
Daarmee zeg ik niet dat je geen vraagtekens mag zetten bij bepaalde leerpunten, maar het is gewoon onjuist om klakkeloos te roepen dat de Bijbel daar niet open gaat. Zoals eerder in deze thread Benedictus geciteerd werd: die man heeft misschien wel méér in de Bijbel gestudeerd dan menig predikant.
misschien was dat eerder zo, maar als ik een boek lees van katholieken die protestant werden.
Je baseert je op een boek, niet op eigen waarneming. Da's niet zo'n degelijke basis, voorzichtig uitgedrukt :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben ook niet van plan om een keer een rk dienst mee te maken.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef: ...
Als je het boek leest van ex-katholieken die overgegaan zijn op protestantisme wordt het wel anders.
Heb je een bepaald boek in gedachten? Ik ken het boek van ds. Hegger, maar als ik je goed begrijp bedoel je een boek met verschillende getuigenissen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

In het R.K. systeem word het evangelie vermengd en omringd met een brei van tradities, interpretaties, wetten en gebruiken.

Het mag ook ons als Reformatorischen aansporen om niet af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is (2 Korinthiërs 11:3). Want het gevaar om daarvan af te wijken door middel van allerlei constructies is ook bij ons niet afwezig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:Ik ben ook niet van plan om een keer een rk dienst mee te maken.
Dan past het je ook niet om zulke stelligheden te roepen over iets waar je geen weet van hebt.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Ik ben ook niet van plan om een keer een rk dienst mee te maken.
Je kunt er ook thuis naar luisteren om er achter te komen dat je onzin vertelt, toch? Zo ingewikkeld is dat niet vast te stellen. Je luistert vijf kerkdiensten na en je ontdekt dat je eerste idee niet klopt. Zo eenvoudig is dat.
Plaats reactie