Lilian1975 schreef:Eljane schreef:Ik mis in deze discussie het verschil tussen wat de bijbel zegt als Gods woord en evt de praktische/feitelijke beleving in de cultuur (nu en destijds). Of het leven in de moederschoot in de joodse cultuur destijds als volwaardig werd beschouwd kan toch verschillen met wat de bijbel erover zegt?
Uiteraard ben ik van mening dat de bijbel hierin leidend is. Rituelen ophangen aan cultuurgebonden denkwijzen lijkt me daarom ook niet verstandig. De bijbel verandert niet.
Als er in de wet van Mozes staat dat het ziel om ziel is als door geweld een miskraam met de dood tot gevolg is. Dan lijkt mij dat de mensen wel doordrongen waren van het feit dat het volwaardig was. Zo'n eernstige straf werd alleen toegepast bij zeer ernstige vergrijpen zoals bijvoorbeeld moord. En kijk eens hoe er gesproken wordt tegen Jeremia 1 vers 5. En lees Job nog eens. Of hoe de psalmist in psalm 139 het een en ander verwoord. Daar is niets onvolwaardigs aan. Het waren allen mensen uit die tijd. Je leest nergens dat het schokkend was voor hen. Dat ze verbaasd waren of wat dan ook.
Volgens mij staat dat er nu juist niet. Zoals ik al eerder schreef: in alle vertalingen behalve de SV staat het tegenovergestelde. Voor het overige negeer ik helemaal niets, maar als ik het met iemand eens ben, hoef ik daar niet op te reageren. En als ik inmiddels vier keer heb geschreven op grond waarvan ik begrijp dat iemand een levenloos geboren kind laat dopen of doopt, maar jij dat nog niet hebt kunnen vinden, hoef ik dat niet nog een keer te vertellen. Daarmee zou ik alleen maar slecht lezen stimuleren.
Je citeert verder wel eenzijdig, want er wordt wel degelijk gesproken over geboren kinderen die op het vlakke veld neergegooid zijn en platgetrapt. Misschien is dat een mooie preek voor de preekluisterkring. Geen idee, want niet beluisterd. Maar wel actueel in dit gesprek.
https://www.hervormdbodegraven.nl/diens ... -leef/167/
De uitspraken uit de psalmen die jij aanhaalt, zijn ook geen goed argument, omdat het wonder alleen maar groter is als de ongeboren klomp (wat overigens ook al niet een benaming is die veel ouders voor hun kind zouden gebruiken) Gods aandacht heeft.
Het samenstoten van de kinderen in de buik is wel een argument om aan te nemen dat men ongeboren kinderen als kinderen zag, maar niet om aan te nemen dat deze niet gedood mochten worden. Het is voor zover ik nu kan beoordelen, gewoon een feit dat daarvoor in het oude testament niet of nauwelijks aandacht is.